Apa Yang Boleh Dilakukan Di Terengganu


Terengganu adalah salah satu negeri di pantai timur Malaysia yang kaya dengan sejarah dan budaya. Di sini, anda boleh menemui pelbagai tarikan seperti masjid, monumen Islam, pasar, dan sebagainya. Selain itu, Terengganu juga terkenal dengan pulau-pulau cantik yang menawarkan aktiviti menyelam dan snorkeling.
Jika anda merancang untuk melancong ke Terengganu, berikut adalah beberapa perkara yang boleh anda lakukan di sini:
Melawat Masjid Tengku Tengah Zaharah Masjid Tengku Tengah Zaharah atau Masjid Terapung adalah salah satu masjid yang unik dan indah di Terengganu. Masjid ini dibina di atas tasik buatan manusia dan kelihatan seperti terapung di atas air. Masjid ini mempunyai reka bentuk moden dengan unsur-unsur tradisional Melayu. Anda boleh melihat pemandangan masjid ini dari jambatan kayu atau menaiki bot untuk melihatnya dari dekat.
Meneroka Taman Tamadun Islam dan Masjid Kristal Taman Tamadun Islam adalah sebuah taman tema yang mempamerkan replika monumen-monumen Islam dari seluruh dunia. Anda boleh melihat tiruan Kaabah, Taj Mahal, Masjidil Haram, dan banyak lagi. Anda juga boleh belajar tentang sejarah dan budaya Islam melalui pameran dan aktiviti di sini.
Di dalam taman ini juga terdapat Masjid Kristal, sebuah masjid yang dibina dengan kaca dan kristal. Masjid ini memancarkan cahaya berwarna-warni pada waktu malam dan menjadi tarikan utama di sini.
Meneroka Kampung Cina Kampung Cina atau Chinatown adalah kawasan warisan yang menunjukkan pengaruh budaya Cina di Terengganu. Di sini, anda boleh melihat rumah-rumah kayu berwarna-warni yang berusia lebih 100 tahun. Anda juga boleh menikmati makanan-makanan Cina Peranakan seperti laksa, mee celup, kuih-muih, dan lain-lain.
Mencari Seni Jalanan Jika anda suka seni jalanan, anda boleh mencari lukisan-lukisan mural yang menarik di sekitar Kampung Cina. Lukisan-lukisan ini menggambarkan kehidupan dan budaya penduduk tempatan dengan gaya kreatif. Anda boleh mengambil gambar dengan latar belakang lukisan-lukisan ini sebagai kenangan.
Melawat Tokong Ho Ann Kiong Tokong Ho Ann Kiong adalah sebuah tokong Cina tertua di Terengganu yang dibina pada tahun 1801. Tokong ini mempunyai reka bentuk klasik dengan bumbung merah dan ukiran naga. Tokong ini merupakan tempat ibadat bagi masyarakat Cina Hokkien di sini.
Belajar Sejarah Cina Peranakan di Rumah Warisan Teck Soon Rumah Warisan Teck Soon adalah sebuah rumah kayu berwarna biru yang dulunya merupakan kedai perniagaan Teck Soon Trading Company. Rumah ini kini menjadi muzium yang mempamerkan sejarah dan budaya Cina Peranakan di Terengganu. Anda boleh melihat barang-barang antik, pakaian, perabot, dan foto-foto keluarga yang dipamerkan di sini.
Membeli-belah di Pasar Payang Pasar Payang atau Pasar Besar Kedai Payang adalah sebuah pasar tradisional yang menjual pelbagai barangan seperti buah-buahan, sayur-sayuran, ikan, daging, kuih-muih, kain batik, kerajinan tangan, cenderamata, dan lain-lain. Anda boleh merasai suasana pasar yang meriah dan menawar harga barang-barang yang anda minati.
Melawat Masjid Zainal Abidin Masjid Zainal Abidin atau Masjid Putih adalah sebuah masjid yang dibina pada tahun 1912 dengan gaya Mughal. Masjid ini mempunyai kubah putih dan menara-menara tinggi yang menjulang ke langit. Masjid ini merupakan salah satu masjid tertua dan terbesar di Terengganu.
Meneroka Istana Maziah Istana Maziah adalah sebuah istana yang dibina pada tahun 1897 sebagai tempat tinggal Sultan Zainal Abidin III. Istana ini mempunyai reka bentuk yang menggabungkan unsur-unsur Melayu, Islam, dan Barat. Istana ini kini digunakan sebagai tempat upacara rasmi dan majlis-majlis istiadat.
Melawat Bukit Puteri Bukit Puteri atau Bukit Putri adalah sebuah bukit bersejarah yang terletak di tengah-tengah bandar Kuala Terengganu. Bukit ini mempunyai ketinggian 200 meter dan menawarkan pemandangan bandar dan laut dari atas. Di atas bukit ini, anda boleh melihat beberapa tarikan seperti mercu tanda, meriam, kubur, masjid, dan menara.
Berjalan-jalan di Kawasan Pesisir Air Kawasan Pesisir Air atau Waterfront Area adalah sebuah kawasan yang direka bentuk dengan moden dan menarik di sepanjang Sungai Terengganu. Di sini, anda boleh berjalan-jalan di jambatan kayu, taman-taman, dan padang bola. Anda juga boleh menaiki roda pusingan atau melihat pertunjukan air mancur.
Meneroka Pulau Duyung Pulau Duyung atau Pulau Duyong adalah sebuah pulau yang terletak di muara Sungai Terengganu. Pulau ini terkenal dengan industri pembinaan bot tradisional yang masih dijalankan oleh penduduk tempatan. Anda boleh melihat cara-cara pembinaan bot dan mengagumi hasil kerja tangan mereka.
Belajar Sejarah di Muzium Kompleks Negeri Terengganu Muzium Kompleks Negeri Terengganu atau Terengganu State Museum adalah sebuah muzium yang terbesar di Malaysia. Muzium ini mempunyai empat bangunan utama yang mempamerkan koleksi-koleksi sejarah, budaya, seni, alam semula jadi, dan maritim Terengganu. Anda juga boleh melihat replika bot perahu layar terbesar di dunia di sini.
Menikmati Segala-galanya di Town City Food Court Town City Food Court adalah sebuah medan selera yang menawarkan pelbagai jenis makanan dan minuman yang sedap dan murah. Anda boleh mencuba makanan-makanan tempatan seperti nasi dagang, keropok lekor, sata, otak-otak, laksam, rojak, ais kacang, dan lain-lain.
Menjamu Selera di Madame Bee’s Kitchen Madame Bee’s Kitchen adalah sebuah restoran halal yang menyajikan makanan-makanan Cina Peranakan seperti mee celup, laksa nyonya, nasi lemak ayam berempah, pai tee, popiah basah, bubur cha cha, dan lain-lain. Restoran ini juga mempunyai suasana yang selesa dan perkhidmatan yang mesra.
Merasai Kopi Sedap di Star Anise Star Anise adalah sebuah kedai kopi hipster yang menawarkan kopi berkualiti tinggi dan makanan ringan seperti kek, pai, roti bakar, sandwich, dan lain-lain. Kedai ini juga mempunyai dekorasi yang menarik dan sejuk dengan lukisan-lukisan seni jalanan.
Bersantai di Batu Buruk (Pantai) Batu Buruk atau Pantai Batu Buruk adalah sebuah pantai yang popular di Kuala Terengganu. Di sini, anda boleh bersantai di pasir putih atau bermain air laut. Anda juga boleh menikmati pemandangan pantai dari Pusat Kebudayaan Negeri Terengganu yang terletak berhampiran.
Menyelam Terengganu adalah syurga bagi peminat menyelam kerana mempunyai pulau-pulau yang mempunyai terumbu karang dan hidupan laut yang cantik. Antara pulau-pulau yang popular untuk menyelam adalah Pulau Redang, Pulau Perhentian, Pulau Kapas, dan Pulau Lang Tengah. Anda boleh melihat pelbagai jenis ikan, penyu, hiu, pari, dan lain-lain di bawah air.
Melawat Pulau Redang Pulau Redang adalah salah satu pulau yang paling terkenal di Terengganu. Pulau ini mempunyai pantai-pantai yang bersih dan indah dengan pasir putih dan air biru. Anda boleh bersantai di pantai, bermain air, menyelam, snorkeling, atau melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti lain seperti jungle trekking, berbasikal, atau bermain golf.
Melawat Kampung Nelayan di Seberang Takir Jika anda ingin merasai kehidupan nelayan tempatan, anda boleh melawat Kampung Nelayan di Seberang Takir. Kampung ini terletak di seberang Sungai Terengganu dan boleh dicapai dengan menaiki bot dari jeti di bandar. Di sini, anda boleh melihat rumah-rumah kayu atas air, bot-bot nelayan, dan aktiviti-aktiviti nelayan seperti memancing, menjala, atau mengutip kerang.
Itulah beberapa perkara yang boleh anda lakukan di Terengganu. Terengganu adalah sebuah negeri yang menarik untuk dikunjungi kerana mempunyai pelbagai tarikan sejarah, budaya, alam semula jadi, dan makanan. Anda pasti tidak akan kecewa dengan pengalaman anda di sini.
Semoga artikel ini dapat membantu anda merancang percutian anda ke Terengganu. Selamat melancong!
Source: Conversation with Bing, 6/14/2023
(1) . https://bing.com/search?q=what+to+do+in+Terengganu+ms-MY.
(2) THE 10 BEST Things to Do in Terengganu – Tripadvisor. https://www.tripadvisor.com.my/Attractions-g298318-Activities-Terengganu.html.
(3) Top 19 Best Things To Do In Kuala Terengganu, Malaysia [2023]. https://diveintomalaysia.com/things-to-do-in-kuala-terengganu/.
(4) Best things to do in Terengganu 2023 – Klook Travel. https://www.klook.com/en-SG/city/396-terengganu-things-to-do/.
(5) Best things to do in Terengganu 2023 | Attractions & activities. https://www.klook.com/city/396-terengganu-things-to-do/.
The post Apa yang boleh dilakukan di Terengganu? appeared first on Radio Senyap.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.radiosenyap.com/2023/06/apa-yang-boleh-dilakukan-di-terengganu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pernah Dengar Pulau Ungu Di Korea Ini Antara Aktiviti Menarik Boleh Dilakukan Di Pulau Unik Ini

Pernah Dengar Pulau Ungu Di Korea Ini Antara Aktiviti Menarik Boleh Dilakukan Di Pulau Unik Ini

papar berkaitan - pada 20/6/2023 - jumlah : 149 hits
Terdapat banyak pulau yang popular dalam kalangan pelancong di Korea Tetapi pernahkah korang dengar tentang pulau yang serba ungu Pulau yang dimaksudkan ialah pulau Ungu ataupun dikenali sebagai Purple island Kalau datang ke sini korang dis...
Menteri Tak Mau Faham Bila Tak Boleh Buat Kerja

Menteri Tak Mau Faham Bila Tak Boleh Buat Kerja

papar berkaitan - pada 2/6/2023 - jumlah : 154 hits
Teik KewingFahmi Fadzil tak kan tak faham faham sampai bila nak biaq berlarutan macam tu saja takut atau ada halangan nak bertindak jangan lembik sangat tu TPM dah sound tu lena lagi kaa ka dok selpiaq ja lebih Kalau agak lembik sangat bagi...
Hiburan Linda Rafar Dedah Pandai Mengurut Baca Hati Orang Boleh Tahu Orang Tu Suka Ke Tak

Hiburan Linda Rafar Dedah Pandai Mengurut Baca Hati Orang Boleh Tahu Orang Tu Suka Ke Tak

papar berkaitan - pada 3/6/2023 - jumlah : 206 hits
Pelakon dan penyanyi mendedahkan bahawa dia mempunyai kebolehan untuk mengurut dan juga menilai hati seseorang Linda juga memaklumkan bahawa ada rakan selebriti cuba untuk menutup periuk nasinya dalam industri Advertisement Ditemui media pe...
Tiga Jenis Haji Qiran Tamattu Dan Ifrad Manakah Yang Dilakukan Nabi

Tiga Jenis Haji Qiran Tamattu Dan Ifrad Manakah Yang Dilakukan Nabi

papar berkaitan - pada 12/6/2023 - jumlah : 293 hits
Jenis haji qiron tamattu dan ifrad manakah yang dilakukan Nabi shallallahu alaihi wa sallam
Belanjawan Terengganu Rm2 Bilion Setahun Untuk Apa

Belanjawan Terengganu Rm2 Bilion Setahun Untuk Apa

papar berkaitan - pada 21/6/2023 - jumlah : 101 hits
Pelbagai persoalan timbul apabila negeri Terengganu membelanjakan sejak beberapa tahun lalu sebanyak RM2 bilion setahun untuk belanjawan negeri Bagi Ketua Cabang KEADILAN Kuala Terengganu Azan Ismail perbelanjaan tersebut yang menghampiri b...
5 Tempat Percutian Perkhemahan Terbaik Di Terengganu

5 Tempat Percutian Perkhemahan Terbaik Di Terengganu

papar berkaitan - pada 22/6/2023 - jumlah : 156 hits
Terengganu merupakan salah satu negeri di Malaysia yang terkenal dengan keindahan alam semula jadi dan pantai yang menarik Terdapat beberapa lokasi perkhemahan menarik di Terengganu yang boleh anda pertimbangkan 1 Rembulan Escape Rembulan E...
Mat Said Poster Boy Hanya Pandangan Peribadi Kata Ph Terengganu

Mat Said Poster Boy Hanya Pandangan Peribadi Kata Ph Terengganu

papar berkaitan - pada 22/6/2023 - jumlah : 122 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Kenyataan Ahli Majlis Pimpinan PKR Terengganu Azan Ismail sedia menyokong Ahmad Said sebagai poster boy negeri itu pada PRN akan datang dianggap hanya pandangan peribadinya Pengerusi Pakatan Harapan Terengganu Raj...
Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

7 2567 1 Top 100 By Darlene Ssru Ac Th

Slotxo 3 2567 Xo Slot 24 Top 75 By Tonja Slotxo24hr Win

Rajabhat University 1 Top 73 By Shawnee Ssru Ac Th 8 67

Turning Raw Data Into Stunning Presentations With One Click

Kurangkan Saiz Produk Tanpa Maklum Pembeli Boleh Kena Denda Rm35 000