Apa Yang Kita Perlu Tahu Mengenai Us Government Shutdown


Topik politik dunia yang paling hangat sekarang tidak lain “government shutdown” di US.
Government shutdown ni fenomena unik di US. Berlaku apabila bajet kerajaan tak diluluskan oleh Kongres. Kongres ni dewan perundangan, macam parlimen kita lah, cuma bezanya, kat US kerajaan dan Kongres terdiri dari orang yang berbeza, dan selalunya parti yang kawal Kongres tak sama dengan parti Presiden (kalau sama pun, tak semestinya ahli Kongres ni kena setuju dengan RUU yang diusulkan oleh Presiden).
Jadi apabila Kongres menolak bajet yang diusulkan oleh Presiden, maka kerajaan tak ada duit. Kalau tak ada duit, nak belanja untuk meeting tak boleh, nak buat procurement tak boleh, kalau staf kerajaan bekerja pun tak dapat gaji, maka tutup kedai lah.
Government shutdown kali ini memecah rekod shutdown ketika zaman Clinton (Disember 1995 – Januari 1996) yang bertempoh 21 hari. Waktu tu Kongres dikawal oleh Republikan golongan “fiscal conservative” yang membantah kerajaan berhutang, jadi mereka tak luluskan bajet Clinton yang memberi banyak hutang, government shut down.
Bila shutdown, tak ada staf kerja kat White House, kecuali intern tak berbayar macam Monica Lewinsky. Cerita seterusnya korang tahu lah macam mana.
Shutdown kali ini bermula 22 Disember 2018, sekarang dah masuk hari ke-24. Puncanya, Trump bajetkan 5.7 bilion untuk pembinaan tembok sempadan US-Mexico yang dijanjikan semasa kempen.
Kongres yang dikuasai oleh Demokrat tak nak luluskan part tu, minta Trump keluarkan. Trump tak nak, maka jadi deadlock. Kerajaan US tutup kedai.
Mula-mula staf kerajaan tak rasa sangat sebab musim cuti Krismas dan tahun baharu. Tapi Jumaat lepas tu payday, sekali dia orang tengok paycheck, $0, gaji tak masuk! Babeng betul, maka mulalah orang menyumpah Trump. Demokrat pun kena tempias sekali.
Dalam isu pembinaan tembok ni Trump tak nak berkompromi, malah dia play victim blame Demokrat menimbulkan masalah, tanya Demokrat tak kesian ke kat staf kerajaan. Bagi lah kat aku bajet untuk membina tembok, kalau tak nak melihat staf kerajaan hidup merana.
Sebelum nak marah Trump, ketahuilah bahawa ini merupakan “art of the deal” Trump, ini semua taktik perundingan je. Cuma macam tak berapa sesuai je dalam keadaan macam ini. Malah Trump dah cancel trip ke World Economic Forum 22 Januari nanti, maksudnya dia ready untuk shutdown lagi lama demi memaksa Demokrat kompromi.
Shutdown kali ini tidak akan jadi kali terakhir dalam sejarah US. Sistem politik US yang cacamarba ni sebenarnya melemahkan keberkesanan kerajaan dan sekali gus melemahkan kuasa US berbanding negara autokratik seperti China. China nak bina jalan sebulan boleh siap, tapi kat US Kongres kena berdebat sampai government shutdown, 20 tahun pun tak mampu nak luluskan bajet untuk membina jalan.
Francis Fukuyama melihat sistem politik US ni umpama “vetocracy”, veto je kerja politikus. Sebab itu orang ramai fed up dengan sistem sedia ada dan harap Trump boleh ubah sistem tersebut. Kalau Trump berjaya break deadlock sekarang, dia akan dilihat sebagai hero; kalau lagi banyak drama, maka Trump sekali dia orang rasa fed up.
Kenapa Trump obses sangat dengan tembok tu? Masalah besar ke pendatang Mexico ni? Hah yang tu aku bagitau lain kali. Saspen baru best. Ni pun tulis sesaja untuk memastikan otak tak shutdown.

Buju Kurung Exclusive Untuk Wanita Berkerjaya

Terbongkar Cara Blogger Dapatkan Organic Traffic Unlimited.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://thetrendingnow.blogspot.com/2019/01/apa-yang-kita-perlu-tahu-mengenai-us.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Why Not The Pakatan Government Just Pay Altantuya S Family Rm100 Million

Why Not The Pakatan Government Just Pay Altantuya S Family Rm100 Million

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 333 hits
To demonstrate that they really believe the former Prime Minister who was then the Deputy Prime Minister is really guilty of Altantuya s murder the Pakatan Harapan government should just settle this case out of court tomorrow and pay the RM...
Don T Be A Crybaby Just Uphold Free Speech Government Told

Don T Be A Crybaby Just Uphold Free Speech Government Told

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 200 hits
If people can comment on Rosmah s dressing he said referring to the former prime minister s wife why can t they comment on Lim s son Activists have urged Pakatan Harapan to do better in upholding freedom of speech and expression in the wake...
Pemimpin Pkr Buat Perjumpaan Sulit Mengenai Bakal Pm

Pemimpin Pkr Buat Perjumpaan Sulit Mengenai Bakal Pm

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 215 hits
January 3 2019 8 29 AMAnwar dikatakan berharap dapat mengimbangi Azmin dengan melantik ketua PKR negeri yang tidak menyokong timbalan presiden itu PETALING JAYA Beberapa pemimpin PKR telah memulakan rundingan dengan ketua ketua negeri dan b...
Lelaki Ini Kongsikan Kebenaran Mengenai Larangan Gabungkan Makanan Laut Dan Darat

Lelaki Ini Kongsikan Kebenaran Mengenai Larangan Gabungkan Makanan Laut Dan Darat

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 358 hits
Ada satu hari tu emak ada tanya Boleh ke makan ayam ikan sama sama Adakah ianya baik untuk diet Sebab emak ada dengar katanya tidak boleh campur makanan ini sekaligus Ikan jangan makan dengan daging Telur tak boleh dengan ikan bilis Ayam ja...
Tiada Surat Rasmi Mengenai Kedudukan Ydpa Kata Mahathir

Tiada Surat Rasmi Mengenai Kedudukan Ydpa Kata Mahathir

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 232 hits
KUALA LUMPUR Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau tidak menerima sebarang makluman atau surat rasmi mengenai dakwaan kononnya Yang di Pertuan Agong Sultan Muhammad V akan melepaskan jawatannya Saya tidak menerima sebarang ...
How Much Selangor Orang Asli Land Has The Government Stolen

How Much Selangor Orang Asli Land Has The Government Stolen

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 474 hits
Just a brief note on the news item below Since Merdeka and peaking in the 1980s and 1990s when Tun Dr Mahathir Mohamad was Prime Minister the Federal Government has been stealing Orang Asli land in the name of pembangunan In Selangor alone ...
British Government Survives No Confidence Vote

British Government Survives No Confidence Vote

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 219 hits
She emerged victorious in parliament s first no confidence vote in a British government in 26 years on Wednesday by a 325 306 margin British Prime Minister Theresa May on Wednesday narrowly survived a no confidence vote sparked by the crush...
Trump Kesal Dengan Dpr As Karena Proposalnya Untuk Akhiri Shutdown Ditolak

Trump Kesal Dengan Dpr As Karena Proposalnya Untuk Akhiri Shutdown Ditolak

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 150 hits
Proposal yang ditawarkan Trump berupa perlindungan sementara kepada beberapa imigran tak berdokumen di perbatasan AS Meksiko Sebagai gantinya Trump berharap agar DPR menyetujui anggaran USD 5 7 miliar yang ia inginkan untuk membangun tembok...
3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Iced Butterscotch Latte Zus Coffee

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Anwar Ibrahim Watak Utama Misi Gila



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Islam Agama Rantau Tanah Melayu 40 Tahun Selepas Nabi

Ugreen Nexode Rg 65w Robot Pengecas Peneman Aktiviti Anda

Wordpress Website Speed Build The Masters Golf Tournament

Hikayat Budak Pening Sebuah Legasi

Bayu Somerset Pakaian Tradisional Untuk Gaya Harian

Pengalaman Pertama Alami Kesesakan Di Lebuhraya Hingga 10 Jam