Apa Maksud Perkataan Keling




Apa maksud atau definisi ‘keling’. Perkataan ini agak terkenal jugalah. Ada sejenis ubi yang dipanggil ubi keling. Ubi keling juga dikenli ubi ubi kemili.

Di Melaka ada tempat dinamakan Tanjung Kling. Perkataan ‘kling’ itu adalah merujuk kepada keling. Hanya beza ejaan sahaja.
Di Besut, Terengganu ada nama tempat Pengkalan Ubi Keling, selain Kampung Ubi Keling. Di Kuala Terengganu juga ada nama Kampung Keling.
Di Rantau Panjang, Kelantan ada nama Kampung Banggol Ubi Keling. Ada sekolah dinamakan Sekolah Kebangsaan Kampung Keling di Limbat, Kota Bharu. Di Pulau Pinang ada Jalan Masjid Kapitan Keling
Itu hanya sebahagian carian di google. Kalau hendak diikutkan tentu sekali banyak tempat dinamakan dengan ‘keling’.
Mengapa perkataan ‘keling’ begitu terkenal sehingga nama kampung dan jalan diberikan dengan nama tersebut yang tentunya menyebabkan ia juga diberikan kepada sekolah, masjid, jalan dan sebagainya yang terdapat di kampung berkenaan?
Nama ‘keling’ sebenarnya wujud dari nama sebuah empayar di pantai Coromandel Semenanjung India dipanggil Kalinga dan Telingana, yang terkenal dengan pelayar atau pedagang yang datang ke Asia Tenggara seawal abad ke-3.
Pelayar atau pedagang dari Kalinga itu dikenali sebagai Keling. Panggilan itu turut digunakan sebagai bahasa pasar untuk merujuk kepada orang dari benua India.
Ia salah satu empayar paling kuat dan berkuasa, memperluas kolonialisme di negara-negara seperti Maldives, Sri Lanka, Myanmar dan kepualuan Nusantara.
Kebanyakan saudagar India ini beragama Islam dari komuniti Maraikayar. Mereka bercampur dengan komuniti tempatan dan mempunyai penempatan sendiri pada ketika itu dikenali sebagai Kampung Keling.
Kapal-kapal yang membawa saudagar Kalinga kemudian disebut sebagai Keling oleh rakyat tempatan sehingga perkataan itu dipopularkan.
Namun, ia tidak merujuk kepada saudagar dari Tamil Nadu, orang Tamil yang datang kemudian hari, rata-rata dari kerajaan Chola.
Mereka yang datang dari Tamil Nadu ketika empayar Chola pula dipanggil sebagai Cholia atau Chulia.
Dengan kata lain, rata-rata orang India yang tinggal di Malaysia sekarang ini buka berasal dari Kelinga. Atas dasar itu, ada orang India sangat sensitif dan marah jika dipanggil ‘keling’ yang kononnya ia membawa maksud satu penghinaan.
Tidak pasti pula mengapa perkataan ‘kling’ dianggap satu penghinaan sehingga ia menjadi satu perdebatan dan kemarahan kaum India di Malaysia. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://lokmanismail.blogspot.com/2021/01/deg.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Faqeh Nael Faeqa Naela Pilihan Nama Kembar Ainan Tasneem Nama Sedap Maksud Pun Bagus Peminat Puji

Faqeh Nael Faeqa Naela Pilihan Nama Kembar Ainan Tasneem Nama Sedap Maksud Pun Bagus Peminat Puji

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 312 hits
Selepas selamat melahirkan bayi kembarnya pada 18 Disember lalu penyanyi Ainan Tasneem kini berkongsi nama indah untuk kedua bayi kembarnya Menerusi instagramnya Ainan berkongsi nama kedua duanya dengan turut disertakan dengan makna yang cu...
Anak Lambat Bercakap 3 Aktiviti Ni Boleh Banyakkan Perkataan Anak 18 Bulan 2 Tahun

Anak Lambat Bercakap 3 Aktiviti Ni Boleh Banyakkan Perkataan Anak 18 Bulan 2 Tahun

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 218 hits
Merangkak sudah berjalan pun sudah kini mak ayah mula risaukan anak yang masih tidak bercakap dengan lancar Tak mahu anak lambat bercakap beberapa aktiviti boleh mak ayah lakukan di rumah lebih awal bagi merangsang anak untuk bercakap Perma...
Fahami Maksud Dan Tujuan Proklamasi Darurat Dilaksanakan

Fahami Maksud Dan Tujuan Proklamasi Darurat Dilaksanakan

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 984 hits
Maksud Dan Tujuan Proklamasi Darurat Dilaksanakan hi there sekali lagi kita melalui fasa PKP 2 0 namun kali ini hanya beberapa negeri tertentu sahaja yang terlibat untuk PKP manakala negeri yang tidak terlibat akan dikategorikan dalam kumpu...
Terdedah Kurang 1 Meter Lebih 15 Minit Dr Noor Hisham Perjelas Maksud Kontak Rapat

Terdedah Kurang 1 Meter Lebih 15 Minit Dr Noor Hisham Perjelas Maksud Kontak Rapat

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 261 hits
Astro AwaniDr Noor Hisham menegaskan pengesanan kontak rapat ke atas mereka yang terdedah kepada kes positif COVID 19 adalah sangat penting pada ketika ini Gambar fail KETUA Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah menegaskan peng...
Maksud Corporate Exercise Bagi Syarikat

Maksud Corporate Exercise Bagi Syarikat

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 253 hits
Corporate exercise simple analysis1 Bonus Share Paling best Bonus share menunjukkan company nak simpan duit taknak bagi dividen so dia reward pelabur dengan bagi bonus share2 Share Split Best Cheap thing create demand So bila dia split saha...
Maksud Noss Skpk

Maksud Noss Skpk

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 180 hits
NOSS Singkatan daripada National Occupational Skills Standard atau Standard Kemahiran Pekerjaan Kebangsaan NOSS adalah dokumen yang menggariskan ketrampilan yang diperlukan oleh seseorang pekerja mahir yang bekerja di Malaysia bagi sesuatu ...
Maksud Mimpi Curang Atau Selingkuh

Maksud Mimpi Curang Atau Selingkuh

papar berkaitan - pada 23/1/2021 - jumlah : 293 hits
Maksud Mimpi Curang atau Selingkuh Adakah anda pernah bermimpi menipu atau curang dengan pasangan anda Sekiranya demikian anda tidak keseorangan Pelbagai perkara boleh berlaku dalam mimpi kadang kadang tidak masuk akal Walaupun dianggap seb...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Asan Lembu The Movie

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Subconscious Mind

Doa Doa Dalam Bulan Ramadan Yang Boleh Kita Amalkan

Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord