Anifah Cadang Kereta Terbang Guna Buluh Di Sabah



(Malaysia Gazette) – Bekas Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman secara sinis meminta projek kereta terbang menggunakan buluh dibawa ke Sabah dan Sarawak.
Ia agar rakyat di kedua-dua negeri itu tidak perlu menggunakan jalan yang banyak berlubang pada masa kelak, kata Ahli Parlimen Kimanis itu.
Sindiran itu mungkin dibuat ekoran sikap kerajaan yang semakin galak meneruskan pelbagai projek namun pada masa yang sama tidak mempunyai dana kewangan untuk disalurkan kepada Sabah dan Sarawak bagi tujuan infrastruktur serta pembangunan.
Jelas Anifah, dengan alasan keadaan kewangan yang dikatakan tidak mengizinkan selain daripada kutipan cukai tertinggi sebanyak RM137.035 bilion namun tidak ada apa-apa diberikan kepada Sabah dan Sarawak sehingga kini.

“Seperti yang diumumkan pada 8 Mac lepas,  keuntungan Petronas bagi tahun kewangan 2018 telah meningkat sebanyak 22 peratus kepada RM55.3 billion.Tidakkah Sabah juga berhak ke atas keuntungan Petronas itu?
“Kita juga tahu bahawa kerajaan Persekutuan telah mengutip jumlah cukai yang tertinggi iaitu RM137.035 bilion?
“Jika selama ini Menteri Kewangan bercakap bahawa kerajaan sememangnya hendak membayar apa yang tertunggak kepada Sabah tetapi dihalang oleh keadaan kewangan semasa semestinya jumlah kutipan cukai tersebut telah mengubah situasi kewangan.
“Untuk itu, saya ingin mendapat kepastian dari Menteri Kewangan bilakah dapat memulakan bayaran apa yang tertunggak oleh dan bilakah perbincangan serta kajian semula dengan izin Sabah Special Grants serta kadar pembayaran royalti.

“Namun dalam masa yang sama, semasa keadaan kewangan yang dikatakan tidak mengizinkan, kerajaan Persekutuan telah bersetuju untuk meneruskan pelbagai projek pembangunan dan pembinaan di Semenanjung Malaysia yang menelan belanja berpuluh bilion ringgit.
“Untuk itu, apa salahnya jika sejumlah wang diperuntukkan juga bagi pembinaan infrastruktur namun adakah projek di Semenanjung jauh lebih penting daripada memberikan kemudahan asas seperti jalan, elektrik dan air untuk Sabah, Sarawak?
“Saya fikir jika kita tidak dapat menyalurkan kewangan bagi membaik pulih serta membina jalan raya untuk Sabah dan Sarawak, sesuai benarlah projek kereta terbang tersebut dimajukan dengan menggunakan buluh agar ringan serta boleh terbang supaya rakyat Sabah dan Sarawak juga tidak perlu mengharungi jalan raya berlubang,” katanya wakil rakyat bebas itu lagi.
Beliau berkata demikian ketika membahas titah Yang Dipertuan Agung di Dewan Rakyat hari ini.
Menurut Anifah, dalam era Malaysia Baru yang dilaung–laungkan, rakyat Sabah dan Sarawak akan terus menuntut supaya status rakan kongsi yang dikembalkan bukan hanya lip service sahaja.
“Kita mahukan lebih peruntukan daripada kerajaan Persekutuaan bagi membiayai projek–projek pembangunan supaya keselesaan dan kesejahteraan yang dinikmati oleh rakyat di Persekutuan Tanah Melayu dapat juga dirasai di Sabah dan Sarawak,” ujarnya.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2019/03/19/anifah-cadang-kereta-terbang-guna-buluh-di-sabah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Guna Buluh Buat Pangking

Guna Buluh Buat Pangking

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 1846 hits
Pangking buluh biasa dibuat untuk ditempatkan di laman rumah biasanya di bawah pokok untuk dijadikan tempat istrahat atau santai pada waktu petang Pangking buluh diperbuat menggunakan buluh untuk lantai penyambut dan tiang Ini kategori pang...
Kereta Terbang Menteri Tegur Sikap Rakyat Malaysia

Kereta Terbang Menteri Tegur Sikap Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 291 hits
KUALA LUMPUR Sikap rakyat terhadap idea inovasi seperti kereta terbang menyebabkan negara tidak dihormati kata Menteri Pembangunan Usahawan Redzuan Yusof Redzuan berkata jika dibandingkan di luar negara rakyat mereka terbuka dengan pelbagai...
Wajib Guna Kerusi Kereta Bayi Bermula Tahun 2020

Wajib Guna Kerusi Kereta Bayi Bermula Tahun 2020

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 819 hits
Berbanding negara luar penggunaan kerusi kereta untuk penumpang bayi di Malaysia amat kurang Namun bermula tahun 2020 penggunaan kerusi kereta bayi adalah mandatori selepas ditangguhkan pada tahun 2019 Menurut kajian yang dilakukan oleh Ins...
Goodyear Memperlihatkan Konsep Tayar Merangkap Kipas Untuk Kereta Terbang

Goodyear Memperlihatkan Konsep Tayar Merangkap Kipas Untuk Kereta Terbang

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 321 hits
Kereta terbang pertama negara berkemungkinan besar akan melakukan penerbangan pertama Jun ini Di masa hadapan kereta terbang akan menjadi pemandangan biasa setiap hari Tetapi dari apa yang dapat kita lihat sekarang rekaan kereta terbang mas...
7 Hari 6 Malam Di Kota Kinabalu Sabah Kereta Sewa Homestay Dari Zahra Rental

7 Hari 6 Malam Di Kota Kinabalu Sabah Kereta Sewa Homestay Dari Zahra Rental

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 506 hits
7 Hari 6 Malam di Kota Kinabalu Sabah Kereta Sewa Homestay Dari Zahra Rental Rakyat Malaysia kalau dapat ke Sabah dah macam melancong dalam luar negara dah Salah satu sebab adalah tiket flight ke Sabah yang lagi mahal dari ke Thailand atau ...
Perghh Tediaa Wanita Diarah Kosongkan Unit Ppr Terbang Guna Tiket Kelas Perniagaan

Perghh Tediaa Wanita Diarah Kosongkan Unit Ppr Terbang Guna Tiket Kelas Perniagaan

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 439 hits
Keratan tiket penerbangan Khalidah bersama suaminya menjadi tular di media sosial KEMELUT Projek Perumahan Rakyat Taman Manggis memasuki episod baharu yang lebih menarik apabila seorang wanita yang terlibat melakukan bantahan pengosongan ke...
Nak Sewa Kereta Apa Yang Sesuai Bercuti Di Sabah

Nak Sewa Kereta Apa Yang Sesuai Bercuti Di Sabah

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 371 hits
Nak sewa kereta pun kena pastikan tak salah pilih Jangan pilih sebab nak murah Tapi pilih kereta yang praktikal untuk disewa semasa korang Rate Harga Murah Dah jadi lumrah semua orang nak rate kereta sewa yang murah kan Tapi jangan lupa fak...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Satu Kesulitan Tidak Mungkin Menang Melawan Dua Kemudahan Tetap Optimis

Nostalgia Bedak Sejuk

Lima Gandingan Makanan Hebat Untuk Pemakanan Sihat Dari Susan Bowerman

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Experience The Bee Heat Ac Difference Experience Superior Comfort

Dua Lelaki Warga Asing Empat Lari 70 Meter Sahaja