Antara Pakaian Adat Dan Pakaian Sunnah


Definisi Pakaian Sunah Alhamdulillah was sholaatu wassalam’ala Rasulillah wa ba’du.
Dalam Syarah Nazom Al Waroqot, Syekh Muhammad bin Sholih Al ‘Utsaimin rahimahullah menejelaskan definisi pakaian Sunah :
وأما ما فعله على سبيل العادة فكلام المؤلف رحمه الله يقتضي أنه مباح، لكن ينبغي ألا نقتصر على الإباحة، فنقول : ما فعله على سبيل العادة، ففعله مستحب، لكن لا بالعين، بل بالجنس .
Perbuatan yang Nabi shallallahu’alaihi wasallam lakukan sebagai adat/kebiasaan, maka berdasarkan penjelasan penulis (Nazom Al Waroqot), hukumnya mubah.
Namun, baiknya kita tidak membatasi pada hukum mubah saja. Kita katakan, “Perbuatan yang beliau lakukan sebagai adat/kebiasaan, maka melakukannya dianjurkan. Namun, anjuran ini bukan berkaitan dengan bentuk spesifiknya (‘ain), tapi pada jenisnya.”
مثال ذلك: في عهد الرسول عليه الصلاة والسلام اعتاد الناس أن يلبسوا إزارا ورداء وعمامة في الغالب، فنقول: كون الناس في ذلك الوقت يلبسون هذا اللباس أفضل وأحسن؛ لئلا يشذ الإنسان عن
الناس، ولئلا يكون لباسه شهرة.
Contohnya: Di zaman Rasulullah shalallahu alaihi wa sallam, umumnya masyarakat di kala itu biasa memakai sarung, selendang dan imamah (lilitan kain penutup kepala). Maka kita katakan, “Memakai pakaian seperti itu di zaman itu, adalah model pakaian yang paling afdhol dan baik.”
– Supaya orang tidak terlihat kampungan (pent, karena pakaiannya yang tidak seperti lumrahnya masyarakat).
– Dan supaya pakaiannya tidak tergolong pakaian syuhroh (tenar).
لكن لو أردنا أن نطبق ذلك في عهدنا الآن، ونأتي إلى الصلاة، كل واحد منا لابس إزارا ورداء
وعمامة، نقول : هذا شهرة، ليس مستحبا،
Akan tetapi, jika kita ingin menerapkan model pakaian seperti itu, di zaman kita sekarang. Kemudian kita pakai untuk sholat, setiap kita memakai sarung, selendang dan imamah. Kita katakan bahwa ini adalah pakaian syuhroh. Tidak dianjurkan.
فالمستحب أن تلبس ما اعتاده الناس عندنا ، ولهذا كان الصحابة رضي الله عنهم لما فتحوا
البلاد صاروا يلبسون لباس الناس؛ لئلا يكون الإنسان متميزة يشتهر في المجالس، يقولون : فلان كذا.
Yang disunahkan adalah, Anda memakai pakaian yang lumrah dipakai masyarakat di daerah yang kita tinggali. Oleh karena itu, para sahabat Nabi -semoga Allah meridhoi mereka-, ketika berhasil menaklukkan banyak negeri, mereka berpakaian sebagaimana pakaian masyarakat setempat. Supaya seorang tidak tampak menonjol, sehingga membuatnya jadi bahan omongan. Orang-orangpun membicarakannya, “Itu lho si anu…..”
ولهذا نهى النبي عن لباس الشهرة, إذا ما فعله على سبيل التعبد فقد تبين حكمه. وما فعله على سبيل الجبلة قلنا: لا حكم له، وما فعله على سبيل العادة قلنا: إنه مستحب، لكن بالجنس، لا بالعين
Oleh karenanya, Nabi shallallahu’alaihi wasallam melarang memakai pakaian syuhroh.
Jadi kesimpulannya tentang hukum perbuatan Nabi, perbuatan Nabi yang:
– Dilakukan sebagai jibilah / tabi’at (pent, yang dilakukan Nabi dalam kapasitas beliau sebagai manusia, seperti duduk, tidur, berbaring dan berdiri). Dan kita katakan, tidak ada hukumnya.
– Dilakukan sebagai adat/kebiasaan. Kita katakan, hukum meneladaninya sunnah, tapi sunnah yang dimaksud, meneladani pada jenisnya, bukan bentuk spesifiknya.
(Lihat : Syarah Nazom Al Waroqot, Ibnu ‘Utsaimin, hal. 149 – 150)
_______
Catatan :
Disebut berpakaian Sunnah, adalah berpakaian mengikuti umumnya pakaian masyarakat yang kita tinggali. Karena:
[1] Demikianlah yang dilakukan oleh Nabi shallallahu’alaihi wasallam dan para sahabat beliau.
[2] Menghindari pakaian syuhroh.
Pakaian syuhroh adalah, pakaian yang dipandang asing oleh masyarakat di daerah yang kita tinggali. Sehingga dengan memakainya, seorang tampak beda dan menjadi buah bibir masyarakat.
Dalam kamus bahasa Arab Lisanul Arob dijelaskan,
الشهرة ظهور الشيء في شنعة حتى يشهره الناس
Pengertian syuhroh adalah, menonjol dalam kesan yang negatif. Sehingga hal tersebut membuatnya tenar di tengah masyarakat. (Lisanul Arob, 4/498)
Nabi shalallahu ‘alaihi wa sallam melarang memakai pakaian syuhroh. Dijelaskan dalam hadis Ibnu Umar, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda :
« من لبس ثوب شهرة ألبسه الله ثوب مذلة يوم القيامة »
“Siapa saja yang memakai pakaian syuhroh maka Allah akan memberinya pakaian kehinaan pada hari Kiamat” (HR Abu Daud, dinilai hasan oleh al Mundziri dalam at Targhib).
[3] Definisi pakaian sunnah adalah jenisnya, bukan bentuk spesifiknya.
Jadi yang disunahkan adalah meneladani pada jenis pakaian beliau shallallahu’alaihi wasallam.
Apa jenisnya ?
Jawab: Pakaian sesuai adat masyarakat yang beliau tinggali.
Cara mengetahuinya dengan melihat, motivasi apa Nabi mengenakan pakaian itu. Terjawab bahwa motivasi beliau adalah, mengikuti lumrahnya pakaian di daerah yang beliau tinggali. Ini terbukti dengan larangan beliau memakai pakaian syuhroh.
Bukan pada bentuk spesifiknya (‘ainnya). Sehingga keliru jika dipandang pakaian sunah adalah, memakai imamah, jubah/qomis dll.
Berdasarkan definisi ini, bentuk pakaian sunah itu fleksibel, longgar dan bisa selaras dengan daerah yang kita tinggali dan zaman di mana kita berada.
Demikian…
Wallahua’lam bis showab.
***
Ditulis oleh Ustadz Ahmad Anshori
(Alumni Universitas Islam Madinah, Pengajar di PP Hamalatul Qur’an Yogyakarta)
Anda bisa membaca artikel ini melalui aplikasi Tanya Ustadz untuk Android. Download Sekarang !!
Dukung Yufid dengan menjadi SPONSOR dan DONATUR.
REKENING DONASI : BNI SYARIAH 0381346658 / BANK SYARIAH MANDIRI 7086882242 a.n. YAYASAN YUFID NETWORK KONFIRMASI DONASI hubungi: 087-738-394-989

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://konsultasisyariah.com/35790-antara-pakaian-adat-dan-pakaian-sunnah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cantiknya Kate Middleton Dalam Pakaian Tradisional Pakistan

Cantiknya Kate Middleton Dalam Pakaian Tradisional Pakistan

papar berkaitan - pada 22/10/2019 - jumlah : 622 hits
Sebagai peminat dan pengikut setia keluarga Diraja British ni selepas kematian Puteri Diana ana sangat suka melihat perkembangan dan kecantikan menantu pertama baginda siapa lagi kalau bukan Kate Middleton isteri Putera William yang bergela...
Tahukah Anda Yang Mesin Basuh Pakaian Berpotensi Sebar Bakteria Merbahaya

Tahukah Anda Yang Mesin Basuh Pakaian Berpotensi Sebar Bakteria Merbahaya

papar berkaitan - pada 24/10/2019 - jumlah : 227 hits
Anda tentu ada sekurang kurangnya sebuah mesin basuh pakaian kat rumah tu kan Tentulah ada Mesin basuh pakaian dah jadi semacam satu kewajiban terutamanya untuk orang yang hidup sekeluarga dalam satu rumah Boleh gelabah bewak kalau mesin ba...
Wanita Cantik Ini Rela Tanggalkan Pakaian Untuk Merawat Lelaki Yang Ketagihan Cerita Dewasa

Wanita Cantik Ini Rela Tanggalkan Pakaian Untuk Merawat Lelaki Yang Ketagihan Cerita Dewasa

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 1107 hits
Sarah WhiteWANITA CANTIK INI RELA TANGGALKAN PAKAIAN UNTUK MERAWAT LELAKI YANG KETAGIHAN CERITA DEWASA Seorang wanita cantik dan seksi bernama Sarah White ini mengakui mempunyai kaedah rawatan tersendiri terhadap lelaki yang ketagihan porno...
Risteena Munim Dikecam Selepas Memakai Pakaian Menjolok Mata

Risteena Munim Dikecam Selepas Memakai Pakaian Menjolok Mata

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 904 hits
Korang ingat lagi tak dengan pelakon cantik Nur Risteena Munim memang Risteena sekarang kurang aktif dalam dunia lakonan sebab sekarang dia telah berjaya dalam bidang perniagaan yang dibinanya sendiri Tapi namanya secara tiba tiba menaik se...
Under Armour Melancarkan Pakaian Angkasawan Untuk Virgin Galactic

Under Armour Melancarkan Pakaian Angkasawan Untuk Virgin Galactic

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 274 hits
mereka pada Ogos lalu Dari lapangan angkasa lepas ini penumpang akan terbang ke sub orbital di dalam kapal angkasa SpaceShip Two Hari ini mereka telah melancarkan pakaian yang akan digunakan oleh angkasawan dan krew dengan kerjasama Under A...
Bukan Sahaja Pakaian Bahkan Periuk Kuali Pun Jadi Berkilat Dengan Sabun Harum

Bukan Sahaja Pakaian Bahkan Periuk Kuali Pun Jadi Berkilat Dengan Sabun Harum

papar berkaitan - pada 15/10/2019 - jumlah : 448 hits
Rezqi Aktif Trading Sg Buloh SelangorSabun Harum a Sabun cecair botol 3 liter sesuai utk pelbagai jenis pakaian b Sabun serbuk concentrated boleh membersih pelbagai perkakas selain dari pakaian c Harga sabun cecair RM 18 50 d Harga sabun se...
Tiada Lagi Kisah Pakaian Berbakul Bakul Dan Deretan Hanger Sejak Guna Konmari Method

Tiada Lagi Kisah Pakaian Berbakul Bakul Dan Deretan Hanger Sejak Guna Konmari Method

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 588 hits
Pakaian Abg Qi sahaja sebelum kaedah KonMari keseluruhan satu rumah menggunung Ya kisah kemas rumah Siapa suka kemas rumah setiap hari Kalau tanya aku memang TAK LAH Dengan banyak aktiviti nak buat selain rutin bekerja memasak dan jadi pema...
As Gunakan Pakaian Dalam Pastikan Keberadaan Baghdadi Sebelum Penyerangan

As Gunakan Pakaian Dalam Pastikan Keberadaan Baghdadi Sebelum Penyerangan

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 135 hits
Amerika Serikat berhasil mendapatkan pakaian dalam pemimpin ISIS Abu Bakar Al Baghdadi Celana dalam itu kemudian digunakan untuk tes DNA demi memastikan keberadaan Baghdadi sebelum melakukan serangan
Ekonomi Gig Antara Pembelaan Nasional Dan Wayang Politik

Ekonomi Gig Antara Pembelaan Nasional Dan Wayang Politik

papar berkaitan - pada 9/10/2019 - jumlah : 251 hits
WALAUPUN ekonomi gig masih agak baru di Malaysia namun menurut Persekutuan Majikan Majikan Malaysia jumlah freelancer atau mereka yang bekerja sendiri yang cari makan dalam sektor ini sudah mencecah hampir 1 7 juta orang Ini termasuklah pem...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Kelebihan Menggunakan Paperbag Berbanding Plastik Pilihan Lebih Mesra Alam

Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh

Hasil Tanaman Dalam Pasu

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Disyaki Seleweng Rm8 Juta Dalam Akaun Amanah 2 Firma Guaman Disiasat

Agc Rejects Sanusi Bid To Dismiss Sedition Charges