Apakah Isu Ruu 355 Akan Dimainkan Pas Lagi Menjelang Pru 15



Himpunan 30,000 umat di Padang Merbok, Kuala Lumpur pada Februari 2017 mencatat sejarah awal kerjasama Umno – Pas dalam memperjuangkan pindaan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau lebih dikenali sebagai Rang Undang-undang 355 (RUU 355) yang dikatakan sebagai pembuka jalan kepada pelaksaaan hukum Hudud di peringkat negeri.
Namun selepas 5 tahun himpunan itu berlalu dan Pas pula telah menganggotai Kerajaan Persekutuan di dalam gabungan Perikatan Nasional (PN), nasib RUU 355 masih terawang-awang dan tidak diketahui sama ada akan diteruskan atau pun tidak.
Bagi Ketua Penerangan KEADILAN Kelantan, Zinda Khalil Sastro Hassan, RUU 355 jelas menjadi senjata Pas mempengaruhi pengundi minda Melayu menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) ke 14 lalu kononnya negara akan lebih islamik dengan mengundi mereka. Sedangkan Pas sendiri maklum betapa sukarnya untuk memujuk parti-parti Melayu meluluskan pindaan RUU tersebut.
Oleh itu, kata Zinda, kegagalan Pas meminda RUU itu sepatutnya membuka mata para penyokong parti berkenaan untuk menilai semula sokongan mereka dalam PRU akan datang.
“Hari ini mereka (penyokong Pas) baru sedar bahawa RUU 355 yang dicanang sebelum ini hanyalah satu slogan perjuangan politik Pas semata-mata.
“Untuk tutup cerita, Pas timbulkan isu agama dan bangsa pula apabila ditanya oleh penyokong. Sedangkan mereka (Pas) sendiri tidak jelas dengan RUU 355 juga akta-akta yang ingin dipinda dan sebagainya,” kata Zinda kepada Suara Keadilan ketika dihubungi.
Menurut Ketua Cabang KEADILAN Kota Bharu itu lagi, bukan sahaja isu RUU 355 membelenggu Pas, kini banyak ahli Pas sudah mula mempersoalkan beberapa perkara yang ditentang oleh parti itu ketika menjadi pembangkang bersangkutan isu judi, maksiat, kelab hiburan, arak dan sebagainya yang tidak ditimbulkan dalam kerajaan memerintah.
Katanya, penyokong Pas mula tidak senang dengan sikap pemimpin utama parti itu yang berdiam diri setelah mendapat jawatan menteri atau pengerusi GLC.
“Jika tengok hari ini bukan setakat nak buat dasar (pindaan) yang mereka tentang (dahulu), malah (Pas) membisu seribu bahasa.
“Rakyat sendiri sudah menilai hari ini rupa sebenar Pas. Yang dulu kononnya nak tutup kelab malam, kasino, kilang arak dan sebagainya tapi tetap juga dibiarkan” katanya lagi.
Oleh yang demikian, kata Zinda, Pas dalam kempen PRU ke 15 kelak tidak seharusnya menimbulkan lagi perjuangan menegakkan kesucian Islam kerana mereka telah pun diuji dengan kekuasaan, namun terbukti gagal memperjuangkan agama.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/31712

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sejak Awal Isu Kalimah Allah Yang Dimainkan Pas Umno Bukan Soal Aqidah Tetapi Politik

Sejak Awal Isu Kalimah Allah Yang Dimainkan Pas Umno Bukan Soal Aqidah Tetapi Politik

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 323 hits
March 12 2021 KALIMAH ALLAH DAN KONSEP KALIMATUN SAWAA Sejak awal isu Kalimah Allah yang dimainakan UMNO dan PAS bukanlah menyentuh soal Aqidah Tetapi Politik Sudah lama Sabah dan Sarawak dibenarkan menggunakan Kalimah Allah di dalam Bible ...
Menjelang Pru 15 Ramai Akan Jadi Monyet

Menjelang Pru 15 Ramai Akan Jadi Monyet

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 261 hits
HAMDN TAHAMenjelang PRU ke 15 saya merasakan buat pertama kali rakyat mula sangat meluat melihat tokoh tokoh atau pemimpin politik dari semua parti Semua ini berlaku kerana peralihan kuasa dari BN ke PH apabila rakyat melihat kelakuan ahli ...
Strategi Sebenar Ppbm Ialah Bubarkan Barisan Nasional Dan Haramkan Umno Ketika Menjelang Pru 15

Strategi Sebenar Ppbm Ialah Bubarkan Barisan Nasional Dan Haramkan Umno Ketika Menjelang Pru 15

papar berkaitan - pada 9/3/2021 - jumlah : 398 hits
Ketika Mahkamah Persekutuan mengumumkan menolak permohonan 16 bekas ahli UMNO yang mahu pada 3 Mac 2021 yang lalu ramai pemimpin dan akar umbi UMNO menyambutnya dengan perasaan syukur dan lega Sebagai akar umbi UMNO yang sayangkan parti ker...
Rentasan 846 Panas Umno Bakal Berentap Dengan Pas Pada Pru 15

Rentasan 846 Panas Umno Bakal Berentap Dengan Pas Pada Pru 15

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 172 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 8461 SIAPA MENTERI MALAYSIA PALING GAGAL 2 DIGELAR PELACUR POLITIK APA KATA PEMIMPIN PAS 3 MCA MELUKUT DI TEPI GANTANG UMNO 4 PENGKHIANAT TIDAK AKAN MENANG
Isu Liwat Kalimah Allah Umno Pas Tak Boleh Harap Bela Melayu

Isu Liwat Kalimah Allah Umno Pas Tak Boleh Harap Bela Melayu

papar berkaitan - pada 15/3/2021 - jumlah : 394 hits
Keputusan Mahkamah Persekutuan mengenai undang undang syariah berhubung enakmen seks luar tabii di Selangor dan keputusan penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menjadi isu panas dalam sebulan kebelakangan...
Muafakat Antara Bersatu Pas Umno Perlu Diterus Selepas Pru 15

Muafakat Antara Bersatu Pas Umno Perlu Diterus Selepas Pru 15

papar berkaitan - pada 9/3/2021 - jumlah : 193 hits
bharian comMac 8 2021 10 53pmTimbalan Presiden PAS Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan ManKLUANG PAS mahu melihat muafakat politik yang termeterai di bawah Perikatan Nasional antara Parti Pribumi Bersatu Malaysia PAS dan UMNO diteruskan sehingga s...
Bersatu Anggap Keputusan Umno Mahu Minta Cerai Menjelang Pru 15 Beri Implikasi Besar

Bersatu Anggap Keputusan Umno Mahu Minta Cerai Menjelang Pru 15 Beri Implikasi Besar

papar berkaitan - pada 4/3/2021 - jumlah : 324 hits
PUTRAJAYA Parti Pribumi Bersatu Malaysia berpendirian keputusan UMNO yang mahu minta cerai menjelang PRU 15i memberi implikasi besar terhadap kerjasama antara kedua dua parti itu pada masa hadapan Justeru Setiausaha Agung Bersatu Datuk Seri...
Pas Umno Perkukuhkan Muafakat Nasional Pahang Untuk Persiapan Menangi Pru 15

Pas Umno Perkukuhkan Muafakat Nasional Pahang Untuk Persiapan Menangi Pru 15

papar berkaitan - pada 4/3/2021 - jumlah : 381 hits
KUANTAN PAS UMNO Negeri Pahang bersetuju memperkemaskan lagi penyusunan gerak atur kerja bersepadu Muafakat Nasional Pahang sebagai persiapan menghadapi PRU15 akan datang Sehubungan itu satu pertemuan mahabah melibatkan kepimpinan daripada ...
Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Menjelajah Kediaman Tepi Tasik Bayu Sutera Bercirikan Smart Home Di Seremban

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Filem Ngesot

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Saraswathy Lodges Report Against Satees Portal For Alleged Defamation

Netizens Inciting Hatred Against Footballers Being Tracked Down

Two Malaysians Injured In Narathiwat Blast Discharged From Hospital

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas

Pusing Bandar

Persiapan Dajjal Mengambil Alih Dunia