Anwar Dan Ph Tidak Pernah Mengkhianati Mahathir




Apabila PH semalam membuat keputusan menamakan Anwar Ibrahim sebagai calon Perdana Menteri pilihannya, banyak pihak, terutama daripada Bersatu telah menuduh gabungan itu mengkhianati Tun Mahathir Mohamad.

Sikap khianat itu dikaitkan berikutan ketiga-tiga pemimpin utama PH – Anwar Ibrahim, Lim Guan Eng dan Mohamad Sabu – dalam pertemuan dengan Tun Mahathir pada pagi Isnin lalu, sehari selepas rampasan kuasa yang digerakkan oleh Azmin Ali menemui kegagalan, telah menyatakan kesediaan untuk mencalonkan semula bekas Pengerusi Bersatu itu sebagai Perdana Menteri.

Kenapa setelah menyatakan sokongan kepada Tun Mahathir, tetapi tiba-tiba PH mencalonkan Anwar?

Berdasarkan rentetan, sokongan oleh PKR, DAP dan Amanah kepada Tun Mahathir itu adalah berdasarkan hakikat pada ketika itu (pagi Isnin) Tun Mahathir masih lagi Pengerusi PH serta Bersatu juga tetap merupakan salah satu ahli gabungan PH.

Dalam pertemuan dengan ketiga-tiga pemimpin PH itu, Tun Mahathir telah menyatakan hasratnya untuk meletakkan jawatan berikutan kecewa namanya telah digunakan oleh pihak yang merancang rampasan kuasa itu, sambil memperlihatkan dirinya seolah-olah sedia bekerjasama dengan kumpulan perasuah daripada UMNO.

Atas dasar itulah Anwar, Guan Eng dan Mohamad Sabu menyatakan kesediaan menyokongnya semula sebagai Perdana Menteri.

Bagaimanapun, apabila Tun Mahathir pada jam 1 tengahari Isnin itu mengumumkan meletakkan jawatan, ia kemudian diikuti dengan pengumuman Muhyiddin Yassin selaku Presiden Bersatu bahawa parti itu membuat keputusan keluar daripada PH.

Tun Mahathir pula selepas itu mengumumkan perletakan jawatannya sebagai Pengerusi Bersatu.

Seterusnya, Yang Dipertuan Agong menerima perletakan jawatan Tun Mahathir, tetapi melantiknya semula sebagai Perdana Menteri interim, sementara menunggu perlantikan Perdana Menteri baru dibuat.

Bagi tujuan melantik Perdana Menteri baru, Yang Dipertuan Agong telah mengambil langkah bijaksana dengan menemubual seorang demi seorang kesemua 222 Ahli Parlimen.

Dalam hal ini, sudah tentu setiap blok dan parti perlu menamakan siapa calon Perdana Menteri pilihan mereka.

Tun Mahathir yang sudah meletakkan jawatan dan dilantik sebagai Perdana Menteri interim sepatutnya tidak lagi menawarkan diri untuk dipilih sebagai Perdana Menteri yang baru.

Tetapi, Tun Mahathir telah menunjukkan keinginannya untuk berkuasa semula dengan cara memanggil semua ketua-ketua parti bagi mendapatkan sokongan dalam pembentukan kerajaan perpaduan yang dirancang mahu ditubuhkannya.

Bagaimanapun, UMNO dan Pas kemudian menolak hasrat Tun Mahathir itu kerana beliau didapati masih ingin melibatkan DAP dalam kerajaan baru yang bakal dibentuknya.

Annuar Musa dan Takiyuddin Hassan, Setiausaha Agung UMNO dan Pas segera mengumumkan menarik balik sokongan terhadap Tun Mahathir kerana mereka tidak mahu bekerjasama dengan DAP serta menuntut pembubaran Parlimen bagi pilihanraya baru diadakan segera.

Hanya selepas UMNO dan Pas menarik balik sokongan terhadap Tun Mahathir, barulah PH mengadakan mesyuarat pada petang Selasa lalu untuk memuktamadkan siapa calon Perdana Menteri yang mahu dipilih.

Meskipun Bersatu sudah keluar PH, tetapi gabungan itu tetap menjemput Tun Mahathir untuk mempengerusikan mesyuarat tersebut.

Bagaimanapun, Tun Mahathir menolak untuk hadir, lalu mesyuarat itu hanya dihadiri oleh pemimpin-pemimpin daripada PKR, DAP dan Amanah saja.

Dalam mesyuarat itulah akhirnya diputuskan bahawa calon Perdana Menteri yang akan dipilih oleh Ahli-Ahli Parlimen PH ialah Anwar, tetapi pengumuman mengenainya hanya dibuat semalam.

Secara mudahnya, asas memilih Anwar dan bukan Tun Mahathir adalah berdasarkan tiga faktor:-

Pertama, Anwar merupakan calon PM8 yang dipersetujui sebelum ini dan keputusan memilihnya setelah Tun Mahathir selaku PM7 meletakkan jawatan adalah untuk memperlihatkan bahawa PH sentiasa berpegang kepada janji yang telah dikonsensuskan sejak sekian lama.

Kedua, keengganan Tun Mahathir hadir mesyuarat PH, meskipun dijemput secara terhormat, dengan sendirinya menunjukkan Tun Mahathir tidak mahu lagi bersama gabungan itu.

Dalam keadaan itu, di mana logiknya PH masih mahu mencalonkan Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri, sedangkan beliau sendiri tidak mahu lagi menunjukkan komitmen bersama PH?

Ketiga, berikutan pengumuman Muhyiddin bahawa Bersatu keluar PH pada tengahari Isnin, bermakna ketika mesyuarat PH pada petang Selasa itu diadakan, parti itu bukan lagi merupakan ahli gabungan PH.

Dalam keluarnya Bersatu daripada PH dan Tun Mahathir merupakan Ahli Parlimen Bersatu, bermakna parti itu sendiri yang menjauhkan diri daripada memilih Tun Mahathir sebagai calon Perdana Menteri oleh PH.

Ia tambah diperkuatkan lagi apabila Tun Mahathir sendiri enggan hadir mesyuarat PH.

Jadi, celah mana yang mengatakan PH atau Anwar telah mengkhianati Tun Mahathir? (ShahbudinHusin 27/02/2020)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/02/anwar-dan-ph-tidak-pernah-mengkhianati.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Khalid Samad Desak Dr Mahathir Sokong Anwar Sebagai Pm8

Khalid Samad Desak Dr Mahathir Sokong Anwar Sebagai Pm8

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 373 hits
Dalam satu siri ciapan di Twitter Pengarah Komunikasi Amanah Khalid Samad meminta Dr Mahathir Mohamad ke Pakatan Harapan Beliau juga meminta pemimpin berusia 94 tahun itu untuk bersama sama dengan Presiden PKR Anwar Ibrahim dan isterinya Dr...
Rentasan Berita 643 Panas Takiyuddin Bongkar Kesalahan Perjanjian Tun Mahathir Dan Anwar

Rentasan Berita 643 Panas Takiyuddin Bongkar Kesalahan Perjanjian Tun Mahathir Dan Anwar

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 291 hits
BANTU BLOG INI DENGAN HANYA MENGKLIK IKLAN ADMIN TIDAK MEMOHON SEBARANG BANTUAN KEWANGAN DARI MANA MANA PIHAK PEMBACA YANG BUDIMAN ANDA BOLEH MEMBANTU DENGAN MENGKLIK IKLAN DI BLOG INI TERIMA KASIH
Anwar Dedah Rayu Dr Mahathir Kekal Perdana Menteri

Anwar Dedah Rayu Dr Mahathir Kekal Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 233 hits
Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim mengakui sebelum ini merayu kepada Tun Dr Mahathir Mohamad untuk kekal sebagai Perdana Menteri Foto oleh Hari AnggaraPETALING JAYA 24 Feb Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim mendedahkan bahawa beliau ...
Tun Mahathir Calon Perdana Menteri Pakatan Harapan Ketepikan Anwar Ibrahim

Tun Mahathir Calon Perdana Menteri Pakatan Harapan Ketepikan Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 339 hits
Kejutan demi kejutan Tiada siapa dapat menjangkakan apa sebenarnya yang bermain difikiran dan dirancang oleh seorang yang bernama Tun Dr Mahathir apabila meletakkan keyakinan mampu mendapatkan sokongan majoriti untuk menubuhkan kerajaan sek...
Adakah Mahathir Perangkap Anwar Lagi

Adakah Mahathir Perangkap Anwar Lagi

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 224 hits
Faham Isu1 Kenyataan penjelasan terbaru A Kadir Jasin berhubung pencalonan Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri tidak memerupakan keputusan kolektif majlis pimpinan parti itu 2 Pencalonan Muhyiddin itu sebagai pywar itu pecahkan PH UMNO...
Mahathir Tidak Tahu Dia Pernah Beli Besi Buruk Dengan Amerika Syarikat

Mahathir Tidak Tahu Dia Pernah Beli Besi Buruk Dengan Amerika Syarikat

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 301 hits
Sebenarnya pada tahun 1984 Mahathir pernah membawa dirinya ke Amerika Syarikat Pada masa itu Ronald Reagan adalah Presiden Amerika Syarikat itupun Mahathir dapat berjumpa dengannya selepas melobi kepada Rumah Putih Sudah tentu setiap perjum...
Mahathir Did Not Mastermind Treacherous Act Clarifies Anwar

Mahathir Did Not Mastermind Treacherous Act Clarifies Anwar

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 276 hits
Dr Mahathir Mohamad was not involved in the attempt to create a new coalition government according to PKR president Anwar Ibrahim It was not him his name was used those within my party and outside And he reiterated what he said earlier he p...
Why Mahathir May Not Step Aside For Anwar

Why Mahathir May Not Step Aside For Anwar

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 216 hits
Malaysia s succession plan is in doubt as resistance mounts to a prime ministerial handoverBy NILE BOWIE ASIA TIMESIn one corner is Malaysia s 94 year old premier Mahathir Mohamad In the other is his nemesis turned ally and presumed success...
Mahathir Atau Anwar Ketua Pembangkang Takkan Yang Ni Nak Berebut Juga

Mahathir Atau Anwar Ketua Pembangkang Takkan Yang Ni Nak Berebut Juga

papar berkaitan - pada 1/3/2020 - jumlah : 231 hits
Daripada PH sibuk beli MP nak cukupkan SD adalah lebih baik PH sekarang ini bincang siapa yang bakal jadi Ketua Pembangkang Takkan yang ni pun nak tikam menikam Kalau beli SD macam Anwar cakap SD sekarang tak guna yang penting siapa jumpa A...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment