Apa Masalah Pendaftaran Idme Kementerian Pendidikan


Masalah dengan pendaftaran darjah satu sekolah rendah. Masalah daftar darjah satu ini sebenarnya adalah masalah pendaftaran idme kementerian pendidikan (idme.moe.gov.my), iaitu portal pendaftaran untuk kemasukan murid darjah satu yang baru dilancarkan mulai tahun ini. 




Apa masalahnya sebenarnya. Jap, aku intro dulu. Hehe 
Dunia sekarang dunia digital. Hampir semua perkara dah boleh buat secara atas talian. Ini ternyata membantu dan lebih menyenangkan kita. Betullah kata orang, teknologi itu memudahkan kita. 


Kita dah tak boleh menulak teknologi dengan pelbagai alasan rekaan sendiri. Kita mesti mengikut perkembangan semasa dan “memeluk” teknologi. jika tidak tahu dan tidak terbiasa dengan teknologi yang sentiasa bergerak laju, belajarlah. Sekarang nak belajar senang. Tak macam dulu. Boleh jer baca di internet dan bertanya kepada rakan-rakan yang lebih tahu. Tak perlu malu..!


Selari dengan perkembangan teknologi ini, kerajaan Malaysia pun tidak mahu ketinggalan. Jika kita lihat, banyak kementerian dah mula menerapkan teknologi terkini di dalam kementerian masing-masing. Sistem pun dah banyak berubah kepada aplikasi secara online. 


Kementerian pendidikan tidak ketinggalan. Tahun ini KPM dah mula mengubah sistem pendaftaran murid tahun 1 sekolah rendah daripada sistem isi borang secara manual kepada mengisi borang permohan dan menghantar secara online. Ini ternyata menyenangkan banyak pihak terutama para ibubapa yang sibuk berkerja. 


Pendaftaran secara online ini memberi kelonggaran kepada mereka untuk mengisi di masa lapping mereka seperti di malam hari ataupun di hari mingu ketika mereka tidak sibuk berkerja. 


Cuma di awal pelaksanaan tu ada sedikit “hiccup” pada sistem. Sistem lambat, keliru dan sebagainya. Biasalah, benda baru kata sesetangah ibubapa yang sabar. Ramai juga ibubpa yang mengeluh disebabkan masalah ini. Tapi akhir-akhir ini sistem dah mula ok. Dah berfungsi dengan baik dengar ceritanya. 


Baca: Cara daftar darjah satu


Pandangan aku

Pada pandangan aku, sistem tu sepatutnya dah kena mantap bila dilancarkan. Sistem ataupun benda baru bukan alasan. Tambahan lagi, ini kementerian di Bawah kerajaan Malaysia yang mana korang diperuntukkan n=bajet yang mencukupi untuk buat tu semua. Korang juga ada staff yang kompeten untuk buat semua tu.


So kena la mantap. Kan ada testing session sebelum sistem dilancarkan. Sepatutnya masalar-malah yang asas pada sistem tu korang dah tau dan dah boleh Atari sebelum pelancaran lagi. Ini penting..!


So kalau ada ibubapa yang marah dan mengeluh sebab sistem bermasalah, tak boleh la nak salahtan mereka. Bukan semua Jenis yang tahan sabar dan tak marah-marah ni.


Tapi mengikut feedback yang aku terima yang paling terbaru, masalah pendaftaran idme kementerian pemdidikan ni macam dah selesai. Alhamdulillah la kalau dah selesai. Semoga yang terbaik buat kita semua.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://tangkapmuatjer.blogspot.com/2023/05/apa-masalah-pendaftaran-idme.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mohon Jawatan Kosong Di Kementerian Perdagangan Antarabangsa Dan Industri 2023

Mohon Jawatan Kosong Di Kementerian Perdagangan Antarabangsa Dan Industri 2023

papar berkaitan - pada 10/5/2023 - jumlah : 287 hits
Mohon Jawatan Kosong Di Kementerian Perdagangan Antarabangsa Dan Industri 2023 Kepada seluruh rakyat Malaysia yang sedang mencari peluang kerjaya berita gembira untuk anda semua Mohon Jawatan Kosong Di Kementerian Perdagangan Antarabangsa D...
Jawatan Kosong Besar Besaran Di Kementerian Pertanian Tahun 2023

Jawatan Kosong Besar Besaran Di Kementerian Pertanian Tahun 2023

papar berkaitan - pada 10/5/2023 - jumlah : 512 hits
Jawatan kosong besar besaran di Kementerian Pertanian tahun 2023 Berita baik untuk pencari kerja Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan Malaysia sedang membuka banyak jawatan kosong untuk meningkatkan operasi mereka Jawatan Kosong B...
Pengambilan Jawatan Kosong Di Kementerian Sumber Asli Alam Sekitar Dan Perubahan Iklim Tahun 2023

Pengambilan Jawatan Kosong Di Kementerian Sumber Asli Alam Sekitar Dan Perubahan Iklim Tahun 2023

papar berkaitan - pada 9/5/2023 - jumlah : 182 hits
Pengambilan Jawatan Kosong di Kementerian Sumber Asli Alam Sekitar dan Perubahan Iklim Tahun 2023 Kementerian Sumber Asli Alam Sekitar dan Perubahan Iklim sedang membuka peluang jawatan kosong kepada warganegara Malaysia yang berminat dan b...
Kpu Terima Berkas Pendaftaran 580 Bacaleg Dari Partai Golkar

Kpu Terima Berkas Pendaftaran 580 Bacaleg Dari Partai Golkar

papar berkaitan - pada 15/5/2023 - jumlah : 101 hits
KPU Terima Berkas Pendaftaran 580 Bacaleg dari Partai Golkar Komisi Pemilihan Umum RI menerima secara resmi berkas pendaftaran sebanyak 580 bakal calon legislatif untuk DPR RI pada Pemilu 2024 dari Partai Golkar
Masalah Tadika Islam Dan Tamil

Masalah Tadika Islam Dan Tamil

papar berkaitan - pada 4/5/2023 - jumlah : 158 hits
Hari Buruh lepas seorang guru pra sekolah di sekolah kebangsaan datang beraya ke rumah saya Ketika makan minum bertegur sapa dan menukar cerita beliau memberitahu cabaran sebagai guru tadika di sekolah kebangsaan Perihal kekurangan guru per...
Tak Hanya Bersihkan Tangan Andalkan Hand Sanitizer Untuk 6 Masalah Sehari Hari Ini Juga

Tak Hanya Bersihkan Tangan Andalkan Hand Sanitizer Untuk 6 Masalah Sehari Hari Ini Juga

papar berkaitan - pada 4/5/2023 - jumlah : 78 hits
Menghilangkan bekas perekat label atau stiker hingga meredakan peradangan pada kulit dengan rambut yang tumbuh ke dalam hand sanitizer bisa berguna untuk banyak hal lo
Guru Tumbuk Pelajar Jabatan Pendidikan Sarawak Siasat

Guru Tumbuk Pelajar Jabatan Pendidikan Sarawak Siasat

papar berkaitan - pada 17/5/2023 - jumlah : 210 hits
Sofia ZahariPETALING JAYA Jabatan pendidikan Sarawak menyiasat seorang guru sekolah menengah yang didakwa menumbuk seorang pelajar perempuan awal bulan ini Pegawai aduan jabatan tersebut Helmi Isa berkata setiap aduan akan dilayan secara ad...
Mansuh Kutipan Sumbangan Sambutan Hari Guru Antara Berita Baik Diumum Menteri Pendidikan

Mansuh Kutipan Sumbangan Sambutan Hari Guru Antara Berita Baik Diumum Menteri Pendidikan

papar berkaitan - pada 16/5/2023 - jumlah : 155 hits
MELAKA Menteri Pendidikan Fadhlina Sidek mengumumkan 10 prakarsa yang menjadi fokus baharu Kementerian Pendidikan sempena Sambutan Hari Guru 2023 yang diadakan di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka Ayer Keroh di sini sebentar tadi Beliau be...
Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Lahirkan Generasi Fasih Digital Kpm Mahu Guru Jauhari Digital Jadi Pembimbing

Kes Denggi Meningkat



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Filem Ngesot

Zikir Hari Isnin Fadhilat Membacanya

Monosterio Jadi Raya Tak Jadi Chord

Shinta Angely Nyaman Ku Harap Luka Ku Dapat Chord

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office