Apa Kaitan Tempe Dan Jawa


Antara makanan kegemaran akak ialah tempe.  Masaklah apapun, kalau disertakan dengan tempe, memang habis akak makan. Antara masakan yang sedap kalau ada tempe ni ialah  tempe masak sambal dan kuah lontong. Dulu balut dengan daun pisang, sekarang ni dibungkus dalam plastik saja.  Rasanya tak jauh beza.
Tempe Dan JawaBila sebut tempe mesti orang akan kaitkan dengan Jawa.  Mungkin masakan orang jawa suka masukkan tempe atau tempe ni memang asalnya dari tanah Jawa. Tapi akak bukan keturunan Jawa dan suka makan tempe.  Menurut wiki, tempe ialah makanan kacang soya yang amat terkenal di Asia Tenggara dan berasal daripada suku Jawa (Indonesia). Walaupun ia sering kali dikaitkan dengan tauhu, tempe sebenarnya amat berlainan. Proses penapaian memberikan tempe banyak zat dan komponen rasa yang tidak terdapat dalam tauhu. Sebagai contoh, ia mempunyai rasa yang lebih kuat dan tekstur yang lebih keras berbanding tauhu.  So sekarang dah tahu kaitan antara tempe dan Jawa.

gambar google
Khasiat Tempe Yang Perlu Anda TahuTempe berpotensi untuk digunakan melawan radikal bebas, sehingga dapat melambatkan proses penuaan dan mencegah terjadinya penyakit degeneratif (aterosklerosis, jantung koroner, diabetes, kanker, dan lain-lain). Selain itu tempe juga mengandung zat antibakteria penyebab diarrhoea, penurun kolesterol darah, pencegah penyakit jantung, hypertension, dan lain-lain.
Komposisi gizi tempe baik pada kadar protein, lemak, dan karbohidratnya tidak banyak berubah dibandingkan dengan soya.. Namun, kerana adanya enzim pencernaan yang dihasilkan oleh ragi tempe, maka protein, lemak, dan karbohidrat pada tempe menjadi lebih mudah dicerna di dalam tubuh dibandingkan yang terdapat dalam soya. Oleh itu, tempe sangat baik untuk diberikan kepada semua (dari bayi hingga dewasa), sehingga boleh disebut sebagai makanan semua peringkat umur.
Beberapa penelitian menunjukkan bahwa zat  tempe lebih mudah dicerna, diserap, dan dimanfaatkan tubuh dibandingkan dengan yang ada dalam soya. 
Sepotong tempe goreng (50 gram) sudah cukup untuk meningkatkan mutu gizi 200g nasi.  Boleh sahaja dijadikan makanan ganti kepada nasi.


Tempe goreng, campur ikan bilis dan kentang goreng nipis pun sedap juga.  

Gambar ihsan kawan akak yang suka memasak. Kalau korang rajin boleh cari instagram beliau @deqsue.  Macam-macam masakan dia pandai masak. Eh..dia jawa tau sebab tu suka makan tempe.

Tempe bukan sahaja sesuai untuk digoreng. Ianya juga boleh dijadikan nilai tambah rasa dalam kuah lontong, sambal tumis, nasi ayam penyet dan yang paling akak suka ialah potong kecil-kecli goreng garing buat sambal ikan bilis. Biarkan kering dan masuk bekas. kalau pergi travel, bawa bekal sambal ni pun dah cukup, makan dengan nasi panas-panas. 

Pada yang tak suka makan atau belum pernah cuba makan, bolehlah cuba. Family akak pun daripada tak suka dan jadi suka.  Pantang jumpa orang jual tempe mesti kena beli.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.azirahman.com/2019/11/apa-kaitan-tempe-dan-jawa.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+azirahman/MVSY+(Journey+Of+Life)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemprov Setuju Rekomendasi Umk Jawa Barat 2020

Pemprov Setuju Rekomendasi Umk Jawa Barat 2020

papar berkaitan - pada 22/11/2019 - jumlah : 49 hits
Pemerintah Provinsi Jawa Barat menyetujui rekomendasi Upah Minimum Kabupaten Kota Tahun 2020 Besaran upah secara keseluruhan naik 8 51 persen disesuaikan dengan PP No 78 tahun 2015 tentang pengupahan
Sejarah Nasi Liwet Solo Makanan Khas Jawa Penolak Bala

Sejarah Nasi Liwet Solo Makanan Khas Jawa Penolak Bala

papar berkaitan - pada 23/11/2019 - jumlah : 203 hits
Penulis Wisnu Amri Hidayat24 Juli 2019Sejarah makanan khas Jawa yakni nasi liwet Solo terkait dengan tradisi penolak bala tirto id Nasi liwet merupakan salah satu makanan khas Jawa dari Solo atau Surakarta Sejarah dan asal usul riwayat kuli...
Kebudayaan Indisch Yang Mengubah Jawa Untuk Selamanya Tahun 1800 1942

Kebudayaan Indisch Yang Mengubah Jawa Untuk Selamanya Tahun 1800 1942

papar berkaitan - pada 23/11/2019 - jumlah : 87 hits
Pernah membaca novel Bumi Manusia Ataupun ahir ahir ini menonton sebuah karya perfilman karya Hanung Bramantyo dengan judul yang sama Atau paling tidak menonton film yang dibintangi oleh aktris kenamaan Pevita Pearch dan Reza Rahardian dala...
Pakai Blangkon Dan Busana Adat Jawa Dua Personel Exo Bikin Penggemar Histeris Saat Konser

Pakai Blangkon Dan Busana Adat Jawa Dua Personel Exo Bikin Penggemar Histeris Saat Konser

papar berkaitan - pada 24/11/2019 - jumlah : 129 hits
Konser EXO kali ini penuh kejutan buat penonton Bahkan ada personel EXO yang membuka bajunya saat konser Benar benar bikin istigfar
Dpw Partai Gelora Jawa Barat Buka Rahasia Cara Rekrut Kader Dan Pengurus

Dpw Partai Gelora Jawa Barat Buka Rahasia Cara Rekrut Kader Dan Pengurus

papar berkaitan - pada 21/11/2019 - jumlah : 68 hits
Partai Gelora meresmikan pengurus tingkat Kabupaten dan Kota di Jawa Barat Pola perekrutan kader akan menggunakan aplikasi khusus Ini untuk menjaring sekaligus merinci jumlah yang masih belum terdata
Lebih Simpel Ini 10 Ide Make Up Pernikahan Jawa Tanpa Paes Untuk Modern Heritage Wedding

Lebih Simpel Ini 10 Ide Make Up Pernikahan Jawa Tanpa Paes Untuk Modern Heritage Wedding

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 227 hits
Ingin tampil simpel modern dengan nuansa tradisional yang kental Bisa banget Ssst bisa disesuaikan untuk yang berhijab juga kok
Nak Masak Asam Jawa Tak Ada Boleh Ganti Asam Keping

Nak Masak Asam Jawa Tak Ada Boleh Ganti Asam Keping

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 360 hits
Sekali sekala sering juga terjadi pada aku tak perasan asam jawa tak ada atau sudah kehabisan Macam mana nak buat Nak ke kedai satu masaalah juga Mengambil masa walaupun kedai tak adalah jauh sangat Dah asam jawa tak ada takkan nak membuang...
Tingkat Kesulitan Soal Tes Cpns Di Papua Dan Jawa Akan Berbeda

Tingkat Kesulitan Soal Tes Cpns Di Papua Dan Jawa Akan Berbeda

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 42 hits
Kementerian Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi berencana untuk membedakan tingkat kesukaran soal tes CPNS 2019 antar di Jawa dan Papua Hal itu bertujuan memberikan keadilan terhadap masyarakat Papua
Mengejutkan Wanita Hilang Sejak 2 Tahun Lalu Ditemui Terapung Dalam Laut

Strategi Mula Makan Diri

Hajat Terakhir Kakak Aku Wanita Parah Jatuh Terhempas Ketika Buat Rope Swing

Lepas Berkuasa Agenda Perjuangan Melayu Umno Pas Hilang

Ayatul Syifa Penyembuh Segala Penyakit

Penemuan Rangka Manusia Kecil Berusia 600 Juta Tahun Di Antartika Buat Ramai Pakar Terkejut

Doa Agar Atasan Tunduk Kepada Kita Gaji Cepat Naik Atasan Jadi Ramah

Ketahui Punca Dan 8 Cara Mudah Merawat Cagu Pada Kuku Kaki



5 Kereta Paling Banyak Berjalan Dalam Dunia Mileage Tertinggi

Kisah Kultus Ajaran Sesat Jepun Era 90an Shinrikyo Aum

Biodata Penyanyi Rozita Izlyn Peserta Gegar Vaganza Musim 7 GV7 2020

Scold s Bridle Hukuman Wanita Yang Suka Bergosip Zaman Pertengahan

5 Calon Perdana Menteri Malaysia Untuk Masa Hadapan


Pg Mall Malaysia No 1 E Commerce 10 10 Crazy Sales

Rupanya Mandi Hujan Ialah Sunnah Yang Dilakukan Rasulullah S A W Dan Sahabat

Ini Tanda Fisik Kiamat Menurut Penjelasan Alquran Dan Sains

Anak Kritis Yang Tetap Lantunkan Alquran Wafat Syekh M Jaber Sebut Orangtuanya Beruntung

Pelbagai Seleksi 9 K Drama Baru Temui Anda Oktober Ini

Polis Perkemas Kertas Siasatan Khairuddin