Apa Agenda Undi Pada Usia 18 Tahun


Oleh Ab Jalil Backer
Tindakan seorang belia berusia 16 tahun di Sarawak membunuh diri kerana tekanan perasaan menimbulkan satu tanda tanya penting. 69 peratus rakan instagramnya menyokong beliau membunuh diri.
Apakah yang sedang berlaku kepada masyarakat kita hari ini terutamanya anak muda?
Suatu ketika dahulu anak muda kita dipenuhi dengan pelbagai aktiviti riadah dan kenegaraan dari program Rakan Muda, sukan komuniti, aktiviti persatuan belia dan badan uniform begitu popular di kalangan belia sama ada di sekolah atau peringkat universiti.
Hari ini dengan kehadiran media sosial dan internet belia sudah berubah kepada suasana persekitaran permainan komputer, e-sport dan terbaharu polemik politik yang keterlaluan tidak berkesudahan.
Permainan komputer dan e-sport tidak seperti sukan fizikal atau aktiviti riadah luaran. Mereka yang dalam aktiviti permainan komputer ini cenderung mengasingkan dari persekitaran luar dan kemahuan untuk menguasai sesuatu permainan dalam talian ini memberi tekanan mental yang tidak sihat kepada anak muda.
Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah pun mengiktiraf kewujudan masalah kesihatan mental yang namakan “gaming disorder”. Walaupun bukan semua mereka yang aktif dalam permainan dalam talian berhadapan masalah kesihatan mental, namun peluang mendapatnya sangat tinggi berbanding aktiviti sukan konvensional.
Belia di Malaysia juga berhadapan tekanan perasaan membabitkan persekitaran hari ini yang “menuntut” persaingan gaya hidup rakan sebaya dan penggunaan gajet elektronik yang keterlaluan.
Jika belia dahulu berhadapan cabaran persekitaran soal asas kehidupan seperti pekerjaan, kemiskinan dan pendidikan, yang boleh dibantu oleh kerajaan dan masyarakat; belia hari ini tenggelam dalam cabaran teknologi, lambakan informasi dan gaya hidup di luar kemampuan tanpa persediaan mental yang secukupnya.
Kajian Kesihatan Mental Kebangsaan 2017 menunjukkan sekurang-kurangnya satu daripada 10 anak muda atau 10 peratus daripada 5.5 juta belia di negara ini pernah terfikir untuk membunuh diri.
Menurut Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, kajian sama turut menunjukkan satu daripada lima anak muda mengalami kemurungan, manakala satu daripada 10 remaja berhadapan masalah tekanan perasaan.
Walaupun menyedari masalah belia di negara ini, Syed Saddiq antara orang terkehadapan mahukan had umur pengundi di negara ini diturunkan dari usia 21 tahun kepada 18 tahun.
Tidak cukup dengan tekanan persekitaran hidup komuniti belia yang mencabar berbanding kematangan mental mereka, kerajaan cuba memberi satu lagi tanggungjawab berat kepada belia, menunaikan tanggungjawab memilih kerajaan.
Memang benar banyak negara telah menurunkan had umur mengundi kepada 18 tahun. Ada juga yang menurunkan kepada usia 16 tahun. Namun apakah ia membawa apa-apa perubahan lebih baik kepada negara-negara terbabit?
Adakah wajar kerana negara-negara di dunia menurunkan had umur pengundi maka kita pun perlu mengikut trend ini supaya boleh sama-sama mendabik dada sebagai negara demokrasi yang matang?
Demokrasi memerlukan pengundi yang matang, berpengetahuan mengenai pentadbiran dan ekonomi negara. Namun kebanyakan ahli politik yang berpaksikan aliran populis mahukan umur pengundi diturunkan. Ini memudahkan mereka memanipulasi persepsi dan pemikiran pengundi.
Apakah belia kita pada usia 18 tahun sudah mempunyai kemampuan untuk memahami persekitaran politik, ekonomi, memahami kepentingan agama dan mempunyai kematangan dalam membuat keputusan?
Tidak dinafikan ada belia kita semuda 16-21 tahun yang memahami senario politik dan mempunyai kemampuan berfikir yang melangkaui kematangan kumpulan umur yang lebih dewasa. Namun ini adalah segelintir daripada jutaan belia yang akan membuat keputusan berdasarkan persepsi dan ikutan puak, gaya dan janji yang disukai.
Bahaya menang melalui janji populis dan manipulasi maklumat sudah ada di depan mata. Mereka yang keluar universiti pun mampu dikelirukan dengan janji tidak masuk akal seperti menghapuskan pinjaman pendidikan berpuluh bilion ringgit dan penghapusan tol membabitkan kos beratus bilion ringgit.
Bayangkan keadaan selepas ini apabila wadah demokrasi ini dluaskan lagi kepada mereka yang baru lulus Sijil Pelajaran Malaysia. Apakah perlu kita menambah lompang kelemahan demokrasi ini? Apakah mereka yang berumur di bawah 18 -21 tahun ini juga mahu hak ini atau ia hanyalah nafsu ahli politik mengejar populariti semata-mata?
Politik negara ini memerlukan kematangan dan pertanggungjawaban.
Justeru daripada berusaha menang pilihan raya atau mempertahankan jawatan melalui kaedah menurunkan had umur, adalah lebih baik ahli politik negara bekerja keras meyakinkan rakyat yang telah matang dan berpengetahuan bahawa mereka mampu menguruskan negara dengan baik.
Sinar


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/05/20/apa-agenda-undi-pada-usia-18-tahun/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Instafamous Dikecam Pecahkan Hidung Patung Usia 200 Tahun

Instafamous Dikecam Pecahkan Hidung Patung Usia 200 Tahun

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 333 hits
Seorang Instafamous Julia Slonska ketuk hidung patung usia 200 tahun di Swiss Valley Park Poland dikecam netizen Dapatkan berita menarik di https www sinarharian com my sinarharian instafamous juliaslonska viral patung hidung swissvalleypa
Tidak Diterima Lagi Alasan Bila Usia Sudah Melebehi 50 70 Tahun

Tidak Diterima Lagi Alasan Bila Usia Sudah Melebehi 50 70 Tahun

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 899 hits
Allah tidak lagi memberi alasan bagi siapa yang telah dipanjangkan umurnya hingga 50 70 tahun Al Khattabi berkata Maknanya orang yang Allah panjangkan umurnya hingga 50 70 tahun tidak diterima lagi keuzuran atau alasan kerana usia itu merup...
Video Sebak Dengar Alunan Suaranya Walaupun Lumpuh Otak Bergelar Hafiz Pada Usia 9 Tahun

Video Sebak Dengar Alunan Suaranya Walaupun Lumpuh Otak Bergelar Hafiz Pada Usia 9 Tahun

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 255 hits
255 SHARES Jika difikirkan secara logik bagaimana kanak kanak yang kurang upaya seperti ini mampu menghafaz al Quran Tapi itulah kekuasaan Allah Tiada yang mustahil bagiNya Naja yang baru berusia 9 tahun dari Nusa Tenggara Barat Indonesia i...
Cucu Tun M Terima Masters Pada Usia 24 Tahun Di London

Cucu Tun M Terima Masters Pada Usia 24 Tahun Di London

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 367 hits
Cucu kepada Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad iaitu Ally Mukhriz menghadiri majlis graduasi setelah berjaya memperoleh Ijazah Sarjana dalam bidang Pemasaran Strategik tahun lalu Sayang atokkk Dah dapat sijil Ally atau nama sebenarnya ...
Pelakon Power Rangers Pua Magasiva Ditemui Mati Di New Zealand Pada Usia 38 Tahun

Pelakon Power Rangers Pua Magasiva Ditemui Mati Di New Zealand Pada Usia 38 Tahun

papar berkaitan - pada 13/5/2019 - jumlah : 380 hits
Pua Magasiva yang telah membintangi beberapa siri televisyen Power Rangers serta Soap Opera Shortland Street telah meninggal dunia berusia 38 tahun New Zealand polis dipanggil ke rumah di Wellington awal pagi Sabtu di mana mereka mendapati ...
Berang Pinangan Ditolak Lelaki Bakar Gadis Berusia 16 Tahun

Berang Pinangan Ditolak Lelaki Bakar Gadis Berusia 16 Tahun

papar berkaitan - pada 13/5/2019 - jumlah : 271 hits
The ReporterPolis telah menahan seorang lelaki yang disyaki cuba membunuh gadis berusia 16 tahun dengan menyimbah minyak lalu membakarnya selepas mangsa menolak pinangannya Dalam kejadian yang berlaku di Muzzafargarh Pakistan mangsa mengala...
7 Tahun Menikah Ashanty Tulis Kalimat Romantis Untuk Anang Hermansyah

7 Tahun Menikah Ashanty Tulis Kalimat Romantis Untuk Anang Hermansyah

papar berkaitan - pada 12/5/2019 - jumlah : 186 hits
Tepat tanggal 12 Mei ini Ashanty dan Anang Hermansyah merayakan hari pernikahan mereka Sudah tujuh tahun usia pernikahan pasangan ini Ashanty pun menulis kalimat romantis di instagram
Selamat Hari Ibu Yang Ke 29 Tahun Mama

Selamat Hari Ibu Yang Ke 29 Tahun Mama

papar berkaitan - pada 13/5/2019 - jumlah : 307 hits
Lahirnya aku kerana dia berpakaian aku kerana dia sihatnya aku kerana dia cukup makan aku kerana dia kuatnya aku kerana dia Berjaga malam berlapik tikar di lantai dia menjaga aku tinggalkan adik beradik lain kerana aku penatnya dia kerana a...
7 Tahun Pura Pura Meninggal Agar Bolos Mengajar Guru Sd Ini Terima Gaji Hampir Setengah Miliar

7 Tahun Pura Pura Meninggal Agar Bolos Mengajar Guru Sd Ini Terima Gaji Hampir Setengah Miliar

papar berkaitan - pada 13/5/2019 - jumlah : 395 hits
Kematian menjadi hal yang paling ditakutkan untuk sebagian orang Namun bagaimana jika seseorang justru berpura pura mati demi suatu keuntungan Seperti yang dilakukan oleh Guru SD asal Medan yang bernama Demseria Simbolon ini Selama 7 tahun ...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams