Apa Itu Voice Over New Radio



Panggilan suara masih memainkan peranan utama dalam mana-mana sistem komunikasi telefon mudah alih. Walaupun data kini menjadi tumpuan bagi kebanyakan pengendali, suara masih merupakan elemen penting dalam tawaran keseluruhan dan tanpa perkhidmatan suara yang baik, ramai pengguna akan berhijrah (port out) ke pengendali lain yang mempunyai tawaran lebih baik.
Kebanyakan penggunaan 5G sedia ada kembali kepada 4G (Voice over LTE – VoLTE) atau perkhidmatan terdahulu yang lain untuk mengendalikan rangkaian suara. Walau bagaimanapun, apabila semakin banyak pengendali perlu menyediakan suara melalui rangkaian 5G, ciri ini menjadi lebih penting untuk pelan 5G yang ingin ditawarkan.
Pada peringkat awal penggunaan 5G, pembekal rangkaian telah menggunakan rangkaian 4G LTE sedia ada sebagai rangkaian utama dan kemudian menggunakan rangkaian 5G di sampingnya. Ini bermakna radio baharu 5G berfungsi sebagai sel sekunder dan teknologi teras kekal bersama teras paket yang telah berevolusi (Evolved Packet Core – EPC) bagi rangkaian 4G.
Hasilnya, suara itu dibawa ke atas sistem 4G VoLTE dan ini mengakibatkan beberapa cabaran teknikal yang perlu diatasi kerana sambungan itu terbahagi secara efektif ke atas 4G dan 5G.
Kita menyaksikan perkhidmatan data 5G Stand Alone (SA) sedang dilancarkan di seluruh dunia. Maka oleh itu adalah sangat penting bagi Pengendali Rangkaian Mudah Alih (MNO) untuk menyediakan perkhidmatan seperti panggilan suara dan panggilan video.
Untuk mencapai matlamat ini, piawaian 3GPP telah menentukan bahawa rangkaian 5G mesti menyediakan perkhidmatan suara menggunakan 5G RAN, 5GC dan IMS.
Teknologi radio 5G dikenali sebagai Radio Baharu (New Radio atau singkatannya, NR), dan perkhidmatan panggilan suara menggunakan 5G RAN, 5G Core dan IMS dirujuk sebagai Voice over New Radio – VoNR.
Secara mudah faham untuk para pembaca, Voice over New Radio (VoNR), atau nama lainnya, Voice over 5G (Vo5G) ialah kaedah panggilan suara yang dikendalikan melalui rangkaian 5G.
Menggunakan Voice over 5G New Radio, panggilan suara akan dapat memanfaatkan kependaman rendah rangkaian 5G serta dapat memberikan kualiti audio yang lebih baik. Ia juga dapat memungkinkan para pengguna untuk menyediakan aktiviti data berkelajuan tinggi pada masa yang sama, seperti yang sering diperlukan untuk pembentangan, demonstrasi, persidangan video dan seumpama dengannya.
Penyelesaian VoNR yang dipertingkatkan ini juga dijangka boleh digunakan bersama perkhidmatan realiti maya tambahan atau lain-lain perkhidmatan sepertinya. Dalam jangka masa yang lebih panjang, Vo5G atau VoNR akan membolehkan rangkaian 5G sahaja, iaitu rangkaian kendiri 5G (5G SA), untuk menyediakan semua perkhidmatan lain yang diperlukan darinya.
Dengan 5G ditetapkan untuk menjadi penjanaan komunikasi mudah alih yang dominan, mempunyai keupayaan suara bertaraf pertama adalah satu keperluan utama.
Untuk jangka pendek, kebanyakan pengendali akan menggunakan kaedah untuk kembali kepada perkhidmatan 4G-VoLTE, atau 3G, atau 2G sedia ada. Ini akan membolehkan mereka melancarkan perkhidmatan 5G secepat mungkin. Untuk jangka panjang, teknologi dan pendekatan VoNR adalah perkara yang kebanyakan pengendali wajib aplikasikan pada rangkaian 5G mereka.
The post Apa Itu Voice over New Radio (VoNR)? appeared first on OMG! Hackers?.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://omghackers.com/apa-itu-voice-over-new-radio-vonr/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
23 Year Old Student Wins New Condo Worth Over Half A Million Ringgit

23 Year Old Student Wins New Condo Worth Over Half A Million Ringgit

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 265 hits
Owning a home has always been a dream for Hafizah Abidin 23 from the northernmost state of Perlis As with most fresh graduates her plans include working and saving up for the down payment of her first home Hafizah Abidin with Desmond Tan He...
Over 50k Members From Ngo Linked To Zuraida Join New Party

Over 50k Members From Ngo Linked To Zuraida Join New Party

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 154 hits
Over 53 000 members of Penggerak Komuniti Negara an NGO linked to Plantation Industries and Commodities Minister Zuraida Kamaruddin are joining Parti Bangsa Malaysia This was announced by Zuraida s former political secretary and PKN chairpe...
Roar In The New Year With Lg Trio Bonanza Sale Brations

Roar In The New Year With Lg Trio Bonanza Sale Brations

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 272 hits
With Purchase With Purchase rebates for LG PuriCare products Mix and Match and Cash Rebates up for grabs Malaysians can now celebrate the Year of the Tiger with shiny brand new products If you think you ve missed out the year end LG Trio Bo...
Start The New Year With The Tab S7 Fe S Pro Features

Start The New Year With The Tab S7 Fe S Pro Features

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 204 hits
The New Year is your opportunity to start a new goal so whether it s a new career path or learning new skills the Tab S7 FE is the tool to drive you there From now until 31 March 2022 you can enjoy these tablet s premiums for free including...
Healthy Dinner Recipes You Need For The New Year

Healthy Dinner Recipes You Need For The New Year

papar berkaitan - pada 7/1/2022 - jumlah : 264 hits
From heart warming soups vibrant salads to pressure cooker meals here you ll find healthy dinner recipes that will become your favorites year round It s the New Year Some of us may still be in the celebrating mode but many of us are also re...
Bring Home Prosperity And Happiness With Chinese New Year Design Cans And Promotions This Festive Season

Bring Home Prosperity And Happiness With Chinese New Year Design Cans And Promotions This Festive Season

papar berkaitan - pada 7/1/2022 - jumlah : 214 hits
Etika releases limited edition design cans for the festive season and collaborates with Maybank to bring more prosperity for Malaysians this Chinese New Year It is that time of the year again when Malaysians are in the mood to celebrate the...
Samsung Electronics Delivers Premium Hdr Gameplay With Hdr10 Gaming Standard Support For Its New Screens

Samsung Electronics Delivers Premium Hdr Gameplay With Hdr10 Gaming Standard Support For Its New Screens

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 214 hits
Samsung provides HDR10 GAMING support for hassle free accurate HDR gameplay experience with low latency VRR and over 120Hz Game developers and hardware manufacturers are excited to support new gaming opportunity Samsung Electronics Co Ltd a...
Wajah Dia Sangat Sempurna Foto Karina Aespa Di New York Tarik Perhatian Netizen

Wajah Dia Sangat Sempurna Foto Karina Aespa Di New York Tarik Perhatian Netizen

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 198 hits
Visual menakjubkan Karina aespa sekali lagi tarik perhatian netizen Pada tahun lalu aespa telah pergi ke New York City untuk menyertai 2021 Macy s Thanksgiving Day Parade Selepas itu setiap ahli dilihat menikmati jadual peribadi mereka di s...
Can An Effective New Political Force Emerge

Can An Effective New Political Force Emerge

papar berkaitan - pada 4/1/2022 - jumlah : 162 hits
Many are now turning their hopes and aspirations towards other political alternatives Murray Hunter Free Malaysia Today The same political leaders have dominated top office in Malaysia over the last 40 years Personality politics has dominat...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran

Persoalannya Kenapa Nak Butthurt Dengan Cadangan Akmal