Antara Sri Lanka Malaysia


 
ANTARA SRI LANKA & MALAYSIA

1. Dua tiga minggu ini, masyarakat antarabangsa dikejutkan dengan isu kemelesetan ekonomi Sri Lanka yang makin meruncing.

2. Stok makanan di Sri Lanka berkurang kerana majoritinya diimport, harga barang naik mendadak dan Kerajaan tiada wang serta banyak berhutang. Sampaikan peperiksaan nasional setara SPM pun dibatalkan, dek kerana tiada kertas.

3. Sejak minggu lepas rakyat Sri Lanka dah turun ke jalanan. Buat rusuhan dan lawan polis kerana tak puas hati dengan Kerajaan. Semalam, seluruh ahli Menteri Kabinet letak jawatan secara en mass (maksudnya sekaligus). Huru hara dah negara mereka.

4. Ada orang tanya saya, adakah ekonomi Malaysia akan jadi macam Sri Lanka, saya katakan Nauzubillah, namun bibit2 apa yang berlaku di Sri Lanka sudah ada di Malaysia.

Saya rumuskan pandangan saya di bawah—

i. Makanan negara kita majoritinya diimport. Sejak dasar pertanian negara tidak diutamakan lagi, food security kita mula terancam. Untuk rekod, peratus peningkatan import makanan menaik setiap tahun sejak tahun 2015 pada kadar 4.1%. Pada tahun 2021, nilai import makanan negara adalah RM55.4 bilion. Antara tertinggi di ASEAN.

ii. Dasar liberalisasi kita yang diperkenalkan sejak tahun 2011, menyebabkan kita banyak bergantung kepada barang import.

iii. Sejak 10 tahun lepas, saham kepentingan warga asing juga meningkat, mengambil alih kepentingan warga tempatan yang makin berkurang saban tahun.

iv. Kadar hutang negara yang meningkat dengan skala besar, dan rizab negara yang makin berkurangan berbanding 10 tahun lepas.

iv. Indeks rasuah negara juga makin merudum sejak 10 tahun lepas. Menunjukkan rasuah, nepotism dan ketirisan makin berleluasa di Malaysia.

5. Untuk rekod, indeks rasuah Sri Lanka juga merudum dari nombor 89 tahun 2018 ke nombor 102 pada tahun 2021. Rakyat Sri Lanka juga bangkitkan isu nepotism dan rasuah yang makin teruk di sana.

6. Saya selalu tekankan korupsi adalah ibu segala kejahatan. Korupsi juga sejenis kanser senyap yang boleh meruntuhkan negara. Dengan adanya korupsi berleluasa dalam masyarakat, produktiviti jadi lemau dan pembangunan terbantut. Itu kajian yang dibuat sejak berzaman.

7. Kalau kita tak berubah, jangan terkejut satu hari nanti kita akan jadi seperti Sudan dan Sri Lanka. Walaupun negaranya kaya dengan sumber asli, tapi rakyat merempat dek kerana teruknya tadbir urus ekonomi.

8. Kena juga ingat, macam mana hebat pun seorang pemimpin tu sembang mengenai ekonomi, macam dia yang terpaling wira rakyat, namun kalau budaya yang nak dibawa adalah cash is king dan korupsi, tolaklah awal2… nescaya negara boleh jahanam!

Salam hormat,

Liyana Marzuki

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/04/antara-sri-lanka-malaysia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sri Lanka Malaysia Some Parallels Some Lessons

Sri Lanka Malaysia Some Parallels Some Lessons

papar berkaitan - pada 5/4/2022 - jumlah : 124 hits
One of the biggest lessons Malaysia can learn from Sri Lanka s crisis is that it did not happen overnight or in the last two years The island nation has severe structural problems but these were not effectively addressed by successive gover...
Keadaan Malaysia Boleh Jadi Seburuk Sri Lanka Jika Tidak Ditadbir Dengan Betul Rafizi

Keadaan Malaysia Boleh Jadi Seburuk Sri Lanka Jika Tidak Ditadbir Dengan Betul Rafizi

papar berkaitan - pada 27/3/2022 - jumlah : 167 hits
Malaysia perlu ditadbir dengan lebih baik anti rasuah dan menerapkan idea yang berguna dalam menyelesaikan masalah import makanan ketika nilai mata wang rendah bagi mengelakkannya mengikut jejak langkah kemuraman ekonomi di Sri Lanka Menuru...
Is Malaysia Heading The Way Of Crisis Ridden Sri Lanka

Is Malaysia Heading The Way Of Crisis Ridden Sri Lanka

papar berkaitan - pada 4/4/2022 - jumlah : 160 hits
I ve never visited Sri Lanka but I ve heard that it s a beautiful place and every year before the Covid 19 pandemic more than a million people visited it According to Sri Lankan tourism department figures 1 9 million people visited the isla...
A View From Sri Lanka

A View From Sri Lanka

papar berkaitan - pada 5/4/2022 - jumlah : 335 hits
By Shanuki de Alwis Considering that all parts of Sri Lanka USA UK Italy Australia Germany and France were protesting in one gigantic protest today I m not sure the whole curfew and social media ban worked out in his favour Hee hee haw haw ...
The Collapse Of Lebanon Pakistan Sri Lanka Egypt Who Is Next

The Collapse Of Lebanon Pakistan Sri Lanka Egypt Who Is Next

papar berkaitan - pada 31/3/2022 - jumlah : 172 hits
I have repeated a few times that countries like Lebanon Pakistan Sri Lanka Egypt are at serious risk of collapsing internally crumbling from the inside Last week the country of San Salvador saw 60 people violently killed in one week This is...
Sektor Kesihatan Sri Lanka Tenat

Sektor Kesihatan Sri Lanka Tenat

papar berkaitan - pada 9/4/2022 - jumlah : 104 hits
COLOMBO Sri Lanka Sektor penjagaan kesihatan Sri Lanka menyaksikan kejatuhan yang besar berikutan kenaikan harga ubat ubatan penting sehingga 29 peratus seperti yang ditetapkan oleh kerajaan lapor laman berita Wion News semalam Doktor dan k...
Sri Lanka Crisis The 5 Fatal Flaws

Sri Lanka Crisis The 5 Fatal Flaws

papar berkaitan - pada 6/4/2022 - jumlah : 147 hits
Yesterday I drew parallels between the Sri Lanka crisis and the Malaysian situation in detailing some of the major issues that have led Sri Lanka to the precipice of bankruptcy I also mentioned some of the lessons to be drawn from the fall ...
Mcdonald S Malaysia Membayar Zakat Rm600 Ribu Kepada Lembaga Zakat Selangor

Mcdonald S Malaysia Membayar Zakat Rm600 Ribu Kepada Lembaga Zakat Selangor

papar berkaitan - pada 30/3/2022 - jumlah : 257 hits
McDonald s Malaysia membayar zakat perniagaan RM600 ribu kepada Lembaga Zakat Malaysia Alhamdulillah baru baru ini bertempat di McDonald s Banting selesai Majlis pembayaran zakat perniagaan McDonald s untuk Lembaga Zakat Selangor McDonald s...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Continuous Learning

Maksud Gaji Bersih Gaji Kasar Gaji Pokok Perbezaannya

Pengumuman Gaji Penjawat Awam Naik 15 Peratus Dan Cara Kira Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam

Hati Bersih Hidup Bahagia

Ai Team Talent Sementara Batch 3

Glamping With The Stars