Annuar Anggap Umno Di Bawah Pengaruh Pemandu Mabuk Ketum


malaysiakini.com
Diterbitkan: Jun 20, 2023 12:03 PM
Mengandaikan parti politik seperti sebuah kenderaan, Annuar Musa terus mengkritik kepimpinan Umno yang disifatkannya mutakhir ini dikendalikan oleh pemandu yang "mabuk ketum"

Bercakap mengenai 'pengkhianatan' pemimpin Umno terhadap kerjasama dengan PAS sebelum ini, Annuar berkata, dia tidak ada masalah apabila dipecat daripada parti itu.

"Boleh buang ambo (saya), buang ambo takda masalah sebab pegangan ambo parti politik itu adalah (macam) kenderaan.

"Tiap-tiap kenderaan kena ada pemandu, kenderaan ini buatan manusia, pemandu itu manusia. Pada ambo yang penting adalah stesen, kita orang Islam stesen itu penting bukan kenderaan dan pemandunya saja.

"Adik, kakak dah lama pilih kenderaan PAS, ambo pilih kenderaan Umno.

"Pada ambo kesemuanya kenderaan, tetapi kenderaan PAS pergi sampai ke stesen tidak tergelincir, lurus sokmo. Umno pula lurus juga, kemudian akhir-akhir ini boleh pemandu mabuk ketum. Kereta sama tapi pemandu jenis bengon tak sampai ke stesen," katanya.

Annuar berkata demikian semasa berucap dalam program Jelajah Ceramah Pakat Pertahan Kelantan di Pasir Puteh, malam tadi.

Bekas ahli Parlimen Ketereh dan setiausaha agung BN itu berkata Umno sepatutnya memperjuangkan dan menegakkan kepentingan orang Melayu dan umat Islam, serta mengepalai penyatuan ummah bertepatan dengan namanya Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu.

Bincang agihan kerusi

Kini menjadi ahli PAS secara rasmi, Annuar turut membuat dakwaan yang didakwanya menjadi punca perpecahan kerjasama di antara Umno dan PAS melalui Muafakat Nasional (MN) sebelum ini.

Kata Annuar, PAS tidak tidak pernah menimbulkan masalah sepanjang parti itu bekerjasama dengan Umno dalam membentuk kerajaan sebelum ini.

"Kalau tidak biasa kerja dengan PAS, orang kata macam-macam, PAS susah untuk kerjasama. Namun apabila duduk sekali, pemimpin parti ini sangat mudah untuk berbincang dan buat kerja.

"Sangat jauh perbezaan dalam muafakat antara Umno dan PAS, PAS boleh Umno. Umno kata nak buat perhimpunan di PWTC (Pusat Dagangan Dunia Putra), okay.

"Umno kata ini draf nak dibuat perbincangan bersama, PAS ambil baik sikit-sikit, okay. Nak buat sekreatariat dalam bangunan Umno, okay.

"Semasa nak tubuhkan kerajaan orang lain masing-masing tanya jawatan apa, Tok Guru Haji Hadi (Abdul Hadi Awang) awal-awal lagi bagi tahu dia tidak mahu jawatan dalam kabinet walaupun dia presiden PAS," katanya.
Annuar yang pernah dilantik sebagai pengerusi Umno Kelantan dalam usaha BN merampas negeri itu dari PAS berkata, dalam perbincangan kerusi untuk menghadapi PRU ke-15 lalu juga tidak timbul masalah berbanding berbincang sesama Umno sendiri.

"Bersatu kata, Umno ambillah kerusi paling banyak sebab Umno parti besar dan kena runding dengan PAS sebab parti ini ada 18 kerusi (Parlimen). PAS tak minta 50, 60 kerusi pun.

"PAS kata yang mana parti itu menang, dia akan bertanding, kalau kerusi Umno menang, Umno akan tanding.

"Jika kerusi Umno dan PAS kalah, tapi undian banyak kepada Umno, maka Umno yang akan tanding di lokasi itu, dan sebaliknya jika banyak undian kepada PAS, maka PAS akan bertanding di kerusi itu, manakala baki, Umno dan PAS akan berbincang agihan kerusi.

"Mudah untuk berbincang dengan PAS. Saya bagi tahu Umno jika mengikut formula ini, Umno ada peluang untuk bertanding antara 65 ke 85 kerusi, PAS antara 25 hingga 35 kerusi dan Bersatu pula antara 40 hingga 45 kerusi.

"Daripada 140 kerusi majoriti orang Melayu dan Islam, kita yakin boleh menang semua kalau kita tidak berpecah-belah," katanya.

Akhirnya dakwa Annuar, bukan setakat perjanjian tidak dihormati Umno, malah fitnah pula direka mengatakan PAS belot.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/06/annuar-anggap-umno-di-bawah-pengaruh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Polls Defeat More Important Than Pas Candidacy Says Annuar Musa

Umno Polls Defeat More Important Than Pas Candidacy Says Annuar Musa

papar berkaitan - pada 12/6/2023 - jumlah : 228 hits
Annuar Musa officially joined PAS on Saturday having been sacked from Umno in December PETALING JAYA Former Umno stalwart Annuar Musa says ensuring that Umno loses in the state elections is more important than his candidacy for his new part...
Zahid Said No Such Thing Puad Slams Annuar For Lies About Umno

Zahid Said No Such Thing Puad Slams Annuar For Lies About Umno

papar berkaitan - pada 12/6/2023 - jumlah : 159 hits
It s strange that Annuar sees PAS sincerity after going up against them eight times during the country s general elections He only sees PAS sincerity after he was expelled and lost his position UMNO Supreme Council member Datuk Dr Puad Zark...
Pemuda Umno Hormat Keputusan Annuar Musa Sertai Pas

Pemuda Umno Hormat Keputusan Annuar Musa Sertai Pas

papar berkaitan - pada 13/6/2023 - jumlah : 158 hits
ismaweb net 12 06 2023Barisan anak muda akan terus kekal setia jaga rumah BANGI 23 Zulkaedah 1444H Isnin Pergerakan Pemuda UMNO menghormati keputusan Tan Sri Annuar Musa untuk tidak menerima jemputan menyertai parti itu semula dan memilih u...
Annuar Musa Masuk Pas Sebab Kena Tendang Dari Umno Bukan Sebab Perjuangan

Annuar Musa Masuk Pas Sebab Kena Tendang Dari Umno Bukan Sebab Perjuangan

papar berkaitan - pada 13/6/2023 - jumlah : 242 hits
Oleh Adam Malik Tiada mana mana parti politik didalam dunia mahu ada ahli seperti Annuar Musa Menjadi ahli pada satu parti tetapi berjuang untuk parti lawan Itu lah antara ciri ciri Annuar Musa ketika bersama UMNO Baca sini
At Umno Assembly Party S Ambivalence Over New Allies Set To Be On Display

At Umno Assembly Party S Ambivalence Over New Allies Set To Be On Display

papar berkaitan - pada 9/6/2023 - jumlah : 181 hits
The idea hasn t sunk in with the grassroots most of whom still harbour misconceptions of DAP being an anti Malay and socialist party To the party grassroots DAP is also a purveyor of liberal Islam a notion abhorrent to conservative Malay Mu...
The Untold Story Of Umno S Stolen Assets

The Untold Story Of Umno S Stolen Assets

papar berkaitan - pada 10/6/2023 - jumlah : 241 hits
For almost two decades from the 1980s to the 1990s Umno went on a rape and plunder of the nation s assets and built up an asset base of RM100 billion in just 20 years Then the cash and assets suddenly disappeared And today Umno is broke Whe...
Sarawak Now Affin Bank S Largest Shareholder Promises No Interference

Warga Emas Skim Pelaburan Emas Palsu Elak Jadi Mangsa

Pengundi Dun Mahkota Pilih Wakil Rakyat Hari Ini

Mahkota Poll A Test For Dap To Ensure Chinese Voters Back Bn

Lirik Lagu Adiwira Firdaus Rahmat Faizal Tahir

Suami Bakar Isteri Suka Berhutang

Kain Rentang Provokatif Cemari Proses Prk Mahkota Ahmad Maslan

Cara Terbaik Perangi Jerawat Jangan Biar Jerawat Mengambil Alih Wajahmu


echo '';
Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria


Rasmi Bn Menang Tapi Pas Pn X Kalah Pmx Lihat Ini

Sambal Paru Dan Kentang

Ipang Sekali Lagi Chord

Syrian Sunnis Celebrate Hassan Nasrallah S Death

Landslide Victory For Bn With 4 Times Higher Majority

Gejala Kekurangan Vitamin D