Apa Beza Kerajaan Najib Muhyiddin Dan Anwar



Dasar Kerajaan Perpaduan akan dilihat tidak jauh berbeza dengan prinsip kerajaan terdahulu pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak dan Tan Sri Muhyiddin Yassin sekiranya amalan agihan jawatan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan badan berkanun dalam kalangan pemimpin politik berterusan dipraktikkan kerajaan sedia ada.
Ahli Parlimen Pasir Gudang, Hassan Abdul Karim berkata, beliau bimbang keyakinan rakyat terhadap agenda reformasi politik dan pentadbiran kerajaan yang dilaung-laungkan Pakatan Harapan (PH) selama ini semakin terhakis sekiranya Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak bertindak segera untuk membendung amalan berkenaan.
Beliau juga tidak bersetuju dengan pandangan amalan 'ghanimah' jawatan politik terpaksa dilaksanakan Kerajaan Perpaduan demi mengukuhkan kestabilannya.
Hal ini memandangkan beliau berpendapat, PH tidak boleh mempraktikkan amalan pelantikan 'ayam-ayam tambatan' parti-parti kerajaan ke jawatan penting GLC dan badan berkanun semata-mata untuk menjaga kepentingan politik dan poket individu-individu berkenaan.
"Dahulu kita (PH) janji pada rakyat bagaimana? Nanti bila amalan ghanimah politik ini sudah jadi 'asal bisa tegal biasa', sudah tidak ada beza prinsip kerajaan sekarang ini dengan kerajaan zaman pimpinan Najib, Muhyiddin.
"Saya tidak boleh terima alasan kerajaan terpaksa amal agihan jawatan GLC, badan berkanun kepada pemimpin politik demi kestabilan kerajaan. Nampak tiada asas sebab sebahagian besar lantikan itu diberi kepada pimpinan politik yang kalah pilihan raya.
"Dari dahulu lagi saya suarakan kesedihan mengenai perkara ini dan bimbang rakyat akan semakin hilang keyakinan terhadap PH dan Kerajaan Perpaduan.
Takkan amalan lantik 'jack of all trades' atau ayam-ayam tambatan parti politik kerajaan untuk jawatan GLC akan berterusan?," kata wakil rakyat PKR itu kepada Sinar Premium pada Khamis.
Beliau berkata demikian bagi mengulas pengumuman terkini Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan, Datuk Seri Mohamad Sabu melantik lima pemimpin politik PH bagi jawatan pengerusi baharu lima badan berkanun di bawah kementerian itu, berkuat kuasa 15 Mei ini.
Pengumuman ini menimbulkan polemik perdebatan dalam kalangan pemimpin PH dan Kerajaan Perpaduan memandangkan amalan agihan jawatan GLC dan badan berkanun kerajaan dilihat berterusan dilaksanakan menteri UMNO dan PH sejak tertubuhnya kerajaan campuran pasca Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15).
Mengulas lanjut, Hassan turut mempersoalkan keengganan menteri-menteri di dalam Kerajaan Perpaduan mengutamakan pelantikan jawatan penting GLC dan badan berkanun dalam kalangan pakar atau tokoh teknokrat yang sememangnya berpengetahuan luas dalam bidang-bidang diterokai syarikat kerajaan berkenaan.
Pandangan Hassan itu bagaimanapun ditolak sepenuhnya oleh Naib Presiden Parti Amanah Negara (Amanah), Datuk Seri Dr Mujahid Yusof yang menegaskan isu pelantikan lima pemimpin PH memegang jawatan pengerusi badan berkanun tidak seharusnya dipolitikkan.
Beliau turut menegaskan ramai terkeliru dengan asas pendirian PH sebelum ini yang tidak menyatakan lantikan jawatan tertinggi badan berkanun termasuk dalam kempen koalisi itu menolak sebarang usaha pelantikan jawatan GLC untuk pemimpin politik.
"Lima pemimpin PH yang dilantik oleh Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan bukan melibatkan jawatan syarikat GLC, sebaliknya badan berkanun yang tidak terikat dengan tanggungjawab terhadap Suruhanjaya Sekuriti Malaysia.
"Lagi satu, ramai tidak faham pelantikan jawatan politik bagi syarikat badan berkanun adalah berbeza dengan prinsip lantikan jawatan untuk syarikat GLC. PH tidak pernah kata kita menolak sebarang pelantikan politik untuk jawatan badan berkanun, cuma GLC sahaja yang kita tidak terima.
"Lagipun, kelima-lima pemimpin Amanah dan DAP yang dilantik menteri memang ada merit dan sangat berkelayakan untuk jawatan digalas, jadi apa isunya?," ujarnya.
Mujahid yang juga Pengerusi PH Perak turut meminta rakan-rakan parti dalam Kerajaan Perpaduan terutama UMNO supaya tidak mempertikaikan pelantikan dibuat Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan yang sememangnya berasaskan autoriti yang sah.
"Adakah lima pemimpin PH ini terpalit kes mahkamah? Mereka dilantik atas merit dengan keputusan itu tidak bercanggah dengan dasar PH. Jadi, jangan polemikkan keputusan berkenaan.
"Dengan pelantikan itu dibuat atas merit kepimpinan parti oleh kuasa menteri, pelantikan itu perlu dihormati semua pihak sebagai agenda mengukuhkan Kerajaan Perpaduan," katanya - SH

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2023/05/apa-beza-kerajaan-najib-muhyiddin-dan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Jatuhkan Kerajaan Mesti Berani Seperti Anwar

Nak Jatuhkan Kerajaan Mesti Berani Seperti Anwar

papar berkaitan - pada 30/4/2023 - jumlah : 103 hits
Minggu lalu sekali lagi timbul desas desus mengenai komplot untuk menjatuhkan kerajaan perpaduan pimpinan Anwar Ibrahim Kali ini komplot itu dikatakan akan dicetuskan melalui tindakan sejumlah Ahli Parlimen BN meletakkan jawatan secara sere...
Fadillah Jamin Gps Pastikan Kerajaan Pimpinan Anwar Stabil

Fadillah Jamin Gps Pastikan Kerajaan Pimpinan Anwar Stabil

papar berkaitan - pada 6/5/2023 - jumlah : 102 hits
Fadillah jamin GPS pastikan kerajaan pimpinan Anwar stabil Dikemas kini 2 jam yang lalu Diterbitkan pada 5 May 2023 11 53PM
Membunuh Karakter Muhyiddin Untuk Menyelamatkan Najib

Membunuh Karakter Muhyiddin Untuk Menyelamatkan Najib

papar berkaitan - pada 30/4/2023 - jumlah : 197 hits
Adakah ini usaha untuk memburukkan Muhyiddin supaya kelihatan Muhyiddin lebih jahat daripada Najib dan akhirnya menjadikan kes simpati terhadap Najib untuk mendapat pengampunan diraja NO HOLDS BARRED Raja Petra Kamarudin Bahagian 3 Anwar Ib...
Putrajaya Risks Being Like Najib And Muhyiddin Govts Says Pkr Man

Putrajaya Risks Being Like Najib And Muhyiddin Govts Says Pkr Man

papar berkaitan - pada 13/5/2023 - jumlah : 144 hits
A PKR MP has cautioned Putrajaya over the numerous political appointments made since coming to power saying the government risks being perceived as no different than the administrations of Najib Razak and Muhyiddin Yassin Pasir Gudang MP Ha...
Wrong To Assume Umno Can Force Anwar To Pardon Najib

Wrong To Assume Umno Can Force Anwar To Pardon Najib

papar berkaitan - pada 5/5/2023 - jumlah : 123 hits
It may have been a premonition of sorts an intuition or his research team had done an excellent job On Oct 18 2010 the then opposition leader while debating Budget 2011 made some startling observations The government Anwar Ibrahim told Dewa...
Could Najib Have Furnished Anwar With Evidence Of Tun M Family S Self Enrichment Three Years Ago

Could Najib Have Furnished Anwar With Evidence Of Tun M Family S Self Enrichment Three Years Ago

papar berkaitan - pada 17/5/2023 - jumlah : 208 hits
It is worthwhile recalling that Najib had at the height of the COVID 19 pandemic when the country was under lockdown revealed one contract after another which were obtained by Dr Mahathir s children when he was the PM for a period of 22 yea...
Hiburan Skrip Merapu Pelakon Utama Tak Capai Standard Rating Anwar The Untold Story Hanya Dapat 1 Bintang

Hiburan Skrip Merapu Pelakon Utama Tak Capai Standard Rating Anwar The Untold Story Hanya Dapat 1 Bintang

papar berkaitan - pada 11/5/2023 - jumlah : 339 hits
Sedia maklum filem Anwar The Untold Story yang mengangkat kisah sebenar Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dimana dilakonkan oleh pelakon hebat Farid Kamil Acha Septriasa serta ramai l...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened