Apa Itu Lathi Challenge Benarkah Ia Amalan Syirik


Lathi Challenge di media sosial adalah cabaran kreativiti solekan pada wajah seseorang sebelum berubah menjadi watak yang menakutkan, menggunakan lagu tema yang menggabungkan elemen muzik elektronik dan tradisional budaya Jawa berjudul Lathi, nyanyian Weird Genius dan Sara Fajira.


Pada awalnya, cabaran ini dipopularkan oleh warga Indonesia bermula dari aplikasi TikTok dan kemudian menjadi hangat di Malaysia selepas seorang selebriti, Mawar Rashid, menyahut cabaran ini dan mendapat perhatian ramai kerana kekreatifan video dalam masa yang sama timbul rasa seram apabila memaparkan solekan seperti hantu.

Maksud Lirik Lagu Lathi

Bagi mereka yang pertama kali mendengar melodi lagu ini, pada awalnya terasa seperti lagu bahasa Inggeris biasa dan sedikit meremang apabila muncul rentak gamelan di pertengahan lagu.

Lagu Lathi merupakan single pertama dari kumpulan pemuzik genre EDM, Weird Genius dengan kolaborasi bersama rapper dari Surabaya, Sara Fajira.

Kumpulan pemuzik ini terdiri daripada dua Youtuber serta seorang DJ yang semuanya berasal dari Indonesia.

Diberi judul Lathi yang mengambil perkataan dari bahasa Jawa Kuno, membawa makna ucapan atau secara harfiahnya bermaksud lidah.

Menurut portal Indonesia, lagu ini diinspirasi daripada pengalaman mereka yang terjebak dengan hubungan percintaan toksik dan didominasi dengan pembohongan serta ego.

Mohon Maaf


Sehari selepas membuat teguran mengenai cabaran Lathi Challenge yang menjadi kegilaan netizen pada waktu ini, pendakwah bebas Wan Dazrin Wan Din tampil mengemukakan permohonan maaf.

Ia gara-gara maklum balas netizen khususnya dari negara seberang, Indonesia, yang mendakwa pendakwah tersebut secara tidak langsung menghina bangsa Jawa.

Menerusi posting dengan tajuk 'Permohonan Maaf Terbuka kepada Orang-orang Jawa' pada Sabtu, Wan Dazrin mengakui kekhilafannya dalam penggunaan kata dalam menyampaikan teguran dan nasihat.

"Saya sebenarnya bertujuan menasihati umat Islam di Malaysia untuk berhati-hati dengan 'Sesetengah kepercayaan ritual daripada perbuatan Lathi Challenge dan tidak pernah berhasrat menuduh budaya Jawa secara keseluruhan.

"Saya minta maaf ya. Dengan ini, saya akan memadam nasihat itu. Bertujuan menarik balik perkataan 'Jawa' yang mungkin menyebabkan kemarahan dan sensitiviti orang-orang Jawa yang dikasihi.

"Maafkan saya atas kekhilafan penggunaan perkataan dalam nasihat yang disampaikan," tulis pendakwah itu yang dimuat naik di Twitter.

Wan Dazrin juga menegaskan, dia tidak pernah menghukum mana-mana Lathi Challenge sebagai haram.

"Saya bukan Mufti. Saya minta hentikan perbuatan itu bertujuan atas nasihat-menasihati. Hentikan supaya umat Islam tidak menjadi semakin lalai atau rugikan masa yang ada daripada Allah SWT.

"Jika nasihat saya itu boleh dan sudi diambil, maka ambillah. Jika ingin meneruskan berkarya, membuat Lathi Challenge, maka silakanlah.

"Saya bukan sesiapa untuk menghalangnya. Itu adalah 100 peratus hak dan pilihan kalian sendiri khususnya umat Islam di serata dunia," kata pendakwah ini lagi.

Permohonan maaf tersebut dikemukakan bagi memberi penjelasan di atas perkongsiannya pada Jumaat, sebelum pendakwah itu bertindak memadam posting itu bagi mengelakkan perkara yang lebih buruk.

"Sekali lagi, sebagai ucapan yang terakhir sebelum saya 'padamkan' kesalahan penggunaan perkataan yang menyebabkan orang Jawa mungkin terasa dan sebagainya.

"Saya memohon maaf terbuka ini tandanya saya menerima nasihat kalian. Terima kasih semua buat orang-orang Jawa yang prihatin dan penyayang," tulisnya.

Unsur Syirik?

Terdahulu, Wan Dazrin menerusi perkongsian awalnya meminta orang ramai berhenti melakukan cabaran Lathi Challenge kerana ia mengandungi unsur syirik dan khurafat.

"Hanya Allah SWT saja yang tahu apa yang terlintas dalam hati saya tadi bila saya ditontonkan dengan video #LathiChallenge. Sungguh ia memang menakutkan.

"Bahkan bukan menakutkan saja, hiburan seperti itu cukup mengancam jati diri seorang Muslim dengan bahaya syirik dan khurafat yang wujud dari kepercayaan tarian tradisi sesetengah budaya Jawa yang sangat kuat percaya pada bomoh dan ilmu hitam. Hati-hati kalian," tulis Wan Dazrin.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Bottle Cap Challenge, Tendangan Siapa Paling Hebat?!Kisah Seram Hantu Janet Di Sarawak Yang Terkenal Di Seluruh Dunia
sumber: 1 | 2



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2020/06/apa-itu-lathi-challenge.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lathi Challenge Ada Unsur Syirik Bertentangan Dengan Ajaran Agama Islam Ini Jawapan Tuan Punya Lagu

Lathi Challenge Ada Unsur Syirik Bertentangan Dengan Ajaran Agama Islam Ini Jawapan Tuan Punya Lagu

papar berkaitan - pada 11/6/2020 - jumlah : 337 hits
Sepertimana yang kita tahu lagu Lathi yang dinyanyikan oleh Sara Fajira dan Weird Genius kini menjadi trend apabila orang ramai melakukan satu cabaran yang dipanggil Lathi Challenge di media sosial Lathi Challenge merupakan individu itu mel...
Gara Gara Lathi Challenge Benar Benar Di Ganggu Jam 4 Pagi

Gara Gara Lathi Challenge Benar Benar Di Ganggu Jam 4 Pagi

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 623 hits
Video Lathi Challenge yang dihasilkan seorang pelajar Akademi Seni Budaya Dan Warisan Kebangsaan berjaya mencuri perhatian ramai sehingga menerima ratusan ribu tontonan dalam masa yang singkat Menurut Aiman Shahiran Ahmad Fadzil 22 dia bers...
Lathi Challenge Dituduh Sesat Dan Ritual Memanggil Setan Reza Oktovian Beri Tanggapan

Lathi Challenge Dituduh Sesat Dan Ritual Memanggil Setan Reza Oktovian Beri Tanggapan

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 883 hits
Di media sosial lagu Lathi dari Weird Genius sedang menjadi tren yang dikenal sebagai Lathi Challenge Warganet berlomba lomba membuat cover video menyerupai video klip dari grup musik yang beranggotakan Reza Oktovian Eka Gustiwana dan Gerar...
Lathi Challenge

Lathi Challenge

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 432 hits
Sebelum ni pernah tengok Music Video Lagu Lathi di youtube Nyanyian Weird Genius dan Sara Fajira Tapi tengok sekejap je sebab tak rasa macam nak terus tengok sampai habis Jadi tak tahu lah lagu penuh Lathi ni macamana ceritanya Tiba tiba pu...
Lathi Challenge Antara 10 Video Terbaik Memula Solek Cantik Lepastu Berubah Menakutkan

Lathi Challenge Antara 10 Video Terbaik Memula Solek Cantik Lepastu Berubah Menakutkan

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 582 hits
Lathi Challenge kebelakangan ini begitu hangat diperkatakan Mana tak nya Lathi Challenge yang menampilkan kreativiti solekan pada wajah cantik sebelum berubah menjadi watak yang menakutkan Foto I Cabaran ini menggunakan lagu tema yang mengg...
Faizal Tahir Tegur Aksi Lathi Challenge Ramai Tak Fikir Dosa Pahala Habiskan Masa Dan Tenaga Buat Benda Tak Berguna

Faizal Tahir Tegur Aksi Lathi Challenge Ramai Tak Fikir Dosa Pahala Habiskan Masa Dan Tenaga Buat Benda Tak Berguna

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 911 hits
Faizal menyuarkan pendapatnya mengenai trend video Lathi Challenge yang sedang tular di laman sosial VIDEO Lathi Challenge yang memperlihatkan transformasi wajah biasa kepada karakter seorang puteri sebelum berubah menjadi karakter hantu ki...
Faizal Tahir Fedtri Yahya Bersuara Tentang Lathi Challenge Sedih Tengok

Faizal Tahir Fedtri Yahya Bersuara Tentang Lathi Challenge Sedih Tengok

papar berkaitan - pada 6/6/2020 - jumlah : 587 hits
Seperti yang sering kita sering lihat di media sosial pada ketika ini orang ramai semakin terjebak untuk melakukan Lathi Challenge untuk menunjukkan solekan tradisional mereka Namun dalam pada masa yang sama ada juga yang melakukan twist di...
Ambe Tak Mampu Nak Menyekat Kecuali Hanya Menegur Pu Syed Jelaskan Lathi Challenge Adalah Haram

Ambe Tak Mampu Nak Menyekat Kecuali Hanya Menegur Pu Syed Jelaskan Lathi Challenge Adalah Haram

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 341 hits
Baru baru ini telah trending satu challenge di media sosial iaitu Lathi Challenge yang asalnya dari Indonesia Dalam challenge berkenaan menunjukkan gelagat seorang wanita tanpa makeup pada mulanya sehingga bertukar menjadi seorang yang mena...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Buat Apa Jika Terseliuh



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Secret To Effortless Living Collaboration With Ashdown Studio

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Alhamdulillah Hujan Turun Lebat

Wajibkan Fasih Bm Untuk Dapat Warganegara Pemuda Umno

1 31 2023