Apa Nasib Umno Selepas Ini Kembali Mengaum Atau Makin Layu


utusantv.com
Oleh Afiq Mohd. Shah
-January 15, 2023
Sebahagian daripada perwakilan yang hadir pada Majlis Perasmian Perhimpunan Agung UMNO 2022 di Pusat Dagangan Dunia Kuala Lumpur. GAMBAR: Abd Razak Aid
SETELAH beberapa minggu spekulasi timbul, akhirnya semalam sah dua jawatan tertinggi dalam UMNO tidak akan dipertandingkan bagi menghadapi pemilihan yang sepatutnya diadakan sebelum 19 Mei depan.

Keputusan itu dicapai selepas undian dibuat dengan jumlah perwakilan yang menyokong usul bangun melebihi perwakilan yang tidak menyokong usul berkenaan dalam Perhimpunan Agung UMNO (PAU) 2022 yang menutup tirai semalam.

Jadi dua penyandang jawatan itu iaitu Presiden, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Timbalan Presiden, Datuk Seri Mohamad Hasan sudah boleh menarik lafaz lega untuk menerajui UMNO sekurang-kurangnya satu penggal lagi.

Cadangan agar dua jawatan tertinggi itu tidak dipertandingkan adalah menerusi usul tambahan dikemukakan wakil UMNO Bahagian Rembau, Mohd Shukri Shamsudin.

Walaupun mendapat reaksi berbeza perwakilan apabila ada yang menolak usul berkenaan bahkan terdapat juga episod ‘boo’ dalam Dewan Merdeka, tetapi keputusan telah pun dilakukan majoriti perwakilan.

Mengejutkan? Tentulah tidak. Keputusan itu sebenarnya sudah pun dapat dibaca beberapa hari atau mungkin beberapa minggu lepas lagi.

Ia diperkuatkan lagi apabila 140 Ketua Bahagian UMNO membuat sidang media menyokong supaya dua jawatan tertinggi parti itu tidak dipertandingkan.

Alasannya mudah, iaitu mahukan solidariti dan perpaduan kukuh menjelang enam pilihan raya negeri (PRN) pertengahan tahun ini.

Namun begitu, ada juga cakap-cakap yang mengatakan UMNO amat memerlukan perubahan.

Perlu ada muka baharu mengetuai parti terbesar orang Melayu itu kata pemerhati politik lebih-lebih lagi selepas mengalami kekalahan terburuk sepanjang sejarah Pilihan Raya Umum (PRU).

Jumlah hanya 30 kerusi yang berjaya dimenangi Barisan Nasional (BN) pada PRU-15 sepatutnya memberi tamparan hebat terutama kepada UMNO.

Kebanyakan kerusi ‘selamat’ milik UMNO pula berjaya dirampas calon-calon Perikatan Nasional (PN) sama ada dari Pas atau Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu).

Orang Melayu kini melihat PN sebagai ‘pilihan’ baharu berbanding UMNO yang terpalit dengan pelbagai kontroversi terutama soal rasuah.

Ramai juga yang berpandangan UMNO bakal ‘terkubur’ jika Ahmad Zahid dan ‘pasukannya’ terus kekal memegang tampuk pentadbiran parti itu.

Ada yang melihat PN ‘untung besar’ apabila Ahmad Zahid kekal kerana sokongan Melayu kepada UMNO mungkin tidak akan kembali.

Meskipun begitu, jangan lupa bahawa sebelum PRU-15, UMNO telah menang tujuh pilihan raya kecil (PRK) dan tampil ‘garang’ di dua pilihan raya negeri (PRN) iaitu di Melaka dan Johor.

Kesemua kemenangan itu tidak lain tidak bukan menerusi kepemimpinan Ahmad Zahid dan Mohamad sebagai teraju.

Sudah jadi lumrah, apabila menang bergaya tidak pula timbul soal perlukan kepemimpinan atau nafas baharu.

‘Hubungan’ bersama PN juga dibangkitkan sepanjang PAU 2022 ini termasuk rundingan pintu belakang yang dikenali sebagai Langkah St Regis.

Malah, Ahmad Zahid juga dilaporkan secara terbuka mengumumkan 10 ahli Parlimen BN termasuk ada daripada UMNO yang dikatakan menyokong Pengerusi PN, Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri.

PAU 2022 juga dilihat menjadi platform memberi penerangan mengapa UMNO dan BN tidak memilih bekerjasama dengan PN tetapi bergabung bersama Pakatan Harapan (PH) membentuk Kerajaan Perpaduan.

Memetik kata Mohamad atau Tok Mat sewaktu Majlis Perasmian Serentak Perhimpunan Agung Wanita, Pemuda dan Puteri, Khamis lalu, menyertai Kerajaan Perpaduan adalah tugas patriotik untuk negara.

Seperkara lagi, katanya, pengalaman bekerja dengan PN dalam kerajaan sebelum ini sangat sukar terutama dengan kewujudan parti yang mahu menghapuskan UMNO buat selama-lamanya.

“Begitu juga pengalaman kita bekerjasama dengan Pas. Mereka tidak pernah setia atau ikhlas. Tanpa segan, mereka berselingkuh dengan semua parti terutamanya si janda UMNO,” katanya.

Justeru, apa nasib UMNO selepas ini? Parti itu ketika ini dilihat hampir pasti memasuki PRN bersama PH untuk menentang PN. Mampukah dua gabungan parti politik ini mampu mengekalkan penguasaan atau menawan negeri-negeri di bawah PN?

Sejauh mana UMNO boleh melangkah terutama selepas membuat keputusan mengekalkan dua pemimpin tertinggi mereka.

Dinamika politik sentiasa berubah-ubah. Hari ini mungkin UMNO di bawah tetapi esok siapa yang tahu.

Apa yang diputuskan majoriti perwakilan ketika bersidang semalam sudah tentu ada alasan tertentu walaupun ramai yang mungkin kurang bersetuju.

Yang pasti, parti itu memerlukan anjakan untuk kembali memenangi semula hati rakyat.

Adakah parti terbesar orang Melayu itu akan kembali mengaum? Atau makin layu? Mungkin jawapannya semasa PRN di enam negeri nanti.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/01/apa-nasib-umno-selepas-ini-kembali.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Kembali Ikut Cara Lama Kata Ku Li Selepas Top 2 Tak Dipertanding

Umno Kembali Ikut Cara Lama Kata Ku Li Selepas Top 2 Tak Dipertanding

papar berkaitan - pada 15/1/2023 - jumlah : 152 hits
freemalaysiatoday com January 14 2023 7 46 PMTengku Razaleigh Hamzah berkata mereka bimbang Umno berpecah dan sebab itu tak mahu perlawanan KUALA LUMPUR Keputusan Perhimpunan Agung Umno meluluskan usul dua jawatan tertinggi tidak dipertandi...
Ada Pemilihan Umno Atau Tidak Itu Urusan Umno Bukan Urusan Pihak Luar

Ada Pemilihan Umno Atau Tidak Itu Urusan Umno Bukan Urusan Pihak Luar

papar berkaitan - pada 5/1/2023 - jumlah : 150 hits
Oleh Adam MalikSebagai parti yang sangat berpengaruh pemilihan kepimpinan UMNO tentu sekali akan cuba dicampurtangan oleh banyak pihak Ini kerana siapa sahaja yang menjadi Presiden UMNO akan menjadi orang terpenting dalam hal negara Pemilih...
Kembali Selepas 4 Tahun Han Yeseul Dilamar Terajui Queen Lives In Seoul

Kembali Selepas 4 Tahun Han Yeseul Dilamar Terajui Queen Lives In Seoul

papar berkaitan - pada 11/1/2023 - jumlah : 93 hits
Adakah Han Ye seul bakal kembali di kaca televisyen peminat K Drama tak lama lagi ARTIKEL BERKAITAN Terbaru wanita itu dikhabarkan akan menerajui drama The Queen Lives In Seoul selepas 4 tahun drama terakhirnya ditayangkan iaitu Big Issue R...
Masa Depan Umno Bergantung Kepada Keputusan Prn Selepas Zahid Kekal Jadi Presiden

Masa Depan Umno Bergantung Kepada Keputusan Prn Selepas Zahid Kekal Jadi Presiden

papar berkaitan - pada 18/1/2023 - jumlah : 101 hits
agendaily com18 01 2023UMNO akan bekerjasama dengan DAP menghadapi PRN di enam negeri tahun ini Selepas gagal mendapatkan kemenangan pada Pilihan Raya Umum Ke 15 kini masa depan UMNO bergantung kepada keputusan di enam negeri yang bakal dia...
Umno Tunggang Atau Terbalik Tidak Lagi Memnimvangkan Melayu

Umno Tunggang Atau Terbalik Tidak Lagi Memnimvangkan Melayu

papar berkaitan - pada 15/1/2023 - jumlah : 112 hits
Mati atau hidup umno tidak lagi relevan untuk survival Melayu Kaum cina maju atau mundur pun tidak bergantung pada mca atau dap
Umno Sudah Lapuk Nak Bangkit Mesti Kembali Pada Pas

Umno Sudah Lapuk Nak Bangkit Mesti Kembali Pada Pas

papar berkaitan - pada 3/1/2023 - jumlah : 123 hits
ismaweb netBN jatuh kerana perpecahan dalaman yang tak diubatiBANGI 9 Jamadilakhir 1444H Isnin Kekalahan Barisan Nasional pada Pilihan Raya Umum ke 15 berpunca daripada jenamanya yang sudah lapuk dan kusam kata Nik Mohamad Abduh Nik Abdul A...
Wanita Warga Emas Maut Selepas Disamun Awal Pagi Tadi

Wanita Warga Emas Maut Selepas Disamun Awal Pagi Tadi

papar berkaitan - pada 20/1/2023 - jumlah : 124 hits
The ReporterFoto Redzuan News MPBSeorang wanita warga emas maut dipercayai dibunuh dalam kejadian samun di rumahnya di Kampung Pulai Darat di sini awal pagi tadi Dalam kejadian kira kira 2 pagi itu polis menemukan mangsa Misah Md Amin 91 ya...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Rahsia Katil Homestay Bonda Banda Hilir Melaka

Kembali Menulis

Lagu Popular Thailand Tahun 2024

Starting Somewhere

Ktm Kenalkan 4 Model Motosikal Duke Sempena Ulangtahun Ke 30

Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke