Apa Agenda Orang Islam Melayu Sebenarnya


1. ISU tulisan Jawi di beberapa sekolah jenis kebangsaan Cina di Pahang yang hangat sekarang ini sama nampaknya seperti isu keabsahan sekolah vernakular, pengiktirafan UEC dan apa-apa isu yang berkait dengan budaya dan perjuangan kaum Cina di Malaysia. Ia menerima respon yang pantas dan bersepadu dari apa-apa juga pertubuhan Cina.

2. Dari segi plotnya pun lebih kurang sama…satu isu ditimbulkan oleh mana-mana badan atau tokoh Cina, ia kemudiannya disambut oleh parti-parti Cina sama ada dari blok kerajaan atau pembangkang dengan nada yang sama, kemudiannya berlaku tekanan kepada badan berkuasa yang dipegang oleh orang Melayu, kemudian keluar kenyataan balas oleh mana-mana menteri dari kaum Cina, kemudian disusuli dengan tindakan dari ahli politik Melayu yang tunduk dengan tekanan tersebut.

3. Akhirnya berlakulah normalisasi.

Sepatutnya selepas merdeka, kita semua menggunakan tulisan yang sama yang merupakan tulisan asal negara ini iaitu tulisan Jawi. Tapi kita tak perjuangkan tulisan Jawi itu.

Tekanan dari kaum Cina juga, akhirnya ahli politik Melayu meminggirkan tulisan Jawi dan mengangkat tulisan Rumi setinggi-tingginya. Hilanglah tulisan Jawi dari papan iklan, buku, majalah, label makanan dan sebagainya.

Cina mahu tulisan mereka dikekalkan di mana-mana dalam masyarakat mereka; sekolah, kedai dan lain-lain. Dan ini bukan agenda orang Melayu. Tapi orang Melayu juga yang membenarkan semua itu kemudiannya.

4. Akhirnya semua menerima tulisan Cina sebagai tulisan ‘rasmi’ negara ini. Diajar di sekolah secara rasmi. Digunakan untuk buku teks juga sudah macam secara rasmi. Sesetengah kedai menggunakan tulisan Cina juga secara rasmi seolah-olah satu Malaysia boleh baca dan kena baca tulisan Cina.

Sesiapa yang menulis seperti saya akan dianggap pelik dan tidak normal, bahkan akan dicop tidak mempunyai semangat kenegaraan. Dan di normalisasi tahap inilah kita telah sampai sekarang.

5. Jauh sekali untuk negara kita mencontohi Brunei; setiap papan tanda ada tulisan Jawi dan ianya mesti lebih besar dari tulisan Rumi. Apa yang membezakan Brunei dan Malaysia dalam isu tulisan Jawi ini? Mungkin kecintaan pemimpinnya kepada warisan bangsa tidak sama? Mungkin juga kadar ketundukan kepada agenda luar juga tidak sama? Atau mungkin kerana agenda orang Melayu Brunei dan Malaysia tidak sama. Entahlah.

6. Tapi isu tulisan Cina di papan tanda sekolah itu masih kecil lagi. Apa yang lebih membimbangkan nanti adalah isu keabsahan sekolah vernakular yang dijadualkan akan diputuskan oleh mahkamah pada 29 Disember nanti. Berdasarkan plot biasa yang sedia ada, keputusannya boleh dijangka.

Kita tidak putus harapan. Sebaliknya kita mengharapkan keajaiban berlaku. Melayu mesti bangkit menjadi bangsa beragenda. Kalau tak, sampai kiamatlah kita akan menuruti agenda Cina.

Wallahul Musta’an

Oleh: Ustaz Muhammad Fauzi AsmuniPresiden Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2021/12/apa-agenda-orang-islam-melayu-sebenarnya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tahap Rasuah Pemimpin Melayu Islam Dan Pegawai Kerajaan Bangsa Melayu Islam Di Malaysia Salin Dan Tampal

Tahap Rasuah Pemimpin Melayu Islam Dan Pegawai Kerajaan Bangsa Melayu Islam Di Malaysia Salin Dan Tampal

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 192 hits
oleh Cikgu Azmi10 Sept 2021Dalam satu kajian yang dilakukan oleh Persatuan Pengguna Islam Malaysia mereka mendapati sector yang kuat rasuah dapat disenaraikansebagai berikut Pegawai polis Pemungut Hasil Ahli Majlis Tempatan Pejawat Awam Pen...
Cadangan Memperkasakan Melayu Islam

Cadangan Memperkasakan Melayu Islam

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 391 hits
PAS menolak gagasan Muafakat Nasional yang terbelenggu dengan pembabitan hanya UMNO dan parti itu sahaja Presidennya Tan Sri Abdul Hadi Awang berkata PAS juga menolak fahaman yang menafikan adanya masyarakat majmuk yang wajib ditangani oleh...
Kenapa Orang Melayu Islam Di Melbourne Tak Beli Baju Raya Waktu Raya Aidilfitri Ustaz Syamsul Debat

Kenapa Orang Melayu Islam Di Melbourne Tak Beli Baju Raya Waktu Raya Aidilfitri Ustaz Syamsul Debat

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 217 hits
Kenapa Orang Melayu Islam Di Melbourne Tak Beli Baju Raya Waktu Raya Aidilfitri Ustaz Syamsul Debat Daripada Abdullah bin Amr r a bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda Maksudnya SAMPAIKANLAH DARIKU WALAU HANYA SATU AYAT
Kisah Manusia Melayu Islam Berjam Rm500 000 Berbeg Tangan Rm250 000

Kisah Manusia Melayu Islam Berjam Rm500 000 Berbeg Tangan Rm250 000

papar berkaitan - pada 10/12/2021 - jumlah : 237 hits
ZOLKHARNAIN ABIDINJangankan kena denda RM210 juta saya anak kembar minta yuran asrama RM350 pun berkira kira nak bayar Bayar jugalah tanggungjawab Ada orang lain nak beli susu tepung anak pun tidak mampu Jangankan susu anak ada orang nak is...
9 551 Kematian Akibat Covid 19 Di Selangor Melayu Tertinggi

9 551 Kematian Akibat Covid 19 Di Selangor Melayu Tertinggi

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 172 hits
Oleh Petugas Kementerian Kesihatan Malaysia bersama Petugas Jabatan Kesihatan dan Persekitaran Majlis Bandaraya Shah Alam mengangkat jenazah pesakit Covid 19 untuk dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Seksyen 21 Shah Alam baru baru ini GAM...
Matlamat Pas Bukan Nak Satukan Melayu Sangat Pun Nak Cari Partner Yang Boleh Bagi Kemenangan Dapat Jawatan

Matlamat Pas Bukan Nak Satukan Melayu Sangat Pun Nak Cari Partner Yang Boleh Bagi Kemenangan Dapat Jawatan

papar berkaitan - pada 28/11/2021 - jumlah : 206 hits
Setuju tak kalau ajak Amanah bersama pemimpin Umno bagi soalan maut pada PasNovember 28 2021 Pemimpin Umno Shamsul Anuar Nasarah bertanya kepada PAS adakah parti itu bersetuju jika Amanah diajak bersama dalam usaha memperkukuh agenda penyat...
Adakah Tulisan Rumi Jawi Dan Bahasa Melayu Akan Dibuang

Adakah Tulisan Rumi Jawi Dan Bahasa Melayu Akan Dibuang

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 330 hits
Apa kecoh sangat dengan papan tanda dalam Bahasa Melayu di SJKC SJKC ini berada di China atau Malaysia Jika di Malaysia ikut dasar dan patuh kepada arahan kerajaan negeri dan kerajaan tempatan Bantuan semua kamu nak seperti mana sekolah keb...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran