Anwar Berakhir Sidang Parlimen Sebuah Kerajaan Lemah Tanpa Keabsahan




 


Berakhirnya sidang Parlimen kali ini memberi peluang kepada rakyat Malaysia menilai prestasi dan kebertanggungjawaban kerajaan Perikatan Nasional (PN) yang dibangga-banggakan sebagai terbaik menangani isu-isu rakyat.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebaliknya memberi markah buruk kepada kerajaan 'tebuk atap' yang pada realitinya terbukti tidak mampu untuk menterjemahkan tatakelola pentadbiran yang beretika. Begitu juga, kerajaan yang kekurangan majoriti dan tidak ada keabsahan itu tidak berupaya meluluskan lebih banyak Rang Undang-undang (RUU).

Rekod PN, kata Anwar, tercalar pada sesi pembukaan Dewan Rakyat dengan tindakan menukar Speaker di tengah-tengah pandemik Covid 19 yang belum berakhir.

"Tindakan legislatif pertama kerajaan PN saat pandemik Covid 19 adalah menukar Speaker Dewan Rakyat. Ia tidak pernah berlaku dalam mana-mana sejarah di dunia.

"Apa yang mengekori sejurus itu adalah corak dan gaya pentadbiran BN di masa lalu yang mempunyai ciri-ciri tatanan yang tidak cukup sifat dan roh demokrasi," katanya dalam satu kenyataan.

Berhubung kelulusan RUU Langkah-Langkah Sementara Bagi Mengurangkan Kesan Penyakit Koronavirus 2019 (COVID-19) pula Ahli Parlimen Port Dickson itu menyifatkan ianya telah terlambat dan tidak banyak membantu rakyat.

"RUU ini sepatutnya dibentangkan lebih awal bagi menampan dampak Covid 19. Kelewatan dan alasan yang diberikan kerajaan PN tidak memberi sebarang makna kepada para pekerja dan keluarga yang memerlukan bantuan dan dukungan yang secukupnya.

"Ia mungkin terlalu lewat jika diambilkira penguncupan KDNK negara pada kadar 17.1% pada suku kedua tahun 2020. Pakatan Harapan (PH) tetap menyokong RUU ini, namun menggesa Kementerian Kewangan untuk menggandakan peruntukan dari RM45 bilion ke RM90 bilion dengan mengambilkira dampak wabak ke atas ekonomi dan warga," katanya.

Walau bagaimanapun, PH menurut Anwar, boleh dinilai sebagai blok yang mengutamakan rakyat apabila menyokong kelulusan RUU Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2020. RUU yang dimulakan oleh kerajaan PH itu mengenakan hukuman yang keras ke atas pemandu mabuk yang mengakibatkan kecederaan dan kematian.

Manakala RUU Majlis Keselamatan Negara (Pindaan) 2020 yang dibentangkan oleh kerajaan PH terdahulu berhubung pelantikan Ketua Pembangkang ke dalam Majlis Keselamatan Negara bagi mengelak sebarang salahguna kuasa ditolak oleh kerajaan PN.

"Kerajaan PN juga telah menarik balik dua rang undang-undang yakni RUU Suruhanjaya Bebas Aduan Salah Laku Polis 2019 dan RUU Perlembagaan (Pindaan) (No. 2) 2019," kata Anwar lagi.

Penolakan itu, menurut Anwar telah mensia-siakan usaha reformasi sistem dan menidakkan peluang ke arah menjadikan pasukan polis lebih dihormati dan berintegriti.

Begitu juga RUU yang mahu menghadkan tempoh penggal jawatan Perdana Menteri sehingga dua penggal, kata Anwar, sewajarnya mendapat tempat untuk disokong oleh kerajaan PN yang mendakwa ingin membawa pembaharuan kepada rakyat.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/08/anwar-berakhir-sidang-parlimen-sebuah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sidang Parlimen Bertukar Panas Kerajaan Pn Tidak Cukup Majoriti

Sidang Parlimen Bertukar Panas Kerajaan Pn Tidak Cukup Majoriti

papar berkaitan - pada 17/8/2020 - jumlah : 203 hits
Proses Rang Undang Undang Perbekalan Tahun 2020 bertukar panas apabila kerajaan gagal mendapat majoriti yang mencukupi Ini selepas 15 ahli parlimen berdiri sebagai tanda bantahan terhadap usul RUU tersebut dan memaksa speaker Dewan Rakyat A...
Kerajaan Pimpinan Muhyiddin Kekal Lemah Tak Stabil

Kerajaan Pimpinan Muhyiddin Kekal Lemah Tak Stabil

papar berkaitan - pada 17/8/2020 - jumlah : 291 hits
Walaupun Rang Undang Undang Perbekalan 2020 atau belanjawan tambahan berjaya diluluskan dalam undian belah bahagi di Parlimen petang tadi tetapi realitinya kerajaan PN pimpinan Muhyiddin Yassin kekal lemah tidak stabil serta tidak diyakini ...
Kerajaan Setuju Lantikan Kp Sprm Dibuat Melalui Undian Ahli Parlimen Kata Azam

Kerajaan Setuju Lantikan Kp Sprm Dibuat Melalui Undian Ahli Parlimen Kata Azam

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 310 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan telah bersetuju supaya pelantikan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia selepas ini di buat melalui undian Ahli Parlimen kata Ketua Pesuruhjaya SPRM Datuk Seri Azam Baki Beliau berkata ia telah diper...
Kerajaan Akan Lantik Anggota Pac Sebelum Mesyuarat Dewan Rakyat Berakhir

Kerajaan Akan Lantik Anggota Pac Sebelum Mesyuarat Dewan Rakyat Berakhir

papar berkaitan - pada 21/8/2020 - jumlah : 273 hits
MalaysiaGazetteDatuk Takiyuddin Hassan foto FAREEZ FADZIL KUALA LUMPUR Kerajaan akan memuktamad pelantikan anggota Jawatankuasa Kira kira Wang Negara sebelum berakhirnya mesyuarat Dewan Rakyat sesi semasa pada minggu depan Menteri di Jabata...
Dewan Rakyat Lulus 10 Ruu Dalam Sidang Berakhir Semalam

Dewan Rakyat Lulus 10 Ruu Dalam Sidang Berakhir Semalam

papar berkaitan - pada 28/8/2020 - jumlah : 256 hits
Persidangan pertama di bawah kerajaan PN pimpinan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin ini secara tidak langsung memperlihatkan kekuatan sokongan kepada kerajaan apabila 2 usul melalui undi belah bahagian memihak kepada gabungan itu KUALA LUMPU...
Gambar Kecoh Kewibawaan Kerajaan Pn Menjadi Persoalan Anwar

Gambar Kecoh Kewibawaan Kerajaan Pn Menjadi Persoalan Anwar

papar berkaitan - pada 18/8/2020 - jumlah : 309 hits
Kewibawaan kerajaan Perikatan Nasional hari ini sekali lagi menjadi persoalan dan pertikaian selepas proses undian Rang Undang Undang Perbekalan 2020 Adakah kerajaan ini boleh bertahan hanya dengan 111 sokongan ahli Parlimen atau akan ada l...
Hukuman Tegas Terhadap Penceroboh Tanah Kerajaan Secara Haram Di Raub

Hukuman Tegas Terhadap Penceroboh Tanah Kerajaan Secara Haram Di Raub

papar berkaitan - pada 31/8/2020 - jumlah : 421 hits
Isu utamanya ialah tentang pencerobohan tanah kerajaan secara haram itu yang utamanya dan perbuatan menceroboh ini salah tidak kiralah atas tujuan atau matlamat apa sekalipun Menceroboh secara haram adalah salah dan wajib dihukum secara teg...
Keg1laan Apakah Ini Dianggarkan 360 Ribu Ekar Tanah Milik Kerajaan Pahang Dicerob0h Hampir 50 Tahun

Keg1laan Apakah Ini Dianggarkan 360 Ribu Ekar Tanah Milik Kerajaan Pahang Dicerob0h Hampir 50 Tahun

papar berkaitan - pada 31/8/2020 - jumlah : 408 hits
Ini pendedahan yang sangat menggemp4rkan oleh Presiden Perkid Ustaz Masrizi apabila beliau membuat kenyataan bahawa dianggarkan 360 ribu ekar tanah milik kerajaan negeri Pahang dicerob0h hampir 50 tahunBagaimana perkara sebegini boleh dibia...
Scientists Reveal The Untapped Potential Of Palm Oil

No Plans To Reactivate National Petroleum Advisory Council Says Azalina

Sbdj Siri 215 Lembaga Hitam Tanpa Kaki

Hikmah Demam

Untuk Pengetahuan Wan Saiful Kluster Jana Wibawa Adalah Golongan Maha Kaya

Plan Boarding Outing

Oh My Pet Bazaar Oct 2024

Pembentangan Resolusi Task Force Rakyat Sidang Media Ppim 23 10 2024


echo '';
5 Kelemahan Utama Pakai Kereta EV Yang Rakyat Malaysia Perlu Tahu

Biodata Tengku Muhammad Iskandar Ri ayatuddin Shah Bakal Suami Tengku Natasha Natasya Puteri Tengku Adnan Perkahwinan Diraja

5 Pekerjaan Yang Akan Membuatkan Kita Kenal Sifat Sebenar Manusia

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Andai Tiada Dia Slot Megadrama Astro Ria

Famili Duo 2024 Senarai Peserta Keputusan Markah Lagu Tugasan Cara Undi Format Penjurian Hadiah Dan Segala Info Musim 4


Apa Kaitan Tahap Kolesterol Tinggi Sakit Jantung Dan Hati Berlemak

Why Pelican Delivers Is The Best Cannabis Delivery Service In The Industry

Kontraktor Bangladesh Didakwa Terima Rasuah Atur Kemasukan Warga Asing Disenarai Hitam Imigresen

Dapat Juga Hannah Delisha Nora Danish

Pemandu E Scooter Selamba Masuk Laluan Kereta Di Jalan Kl

Snoring Loudly It Might Be Time To Investigate Sleep Apnea