Apa Itu Germ Cell Tumor


Perkataan 'Germ' daripada Germ Cell Tumor (GCT) diambil daripada perkataan ‘Germinate’ iaitu ‘to begin to grow’ atau dalam bahasa melayunya adalah ‘mula membesar/berkembang’ dan selalunya kita menggunakan perkataan germinate ini untuk biji benih yang baru tumbuh jadi, germinate juga bermaksud bercambah.

Germ Cell Tumor

Apakah Germ Cell pula? Dalam badan kita ada satu sejenis sel yang dinamakan sebagai Germ cell (Sel germa). Fungsi sel germa ini adalah untuk menghasilkan sel sperma ataupun ovum.

Jadi, daripada sel germa inilah terhasil sel pembiakan seperti sperma dan ovum dan persenyawaan dua sel ini pula akan menghasilkan sel zygot yang akan bercambah/membesar menjadi manusia.

Sebab itu kita panggil sel ini sebagai Germ cell (sel germa) kerana sel inilah punca terhasilnya bayi yang akan bercambah menjadi manusia.

Sel germa ini selalunya akan berada di dalam testis ataupun ovari dan di situlah mereka akan menghasilkan sperma atau ovum.

Jadi, bila kita kata Germ cell tumor (Tumor sel germa) ia membawa maksud tumor ataupun ketumbuhan ini berpunca daripada sel germa yang membahagi secara tidak terkawal.

Lokasi tumor sel germa(Germ cell tumor)

Tumor sel germa selalunya akan berlaku dikawasan testis ataupun pada bahagian ovari, kerana di kawasan tersebut sel reproduktif seperti sperma dan ovum dihasilkan.

Jarang untuk tumor ini berlaku dikawasan selain daripada testis dan juga ovari dan kebanyakan tumor yang berlaku dikawasan lain ini akan melibatkan mereka yang berusia muda.

Perlu diketahui bahawa terdapat pelbagai jenis Germ cell tumor yang ada seperti teratoma, seminoma, choriocarcinoma dan banyak lagi.

Ketumbuhan ini juga boleh dibahagikan kepada dua iaitu sama ada Malignant iaitu tumbuh secara cepat dan boleh merebak ke tempat lain atau pun benign iaitu tumbuh dengan lambat dan tidak merebak ke tempat lain. Malignant inilah kita gelarkan sebagai kanser.

Setiap daripada jenis tumor tersebut mempunyai karakter yang berlainan dan cara rawatan yang berbeza.

Sebab itu tumor ini dikategorikan dengan pelbagai jenis supaya rawatan yang spesifik dapat diberikan sesuai dengan jenis tumor tersebut.

Apakah punca kepada penyakit ini?

Punca kepada masalah ini masih lagi tidak diketahui. Ada kajian yang mengatakan ia mempunyai hubung kait dengan penyakit keturunan atau genetik di mana jika ada ahli keluarga yang mempunyai kecacatan daripada segi struktur badan sejak lahir, maka anaknya akan mempunyai risiko untuk menghadapi Germ cell tumor ini.

Bayi yang mengalami Cryptorchidism juga mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk menghadapi masalah ini.

Cryptorchidism adalah keadaan dimana satu ataupun kedua-dua belah testis tidak turun ke dalam kerandut scrotum Dan mungkin berada di dalam bahagian abdomen.

Kesimpulan

Germ cell tumor berpunca daripada sel yang menghasilkan sel pembiakan seperti sperma dan juga ovum. Disebabkan sel ini membahagi dan membesar secara tidak normal, maka terjadilah tumor tersebut.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Khasiat Madu Merawat KanserLGBT Paling Ramai Hidap Kanser HPV
sumber: remaja



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/06/apa-itu-germ-cell-tumor.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ketahui Fakta Tentang Germ Cell Tumor Yang Dihidapi Oleh Adik Ainul Mardhiah

Ketahui Fakta Tentang Germ Cell Tumor Yang Dihidapi Oleh Adik Ainul Mardhiah

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 296 hits
Semalam tarikh bermakna buat Ahmad Safiuddin dan isterinya apabila anak perempuan mereka berjaya menjalani pembedahan di London Ainul Mardhiah seindah orangnya nama bayi berusia lapan bulan itu sentiasa disebut dalam doa seluruh rakyat Mala...
Bayi Penghidap Penyakit Germ Cell Tumor Semakin Pulih

Bayi Penghidap Penyakit Germ Cell Tumor Semakin Pulih

papar berkaitan - pada 9/6/2019 - jumlah : 701 hits
Tahap kesihatan adik Ainul Mardhiah yang menghidap kanser mulut Germ Cell Tumor dan kini sedang dirawat di sebuah hospital kanak kanak di London semakin hari semakin baik Bapanya Ahmad Safiuddin Ahmad Razak 24 berkata doktor yang merawat an...
Ainul Mardhiah Bayi Kuat Yang Diuji Germ Cell Tumor

Ainul Mardhiah Bayi Kuat Yang Diuji Germ Cell Tumor

papar berkaitan - pada 25/6/2019 - jumlah : 213 hits
Oleh Muhammad Wa iz Artikel ini merupakan perkongsian dari portal HelloDoktor Sedikit info mengenai Ainul Mardhiah Kisah bayi lapan bulan yang menderita kanser Germ Cell Tumour di bahagian mulut Ainul Mardhiah Ahmad Safiuddin mendapat perha...
Aku Cuma Mangsa Situasi Je Rakan Dedah Perbualan Whatsapp Dengan Haziq Nafi Buat Kerja Terkutuk Itu Tetapi

Aku Cuma Mangsa Situasi Je Rakan Dedah Perbualan Whatsapp Dengan Haziq Nafi Buat Kerja Terkutuk Itu Tetapi

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 453 hits
The ReporterSelepas Ketua PKR Cabang Santubong tampil mempertahankan rakannya Haziq Abd Aziz yang didakwa melakukan hubungan sejenis dengan seorang menteri tampil pula rakan Haziq berkongsi serba sedikit mengenai Setiausaha Sulit Kanan kepa...
Apa Itu Batu Sempadan

Apa Itu Batu Sempadan

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 1355 hits
Sempadan sesuatu lot itu terdiri daripada batu batu sempadan yang dianggap disambung oleh garis lurus bagi menentukan kedudukan setiap unit tanah dan juga keluasan yang dibendungnya Pemasangan tanda sempadan hendaklah dibuat dengan kemas di...
Apa Itu Dark Web Dan Deep Web

Apa Itu Dark Web Dan Deep Web

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 181 hits
Apa itu Dark Web atau Deep Web Itulah persoalan yang kita bersama rungkai di dalam artikel ini Dark Web ini amat berbahaya Di situ Dadah dan Senjata Haram dijual secara online Transaksi mengunakan Bitcoin ya Deep Web pula merangkumi rekod p...
Tak Tolong Pun Tak Mengapa Asalkan Menghargai Itu Dah Cukup Bahagia Buat Isteri

Tak Tolong Pun Tak Mengapa Asalkan Menghargai Itu Dah Cukup Bahagia Buat Isteri

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 235 hits
Tak salah pun kita hargai apa yang isteri lakukan Biarlah benda itu nampak biasa tapi ringankan mulut untuk berterima kasih Isteri bila dia dapat ucapan itu rasa bertuah sangat sebabnya penat lelahnya dihargai Perkongsian dari yang banyak b...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan