Apa Untung Wajibkan Pekerja Asing Mencarum Dalam Kwsp



 Kerajaan Singapura mengambil keputusan semua akaun Central Provident Fund (CPF) bagi bagi pekerja asing ditutup secara automatik pada tahun 2024. Manakala kerajaan Malaysia membuat keputusan bahawa semua pekerja asing akan diwajibkan untuk mebuka akaun Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan majikan diwajibkan untuk membuat caruman. Satu keadaan yang berlawanan 180 darjah.
Pada masa dulu, Singapura pernah wajibkan semua pekerja asing untuk membuat caruman bulanan ke CPF namun ia tidak lagi diwajibkan sejak pertengahan 1990-an.
Namun pekerja asing yang bukan mendapat status penduduk tetap (PR) masih boleh membuat caruman secara sukarela ke CPF sehingga tahun 2023 tetapi skim ini telah dihentikan.
CPF Singapura tidak lagi benarkan apa-apa sumbangan dari pekerja asing dan sudah tutup akaun-akaun CPF warga asing pada April 2024. Semua warga asing diarahkan untuk pindah keluar baki akaun mereka serta-merta.
Tetapi di Malaysia pula, kerajaan Madani umum mereka akan wajibkan semua pekerja asing membuat caruman mandatori bermula tahun 2025 depan.
Kerajaan Singapura faham bahawa caruman mandatori majikan bagi CPF akan menaikkan kos pekerja asing dan membawa kepada inflasi.
Kerajaan Singapura juga faham bahawa saiz tabung CPF yang semakin besar bermaksud ia lagi sukar untuk mencari pelaburan yang memberi pulangan yang lebih tinggi.
Begitu juga di Malaysia di mana saiz KWSP sudah pun cecah RM1 trilion dan telah cecah lebih separuh dari nilai pasaran bagi semua saham tersenarai di Malaysia.
Semakin besar saiz tabungan, semakin sukar untuk mendapat pulangan tinggi. Sejak dari dulu lagi, kerajaan memberi pelbagai keistimewaan kepada KWSP.Sebagai contoh, kerajaan Barisan Nasional (BN) masa Datuk Seri Najib Tun Razak menjual tanah Institut Penyelidikan Getah (RRI) kepada KWSP tanpa tender dan pada harga murah yang kini menjadi projek lumayan Kwasa Land Sendiri Berhad Damansara yang member pulangan hampir 10 kali ganda lebih besar dari nilai tanah.
Kwasa Land Sdn Bhd, anak syarikat milik penuh KWSP membeli tanah seluas 2,330 ekar tanah milik RRI dengan harga RM2.28 bilion yang terletak di tengah-tengah Lembah Klang.
Masa Najib itu juga, PLUS dibeli balik dari tangan-tangan swasta dan diletak 51 peratus di bawah Khazanah Nasional dan 49 peratus di bawah KWSP.
Kerajaan BN masa itu juga membayar pampasan tahunan sekitar RM1 bilion kepada PLUS bagi mengelak kadar tol dinaikkan di mana separuh dari pampasan ini mengalir ke KWSP.
KWSP juga dibenarkan untuk melabur di projek Battersea UK gergasi yang memberi pulangan baik jangka masa panjang.
KWSP juga dijamin kerajaan sepenuhnya dan pelbagai insentif seperti pengecualian cukai dividen dan cukai CGT diberi.
Setelah warga asing diwajibkan untuk mencarum, ia bermakna bahawa pelbagai insentif dan kelebihan yang diberi kerajaan Malaysia kepada KWSP bagi menaikkan kadar simpanan Rakyat Malaysia turut akan memberi faedah kepada warga asing.
Amat pelik bahawa Singapura ke satu hala, Malaysia pula ke arah yang 180 darjah bertentangan.
Kerajaan Singapura mahu CPF fokus untuk menjaga warga negara sendiri, bukan jaga warga asing.
Kerajaan Malaysia pula mahu kwsp jaga warga asing.
Di Malaysia kita melaksanakan formula yang songsang dengan Singapura.
Tulisan asal  - Lim Sian See



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2024/10/jyg.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Warga Asing Pun Kerajaan Nak Bela Pekerja Asing Pulak

Warga Asing Pun Kerajaan Nak Bela Pekerja Asing Pulak

papar berkaitan - pada 22/10/2024 - jumlah : 115 hits
Warga asing pun Kerajaan nak bela pekerja asing pulak Macam ni Caruman KWSP ni terbahagi kepada Pertama bahagian pekerja iaitu potongan 11 dari gaji dan kedua sumbangan majikan Contoh pekerja yang bergaji RM1 500 potongan bagi pekerja adala...
Gaji Minimum Rm1 700 Terpakai Untuk Pekerja Asing

Gaji Minimum Rm1 700 Terpakai Untuk Pekerja Asing

papar berkaitan - pada 20/10/2024 - jumlah : 239 hits
freemalaysiatoday com 19 Oct 2024 03 45 PMPerintah Gaji Minimum hanya kecuali ke atas pekhidmat domestik dan kontrak perantisan Sekretariat Majlis Perundingan Gaji Negara berkata dasar gaji minimum hendaklah tidak mendiskriminasi seseorang ...
Tools Otomatis Menghitung Rab Material Bangunan Dan Upah Pekerja

Tools Otomatis Menghitung Rab Material Bangunan Dan Upah Pekerja

papar berkaitan - pada 21/10/2024 - jumlah : 73 hits
BloggerBorneo com Dalam dunia konstruksi perhitungan Rincian Anggaran Biaya merupakan langkah penting yang menentukan keberhasilan dan efisiensi suatu proyek Proses ini seringkali dianggap rumit memerlukan ketelitian dalam menghitung kebutu...
Kontraktor Bangladesh Didakwa Terima Rasuah Atur Kemasukan Warga Asing Disenarai Hitam Imigresen

Kontraktor Bangladesh Didakwa Terima Rasuah Atur Kemasukan Warga Asing Disenarai Hitam Imigresen

papar berkaitan - pada 24/10/2024 - jumlah : 349 hits
Nur Izzati Mohamadbhnews bh com myWarga Bangladesh Alif Khan tengah diiringi anggota SPRM di mahkamah selepas dituduh menerima rasuah RM2 000 di Mahkamah Sesyen Butterworth NSTP Danial SaadBUTTERWORTH Seorang kontraktor warga Bangladesh yan...
Polis Kibar Bendera China Penganjur Langgar Syarat Larang Warga Asing Berarak

Polis Kibar Bendera China Penganjur Langgar Syarat Larang Warga Asing Berarak

papar berkaitan - pada 26/10/2024 - jumlah : 68 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Penganjur sambutan Guan Gong Sedunia yang terkait dengan pengibaran bendera China di Dataran Menara Condong Teluk Intan didapati melanggar permit melarang warga asing berarak Ketua Polis Perak Azizi Mat Aris berka...
Warga Asing Menyamar Jadi Tukang Cuci Sebelum Cuba Culik Budak Lelaki 2 Tahun

Warga Asing Menyamar Jadi Tukang Cuci Sebelum Cuba Culik Budak Lelaki 2 Tahun

papar berkaitan - pada 23/10/2024 - jumlah : 103 hits
Seorang lelaki warga asing menerima padah apabila cuba menculik seorang kanak kanak berusia dua tahun Lelaki itu hanya mampu mengerang kesakitan apabila suspek berjaya diberkas orang kampung di Kampung Bunga Raya dekat Kuang Rawang Selangor...
Polis Sepang Buru Kumpulan Samun Berparang Warga Asing

Polis Sepang Buru Kumpulan Samun Berparang Warga Asing

papar berkaitan - pada 23/10/2024 - jumlah : 189 hits
BernamaDalam dua kejadian berasingan di sekitar Bandar Baru Salak Tinggi menyaksikan mangsa dan ahli keluarga diikat Pemangku Ketua Polis Sepang Shan Gopal Krishnan berkata kumpulan itu dipercayai sasar rumah berhampiran kawasan hutan SEPAN...
Kisah Makhluk Asing Di Bulan Belanjawan 2025 Non Muslim

Kisah Makhluk Asing Di Bulan Belanjawan 2025 Non Muslim

papar berkaitan - pada 15/10/2024 - jumlah : 283 hits
Laman web Secureteam 10 mengganggarkan binaan oleh makhluk asing itu sebesar pasar raya Walmart YouTube Lihat Penyokong teori konspirasi dakwa ada bangunan makhluk asing di bulan Kapal angkasa dalam misi untuk memburu tanda tanda kehidupan ...
Dituduh Langgan Pel Cur Minhwan F T Island Dalam Siasatan Polis Kini

Ini Bukan Anak Tunggal Tapi Anak Tertinggal

Terbaru Bukti Najib Razak Bukan Dalang Kepada Penyelewengan 1mdb

Sabar Itu Penting Dalam Kehidupan Berumahtangga

Latheefa Koya Gesa Tubuh Suruhanjaya Siasatan Diraja Siasat Kes Serangan Di Kaitkan Kerabat

Perempuan Perempuan Sajak

Dua Pegawai Ppd Disyaki Terima Rasuah Projek Selenggara Sekolah Ditahan

One Man S Trash Fascinating Finds From The Rudi Klein Collection


echo '';
Anugerah Seri Angkasa 2024 Senarai Keputusan Pemenang Calon Top 5 Kategori Hadiah Persembahan Penyampai Trofi Dan Segala Info ASA 36

Biodata Tengku Natasha Natasya Puteri Tengku Adnan Isteri Tengku Muhammad Iskandar Ri ayatuddin Shah Perkahwinan Diraja

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Luruhnya Bunga Cinta Musim 2 Versi Malaysia Autumn In My Heart Slot Akasia TV3

5 Kelemahan Utama Pakai Kereta EV Yang Rakyat Malaysia Perlu Tahu

Biodata Tengku Muhammad Iskandar Ri ayatuddin Shah Bakal Suami Tengku Natasha Natasya Puteri Tengku Adnan Perkahwinan Diraja


Tentang Usia 40 An Dalam Al Quran

Asam Pedas Ikan Pari Resipi Paling Kick Untuk Peminat Masakan Pedas

Apa Untung Wajibkan Pekerja Asing Mencarum Dalam Kwsp

Kisah Stellar Si Kucing Betina

Tragedi Kematian Dr Moumita Debnath Cetus Gelombang Protes

Pengalaman Dan Cara Mudah Terminate Maxis Fibre 2024