Apa Itu Depression Apa Itu Anxiety Ambil Serius Rakan Sekeliling Anda




Depresision adalah gangguan perasaan seseorang yang menyebabkan seseorang itu merasa sedih yang berpanjangan, keletihan dan ketiadaan tenaga, cepat marah serta hilang minat dalam aktiviti harian. 
Ia berlarutan sekurang-kurangnya dalam masa 2 minggu. Depression boleh terjadi kepada sesiapa sahaja. Depression juga dikaitkan dengan ketidakseimbangan hormon iaitu paras hormon kortisol yang tinggi dan kurang penghasilan serotonin yang menyebabkan simptom depresi.
Simptom depression:

Anxiety.Kesedihan.Kehilangan minat untuk aktiviti yang menyeronokkan sebelumnya.Kesukaran dengan tumpuan atau ingatan.Perubahan selera makan yang berkaitan dengan perubahan berat.Gangguan tidur.Kehilangan tenaga.Penurunan aktiviti sosial biasa atau penarikan diri dari rakan dan keluarga.Perasaan tidak berharga, tidak berdaya atau putus asa.Pengurangan minat terhadap aktiviti seksual.Rasa mahu bunuh diri.


Anxiety pula merupakan perasaan bimbang, risau dan takut terhadap sesuatu yang boleh memberikan ancaman. Perasaan ini boleh memberikan kesedaran supaya bersedia menghadapi perkara yang dibimbangi itu. 
Apabila berasa terancam, tindak balas kimia akan membuatkan jasad bertindak bagi mengelakkan kecederaan yang dipanggil ‘fight or flight’. Ketika ini, otak akan bertindak balas terhadap ancaman tersebut lalu merembeskan hormon adrenalin dan kortisol. 
Walaupun ancaman tersebut kadang-kala bukannya nyata dan hanya dalam fikiran, rembesan hormon-hormon ini akan memberikan simptom anxiety. Hanya apabila ancaman tersebut hilang dan tiada lagi perkara yang perlu dibimbangi, jasad akan kembali menjadi normal. 
Bagi seseorang yang mengalami masalah anxiety, kebimbangan terhadap ancaman tidak berlalu pergi malah menjadi semakin kuat kerana kerap difikirkan. Setiap orang akan mengalami anxiety selalunya mengalami simptom yang berbeza-beza berdasarkan keupayaan seseorang mengendalikan kebimbangan tersebut.
Antara simptom anxiety adalah:

Fikiran bercelaru.Banyak fikir dan tidak terkawal.Tidak fokus.Terlalu takut atau panik.Gementar.Mudah marah.Waswas atau ragu-ragu yang keterlaluan.Insomnia atau masalah tidur.Perubahan selera makan.Rasa mahu lari dari masalah.Kerap berpeluh.Nafas kuat dan laju.Kulit kemerahan.Mulut kering.Jantung berdegup laju.Keletihan melampau.Pening dan pengsan.Sakit perut.
Seseorang yang mengalami anxiety kronik kebiasaannya akan banyak berfikir lalu menyebabkan fikiran bercelaru dan tidak dapat fokus. Terlalu banyak perkara yang mengganggu fikiran mereka termasuklah hal-hal remeh dan yang hal tidak berkaitan dengan mereka.

Bukan sahaja tidur yang tidak cukup boleh membawa kepada anxiety, tidur yang terganggu juga adalah merupakan antara simptom anxiety. 
Stres menyebabkan seseorang akan terlalu banyak berfikir dan sukar untuk tidur.

Selain itu, banyak berfikir juga boleh menyebabkan gangguan tabiat makan sama ada hilang selera makan atau makan secara berlebihan yang membawa kepada berubahan berat. Kurang makan akan membuatkan pesakit mengalami sakit perut, menjadi tidak bertenaga dan cepat letih sehingga boleh menyebabkan pening dan pengsan.
Kawalan emosi bagi penghidap anxiety kronik juga agak lemah. Mereka mudah berasa terlalu takut atau panik, gementar, mudah marah dan kadangkala rasa waswas yang keterlaluan. Marah yang keterlaluan boleh membuatkan kulit menjadi kemerah-merahan. 
Rasa gementar pula akan membuatkan jantung pesakit berdegup laju dan bernafas dengan laju. Malah pesakit juga akan kerap berpeluh walaupun tidak melakukan aktiviti lasak. Disebabkan kesemua ini adalah tindak balas emosi, respon yang keterlaluan boleh menjadi simptom kepada anxiety.
Allah Yang Maha Mengamankan (Al-Mu’min) sentiasa memberikan keamanan jiwa, emosi dan jasmani kepada hamba-Nya. Apabila jiwa dan emosi mula rasa terganggu, yakinlah bahawa Allah itu ada dan sentiasa bersama anda. Sentiasa cuba untuk berfikiran positif dan jauhi diri daripada perkara-perkara negatif dan menganggu emosi. 
Amalkan gaya hidup fitrah dengan sentiasa mengamalkan Pernafasan Fitrah, Grounding dan berjemur di bawah cahaya matahari agar sistem enjin jasad kita sentiasa sihat dan bertenaga serta dapat menghasilkan hormon-hormon yang bagus untuk sistem enjin jasad kita.
Perubatan secara rawatan alternatif mempunyai potensi tinggi dalam merawat pelbagai jenis masalah penyakit. Anda boleh mencuba rawatan di Ibnusinawellness, rawatan yang dijalankan adalah berdasarkan Kanun Perubatan Ibnu Sina yang telah terbukti secara saintifik dapat menghapuskan punca penyakit kronik hingga ke akar umbi dan mengepam keluar longgokan toksin beracun daripada sistem enjin jasad. 
Rawatan Overhaul Body yang dilakukan oleh Ibnusinawellness membantu menghidupkan kembali fungsi sistem enjin jasad mengikut Teknologi Fitrah (programming).
Sumber : Ibnusinawellness


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://blogpetua.blogspot.com/2022/11/apa-itu-depression-apa-itu-anxiety.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiga Hal Serius Melelahkan

Tiga Hal Serius Melelahkan

papar berkaitan - pada 28/10/2022 - jumlah : 111 hits
TIGA HAL SERIUS MELELAHKAN Assalammualaikum wbt Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih DEKAT DAN KERAP berlaku pada kita Sama ada kita buat pada orang atau orang buat pada kita Sebenarnya ia melelahkan Kalau boleh elak meman...
Elektabilitas Naik Pengamat Sebut Kinerja Bobby Nasution Serius

Elektabilitas Naik Pengamat Sebut Kinerja Bobby Nasution Serius

papar berkaitan - pada 26/10/2022 - jumlah : 119 hits
Pengamat Politik dan Pemerintah asal UIN Sumut Dr Faisal Riza menjelaskan bahwa masyarakat merespon dan mengonfirmasi bahwa Bobby Nasution sudah bekerja serius
Ismail Sabri Akui Kecewa Ada Rakan Umno Tak Jadi Calon

Ismail Sabri Akui Kecewa Ada Rakan Umno Tak Jadi Calon

papar berkaitan - pada 15/11/2022 - jumlah : 131 hits
malaysiakini comDiterbitkan Nov 14 2022 6 37 PMPerdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengakui berasa agak kecewa sebelum ini apabila ada rakan dalam kabinet beliau daripada Umno tidak dicalonkan untuk bertanding pada Pilihan Raya U...
Hubungan Makin Serius Da I Syed Sedia Kahwini Pengacara Mohon Doakan

Hubungan Makin Serius Da I Syed Sedia Kahwini Pengacara Mohon Doakan

papar berkaitan - pada 29/10/2022 - jumlah : 82 hits
Pendakwah selebriti dan penyanyi Da i Syed tampil mengulas tentang hubungan dengan pengacara Nurulhana Ismail yang dilihat semakin serius selepas kedua dua keluarga bertemu pada sebuah majlis Menurut laporan Utusan Online Syed atau nama pen...
Gulai Itik Dan Ayam Kampung Kedai Abang Dol Di Kg Bintang Serius Sedap Harga Pun Berpatutan

Gulai Itik Dan Ayam Kampung Kedai Abang Dol Di Kg Bintang Serius Sedap Harga Pun Berpatutan

papar berkaitan - pada 4/11/2022 - jumlah : 147 hits
Inilah kedai makan Abang Dol untuk sarapan pagi Gulai Itik dan gulai ayam kampung yang sedap di Kg Bintang Setiu Terengganu Memang sedap dan harga pun amat berpatutan serta dibuka setiap hari Ia terletak di sebelah kiri sebelum jambatan Kg ...
Lrt Rosak Kerajaan Tidak Serius Jaga Pengangkutan Awam

Lrt Rosak Kerajaan Tidak Serius Jaga Pengangkutan Awam

papar berkaitan - pada 13/11/2022 - jumlah : 111 hits
LRT rosak Kerajaan tidak serius jaga pengangkutan awamPosted By on November 12 2022Gangguan perkhidmatan sistem Aliran Rel Ringan selama tujuh hari bermula 9 November sehingga 15 November ini di 16 buah stesen meresahkan warga kota Kuala Lu...
Jangan Anggap Semua Pria Sama Inilah 3 Tanda Pasanganmu Serius Menjalani Hubungan

Jangan Anggap Semua Pria Sama Inilah 3 Tanda Pasanganmu Serius Menjalani Hubungan

papar berkaitan - pada 13/11/2022 - jumlah : 80 hits
Ada banyak pria yang buruk karakternya namun tak sedikit pula yang baik dan tepat untuk dijadikan sebagai pasangan Untuk itu kamu bisa menyimak artikel berikut untuk mengetahui tanda tanda apa saja yang dimiliki oleh pria yang serius dalam ...
Hiburan Ikuti Pengalaman Percutian 4h3m Team Beautifulnara Di Manila Serius Best

Hiburan Ikuti Pengalaman Percutian 4h3m Team Beautifulnara Di Manila Serius Best

papar berkaitan - pada 4/11/2022 - jumlah : 95 hits
Dah nak dekat hujung tahun ni confirm ramai yang ada plan nak pergi melancong ke luar negara betul tak nbsp Maklumlah dah dua tahun duduk di rumah tak keluar ke mana mana ini lah masa yang tepat untuk kita menikmati semula kegembiraan meran...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Potong Ikan Keluar Api

Asan Lembu The Movie

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Packing Barang Kucing Kesayangan

Subconscious Mind

Doa Doa Dalam Bulan Ramadan Yang Boleh Kita Amalkan

Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air