Anwar Bidas Kenyataan Menteri Undang Undang






Kenyataan Menteri Undang-Undang terkait sikap kerajaan PN yang mahu terus menutup Parlimen menampakkan ketidakarifan beliau terhadap prinsip asas demokrasi.
Menteri tersebut juga menyatakan kerajaan PN sedang memberi ‘keutamaan’ penuh pada usaha mengekang penularan wabak dan akan terus menutup Parlimen. Kononnya dengan penutupan Parlimen sangat penting dalam usaha melawan wabak, tetapi keadaan makin parah. Kadar warga yang menerima vaksin antara yang terendah di rantau Asia dan kadar jangkitan antara yang tertinggi di Asean.
Sebuah sistem yang menginjak aspek Parlimen adalah sistem diktator, bukan demokrasi. Kedudukan dan maruah Parlimen kini tergantung pada pemuka-pemuka yang tidak punya mandat sama sekali, dan ini jelas menunjukkan bahawa aspek semak imbang yang dijamin Perlembagaan ini terus dinodai dengan rakus.


Demokrasi mesti tertegak, meski di kala kemelut. Suara rakyat tidak boleh dipadam oleh para petinggi yang rakus dan gila kuasa.
Kenyataan bijaksana YDPA bertarikh 26 Februari yang lalu bahawa kuasa darurat yang diperuntukkan pada kerajaan tidak boleh dijadikan alasan untuk mengelak sesi Parlimen.
Kuasa dan undang-undang yang diperuntukkan darurat setakat ini tidak memberi dampak yang positif dalam usaha kita melawan wabak. Sebaliknya, ianya digunakan untuk membungkam wartawan dan media, serta memberi kuasa pada kerajaan ini untuk menggunakan dana awam tanpa hormat pada prinsip ketelusan dan kebertanggungjawaban pada Parlimen. Menggunakan hampir 50% dana dark Kumpulan Wan Amanah Negara (KWAN) untuk pemerolehan vaksin sebagai contoh.
Terdapat banyak hujah yang menampakkan pemerintah hari ini sedang meminjam dan berbelanja tanpa semak imbang, dan ini menjadi sebab ampuh mengapa Parlimen sebagai fungsi dan institusi yang dijamin Perlembagaan mesti diberi ruang untuk menjalankan amanah rakyat.
Kita tidak nampak sebarang tanda bahawa darurat ini akan tamat dalam masa terdekat. Dengan peningkatan kes penularan COVID-19 hari ini ianya akan memberi alasan kepada kerajaan PN untuk melanjutkan tempoh darurat melepasi bulan Ogos 2021. Saya yakin inilah matlamat sebenar pemerintah; memperpanjang tempoh darurat selama mana yang mungkin meski dengan jumlah jangkitan yang akan terus tinggi.
Dengan kadar vaksinasi yang ternyata rendah saat ini, saya bimbang dan yakin tidak akan ada sidang Parlimen untuk tahun ini.
Prestasi Malaysia akan terus tercorot dengan masalah pengangguran tanpa reformasi ekonomi yang menyeluruh. Persaingan di rantau ini dalam mendapatkan investasi asing nampaknya akan terus meletakkan Malaysia di barisan belakang.
Sikap kerajaan ini yang terus berhutang dan berbelanja tanpa semak imbang akan memberi dampak buruk kepada generasi akan datang.
Ekonomi tidak akan mampu pulih bilamana keyakinan kepada kerajaan dan kebijakannya tidak wujud, serta prinsip negara hukum terus diinjak tanpa belas.
ANWAR IBRAHIM


Hona Kia 
Radzi Razali 
Zulkifli Zulkifli 
Syamsuddin Ismail 
Mohd Danni






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/04/anwar-bidas-kenyataan-menteri-undang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Video Disertakan Anwar Gesa Polis Siasat Audio Suara Mirip Menteri Kdn Atur Pegawai Polis

Video Disertakan Anwar Gesa Polis Siasat Audio Suara Mirip Menteri Kdn Atur Pegawai Polis

papar berkaitan - pada 29/4/2021 - jumlah : 188 hits
April 28 2021 Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa polis menyiasat mengenai penyebaran audio kononnya dikaitkan dengan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hamzah Zainuddin Terkini ada penyebaran audio yang didakwa suara Datuk Seri Ham...
Undi 18 Anwar Bidas Takiyuddin Mungkin Kamu Tidur Di Parlimen

Undi 18 Anwar Bidas Takiyuddin Mungkin Kamu Tidur Di Parlimen

papar berkaitan - pada 30/4/2021 - jumlah : 131 hits
PORT DICKSON 29 April Sudah menjadi tugas dan tanggungjawab kerajaan melaksanakan usia kelayakan mengundi 18 tahun kerana ia diluluskan Dewan Rakyat lebih satu setengah tahun yang lalu Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata sehubunga...
Tular Gambar Menteri Undang Undang Bergambar Rapat Tak Pakai Mask

Tular Gambar Menteri Undang Undang Bergambar Rapat Tak Pakai Mask

papar berkaitan - pada 30/4/2021 - jumlah : 144 hits
SURI LAILATular di media sosial gambar mirip Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Takiyuddin Hassan yang dilihat tidak mematuhi prosedur operasi standard Covid 19 Setiausaha Agung Pas itu dilihat bergambar bersama 16 individu lain ...
Siaran Nur Disambung Semula Di Indonesia Pengarah Bidas Kenyataan Zed Zaidi

Siaran Nur Disambung Semula Di Indonesia Pengarah Bidas Kenyataan Zed Zaidi

papar berkaitan - pada 1/5/2021 - jumlah : 309 hits
Beberapa hari lepas netizen Malaysia kecoh apabila drama terkenal Nur yang kini ditayangkan di Indonesia telah ditamatkan tayangannya selepas bersiaran hanya satu episod Rata rata netizen Malaysia mempertikaikan punca kenapa stesen tv yang ...
Kenyataan Media Anwar Ibrahim Anwar Ibrahim Apa Yang Telah Dilakukan Kerajaan Bagi Meyakinkan Rakyat

Kenyataan Media Anwar Ibrahim Anwar Ibrahim Apa Yang Telah Dilakukan Kerajaan Bagi Meyakinkan Rakyat

papar berkaitan - pada 18/4/2021 - jumlah : 292 hits
KENYATAAN MEDIA 17 April 2021 Pada hari Jumaat yang lalu Malaysia melaporkan sebanyak 2 551 jumlah kes jangkitan COVID 19 yang baru Angka terkini ini adalah sesudah 395 hari tempoh pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan dan hampir 100 hari...
Hiburan Bidas Kenyataan Zed Zaidi Drama Nur Sekadar Syok Sendiri Ini Respon Pengarah Budak Ijat

Hiburan Bidas Kenyataan Zed Zaidi Drama Nur Sekadar Syok Sendiri Ini Respon Pengarah Budak Ijat

papar berkaitan - pada 1/5/2021 - jumlah : 234 hits
Semalam Presiden Persatuan Seniman Malaysia Zed Zaidi telah memberi kenyataan di mana dia telah mendakwa drama siri tempatan iaitu drama Nur gagal berada dalam stesen TV Indonesia kerana kurang berkualiti dan boleh dianggap sebagai syok sen...
Hamid Bidas Menteri Tak Cerdik Minta Longgarkan Sekatan Jalan Raya

Hamid Bidas Menteri Tak Cerdik Minta Longgarkan Sekatan Jalan Raya

papar berkaitan - pada 1/5/2021 - jumlah : 215 hits
MalaysiakiniDalam sidang media terakhirnya sebagai ketua polis negara Abdul Hamid Bador membidas menteri tidak cerdik yang menggesa sekatan jalan raya yang diadakan berikutan perintah kawalan pergerakan dilonggarkan Abdul Hamid berkata berl...
Hiburan Bront Palarae Beri Respon Berhubung Kenyataan Menteri Tentang Isu Video Raya Judi

Hiburan Bront Palarae Beri Respon Berhubung Kenyataan Menteri Tentang Isu Video Raya Judi

papar berkaitan - pada 19/4/2021 - jumlah : 202 hits
Ketika ini isu mengenai muzik video iklan raya yang mempromosikan judi menjadi perbualan netizen Ramai yang tidak berpuas hati lagi lagi video tersebut keluar masa bulan puasa Menerusi laporan Malaysiakini Menteri Komunikasi dan Multimedia ...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Eka Heights Kediaman Baru Yang Moden Dan Selesa

Faedah Sirah Nabi Perang Bani Quraizhah Dan Pelajaran Di Dalamnya

Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain