Apabila Masjid Diarah Dirobohkan



Satu ucapan dan nasihat yang sangat menarik untuk seluruh umat Islam di Malaysia. Tetapi, secara realitinya apa yang disampaikan oleh Perdana Menteri Dr Mahathir adalah sangat berbeza dengan yang terjadi pada sekeliling. Dan kesemua episod yang akan saya sentuh ini adalah pengalaman peribadi saya sewaktu Mahathir menjadi Perdana Menteri Malaysia ke empat. Dan Pejabat Anwar juga memainkan peranan ketika itu untuk cuba mendapatkan persetujuan dari Jabatan Agama Islam untuk merobohkan Masjid Al-Mujahidin di Damansara Utama pada 35 tahun yang lalu. THE CORRIDORS OF POWER
Raja Petra Kamarudin
(Astro Awani) – Tun Dr Mahathir Mohamad mengajak penduduk di negara ini untuk membangunkan masjid di kawasan masing-masing tanpa mengharapkan bantuan daripada mana-mana pihak ataupun pihak kerajaan.
Kata Perdana Menteri, beliau pernah ke beberapa negara Islam seperti Mahgribi dan Khazakstan yang mempunyai masjid yang sangat cantik dan indah. Menurutnya, semua itu dilakukan sendiri oleh penduduk tempatan. (BACA DI SINI)
********************************************************
Setiausaha politik Anwar Ibrahim, Dr Ibrahim Saad, telah meminta Jabatan Agama untuk merobohkan Masjid Al-Mujahideen Saya ingin berkongsi cerita berkaitan dengan masjid pada tahun 1980an dan 1990an yang pada ketika Tun Dr Mahathir Mohamad adalah Perdana Menteri Malaysia yang ke empat.
Penduduk di Damansara Utama berkumpul dan mencapai kata sepakat untuk membina masjid. Sekarang masjid itu dikenali sebagai Masjid Al-Mujahideen. Masjid Al-Mujahideen itu dibina dengan menggunakan duit dari penduduk itu sendiri dan mereka tidak meminta bantuan satu sen pun dari kerajaan. Malah, kerajaan ketika itu ingin menawarkan bantuan berupa dana, tetapi telah ditolak oleh penduduk di Damansara Utama kerana mereka tidak mahu menggunakan wang ataupun dana dari kerajaan.
Dr Ibrahim Saad ketika itu adalah setiausaha politik Anwar Ibrahim di Kementerian Pendidikan. Dia telah meminta Jabatan Agama Islam untuk merobohkan Masjid Al-Mujahideen kerana ianya adalah masjid swasta yang tidak langsung melibatkan dana dari kerajaan. Jabatan Agama telah memanggil kesemua jawatankuasa masjid untuk mengadakan mesyuarat dan memberitahu bahawa arahan untuk meruntukan masjid ini datangnya dari pejabat Anwar Ibrahim sendiri.
Akhirnya, tidak ada apa pun yang terjadi kerana mereka tahu jika mereka merobohkan masjid tersebut, ia akan menyebabkan terjadinya pertumpahan darah sama seperti kejadian di Memali. Dan sekarang ini, untuk 35 tahun, Masjid Al-Mujahideen telah menjadi satu mercu tanda di Damansara. (Ibrahim Saad pula menjadi Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang dan dia telah bersara dengan kontrak Lingkaran Luar Pulau Pinang (PORR) yang jumlahnya berbilion-bilion)

Saya telah dipanggil oleh Cawangan Khas (Special Branch) dan diugut ditahan kerana penglibatan saya dengan Masjid Rusila Pada masa yang sama, di Terengganu pula, saya terlibat dengan tiga masjid. Iaitu Masjid Kolam (Kuala Ibai), Masjid Rusila (Marang) dan Masjid Simpang Empat (Cendering). Kami telah membeli tanah di sekeliling kawasan masjid dan memperluaskannya masjid itu dengan sekolah, asrama, tapak perkuburan dan lain-lain lagi.
Kerajaan Negeri Terengganu telah menghantar polis untuk menutup Masjid Kolam dan Masjid Simpang Empat dan sekali lagi, kejadian Memali hampir berlaku di Kuala Ibai dan juga di Cendering. (Mereka tidak berani untuk menyentuh masjid di Rusila kerana mereka tahu, jikalau mereka meneruskan juga maka polis-polis itu akan pulang di dalam keranda berkain kafan.
Saya telah dipanggil oleh Pengarah Jabatan Agama Islam Terengganu untuk dimaklumkan bahawa Kerajaan Negeri akan mengambil tindakan untuk menutupkan Masjid Kolam dimana saya adalah Pengerusi Masjid ketika itu.
Wan Mokhtar Ahmad ketika itu adalah Menteri Besar Terengganu memanggil saya ke rumahnya pada jam 7.00 pagi dan memberitahu saya bahawa Kerajaan Negeri tidak senang dengan penglibatan saya dalam masjid Cendering dan jika saya tidak berhati-hati maka mereka akan mengambil tindakan terhadap saya.


Ketika saya menjadi pengerusi Masjid Kolam, polis telah membawa tiga buah trak penuh dengan anggota untuk menutupkannya Haji Yusoff selaku Ketua Cawangan Khas Terengganu ketika itu memanggil saya ke pejabatnya untuk memaklumkan pada saya bahawa, saya hanya tinggal satu langkah sahaja lagi untuk di tahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan satu-satunya sebab kenapa saya masih bebas adalah kerana mak sepupu saya merupakan Tengku Ampuan Terengganu ( atau bekas Permaisuri Terengganu). Jika tidak, saya sudah lama berada di Kamunting.
Satu ucapan dan nasihat yang sangat menarik untuk seluruh umat Islam di Malaysia. Tetapi, secara realitinya apa yang disampaikan oleh Perdana Menteri Dr Mahathir adalah sangat berbeza dengan yang terjadi pada sekeliling. Dan kesemua episod yang akan saya sentuh ini adalah pengalaman peribadi saya sewaktu Mahathir menjadi Perdana Menteri Malaysia ke empat. Dan Pejabat Anwar juga ketika itu cuba untuk mendapatkan persetujuan dari Jabatan Agama untuk meruntuhkan Masjid Al-Mujahidin di Damansara Utama pada 35 tahun yang lalu.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2019/05/26/apabila-masjid-diarah-dirobohkan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tips Sebelum Bawa Anak Ke Masjid

Tips Sebelum Bawa Anak Ke Masjid

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 294 hits
Ramadan bulan yang ingin diambil kesempatan oleh banyak pihak termasuk ibu dan bapa pergi ke masjid menunaikan solat sunat terawih Tindakan itu juga sekaligus akan melatih anak anak menjadi lebih dekat dengan ibadah dan lebih rajin pergi ke...
Hantaran Fb Anjing Dalam Masjid Mp Labis Lapor Polis

Hantaran Fb Anjing Dalam Masjid Mp Labis Lapor Polis

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 203 hits
MALAYSIAKINI Anggota Parlimen Labis Pang Hok Liong membuat laporan polis terhadap hantaran Facebook berunsur fitnah yang memaparkan lawatannya ke Masjid Jamek Tenang Stesen pada Jumaat minggu lalu Dalam laporannya itu Pang merujuk satu hant...
Kematian Yang Dicemburui Meninggal Dunia Di Bulan Puasa Masjid Sesak Ribuan Berpusu Pusu Mahu Solatkan Jenazahnya

Kematian Yang Dicemburui Meninggal Dunia Di Bulan Puasa Masjid Sesak Ribuan Berpusu Pusu Mahu Solatkan Jenazahnya

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 326 hits
Kematian Yang Dicemburui Meninggal Dunia Di Bulan Puasa Masjid Sesak Ribuan Berpusu Pusu Mahu Solatkan Jenazahnya Masihkah anda ingat mengenai kisah seorang pemuda dari Malaysia Allahyarham Ahmad Ammar bin Ahmad Azam yang meninggal dunia ak...
20 Masjid Parlimen Teluk Intan Terima Sumbangan

20 Masjid Parlimen Teluk Intan Terima Sumbangan

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 197 hits
IPOH Sebanyak 20 masjid di kawasan Parlimen Teluk Intan masing masing menerima sumbangan RM2 000 bagi menjalankan aktiviti pada bulan Ramadan dan sambutan Hari Raya Aidilfitri nanti Sumbangan itu yang kesemuanya berjumlah RM40 000 diumumkan...
Berpolitik Dalam Masjid Perbuatan Biadab Tidak Beretika Sultan Johor

Berpolitik Dalam Masjid Perbuatan Biadab Tidak Beretika Sultan Johor

papar berkaitan - pada 17/5/2019 - jumlah : 303 hits
Sultan Johor bertitah perbuatan Ahli Parlimen Labis Pang Hok Liong yang berucap dalam Masjid Tenang Stesyen Labis pada 10 Mei lalu sebagai baidab tidak beretika dan tidak boleh diterima sama sekali Sultan Ibrahim Sultan Iskandar bertitah pe...
Berpolitik Di Masjid Ini Amaran Sultan Johor Kepada Dap

Berpolitik Di Masjid Ini Amaran Sultan Johor Kepada Dap

papar berkaitan - pada 17/5/2019 - jumlah : 367 hits
TITAH DULI YANG MAHA MULIA SULTAN IBRAHIM IBNI ALMARHUM SULTAN ISKANDAR SULTAN YANG DIPERTUAN BAGI NEGERI DAN JAJAHAN TAKLUK JOHOR DARUL TA ZIM DI ATAS PELANGGARAN DAN PENCABULAN MASJID TEMPAT SUCI UMAT ISLAMMutakhir ini terdapat banyak usa...
Selama Ramadan Sampah Di Masjid Istiqlal Sampai Satu Ton Per Hari

Selama Ramadan Sampah Di Masjid Istiqlal Sampai Satu Ton Per Hari

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 208 hits
Kepala Humas dan Protokol Masjid Istiqlal Abu Huraira mengatakan sampah mengalami peningkatan lantaran adanya kegiatan buka bersama setiap hari Padahal pada hari biasa sampah hanya diangkut oleh satu mobil kontainer saja
Bedanya Bukber Jadul Dan Kekinian Dulu Di Masjid Nyari Gratisan Sekarang Milih Di Hotel Berbintang

Bedanya Bukber Jadul Dan Kekinian Dulu Di Masjid Nyari Gratisan Sekarang Milih Di Hotel Berbintang

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 207 hits
Dulunya ngetren Para Pemburu Takjil sekarang nyarinya hotel buat bukber all you can eat dan bayar 3 gratis 1
Sultan Murka Mp Berucap Dalam Masjid Pang Bela Diri

Sultan Murka Mp Berucap Dalam Masjid Pang Bela Diri

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 277 hits
Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar hari ini menyatakan rasa murka terhadap tindakan seorang ahli politik DAP yang dianggap mencabul kesucian Islam apabila berpolitik dalam masjid Dalam satu kenyataan Sultan Ibrahim berkata sebagai ...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega