Apa Itu Baja Organik Dan Bagaimana Ia Boleh Membantu Pokok Anda


Anda suka menanam pokok di rumah anda? Anda mahu pokok anda tumbuh dengan sihat dan subur? Anda mahu hasil pokok anda berkualiti tinggi dan bebas bahan kimia? Jika jawapan anda ya, maka anda perlu tahu apa itu baja organik dan bagaimana ia boleh membantu pokok anda.
Baja organik adalah baja yang diperbuat daripada bahan-bahan semula jadi yang boleh dikompos, seperti sisa tanaman, sisa dapur, sisa ternakan, rumpai laut, biji alfalfa, ampas kopi dan sebagainya. Baja organik mengandungi nutrien seperti Nitrogen, Phosphorus, Kalium dan unsur surih yang diperlukan oleh tumbuhan. Baja organik juga mengandungi mikroorganisma yang dapat meningkatkan kesuburan tanah dan membantu proses penguraian bahan organik.
Baja kimia pula adalah baja yang dihasilkan melalui proses kimia seperti sintesis atau ekstraksi. Baja kimia biasanya mengandungi nutrien dalam bentuk garam atau mineral yang mudah diserap oleh tumbuhan. Baja kimia juga mempunyai nisbah nutrien yang tetap dan mudah dikawal.
Kedua-dua jenis baja ini mempunyai kelebihan dan kekurangan tersendiri. Dalam artikel ini, kami akan membincangkan perbezaan antara kedua-duanya dan manakah yang lebih baik untuk pokok anda.
Kelebihan dan Kekurangan Baja Organik Baja organik mempunyai kelebihan seperti:
Lebih mesra alam dan bebas bahan kimiaLebih murah dan mudah dibuat sendiriLebih seimbang dan selaras dengan keperluan tumbuhanLebih berkesan dalam jangka masa panjangLebih meningkatkan kualiti hasil dan kesihatan tumbuhan Namun, baja organik juga mempunyai kekurangan seperti:
Lebih lambat dan tidak konsisten dalam memberi kesanLebih sukar untuk mengukur dan mengawal nisbah nutrienLebih berbau dan menarik perosakLebih memerlukan ruang dan masa untuk penyimpanan Menurut sebuah kajian oleh Universiti Putra Malaysia (UPM), penggunaan baja organik dapat meningkatkan hasil tanaman jagung sebanyak 20% berbanding baja kimia. Selain itu, baja organik juga dapat meningkatkan kandungan protein, karbohidrat, vitamin C dan antioksidan dalam jagung. Ini menunjukkan bahawa baja organik tidak sahaja baik untuk pokok, tetapi juga untuk manusia yang mengambilnya sebagai makanan.
Sebagai contoh, seorang petani di Selangor telah menggunakan baja organik yang dibuat daripada sisa dapur untuk menanam pokok cili. Beliau mendapati bahawa pokok cili beliau lebih sihat, lebih hijau dan lebih berbuah daripada sebelumnya. Beliau juga mendapati bahawa cili beliau lebih pedas, lebih manis dan lebih tahan lama daripada cili yang dibaja dengan baja kimia.
Kelebihan dan Kekurangan Baja Kimia Baja kimia pula mempunyai kelebihan seperti:
Lebih cepat dan konsisten dalam memberi kesanLebih mudah untuk mengukur dan mengawal nisbah nutrienLebih tidak berbau dan tidak menarik perosakLebih tidak memerlukan ruang dan masa untuk penyimpanan Namun, baja kimia juga mempunyai kekurangan seperti:
Lebih merosakkan alam sekitar dan mengandungi bahan kimiaLebih mahal dan sukar dibuat sendiriLebih tidak seimbang dan tidak selaras dengan keperluan tumbuhanLebih kurang berkesan dalam jangka masa panjangLebih menurunkan kualiti hasil dan kesihatan tumbuhan Menurut sebuah kajian oleh Universiti Malaya (UM), penggunaan baja kimia dapat menyebabkan pencemaran tanah, air dan udara. Bahan kimia yang terkandung dalam baja kimia boleh meresap ke dalam tanah dan air, dan menyebabkan gangguan kepada ekosistem dan biodiversiti. Bahan kimia ini juga boleh terbang ke udara, dan menyebabkan pencemaran udara dan kesan rumah hijau. Ini menunjukkan bahawa baja kimia tidak sahaja buruk untuk pokok, tetapi juga untuk alam sekitar dan manusia yang tinggal di dalamnya.
Sebagai contoh, seorang petani di Perak telah menggunakan baja kimia untuk menanam pokok pisang. Beliau mendapati bahawa pokok pisang beliau lebih cepat tumbuh dan lebih banyak berbuah daripada sebelumnya. Namun, beliau juga mendapati bahawa pisang beliau lebih pucat, lebih masam dan lebih cepat reput daripada pisang yang dibaja dengan baja organik.
Cara Memilih dan Menggunakan Baja yang Sesuai Jadi, manakah jenis baja yang lebih baik untuk pokok anda? Jawapannya bergantung kepada matlamat, bajet, jenis tanaman dan keadaan tanah anda. Secara umumnya, baja organik lebih sesuai untuk pokok yang memerlukan nutrien secara berterusan dan berkesan dalam jangka masa panjang. Baja organik juga lebih sesuai untuk pokok yang menghasilkan buah atau bunga yang berkualiti tinggi. Baja kimia pula lebih sesuai untuk pokok yang memerlukan nutrien secara segera dan berkesan dalam jangka masa pendek. Baja kimia juga lebih sesuai untuk pokok yang tidak menghasilkan buah atau bunga atau hanya sebagai hiasan.
Bagaimana pula jika anda ingin menggunakan kedua-dua jenis baja? Anda boleh melakukan perkara ini dengan menggabungkan penggunaan baja organik dan baja kimia secara bijak. Anda boleh menggunakan baja organik sebagai asas nutrien bagi pokok anda, dan menggunakan baja kimia sebagai tambahan atau penambahbaik jika perlu. Anda juga boleh menggunakan baja organik dan baja kimia secara bergilir-gilir atau bercampur untuk mendapatkan kesan yang optimum. Namun, anda perlu berhati-hati untuk tidak menggunakan terlalu banyak baja kimia yang boleh membahayakan pokok dan tanah anda.
Kesimpulannya, baja organik dan baja kimia adalah dua jenis baja yang mempunyai kelebihan dan kekurangan tersendiri. Anda perlu memilih jenis baja yang sesuai dengan keperluan pokok anda, dan menggunakan baja dengan cara yang betul dan berhemah. Dengan begitu, anda boleh menikmati pokok yang sihat dan subur di rumah anda.
Sekian artikel kami tentang apa itu baja organik dan bagaimana ia boleh membantu pokok anda. Kami harap anda mendapat manfaat daripada artikel ini. Jika anda ada sebarang soalan atau komen, sila tinggalkan di ruangan di bawah. Jika anda suka artikel ini, sila kongsi dengan rakan-rakan anda yang juga suka menanam pokok. Terima kasih kerana membaca!
The post Apa Itu Baja Organik dan Bagaimana Ia Boleh Membantu Pokok Anda? appeared first on Radio Senyap.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.radiosenyap.com/2023/06/apa-itu-baja-organik-dan-bagaimana-ia-boleh-membantu-pokok-anda.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bagaimana Untuk Memulihkan Pokok Yang Terlebih Baja 7 Petua Pakar

Bagaimana Untuk Memulihkan Pokok Yang Terlebih Baja 7 Petua Pakar

papar berkaitan - pada 17/6/2023 - jumlah : 374 hits
Anda mungkin berfikir bahawa memberi baja kepada pokok anda adalah perkara yang baik tetapi terlalu banyak baja boleh menyebabkan masalah yang serius Pokok yang terlebih baja boleh mengalami kerosakan akar kekuningan daun kekurangan bunga d...
Batuk Dengan Cara Yang Bagus Boleh Membantu Anak Keluarkan Makanan Yang Tercekik

Batuk Dengan Cara Yang Bagus Boleh Membantu Anak Keluarkan Makanan Yang Tercekik

papar berkaitan - pada 16/6/2023 - jumlah : 129 hits
Apabila seorang kanak kanak sedang tersedak atau tercekik ia bermaksud terdapat objek atau makanan yang terperangkap di bahagian trakea Ini akan mengakibatkan gangguan dalam aliran udara ke paru paru dan akan menyebabkan kanak kanak itu tid...
Sanusi Cabar Keputusan Ydpa Namun Kuasa Ydpa Tidak Boleh Dicabar Di Mana Mana Mahkamah Malaysia

Sanusi Cabar Keputusan Ydpa Namun Kuasa Ydpa Tidak Boleh Dicabar Di Mana Mana Mahkamah Malaysia

papar berkaitan - pada 10/6/2023 - jumlah : 127 hits
Anwar bantah permohonan Sanusi berkaitan pengampunan dirajaBernamaJun 9 2023 15 41 MYTMenurut Anwar permohonan Muhammad Sanusi mengenai pengampunan diraja yang diberikan oleh Yang di Pertuan Agong terhadapnya pada 16 Mei 2018 adalah di luar...
Wanita Terima Kek Gergasi Tapi Tak Boleh Makan Tapi Harganya Bernilai Rm60000 Kek Apa Mahal Sangat Tapi Tak Boleh Makan

Wanita Terima Kek Gergasi Tapi Tak Boleh Makan Tapi Harganya Bernilai Rm60000 Kek Apa Mahal Sangat Tapi Tak Boleh Makan

papar berkaitan - pada 11/6/2023 - jumlah : 94 hits
Wanita terima kek gergasi tapi tak boleh makan tapi harganya bernilai RM60000 kek apa mahal sangat tapi tak boleh makan Seorang wanita di Indonesia terkejut apabila menerima hadiah berupa kek wang tunai Berjumlah 200 juta rupiah daripada ti
Dr Dzulkefly Pac Boleh Tuntut Pharmaniaga Dedah Kos Sebenar Vaksin Covid 19

Dr Dzulkefly Pac Boleh Tuntut Pharmaniaga Dedah Kos Sebenar Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 12/6/2023 - jumlah : 109 hits
Azril AnnuarPETALING JAYA Ahli Parlimen kerajaan Dzulkefly Ahmad menuntut Jawatankuasa Kira kira Wang Negara menyiasat kos sebenar vaksin Covid 19 Pharmaniaga Berhad yang dibeli oleh Putrajaya Semasa perbahasan Kertas Putih Kementerian Kesi...
5 Tempat Menarik Di Ipoh Yang Boleh Korang Terjah

5 Tempat Menarik Di Ipoh Yang Boleh Korang Terjah

papar berkaitan - pada 7/6/2023 - jumlah : 215 hits
5 TEMPAT MENARIK DI IPOH YANG BOLEH KORANG TERJAH dan yang pastinya tempat tempat yang bersejarah dan mempunyai tarikan port ootd Yang ni pasti orang suka Sambil berootd sambil belajar sejarah INi umi bercerita tentang pengalaman umi semasa...
Anwar Pengampunan Diraja Saya Tak Boleh Dicabar

Anwar Pengampunan Diraja Saya Tak Boleh Dicabar

papar berkaitan - pada 10/6/2023 - jumlah : 107 hits
Bernama KUALA LUMPUR Anwar Ibrahim membantah permohonan difailkan Sanusi Nor supaya Mahkamah Tinggi menentukan persoalan undang undang berkaitan pengampunan diraja yang diberikan kepada presiden PKR itu lima tahun lepas Permohonan tersebut ...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Lanwuu Imagine By Aurora Design In Yunnan China

Raffa Affar Pelita Dalam Doa Chord

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Ringgit Closes Higher As Investors Shift From Safe Haven Currencies

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Traditional Seats No More A Factor In Pn Says Gerakan