Anwar Hina Yang Di Pertuan Agong Muhyiddin Di Minta Jangan Guna Jumlah Sd Untuk Alihkan Isu




KUALA LUMPUR: Tan Sri Muhyiddin Yassin diminta tidak menggunakan jumlah akuan bersumpah (SD) sebagai alat untuk mengalihkan isu yang dikaitkan ke atas Pengerusi Perikatan Nasional (PN) itu, tegas Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Perdana Menteri berkata, Muhyiddin yang juga Presiden BERSATU sebaliknya perlu memberi tumpuan kepada ucapan beliau, dikatakan berunsur menghina Yang di-Pertuan Agong Ke-16 ketika berkempen pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Nenggiri, baru-baru ini.
"Masalah dia apa? Masalah dia adalah kenyataan (Muhyiddin) yang ditafsir sebagai menghina dan mempertikaikan kuasa raja. Itu dia," katanya pada sidang media di sini, hari ini.
Terdahulu, beliau yang mengenakan sepersalinan baju Melayu berona ungu sempat meluangkan masa hampir 30 minit untuk makan tengah hari di Gerai Gertak Merah sebelum menunaikan solat Jumaat di Masjid Al-Hidayah Kampung Sungai Penchala di sini.
Kelmarin, Muyhiddin dilapor menyerahkan beberapa dokumen kepada polis bagi membantu siasatan berhubung isu beliau menyentuh institusi raja ketika berkempen pada PRK DUN Nenggiri.
Antara dokumen diserahkan ialah surat daripada Yang Dipertua Dewan Rakyat bertarikh 20 November 2022, mengandungi titah perintah Yang di-Pertuan Agong Ke-16 yang meminta ahli Dewan Rakyat mendapat sokongan majoriti untuk menjadi Perdana Menteri.
Media baru-baru ini, melaporkan sebanyak 30 laporan polis diterima berhubung ucapan Muhyiddin yang didakwa menyentuh isu 3R (agama, raja dan kaum) ketika berkempen pada PRK DUN Nenggiri.
Rentetan itu, Ketua Polis Negara, Tan Sri Razarudin Husain dilaporkan berkata, siasatan ke atas bekas Perdana Menteri berkenaan dibuat mengikut Seksyen 4(1) Akta Hasutan, Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dan Seksyen 504 Kanun Keseksaan.
Mengenai jumlah SD, Anwar berkata, beliau sebelum ini enggan mengulas isu berkenaan selepas mengambil kira ia bukan suatu isu yang perlu diperdebatkan, selain menafikan dakwaan Muhyiddin memiliki sebanyak 115 dokumen berkenaan bagi menyokong beliau dilantik sebagai Perdana Menteri Ke-10.
Beliau berkata, pandangan Majlis Raja-Raja (MRR) dan Peguam Negara ketika itu yang dilantik semasa Muhyiddin menerajui pentadbiran negara menjelaskan jumlah SD diterima Ahli Parlimen Pagoh dipertikaikan, sekali gus menyebabkan ketetapan mengenainya diserahkan kepada budi bicara Yang di-Pertuan Agong.
"Saya fikir ini (bilangan SD untuk menyokong pelantikan Perdana Menteri Ke-10) bukan isu. Asyik jaja 115 di mana-mana, tidak betul. Jika dia (Muhyiddin) bawa 115, betullah 115.
"Namun, (ada ahli Dewan Rakyat) yang tandatangan dua (SD) dan Yang di-Pertuan Agong teliti perkara ini untuk lihat orang yang sudah tandatangan.
"Kemudian ada parti yang memberi mandat penuh kepada ketua parti untuk membuat keputusan berkaitan SD dan ia mutlak serta tidak boleh dipertikai," katanya yang juga Ahli Parlimen Tambun.
Mengulas lanjut, Perdana Menteri memaklumkan, berlaku pertindihan SD yang ditandatangani ahli Dewan Rakyat ketika peringkat awal proses pemilihan jawatan Ketua Eksekutif negara, pasca Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15).
"Sebenarnya ada (ahli Dewan Rakyat) tandatangan antara dua hingga tiga SD serta menyerahkan kuasa penuh kepada ketua parti. Sebab itu saya ketika itu mengusulkan (supaya SD dinilai) berdasarkan satu tafsiran, namun ia ditolak dan terima baik (penolakan berkenaan).
"Yang di-Pertuan Agong tertakluk pada Perlembagaan, apabila kedudukan tidak jelas, Muhyiddin kata ada 115 (SD), Anwar kata ada 112 (SD) dan ada orang (ahli Dewan Rakyat) tandatangan dua dan tiga (SD).
"Ada parti berbeza pendapat. Justeru, tuanku terpaksa buka balik dan semak (SD) unruk meyakinkan diri baginda. Sebab itu dalam perlembagaan dikatakan pada hemat baginda.#beritaharian
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2024/08/anwar-hina-yang-di-pertuan-agong.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Teruk Dikecam Netizen Malaysia Di Media Sosial Shinji Nakano Terpaksa Mohon Maaf Jangan Hina Keluarga Saya

Hiburan Teruk Dikecam Netizen Malaysia Di Media Sosial Shinji Nakano Terpaksa Mohon Maaf Jangan Hina Keluarga Saya

papar berkaitan - pada 13/8/2024 - jumlah : 105 hits
Gara gara dikecam dan dimaki dengan teruk oleh netizen Malaysia pelumba Jepun Shinji Nakano membuat permohonan maaf Tindakan netizen Malaysia yang meninggalkan pelbagai jenis yang dianggap buli siber terhadapnya membuatkan Shinji meminta ma...
Isu 3r Polis Rakam Keterangan Muhyiddin

Isu 3r Polis Rakam Keterangan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 21/8/2024 - jumlah : 70 hits
malaysiakini comDiterbitkan Aug 21 2024 12 07 PMPengerusi Perikatan Nasional Muhyiddin Yassin tiba di bangunan Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia di Kuala Lumpur pagi ini bagi proses rakaman keterangannya kepada polis Bekas perdana ment...
Bagaimana Tun M Dan Muhyiddin Tipu Ydp Agong

Bagaimana Tun M Dan Muhyiddin Tipu Ydp Agong

papar berkaitan - pada 27/8/2024 - jumlah : 57 hits
How Tun M Muhyddin cheated the Agong and citizens The Covid in Malaysia was made up and fake Words from the horse s mouth
Muhyiddin Brings 114 Sds Backing Him For Pm To Give Cops Investigating Him Over Remark About Agong

Muhyiddin Brings 114 Sds Backing Him For Pm To Give Cops Investigating Him Over Remark About Agong

papar berkaitan - pada 21/8/2024 - jumlah : 76 hits
Perikatan Nasional chairman Tan Sri Muhyiddin Yassin gave police investigators today 114 statutory declarations said to be of federal lawmakers backing him to be prime minister after the 15th general election According to the Malaysiakini n...
Anwar Ph Hypocrites For Using Sedition Act Against Muhyiddin Says Hamzah

Anwar Ph Hypocrites For Using Sedition Act Against Muhyiddin Says Hamzah

papar berkaitan - pada 29/8/2024 - jumlah : 89 hits
Bersatu secretary general Hamzah Zainudin criticised Prime Minister Anwar Ibrahim for his repeated and cruel usage of the Sedition Act after coming to power PETALING JAYA Prime Minister Anwar Ibrahim and Pakatan Harapan s leaders in the gov...
Ucapan Saya Di Nenggiri Adalah Fakta Tiada Maksud Hina Raja Muhyiddin

Ucapan Saya Di Nenggiri Adalah Fakta Tiada Maksud Hina Raja Muhyiddin

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 137 hits
bharian com myOleh Ogos 19 2024 4 37pmGambar fail Tan Sri Muhyiddin YassinKUALA LUMPUR Pengerusi Perikatan Nasional Tan Sri Muhyiddin Yassin mempertahankan ucapan beliau ketika berkempen pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Nenggir...
Hassan Lfl Kecam Langkah Guna Akta Hasutan Ke Atas Muhyiddin

Hassan Lfl Kecam Langkah Guna Akta Hasutan Ke Atas Muhyiddin

papar berkaitan - pada 21/8/2024 - jumlah : 98 hits
malaysiakini comDiterbitkan Aug 21 2024 2 44 PMSeorang ahli parlimen PKR hari ini mengkritik pihak berkuasa kerana menggunakan Akta Hasutan untuk menyiasat Pengerusi PN dan bekas perdana menteri Muhyiddin Yassin Kata Hassan Abdul Karim isu ...
Muhyiddin Jangan Lupa Ketika Beliau Dilantik Pm Dulu Ketika Itu Tun M Juga Dakwa Ada Sokongan Mencukupi

Muhyiddin Jangan Lupa Ketika Beliau Dilantik Pm Dulu Ketika Itu Tun M Juga Dakwa Ada Sokongan Mencukupi

papar berkaitan - pada 21/8/2024 - jumlah : 64 hits
19 August 2024Sebagai langkah mempertahankan diri Muhyiddin Yassin berkata apa yang disebutnya mengenai perlantikan Perdana Menteri selepas PRU15 lalu adalah sesuatu yang bersifat fakta Saya ingin menegaskan bahawa ucapan saya di Nenggiri a...
Rulers Then Ag Idrus Harun Also Questioned Muhyiddin S Claim Of 115 Sds Reveals Pm Anwar

Rulers Then Ag Idrus Harun Also Questioned Muhyiddin S Claim Of 115 Sds Reveals Pm Anwar

papar berkaitan - pada 24/8/2024 - jumlah : 149 hits
Prime Minister Datuk Seri Anwar Ibrahim speaks to the media after having lunch at Gertak Merah in Kampung Penchala August 23 2024 Bernama picKUALA LUMPUR Aug 23 Datuk Seri Anwar Ibrahim has criticised Tan Sri Muhyiddin Yassin for continuing...
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Manfaat Susu Ikan Keajaiban Dari Laut Yang Mulai Dikenal

Buat Buat Bodoh Lebih Senang Dapat Perhatian

Sains Rangkaian Dan Penggunaannya Dalam Bidang Pertanian

Cops On Hunt For Inmate Who Fled Sungai Buloh Hospital

Self Love Learning To Value And Appreciate Yourself

Berjumpa Sahabat Lama Numismatik Di Muzium Negara Kuala Lumpur


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Pattani Sea The Sun Cafe

Isu Mb Perlis Ahli Dan Pemimpin Bawahan Mula Bersuara

Zus Coffee With Ceo Latte

Mou Baru Terima Draf Dah Diriuhkan Di Luar Kata Saifuddin

Sijil Halal Dasar Sedia Ada Kekal Permohonan Bersifat Sukarela Zahid

Claim Mou Violated Constitution Untrue Insincere Says Umno Leader