Anwar Ibrahim Pm Ke 9 Ke Arah Sebuah Kerajaan Stabil Kukuh


 
Oleh DATUK SERI DR MUJAHID YUSOF RAWAOctober 1, 2020 
Saya akan ulangi apa yang saya tegaskan sebelum ini bahawa kerajaan Pakatan Harapan (PH) selama 22 bulan dijatuhkan atas konspirasi jahat satu pengkhianatan dari dalam.
Ini bermakna PH tidak dijatuhkan atas motif kegagalannya memelihara prinsip sebuah kerajaan yang amanah dan bertanggungjawab serta telus.
Perlu dirakamkan di sini, jatuh kerana konspirasi jahat jauh berbeza dengan jatuh kerana kerajaan PH hilang prinsip moral pemerintahan. Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) dan PH masih dihormati kerana prinsip dan ketegasannya walaupun hilang majoriti tipis di Parlimen.
Pada satu sudut, Umno dan Pas hanya mengambil kesempatan emas berunding dengan kelompok “scheme of things” Tan Sri Muhyiddin Yassin (TSMY) untuk mengukuhkan kedudukan mereka dan bertujuan melengkapkan persediaan untuk PRU akan datang di mana mereka yakin akan membuka jalan kepada kebangkitan semula Umno dan Pas.
Gabungan yang dikenali dengan Muafakat Nasional (MN) ini tidak terikat dengan konspirasi TSMY+Datuk Seri Azmin Ali (DSAA) secara langsung, mereka sekadar ‘penumpang’ untuk masa ‘transisi’ pada persepsi mereka bagi menghimpun segala kekuatan parti melalui segala kemudahan yang ada sebagai sebuah komponen parti pemerintah. Umno perit menjadi pembangkang selama 22 bulan.
Bagi Pas pula, nampaknya mereka semakin lupa siapa rakan sebenar dan siapa musuh seperti sebelumnya dalam Pakatan Rakyat (PR). Pas selalu alpa dan lalai erti persahabatan dan kerana sikap ini Umno agak kecewa apabila tujuan asal MN yang hanya ingin ‘menumpang’ untuk menghimpun kekuatan tiba-tiba menjadi matlamat utama kepada Pas!
Pas ‘curang’ kepada Umno dengan mengikat perjanjian bersama Perikatan Nasional (PN) sedangkan Umno telah menolaknya sejak awal lagi kerana tahu ini akan menjejaskan keperluan motif sokongan.
Tidak ada siapa yang mahu ‘berkawan’ dengan kelompok ‘scheme of things’ dan kelompok kartel, kerana siapa yang berkawan dengan mereka akan berpotensi menjadi mangsa ‘scammer politik’ yang licik ini.
Jadi, Umno sebagai parti yang lama dan biasa dengan taktik ini mengambil sikap berhati-hati menyokong kerajaan PN dan bukan menjanjikan sokongan mutlak tanpa memenuhi motif memperkukuhkan reputasi mereka.
‘Abang besar’ 
Sikap Umno diwajarkan dengan insiden politik mutakhir di Sabah, sebelumnya di Perak dan lain-lain rundingan yang memperlihatkan betapa bongkaknya Bersatu berlagak macam ‘abang besar’ sedangkan Umno lebih berhak menentukan apa sahaja keputusan kerana punya kerusi yang jauh lebih selesa dan faktor penyumbang kepada TSMY menjadi Perdana Menteri kelapan.
Ahli Parlimen Umno punya satu ‘kad’ yang disimpan rapat di dada mereka dan akan menggunakan kad itu untuk menentukan kesahihan majoriti atau tidak sesebuah kerajaan demi mencapai motifnya. TSMY berada di hujung tanduk!
Bagi PH dan DSAI pula, dengan teras tiga parti , mereka punya aset yang besar dari sudut bilangan kerusi diwakili PKR, DAP dan AMANAH. DSAI sejak awal menjaga aset ini dengan 92 ahli Parlimen teguh bersamanya.
Aset TSMY hanya 26 ahli Parlimen (itupun yang lompat dari Umno), dia dikuatkan dengan Umno dan Pas yang sekadar ‘menumpang’ manakala 11 ahli Parlimen yang melompat dari PKR hanya bermotifkan kekecewaan kerana tidak diberi tempat semasa kerajaan PH tempoh hari.
Sebenarnya TSMY+DSAA adalah satu gabungan yang sangat rapuh dan menjadi liabiliti kepada keberlangsungan PN.
Langkah dan usaha DSAI untuk mengembalikan sokongan majoriti di kalangan 222 ahli Parlimen telah diputuskan sejak awal lagi oleh Majlis Presiden PH.
Desas-desus dari kenyataan DSAI pada 22 September lalu bahawa ahli Parlimen Umno adalah antara majoriti yang dimaksudkan jika dibuat hitungan tidaklah mustahil.
Berbalik kepada motif Umno menyokong TSMY, situasinya kini seolah-olah tidak tercapai hasrat mengukuhkan Umno, bahkan Umno ‘dibuli’ oleh Bersatu manakala rakan ta’awun Umno dari Pas sudah mula balik ‘perangai lama’ yang pernah Pas buat kepada PR dan DSAI satu masa dahulu, ‘bermain mata’ dengan Bersatu kali ini.
Umno ada 39 ahli Parlimen tidak termasuk dua MCA dan satu MIC mewakili BN (42). Jika ahli Parlimen Umno menyokong DSAI atas motif dan tujuan yang sama untuk membina kekuatan sendiri dan bukan lompat kepada PKR atau AMANAH maka logiknya DSAI bakal ada 131 jauh melepasi majoriti mudah.
Katakan dari Gabungan Parti Sarawak (GPS) 19 ahli Parlimen yang premisnya akan berpihak dengan siapa sahaja yang ada majoriti yang kukuh di Parlimen maka DSAI ada 150 kerusi sudah melepasi had dua pertiga majoriti. Keperluan cukup bilang dua pertiga sangat kritikal untuk membuat keputusan penting negara menghadapi krisis pasca Covid-19.
Tanpa mengambil kira bilangan kerusi dalam kalangan ahli Parlimen Pejuang, Warisan dan beberapa wakil Bebas Sabah dan Sarawak, DSAI tetap punya majoriti yang sangat kukuh, meyakinkan dan sangat selesa. Majoriti kuat sangat diperlukan setelah kerajaan ‘scheme of things’ semakin hari dilihat semakin rapuh dan mereput.
Ubah angin
Analisa ini hanyalah dengan mengambil kira secara ‘mentah’ bilangan 222 ahli Parlimen yang ada dalam aturan kerusi Dewan Rakyat dilatari motif Umno menyokong PN yang senario terkini seolah-olah dilihat tidak lagi relevan kepada tujuan asal sokongan tercapai.
Peralihan sokongan ahli Parlimen Umno kepada langkah DSAI kalau benar-benar berlaku pada pandangan saya, tidak akan memesongkan hasrat Umno memperkukuhkan kedudukannya untuk persediaan PRU akan datang.
Pada waktu yang sama memulihkan imejnya untuk menyumbang kepada keperluan sebuah kerajaan yang stabil dan kukuh hari ini. Sokongan ahli Parlimen Umno saya yakin tidak ada kena-mengena dengan rundingan politik di luar dewan.
Ia hanyalah soal memperolehi majoriti kukuh dan jika berlaku ubah angin ahli Parlimen Umno di dewan Parlimen bukan bermakna akan berlaku di luar dewan sebagai pakatan baharu politik.
Apakah semua ahli Parlimen Umno menyokong DSAI? Bagaimana Pekan dan Bagan Datuk serta ahli Parlimen Umno lain yang sudah berjalan kes mereka di mahkamah iaitu seramai 6 MP? Jika nama mereka digugurkan dalam senarai pun, DSAI masih ada 125 melepasi had 120 bilangan sebagai asas majoriti selesa.
Apa pun analisanya, kewajaran sokongan seharusnya tanpa syarat dan keutamaan adalah kepada membentuk majoriti yang kuat dan utuh. Secara prinsipnya usaha DSAI seperti dinyatakan dalam sidang akhbar 22 September lalu berasaskan kepada integriti dan prinsip rule of law.
Apa akan jadi pada ahli Parlimen Pas? Jika kita ambil kira 18 ahli Parlimen Pas ikut ahli Parlimen Umno menyokong DSAI maka ia akan lebih mengukuhkan majoriti.
Namun, mengambil kira ‘perangai lama’ parti Pas, DSAI dan PH perlu berhati-hati menerima mereka kerana saya tidak fikir Pas secara sedar faham apa yang sedang kita bincangkan di sini tentang kestabilan dan majoriti yang kukuh bagi menyumbang kepada wujudnya sebuah kerajaan yang berwibawa.
Apa akan jadi kepada ahli Parlimen Bersatu dan ahli Parlimen di bawah ‘kartel’? Saya yakin DSAI berjiwa besar untuk menerima mereka kecuali watak paling utama yang menjerumuskan semua kita dalam krisis politik pasca Februari lalu.
Majoriti kukuh, meyakinkan dan selesa dengan majoriti Melayu dan Bumiputera sepatutnya menggamit 222 ahli Parlimen menyokong DSAI sebagai Perdana Menteri Malaysia kesembilan.
Sokongan kepada DSAI adalah sokongan kepada ketahanan nasional bagi menangani krisis pasca Covid-19 di negara ini.
 
*DATUK SERI DR MUJAHID YUSOF RAWA merupakan Ahli Parlimen Parit Buntar dan
Naib Presiden AMANAH.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/10/anwar-ibrahim-pm-ke-9-ke-arah-sebuah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Ibrahim Umum Ada Majoriti Kerajaan Perikatan Nasional Pimpinan Muhyiddin Jatuh

Anwar Ibrahim Umum Ada Majoriti Kerajaan Perikatan Nasional Pimpinan Muhyiddin Jatuh

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 268 hits
KUALA LUMPUR Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mendakwa mendapat sokongan yang kukuh dan meyakinkan untuk membentuk kerajaan baharu menggantikan kerajaan Perikatan Nasional Anwar berkata beliau telah mendapat ...
Sidang Media Anwar Ibrahim Adakah Kerajaan Bertukar Sekali Lagi

Sidang Media Anwar Ibrahim Adakah Kerajaan Bertukar Sekali Lagi

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 195 hits
Firdaus AzilSeptember 22 2020 19 36 MYTSpekulasi Datuk Seri Anwar Ibrahim mempunyai majoriti kerusi mula bertiup kencang apabila beliau dijadual mengadakan sidang media khas tengah hari ini Gambar failKUALA LUMPUR Spekulasi Datuk Seri Anwar...
Anwar Ibrahim Dengan Yakin Katakan Kerajaan Muhyiddin Jatuh

Anwar Ibrahim Dengan Yakin Katakan Kerajaan Muhyiddin Jatuh

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 206 hits
Adakah kita akan mendapat 3 Perdana Menteri dalam masa 1 tahun Persoalan ini timbul apabila secara tiba tiba Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim sebentar tadi telah melakukan sidang media tergempar dan mendakwa dirinya mendapat majoriti h...
Anwar Ibrahim Kerajaan Baharu Di Sokong Mp Melayu Islam Bumiputera

Anwar Ibrahim Kerajaan Baharu Di Sokong Mp Melayu Islam Bumiputera

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 291 hits
KUALA LUMPUR Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mendakwa bahawa dia telah mendapat sokongan yang kukuh dan menyakinkan daripada ahli ahahli parlimen untuk menubuhkan sebuah kerajaan persekutuan yang baru Katany...
Anwar Umum Majoriti Kukuh Kerajaan Muhyiddin Jatuh

Anwar Umum Majoriti Kukuh Kerajaan Muhyiddin Jatuh

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 269 hits
Presiden PKR Anwar Ibrahim mengumumkan bahawa mempunyai sokongan majoriti ahli parlimen untuk menubuhkan kerajaan persekutuan Ahli Parlimen Port Dickson itu membuat pengumuman itu di Hotel Le Meridien Kuala Lumpur hari ini Menjawap soalam w...
11 Mp Amanah Sokong Anwar Ibrahim Tubuh Kerajaan Baru Mat Sabu

11 Mp Amanah Sokong Anwar Ibrahim Tubuh Kerajaan Baru Mat Sabu

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 312 hits
Presiden Amanah Mohamad Sabu mengesahkan bahawa kesemua 11 Ahli Parlimen dari parti itu menyokong langkah Pengerusi Pakatan Harapan Anwar Ibrahim dalam membentuk kerajaan baru Menurut laporan Malaysia Kini kenyataannya itu dibuat selepas An...
Anwar Ibrahim Dakwa Miliki Majoriti Bentuk Kerajaan

Anwar Ibrahim Dakwa Miliki Majoriti Bentuk Kerajaan

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 297 hits
Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa beliau sudah mendapat majoriti kerusi Parlimen untuk membentuk kerajaan baharu Beliau bagaimanapun tidak menyebut berapa kerusi diperolehnya Ya kami sudah ada majoriti kukuh dan meyakinkan kata...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord