Apa Beza Fb Profile Dan Fb Fanpage Fb Berbayar Pula Bagaimana


Bismillah

Terima kasih saya ucapkan pada pembaca yang whatsapp saya bertanya berkenaan FB page. Sepertimana yang kalian tahu, saya ada membuat upah atau servis bina FB Page / Servis Upah Buat Facebook Page pada kadar yang amat berbaloi.

Namun, bila ramai yang bertanya tu, ramai juga rupanya tidak sedar atau kurang faham lagi tentang kegunaan dan kepentingan FB Page dalam bisnes atau community. FB Page ini tidak semestinya digunakan bagi bisnes seller sahaja, berniaga sahaja boleh guna FB Page. Tidak. FB Page boleh diguna pakai lebih besar dari itu, selain berniaga anda boleh gunakan sebagai branding diri anda. Biasanya Branding ni kita pakai FB Profile kan, tapi tidak ya. Anda boleh gunakan FB Page sebagai brandingkan diri anda.

Apa Beza FB Profile dengan FB Page?
FB Profile ialah facebook personal kita di mana awal sahaja kita daftarkan diri kita ke akaun Facebook, maka itulah FB Profile anda semua.


FB Page dibina untuk kita bersosial bersama rakan-rakan alam maya tidak kira di mana rakan anda berada jauh atau dekat sekalipun. Ia merupakan medium yang sangat terkenal dan Malaysia adalah antara negara yang mempunyai ranking tertinggi menggunakan medium Facebook. Oleh sebab itu, tidak hairanlah hampir setiap rakyat Malaysia memiliki sebuah akaun Facebook mereka tersendiri.

Namun, bercakap tentang bisnes atau berniaga di FB Page, untuk melakukan hard selling adalah sangat tidak disarankan. Jika anda terlalu banyak lakukan posting berbentuk hard selling, iklan je 24 jam rakan-rakan FB anda mungkin akan mula jemu dan unfriend akaun FB anda. Ha, jika itulah kisahnya usah terkejut jika anda mendapati rakan-rakan facebook anda semakin berkurangan. Maksima anda boleh berkawan di FB Page ialah seramai 5,000 orang. 5, 000 orang inilah rakan FB anda tidak kiralah mereka aktif atau tidak aktif berhubung dengan anda, nilainya sebanyak 5,000 sahaja dan jika berlaku penambahan rakan, mereka akan secara automatik menjadi follower anda.

Baik. Ini adalah anda salah satu kelebihan lain iaitu rakan bertukar menjadi follower dan sangat menarik jika follower anda melebihi dari 5,000 rakan FB profile anda pula. Teruja bukan?

Mahu lakukan iklan di FB personal bermaksud setiap post anda memiliki content yang ada informasi, ada keseronokan, ada tips dan pelbagai informasi yang diguna pakai oleh rakan-rakan anda. Bak kata mentor saya, Tuan Guru UK, dalam setiap kisah kita, ada kisah orang lain. Oleh sebab itu, kita kenalah rajin untuk share apa jua pengalaman yang mungkin sebenarnya turut dialami oleh orang lain. Mungkin apa yang kita sharekan pada FB Page kita sebenarnya merupakan sesuatu yang diperlukan oleh orang lain. Butuhkan solusi, butuhkan jawapan bagi permasalahan mereka. Jadi FB personal ini jika anda dapat gunakan sebaiknya insha Allah, anda dapat meraih kepercayaan dan disukai oleh rakan dan follower anda.

Bagaimana pula dengan FB Page?

FB Page atau Facebook Fanpage merupakan laman rasmi untuk anda lakukan aktiviti perniagaan anda, branding atau informasi/tips buat pengikut anda. Berbeza dengan FB profile, anda boleh lakukan pelbagai perkara antaranya ialah melakukan iklan berbayar di FB Page. Menarik pengikut untuk LIKE page anda dan kemudian FOLLOW dan menerima NOTIS dari FB PAGE anda adalah kelebihan yang lebih besar berbanding FB Personal.


Ini adalah paparan FB Page. Anda lihat ada banyak fungsi dan setting yang boleh anda gunakan untuk memaksimakan jualan anda di Facebook.


Kelebihan Berniaga Melalui FB Page
Anda dapat melakukan hard selling walaupun begitu tips bagi meningkatkan follower seeloknya anda harus lakukan kedua jenis selling iaitu hard dan soft selling. Sertakan juga tips dan panduan bagi niche berkaitan produk jualan anda.FB Page mempunyai banyak fungsi bagi meningkatkan jualan anda seperti contoh, fungsi iklan berbayar (FB ADS), Boost Post (Berbayar), Event, Offer, Shop dan About (anda boleh paparkan dan masukkan informasi berkaitan produk/kedai anda)Menerima review daripada pelanggan dari kedai anda atau pelanggan yang pernah menggunakan produk jualan anda.Mencapai ribuan ke jutaan followers hanya dari sebuah FB Page. Bina engagement atau tribe dengan bina group FB dan dilinkkan ke akaun FB Page anda. Linkkan FB page ke akaun Instagram dan dapat memantau juga aktiviti dari instagram melalui FB Page anda (Menarik sangat kan?)Bina quick chat atau robot chat sebagai pengganti diri anda dan memudahkan close sale berlaku dengan pantas tanpa kehadiran anda atau kelewatan anda menjawab soalan dari pelanggan FB Page andaDapat menggunakan pelbagai tools berkaitan pemasaran di Facebook sebagai contoh Auto reply, Sedut Database pelanggan, Auto Komen dan banyak lagi tools atau plugin yang boleh anda cuba.Oleh sebab itu, tersangat lah rugi jika anda masih belum mempunyai sebarang FB Page jika anda merupakan seorang peniaga. Tidak kiralah anda berniaga secara online atau offline. 
Oleh sebab itulah, tersangat rugi dan ketinggalan jika anda tidak memaksimakan sebaik mungkin akaun facebook anda sebagai seorang peniaga. Mulalah bina sebuah FB Page untuk diri anda dan produk jualan anda dan sharekan kepada seluruh rakan anda akan kewujudan akaun Facebook Page anda :)
FB Page Berkaitan Branding. Anda lihat sendiri bagaimana Usahawan dan Role Model Azizan Osman membina follower beliau sehingga 900 ribu LIKE
Contoh sebuah kedai FB Page berdasarkan jualan iaitu dalam niche Women Fashion atau Hijab. Dalam petak merah merupakan kelebihan yang anda tidak dapat lakukan dengan sebaiknya di FB Personal anda. 
Boleh letak MAP dan perkara berkaitan kedai online/offline anda. 
Boleh setting jualan terus di FB Page melalui option SHOP.

Jika anda perlukan bantuan servis bina FB Page bolehlah hubungi saya atau whatsapp di 0189100852. Insha allah jika tiada aral atau queu client yang panjang, sehari sahaja boleh siapkan kedai FB Page anda kay :)

Semoga entri ini dapat membantu kalian sedikit sebanyak informasi mengenai kelebihan dan perbezaan memiliki FB personal dan FB Page






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://emmemarinamohamad.blogspot.com/2018/09/apa-beza-fb-profile-dan-fb-fanpage-fb.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mat Sabu Yang Sedap Si Pengiring Pula Terpaksa Minta Maaf

Mat Sabu Yang Sedap Si Pengiring Pula Terpaksa Minta Maaf

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 314 hits
Ketua pengiring yang bertugas menjaga pengerusi Gerakan Harapan Baru Mohammad Sabu semasa perhimpunan BERSIH 4 memohon maaf berikutan kegagalannya mengawal orang ramai daripada menghampiri bekas timbalan presiden PAS itu Aris Awang berkata ...
Sedihnya Menara Kebanggaan Felcra Pula Akan Dijual

Sedihnya Menara Kebanggaan Felcra Pula Akan Dijual

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 752 hits
Menara yang menjadi mercu kebanggaan FELCRA sebuah agensi yang banyak berjasa kepada orang orang Melayu kini terpaksa dijual Apakah kita mahu melihat aset strategik yang mempunyai nilai pelaburan tinggi ni bertukar tangan KUALA LUMPUR FELCR...
Wanita Maut Menantu Pula Cedera Akibat Rempuh Lori Rosak

Wanita Maut Menantu Pula Cedera Akibat Rempuh Lori Rosak

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 323 hits
KUANTAN Seorang wanita maut manakala menantunya cedera apabila kereta dinaiki mereka merempuh sebuah lori membawa muatan kayu getah yang rosak di Kilometer 37 Lebuhraya Central Spine Road dekat Merapoh Lipis awal pagi ini Ketua Polis Daerah...
Si Pendusta Adalah Al Mukhtar Bin Abi Ubaid Ats Tsaqafi Si Pemusnah Pula Adalah Al Hajjaj Bin Yusuf 8495

Si Pendusta Adalah Al Mukhtar Bin Abi Ubaid Ats Tsaqafi Si Pemusnah Pula Adalah Al Hajjaj Bin Yusuf 8495

papar berkaitan - pada 23/10/2018 - jumlah : 498 hits
BIOGRAFI HAJJAJ BIN YUSUF ATS TSAQAFIADMIN NOVEMBER 20 2013Berbicara tentang Hajjaj bin Yusuf berarti kita mengangkat pembicaraan tentang seorang pemimpin yang zalim otoriter dan kejam Buku sejarah manapun yang kita buka yang meceritakan te...
Tular Pula Burger Pedas Korea Dengan Roti Merah Buat Restoran Marrybrown Berpusu Pusu Orang Beratur Nak Beli

Tular Pula Burger Pedas Korea Dengan Roti Merah Buat Restoran Marrybrown Berpusu Pusu Orang Beratur Nak Beli

papar berkaitan - pada 23/10/2018 - jumlah : 1174 hits
Nampaknya selepas satu satu hidangan ala ala Korea keluar kini giliran restoran makanan segera terkenal Marrybrown pula mengeluarkan menu terbaru mereka yang cukup superb iaitu Marrybrown s Korean Hot Chicks Sensation Marrybrown s Korean Ho...
Speaker Pula Tegur Menteri Timbalan Menteri Perlu Hadir Sesi Soal Jawab Dewan Rakyat

Speaker Pula Tegur Menteri Timbalan Menteri Perlu Hadir Sesi Soal Jawab Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 26/10/2018 - jumlah : 268 hits
KUALA LUMPUR 26 Okt 8211 Menteri atau Timbalan Menteri perlu hadir bagi menjawab soalan dalam sesi soal jawab lisan pada Persidangan Dewan Rakyat kata Yang di Pertua Dewan Rakyat Datuk Mohamad Ariff Md Yusof Kita tidak boleh berharap seratu...
Pas Mempersoalkan Sama Ada Wang Zakat Pula Akan Digunakan Bagi Menyelamatkan 1malaysia Development Berhad 8529

Pas Mempersoalkan Sama Ada Wang Zakat Pula Akan Digunakan Bagi Menyelamatkan 1malaysia Development Berhad 8529

papar berkaitan - pada 26/10/2018 - jumlah : 271 hits
TUK KIYAI ISU SEMASA Tuk Kiyai pada 3 tahun yang laluBekas naib presiden PAS Ahmad Awang mengesahkan akan mencabar Datuk Seri Abdul Hadi Awang bagi merebut jawatan presiden PAS pada pemilihan parti itu bulan depan Ahmad yang juga bekas angg...
Wang Gst Dirompak Selesai Irwan Najib Pula Selepas Ini

Wang Gst Dirompak Selesai Irwan Najib Pula Selepas Ini

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 211 hits
Published on October 23 2018in by KUALA LUMPUR Jawatankuasa Kira Kira Wang Negara menyatakan mereka telah selesai menjalankan lanjutan prosiding bekas Ketua Setiausaha Perbendaharaan Tan Sri Irwan Serigar Abdullah membabitkan tuntutan tungg...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats