Apa Itu Padu


 


Apa itu PADU? 
Pangkalan Data Utama (PADU) mengandungi profil individu dan isi rumah meliputi warganegara dan pemastautin tetap di Malaysia. Maklumat profil ini akan diperolehi melalui pengintegrasian data pentadbiran daripada pelbagai sumber.
📌Sistem Pangkalan Data Utama (PADU) akan dilancarkan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 2 Jan - @rafiziramli  (daftar sehingga 31 Mac 2024) 
📌3,000 pendaftar pertama Sistem PADU akan terima kad NFC Touch 'n Go secara percuma - Rafizi
Bila masuk ke PADU nanti, maklumat yang ada dalam semua pangkalan data kerajaan (lebih 270+ kesemuanya) memang sudah tersedia. Contohnya maklumat peribadi (nama, kad pengenalan, umur, jantina dll), maklumat pendapatan, maklumat kenderaan, maklumat anak dan tanggungan dan lain-lain. 
Tetapi ia perlu disahkan dan dikemaskinikan untuk memastikan data kerajaan itu berlaku adil kepada rakyat kerana data dari PADU akan digunakan untuk menyasarkan subsidi kepada golongan yang layak kelak. 
Daftar PADU kena bayar tak? TIDAK. 
Pendaftaran baharu, pengemaskinian dan semakan di sistem PADU adalah PERCUMA. Tiada apa-apa caj yang dikenakan.
Sentiasa berwaspada dengan skim penipuan atau scam yang menyebarkan maklumat tidak benar berkaitan PADU di media sosial.










PADU dibuat oleh siapa? 
1) PADU dibangunkan sepenuhnya oleh penjawat awam dari tiga agensi utama (Kementerian Ekonomi, Jabatan Perangkaan – DOSM dan MAMPU) yang melibatkan kerjasama semua agensi lain. Bagi saya, padunya PADU ini kerana ia melibatkan keseluruhan kepakaran dan tenaga penjawat awam, bukan consultant dan kontraktor luar.
2) Penjawat AWAM membangunkan PADU menggunakan peruntukan sedia ada dan segala infrastruktur yang telah ada tanpa perlu membuka tender baru kepada pihak swasta. Maka ia tidak melibatkan perbelanjaan tambahan seperti yang selalu berlaku setiap kali ada sistem baru yang diperkenalkan kerajaan.
3) PADU dibangunkan dalam tempoh masa yang sangat singkat iaitu tujuh bulan (dari Mei 2023 hingga Disember 2023). Ia mengatasi pelaksanaan projek-projek sistem yang dikendalikan oleh pihak swasta sebelum ini dari segi keupayaan menyiapkan sistem untuk keperluan kerajaan dan rakyat dalam tempoh yang begitu singkat.
4) PADU tidak akan melibatkan pembayaran setiap tahun kepada penyedia sistem pihak swasta seperti yang selalu berlaku kerana ia dibangunkan sepenuhnya oleh penjawat awam dan milik kerajaan sepenuhnya.
PADU berjaya disediakan dalam tempoh yang singkat dan tanpa peruntukan tambahan kerana hasil penat lelah penjawat awam yang bersengkang mata selama tujuh bulan.
Dari awal, saya telah lontarkan cabaran ini kepada pasukan teras dari Kementerian Ekonomi, Jabatan Perangkaan – DOSM dan MAMPU, bahawa PADU ialah satu peluang untuk membuktikan kepakaran yang ada di kalangan penjawat awam. 
Saya berdoa kewujudan PADU akan membawa perubahan besar kepada khidmat awam dari kerajaan kepada rakyat. Memang pasukan teras yang mengusahakan PADU akan terus berdepan dengan cabaran, tetapi jika ada pujian mengenai PADU, pujian itu layaknya kepada penjawat awam.
Terima kasih dari saya (secara terbuka) kepada semua penjawat awam dan keseluruhan anggota pasukan dari pelbagai agensi yang telah bertungkus lumus sejak Mei 2023 sehinggalah PADU dapat diluncurkan secara rasmi oleh YAB Perdana Menteri minggu depan.
Data PADU tidak akan diintegrasikan dengan sistem bank.



Maklumat lanjut: https://www.ekonomi.gov.my/ms/padu





Sumber:
https://twitter.com/officialmosti/
https://twitter.com/EkonomiMalaysia/
https://twitter.com/rafiziramli
https://twitter.com/bernamadotcom










Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://arnamee.blogspot.com/2023/12/apa-itu-padu-sistem-pangkalan-data-utama.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Daftar Padu Dan Kemaskini Maklumat Sebelum 31 Mac 2024

Cara Daftar Padu Dan Kemaskini Maklumat Sebelum 31 Mac 2024

papar berkaitan - pada 3/1/2024 - jumlah : 166 hits
Susulan pemansuhan klasifikasi kumpulan B40 M40 dan T20 kerajaan membangunkan Pangkalan Data Utama bagi membolehkan penyampaian bantuan termasuk subsidi bersasar dan pembentukan dasar yang lebih berkesan dan adil Kewujudan ini seterusnya me...
Suspend Padu Registration Until Security Concerns Addressed Kian Ming Tells Govt

Suspend Padu Registration Until Security Concerns Addressed Kian Ming Tells Govt

papar berkaitan - pada 3/1/2024 - jumlah : 200 hits
Ong Kian Ming said users who have registered but have not undergone the electronic Know Your Customer step should be asked to register again after the security issues have been resolved PETALING JAYA Former DAP MP Ong Kian Ming has urged th...
The Padu Database Can Be A Game Changer

The Padu Database Can Be A Game Changer

papar berkaitan - pada 3/1/2024 - jumlah : 179 hits
The new Central Database Hub or Padu is potentially the most important economic policy change that I have seen in 20 years of living in Malaysia I have long advocated this approach and economy minister Rafizi Ramli is showing real leadershi...
Padu Untuk Elak Warga Asing Punya Hak Yang Sama

Padu Untuk Elak Warga Asing Punya Hak Yang Sama

papar berkaitan - pada 3/1/2024 - jumlah : 132 hits
Sistem Pangkalan Data Utama yang saya luncurkan hari ini adalah selaras dengan pendekatan dan transformasi digital malah kemudahan dan manfaat yang diberikan kerajaan ini bakal dinikmati sepenuhnya oleh golongan berhak Kerana itulah kerajaa...
Celcom Users Will Encounter Problems Registering With Padu Says Rafizi

Celcom Users Will Encounter Problems Registering With Padu Says Rafizi

papar berkaitan - pada 2/1/2024 - jumlah : 157 hits
Economy minister Rafizi Ramli said the Malaysian Communications and Multimedia Commission and the Padu team are working to resolve the issue for Celcom users PETALING JAYA Economy minister Rafizi Ramli confirmed that Celcom customers will e...
Padu S E Kyc Approved In Less Than 5 Minutes Rafizi Says

Padu S E Kyc Approved In Less Than 5 Minutes Rafizi Says

papar berkaitan - pada 2/1/2024 - jumlah : 132 hits
Economy minister Rafizi Ramli says the claim by DAP s Ong Kian Ming on the e KYC approval is inaccurate PETALING JAYA Rafizi Ramli says it will take less than five minutes to obtain an electronic Know Your Customer approval when registering...
Govt Source Plays Down Ong S Claim About Padu Identity Theft

Govt Source Plays Down Ong S Claim About Padu Identity Theft

papar berkaitan - pada 2/1/2024 - jumlah : 129 hits
Malaysians have been encouraged to register with the Padu database to verify and update their socioeconomic data PETALING JAYA A government source has disputed a former deputy minister s claim that Malaysians who do not register with the Ce...
A Day After Padu S Launch Former Deputy Minister Raises Security Concern Calls For Suspension Till Fixed

A Day After Padu S Launch Former Deputy Minister Raises Security Concern Calls For Suspension Till Fixed

papar berkaitan - pada 3/1/2024 - jumlah : 175 hits
One of Padu s primary goals is to help the government deliver targeted assistance 8211 Malay Mail photo KUALA LUMPUR The government 8217 s newly launched Central Database Hub should be suspended until it addresses all the flaws surrou
Gantung Dahulu Pendaftaran Padu Hingga Isu Keselamatan Dibaiki Kian Ming

Gantung Dahulu Pendaftaran Padu Hingga Isu Keselamatan Dibaiki Kian Ming

papar berkaitan - pada 3/1/2024 - jumlah : 64 hits
Bekas Timbalan Menteri Pelaburan Perdagangan dan Industri Dr Ong Kian Ming menggesa Pangkalan Data Utama digantung sementara sehingga kelemahan keselamatan sistem itu dibaiki SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroaw
Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Apa Itu Kwsp Akaun 3

Bercinta Ke Keluar Makan Malam Bersama Netizen Jumpa Kelibat Byun Wooseok Dalam Gambar Hyeri

Pet Expo Midvalley 2024

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins

Perbedaan Kartu Kredit Dan Kartu Debit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


A First Date With Onew At Guess Onew Fanmeeting 2024

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Onew Bertemu Peminat Pada 27 Julai 2024

Hentikan Kerja Gila Hiburan Ekstrim Lihat K Tan

Late Lunch

Breathe Easy Indoors Exploring Air Conditioner Installation