Apa Ramai Sangat Beratur Panjang Rupanya Ada Cerita Lain Ini Dia



Orang ramai yang beratur panjang di luar bangunan Kenanga Wholesale City bukanlah pelanggan, sebaliknya, mereka merupakan pekerja yang sedang menunggu giliran untuk masuk ke dalam bangunan dan memulakan kerja. - Gambar media sosial
Apa orang ramai buat di Kenanga Wholesale City? Ini cerita sebenar yang berlaku...

KUALA LUMPUR: Hari pertama pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB), masyarakat dikejutkan dengan penularan gambar orang ramai beratur panjang untuk memasuki sebuah pusat beli-belah di ibu negara.

Ramai yang bingung, sebilangan besar pula tergamam kenapa warga kota terlalu ghairah berkunjung ke pusat berkenaan sedangkan ketika ini wabak COVID-19 masih lagi belum reda sepenuhnya.

Dan apakah orang ramai sebetulnya mengambil kesempatan di atas kelonggaran yang diberikan kerajaan dengan sengaja keluar beramai-ramai untuk 'makan angin'?

Bagi mendapatkan gambaran sebenar mengenai situasi di pusat beli-belah yang menjadi bahan perdebatan netizen itu, Astro AWANI bergegas ke Kompleks Kenanga Wholesale City yang terletak di Pudu yang kedudukannya tidak jauh dari kawasan perniagaan strategik segi tiga emas, Bukit Bintang.

Dalam kunujungan pada pagi Isnin, suasana yang dilihat tidak seperti yang kelihatan dalam gambar yang tular di media sosial.

Pusat beli-belah fesyen jualan pukal itu cukup lengang, tidak seramai seperti yang dilihat dalam gambar.

Didorong oleh keinginan untuk mengetahui apakah yang sebenarnya berlaku pada awal pagi sehingga menyebabkan orang ramai berkunjung ke situ, Astro AWANI berpeluang mewawancara Penolong Pengurus Pengiklanan dan Promosi, Perbadanan Pengurusan Kompleks Kenanga Wholesale City, Wendy Lam.

Menurut Wendy, orang ramai yang beratur panjang di luar bangunan pusat beli-belah itu bukanlah pelanggan yang mahu berbelanja di situ.

Sebaliknya, kata beliau, mereka merupakan pekerja-pekerja di premis perniagaan di dalam kompleks berkenaan.

Memandangkan kerajaan sudah memberi kelonggaran untuk beberapa sektor ekonomi beroperasi, maka kedai-kedai di dalam kompleks berkenaan mengambil keputusan untuk membuka perniagaan mereka.

Bagaimanapun, Wendy berkata, pekerja-pekerja di gedung itu harus melalui pemeriksaan suhu badan masing-masing selain beberapa langkah pencegahan lain sebelum membenarkan mereka masuk ke dalam gedung tersebut.

Oleh kerana proses memeriksa suhu badan dan langkah pencegahan dibuat, menyebabkan kesemua pekerja berkenaan terpaksa beratur panjang di luar bangunan sekali gus mengundang salah faham khalayak.

"Apa yang berlaku pada pagi ini, pekerja-pekerja dan penyewa premis ingin masuk ke dalam kompleks ini dan kami perlu membuat pengesanan suhu badan dan beberapa langkah pencegahan yang ditetapkan oleh kerajaan.

"Oleh sebab itu, terdapat kelewatan untuk kami berikan kesemua pekerja ini masuk demi memastikan keselamatan setiap pelanggan yang datang ke kompleks ini," jelas Wendy kepada Astro AWANI mengenai salah faham yang mengundang perdebatan dalam kalangan netizen.



Pengurusan pusat beli-belah itu juga, kata Wendy, memastikan segala prosedur standard operasi (SOP) yag dikeluarkan pihak berwajib dipatuhi termasuk memastikan terdapat penjarakan sosial dalam kalangan pekerja dan pengunjung.

Dalam kes ini, apa yang tular di media sosial tidak sama dengan realiti yang berlaku.
Namun, seperkara yang boleh dipuji ialah masyarakat semakin peka dengan keadaan sekeliling terutama ketika PKPB dilaksanakan dalam usaha kerajaan memerangi pandemik COVID-19.

Dalam masa sama, apa yang diharapkan ialah setiap rakyat bertanggungjawab dalam memastikan tidak menyebarkan berita palsu.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2020/05/apa-ramai-sangat-beratur-panjang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rela Beratur Panjang Demi Penjual Tau Fu Fa

Rela Beratur Panjang Demi Penjual Tau Fu Fa

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 415 hits
Pengguna internet kembali mencari idola baru Kali ini seorang penjual tau fu fa berasal dari Taiwan yang mempunyai tubuh sado mendadak popular di internet sehingga kedai beliau makin di kenali ramai Penjual tau fu fa tersebut mempunyai para...
Sedihnya Netizen Sayu Lihat Foto Rakyat Beratur Panjang Luar Pajak Gadai Susulan Pkpb

Sedihnya Netizen Sayu Lihat Foto Rakyat Beratur Panjang Luar Pajak Gadai Susulan Pkpb

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 563 hits
Gambar gambar tersebut diambil di kawasan bandaraya Ipoh dan beberapa lokasi di Kuala Lumpur serta di Selangor small Cover image via Twitter small Sejak semalam tular di laman laman sosial beberapa gambar orang ramai berbaris di depan pajak...
Peristiwa Di Kem Tentera Berhantu Cerita Hantu

Peristiwa Di Kem Tentera Berhantu Cerita Hantu

papar berkaitan - pada 26/4/2020 - jumlah : 222 hits
Selamat Malam KC Paranormal di sini Peristiwa ini berlaku semasa saya menjalani Perkhidmatan Negara Saya seorang bekas RP di salah sebuah kem yang terletak di sebelah barat Singapura Kem ini memang berhantu menurut budak2 senior sebelum say...
Cerita Hantu Pulau Pangkor

Cerita Hantu Pulau Pangkor

papar berkaitan - pada 26/4/2020 - jumlah : 275 hits
Pangkor Pulau Berhantu Peristiwa ini terjadi masa aku masih menuntut disalah satu kolej swasta dshah alam Semasa semester ke4 subjek yg kami ambik pada waktu tu tidak la power sangat tapi kalau stakat kluar urat2 dikepala tu adala juga Pada...
Muhyiddin Rakyat Dah Muak Dengar Cerita Politik

Muhyiddin Rakyat Dah Muak Dengar Cerita Politik

papar berkaitan - pada 26/4/2020 - jumlah : 1004 hits
Perdana Menteri Muhyiddin Yassin berkata rakyat Malaysia kini sudah muak untuk mendengar cerita cerita politik Menurutnya beliau kini memberi tumpuan dalam menangani krisis Covid 19 berbanding mengulas isu isu politik seperti keabsahan kera...
Cerita Tim Medis Dengan Hobinya

Cerita Tim Medis Dengan Hobinya

papar berkaitan - pada 26/4/2020 - jumlah : 160 hits
Cerita Tim Medis dengan Hobinya Selain menangani pasien Covid 19 sejumlah tenaga medis mempunyai hobi yang berbeda beda dari Traveling hingga memasak
Telan Belanja Sebanyak Rm113 Juta Tapi Rating Kian Menurun Apa Cerita The King Eternal Monarch

Telan Belanja Sebanyak Rm113 Juta Tapi Rating Kian Menurun Apa Cerita The King Eternal Monarch

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 480 hits
The King Eternal Monarch ternyata mendapat perhatian bukan sahaja daripada penonton malahan ramai yang bekerja dalam industri drama Korea menantikan gabungan hebat di antara penulis Kim Eun sook dan pengarah Baek Sang hoon yang berjaya memb...
Hampir 2 Bulan Hilang Di Wuhan Wartawan Akhirnya Tampil Buka Cerita Pkp Covid19 Ramadankareem Ramadhan Ramadanmubarak

Hampir 2 Bulan Hilang Di Wuhan Wartawan Akhirnya Tampil Buka Cerita Pkp Covid19 Ramadankareem Ramadhan Ramadanmubarak

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 6792 hits
Wartawan ini akhirnya tampil memberi penjelasan mengenai kehilangannya SEORANG wartawan yang dilaporkan hilang hampir dua bulan di Wuhan kini muncul kembali Dia merupakan petugas media untuk penyiaran CCTV dan pergi ke wilayah itu untuk mem...
Rakyat Muak Cerita Cerita Politik Cara Muhyiddin Menyindir Dan Mula Rimas Terhadap Umno

Rakyat Muak Cerita Cerita Politik Cara Muhyiddin Menyindir Dan Mula Rimas Terhadap Umno

papar berkaitan - pada 26/4/2020 - jumlah : 269 hits
Setelah hampir dua bulan memegang jawatan Perdana Menteri melalui pengkhianatan tebuk atap kepada PH Muhyiddin Yassin tak semena mena berkata rakyat kini sudah muak mendengar cerita cerita politik Katanya rakyat lebih ingin tahu apa yang di...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih

Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord