Apa Nasib Rakyat Dalam Bajet 2019


Yunus Tasim
-October 31, 2018 8:01 AM


Apa yang rakyat perlukan dari Bajet 2019? Tentu harapan rakyat menggunung tinggi. Pertama kerana ini merupakan bajet pertama dari kerajaan Pakatan Harapan (PH). Kedua kerana kritikan pembangkang terhadap bajet dan kerajaan BN dan janji PH yang terkandung dalam manifesto mereka.

Rakyat tidak mahu pembentangan bajet jadi medan bahasa dan pantun. Juga tidak mahu ia menjadi tempat cemuhan dan sindiran. Yang diperlukan ialah “the meat” atau isinya terutama yang memberi kesan kepada kehidupan rakyat seharian.

Kad laporan 2018

Menteri Kewangan dan timnya mestilah menyediakan kad laporan 2018 bagi setiap kementerian dan agensinya merangkumi bajet dan penggunaannya. Begitu juga dengan kerajaan negeri yang melibatkan pinjaman dan hutang dari Kerajaan Persekutuan.

Projek mega harus dinilai pelaksanaannya dan berapa peratus dari jangka siapnya dan berapa jumlah wang yang telah dibayar serta kos lebihan (overrun). Di akhir kad laporan itu, kerajaan harus membentangkan jumlah hutang negara, hutang sekarang dan hutang tertangguh lantaran pelaksanaan sistem bayar balik yang kreatif tetapi sebenarnya membebankan anak cucu kita.

Bajet surplus, defisit

Sudah lama kita tidak dengar belanjawan berimbang atau lebihan belanjawan di pihak kerajaan. Sejak 2000, bajet kerajaan sering mengalami defisit dan akan ada pembentangan bajet tambahan di setiap pertengahan tahun. Apakah kerana memang salah buat bajet, belanja tidak dijangka atau ketirisan dari rasuah dan sebagainya. Ini harus juga diperiksa supaya kita kembali ke landasan yang betul.

Walaupun bajet defisit itu tidak semetinya salah, tapi jika ini berlarutan untuk jangka masa yang terlalu panjang, menunjukkan kelemahan perancangan, ketidakcekapan orang yang membuat bajet dan keborosan yang membelanjakan.

Kerajaan harus telus membuat perancangan terhadap unjuran pendapatan dari segala sumber pendapatan terutama minyak dan komoditi lain, cukai pendapatan individu, cukai SST, cukai korporat dan kontribusi dari syarikat milik kerajaan.

Perbelanjaan pula hendaklah didasarkan kepada keperluan rakyat, keperluan kementerian yang mendepani rakyat dan penyelesaian masalah rakyat dan negara. Justeru, bajet operasi tidak terlalu menggunung sedangkan bajet pembangunan semakin mengecil.

Salah prioriti

Rakyat tidak mahu lagi melihat bajet Jabatan Perdana Menteri begitu menggebu setiap tahun sehingga mencecah RM18 bilion berbanding dengan Kementerian Kesihatan dan Pendidikan yang masing-masing diperuntukkan hanya RM1.8 bilion dan RM1.4 bilion.

Ini pasti menggugat hospital dan pusat kesihatan dalam memberikan perkhidmatan kesihatan dan perubatan yang bermutu, jauh dari bertaraf dunia. Begitu juga banyak universiti yang keluh kesah sehingga ada yang mendakwa bajet yang diberi hanya cukup untuk membayar gaji guru dan pensyarah. Natijahnya, merendahkan mutu pendidikan negara keseluruhannya.

Kesejahteraan rakyat dan pembangunan modal insan secara inklusif mestilah terus diberikan prioriti dan tidak boleh dikesampingkan. Ini akan menjejaskan kemahiran rakyat dan akhirnya kita kembali kepada pusingan hantu mengharapkan pekerja asing yang menjejaskan ekonomi dan aliran kewangan negara.

Kos sara hidup

Rakyat menunggu apakah kerajaan PH sebenarnya hanya pintar mengkritik dan menghentam ketika menjadi pembangkang. Rakyat juga ingin melihat apakah PH hanya pandai menyalahkan kerajaan terdahulu atau memang mereka pintar merancang menjana pendapatan negara, cekap dalam membuat bajet dan berhemah dalam perbelanjaan hingga boleh mengurangkan kos sara hidup dan mengurangkan beban rakyat tenpa pemberian gula-gula BR1M.

Cakap biar serupa bikin. Bulan madu 7 bulan yang lalu telah berakhir. Sekarang rakyat akan menilai setiap gerak geri PH, dari perdana menteri kepada menteri dan timbalannya. Rakyat tidak boleh terima menteri dan timbalan menteri “mediocre” terus tidak berprestasi kerana kuasa melantik dan memecat ada di tangan PM.

Harga barang masih tidak berubah. PTPTN masih tersangkut. Sejumlah RM21 bilion rumah telah siap tapi tidak terjual. Pekerja Asing terus bertambah dan aliran tunai negara terkesan. Tarif elektrik, tol dan berbagai tarif yang memberi kesan kepada rakyat masih belum berubah. Rakyat nak tahu apakah penyelesaian semua ini. Dan rakyat tidak akan berkrompomi lagi.

Hutang negara dan reformasi negara

Rakyat tidak berharap akan bajet defisit untuk setahun 2 ini. Tetapi rakyat tidak boleh terima jika hutang negara terus menumpuk. Justeru, rakyat tidak mahu lagi mendengar menteri membebel tentang hutang negara, tetapi rakyat hendak melihat tindakan kerajaan PH merungkai hutang negara dengan perancangan ekonomi yang progresif dibantu dengan reformasi pentadbiran yang pastinya dapat membayar hutang secara sistematik, mengnyahkan rasuah dan ketirisan dalam perbelanjaan kerajaan.

Pepatah Inggeris berkata, “Fish rots from the head”. Pemimpin hendaklah menjadi contoh yang baik kepada rakyat. Rosak pemimpin musnahlah rakyat dan negara.

Berbagai reformasi dan pembaikan dirancang dan dilaksanakan. Ini harus berterusan sehingga pemimpin tidak lagi mempunyai ruang untuk penyelewengan, menyalahgunakan kuasa sewenang-wenangnya, makan rasuah dan hipokrit terhadap rakyat.

Rakyat tidak boleh terus disuap hingga menjadi malas dan hilang daya saing dalam medan ekonomi dan sosial negara. Sehingga sektor swasta tidak punya pilihan selain dari mengambil dan menggaji buruh asing kerana sikap dan prestasi rakyat tempatan.

Langkah membangunkan kemahiran pekerja tempatan tidak akan lengkap jika tidak didahului dengan program perubahan sikap rakyat tempatan menjadikan mereka rajin dan ampuh jati dirinya.

Program vokasional dan program usahawan terutama usahawan kecil dan sederhana hendaklah dinilai dan disusun semula agar kesan dan manfaatnya benar-benar dikecapi kumpulan sasaran, tidak hanya melepaskan batuk di tangga.

Tidak guna kita membangunkan pelbagai industri, berat dan canggih jika akhirnya kita terus mengimport pekerja asing untuk memenuhi keperluan buruh di sektor tersebut.

Rakyat sedang menunggu dengan penuh pengharapan. Diharap tidak mengecewakan.

Yunus Tasim ialah pembaca FMT.
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili FMT.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2018/10/apa-nasib-rakyat-dalam-bajet-2019.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bajet 2019 Rakyat Malaysia Bukan Orang Bandar Sahaja Kata Najib

Bajet 2019 Rakyat Malaysia Bukan Orang Bandar Sahaja Kata Najib

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 361 hits
Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengkritik Belanjawan 2019 yang langsung tidak menyentuh soal golongan pesawah petani peladang dan nelayan Malah katanya teks ucapan belanjawan itu juga hanya sekali menyebut tentang Felda da...
Bajet Kerajaan Pakatan 2019 Dewan Rakyat

Bajet Kerajaan Pakatan 2019 Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 294 hits
Buat pertama kalinya Kerajaan Pakatan membentangkan BAJET PAKATAN HARAPAN 2019 Buat kali pertama juga Menteri Kewangan LIM GUAN ENG didalam pembentangannya menyebut HUTANG DAN LIABILITY NEGARA adalah sebanyak RM 1 trillion ringgit Menteri K...
Bajet 2019 Muga Rakyat Malaysia Tak Kena Kencing Lagi

Bajet 2019 Muga Rakyat Malaysia Tak Kena Kencing Lagi

papar berkaitan - pada 4/11/2018 - jumlah : 566 hits
Ada berita baik dan ada berita buruk untuk rakyat Malaysia bila Menteri Kewangan Lkm Guan Eng habis bentangkan belanjawan 2019 Tapi macam biasalah bila datangnya dari kerajaan Pakatan banyak yang buruk dari yang baiknya Antara berita buruk ...
Bajet 2019 Pm Minta Rakyat Berkorban Sikit

Bajet 2019 Pm Minta Rakyat Berkorban Sikit

papar berkaitan - pada 23/10/2018 - jumlah : 298 hits
The ReporterPerdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad meminta rakyat berkorban sedikit bagi melaksanakan Bajet 2019 kerana prestasi kewangan negara tidak begitu mengizinkan untuk beberapa perkara Mahathir mendakwa kerajaan Barisan Nasional se...
Bajet 2019 Apakah Harapan Rakyat

Bajet 2019 Apakah Harapan Rakyat

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 357 hits
Bajet 2019 akan dibentangkan di Parlimen pada 2 november depan Ini adalah pembentangan bajet pertama kali oleh kerajaan Pakatan Harapan sejar mengambil alih tampuk pemerintahan Mei lalu
Bajet 2019 Ini Initipatinya

Bajet 2019 Ini Initipatinya

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 396 hits
Bajet 2019 Ini InitipatinyaBAJET 2019 oleh kerajaan yang diterajui Pakatan Harapan dibentangkan oleh Menteri Kewangan Lim Guan Eng pada jam 4 petang Jumaat
Bajet 2019 Ph Ciplak Idea Bn

Bajet 2019 Ph Ciplak Idea Bn

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 271 hits
KUALA LUMPUR Perincian Belanjawan 2019 yang dibentangkan Menteri Kewangan Lim Guan Eng dilihat tidak mampu merangsang ekonomi negara Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata negara memerlukan program yang boleh merancakkan e...
Intipati Menarik Bajet 2019 Malaysia Baru

Intipati Menarik Bajet 2019 Malaysia Baru

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 453 hits
Berikut adalah antara intipati penting dan menarik Belanjawan 2019 yang telah dibentang oleh Menteri Kewangan Lim Guan Eng pada jam 4 00 petang Jumaat 02 November 2018 Ringkasan Kandungan Intipati Penting Bajet 2019 Malaysia Baru Hutang dan...
Dr Mahathir Tolak Dakwaan Bajet 2019 Ciplak Kerajaan Dahulu

Dr Mahathir Tolak Dakwaan Bajet 2019 Ciplak Kerajaan Dahulu

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 322 hits
Tun Dr Mahathir Mohamad menolak dakwaan pembangkang kononnya Belanjawan 2019 yang dibentangkan kerajaan Pakatan Harapan semalam menciplak apa yang dilakukan kerajaan terdahulu Perdana menteri berkata pembangkang boleh berkata apa sahaja tet...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Reaching Out



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024

Selamat Hari Gawai Maksud Dan Contoh Ucapan

Piala Thomas 2024 Senarai Pemain Malaysia Jadual Live