Angkuh Sangat Tendang Saja Ultra Kiasu Ke Negara Komunis


Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah Pencinaan berlaku besar-besaran, tenggelamkan identiti Melayu

LIHAT betapa agresifnya ultra kiasu menolak apa jua perkara yang ada kaitan dengan identiti Melayu dan Islam, seperti khat jawi yang diperkenalkan di sekolah rendah sejak tahun 2016, walaupun sedikit.
Apabila ada pelajar Melayu di SJKC sebanyak 18 peratus, maka ultra kiasu ini mendabik dada, mencanang merata, bahawa betapa orang Melayu begitu terbuka mahu belajar bahasa Cina dan mahu memahami orang Cina dengan lebih baik, demi mengeratkan perpaduan.
Sebaliknya bila ada usaha supaya orang Cina dapat serba sedikit memahami Melayu, memahami seni khat misalnya, secara kolektif, tidak kira DAP, Gerakan dan MCA, mereka bersatu menentang.
Sedangkan, tidak rugi kepada sesiapapun yang ingin mempelajari sesuatu yang baharu bagi lebih memahami orang lain. Bekas Perdana Menteri, Singapura, mendiang Lee Kuan Yew boleh membaca jawi.
Ringkasnya, saya ingin nyatakan bahawa proses pencinaan sedang berlaku secara besar-besaran untuk menenggelam sebarang identiti Melayu dan Islam selaku penduduk asal negara ini. Adakah wujud perancangan untuk mengkomuniskan negara ini?
Cuba pergi melawat bandar Sekinchan, Selangor, ‘signage’ sebesar-besarnya terpampang pada nama-nama restoran Cina, langsung mengenepaikan tulisan rumi, jawi jauh sekali. Bukan sedikit tetapi begitu banyak. Ini belum lagi di lihat di Pulau Pinang, bukan Penang.
Peliknya Melayu tidak pernah bantah melihat proses pencinaan ini, apabila ultra kiasu ini mengenepikan langsung tulisan rumi. Tetapi apabila ada sedikit tulisan jawi diperkenalkan, ultra kiasu bersatu hati menentang.
Jika ada kuasa, ultra kiasu inilah orang pertama yang sepatutnya di campakkan atau tendang ke negara komunis, biar mereka rasa hidup di bawah negara Komunis. Ultra kiasu tidak layak tinggal di bumi bertuah ini. Memandang muka mereka ini, hati semakin sakit.
Tidak lama lagi, akan bersuaralah ultra kiasu dengan bilangan semakin ramai untuk menekan kerajaan menarik balik keputusan ini.
Setakat ini, seramai 138 pemimpin akar umbi DAP, termasuk 13 anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) menggesa anggota Kabinet daripada parti itu membantah rancangan memperkenalkan tulisan “khat” atau seni kaligrafi dalam kurikulum Tahun 5 Bahasa Malaysia untuk sekolah vernakular.
Dalam satu kenyataan bersama, kumpulan itu berkata pelajar sekolah vernakular sudah mempelajari “tiga bahasa dan tiga sistem penulisan”.
Sebelum ini parti Gerakan telah menyatakan bantahannya terlebih dahulu. Lihat strategi mereka, tidak kira parti, asalnya mereka Cina, seorang lambung, yang lain menunggu untuk ‘smash’.
Ianya bermula apabila minggu lalu, Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching berkata dalam satu majlis perasmian Penulisan Kreatif Bahasa Cina antara Sekolah Peringkat Kebangsaan 2019, bahawa penggunaan tulisan Jawi dalam buku teks sekolah akan terus digunakan sehingga tahun 2020.
Nie Ching menjelaskan tulisan Jawi atau seni khat dalam buku teks sudah digunakan sejak tahun 2016. Penggunaan tulisan Jawi di dalam buku teks sudah dilaksanakan sejak 2016 dan kalau nak diikutkan keputusan pada tahun itu, seni khat akan dimasukkan ke dalam buku teks pelajar Tahun Empat menjelang 2020. Cuma, katanya, kementerian masih membincangkan sama ada untuk mengekalkan tulisan Jawi atau seni khat dalam buku khat selepas tahun 2020 nanti.
Kementerian Pendidikan dalam satu kenyataan Khamis lalu menjelaskan pengenalan tulisan khat adalah untuk memupuk gaya penulisan yang indah. Kementerian itu menegaskan perkara itu tidak berkaitan dengan tulisan Jawi dan pelajar tidak dinilai di dalam peperiksaan.
Ultra kiasu ini berkata, mereka bukan tidak setuju bahawa ‘khat’ mempunyai nilai artistik, tetapi orang ramai harus digalakkan untuk menghargainya sendiri dan bukan dibuat dasar. Kumpulan itu mendakwa pengenalan tulisan “khat” merupakan usaha untuk melembagakan dan mempolitikkan tulisan Jawi.
Belajar khat Cina boleh sebab namanya Cina. Tetapi bila ada kaitan dengan jawi, Melayu, Islam, semua tidak boleh.
Kamu semua tinggal di mana? Walaupun nama negara ini bukan lagi Tanah Melayu, tetapi masih identitinya masih Melayu, iaitu MALAYSIA. Mana nak buang perkataan ‘malay’ itu? Masih kamu tidak sedar bahawa negara asal usul negara Melayu. Takkan sedikit identiti Melayu tidak boleh diinstitusikan, kamu sebagai asal usul pendatang meninstitusikan tulisan Cina sehingga menenggelamkan identiti Melayu di negeri yang kamu perintah.
Bangsa Cina ada negaranya sendiri. Kalau tidak mahu belajar sedikit khat jawi, obses dengan khat Cina yang telah dipelajari dalam SJKC, maka dirikan sekolah di negara Komunis China.
Menurut mereka, penggunaan tulisan Jawi (penjawian) sedang diusahakan di Pahang dan Melaka, selain Terengganu dan Kelantan. Ultra kiasu ini cukup takut jawi diinstitusikan.
Bila mereka mencinakan tulisan Cina diinstitusi mereka seperti di SJKC, bangunan-bangunan Cina, restoran-restoran Cina, dan semua barang kepunyaan mereka, dibuat sebesar-besarnya, orang Melayu tidak pernah bantah.
Tetapi bila ada ura-ura nak institusikan jawi, mereka bangun sehati sejiwa membantah. Komunis sungguh ultra kiasu ini.
Ultra kiasu ini berkata lagi, jika jawi institusikan SJKC(T) akan menambah masalah. Agenda mungkin merebut peluang untuk memperkenalkan Jawi di semua peringkat. Jika Jawi diinstitusikan, ia akan merosakkan fabrik sosial di Malaysia.
Merosakkan fabrik kepala bapak kau? Kamu sudah menjadi secina-cinanya, malah lebih Cina daripada Cina di negara China, mahu apa lagi. Berbaris minta jadi warganegara tetapi Bahasa Melayu tunggang-langgang? Layakkah kamu tinggal di sini.
Ultra kiasu mahu anggota Kabinet ultra kiasu DAP mesti melindungi sifat etnik Malaysia yang pelbagai dan bukan terpaksa mengikuti naratif satu bangsa, satu bahasa dan satu kebudayaan BN.
Sejak bila BN melakukan perkara ini. BN telah memikul dosa besar kerana terlalu memberikan kebebasan kepada minoriti sehingga menenggelamkan identiti Melayu Islam majoriti.
Lihat ketika musim perayaan. Tahun Baharu Cina, negara ini macam Hong Kong, seolah berada di negara Komunis China. Begitu juga Deepavali, macam di India, Krismas macam negara Kristian. Langsung tidak mencerminkan negara ini negara majoriti Melayu Islam.
Saya ingatkan ultra kiasu, kamu asal usulnya adalah ‘pendatang’ di bumi Melayu ini. Maka sedar diri sedikit jika terus mahu teruskan proses pencinaan.
Kerajaan sudah terlalu baik, memberikan kebebasan Pendidikan dengan wujud sekolah vernakular secina-cinanya sehingga orang daripada negara Komunis China menggeleng kepala melihat proses pencinaan yang sangat keterlaluan, mereka yang Cina di China pun tidak dapat pencinaan seperti ini.
Bandar Sekinchan seolah-olah berada di negara China. Saya tidak tahu, apa kerja PBT dalam memantau perkara ini? PBT di sana goyang telurkah?
Seultra-ultra mendiang Lee Kuan Yew, mendiang masih boleh membaca jawi dengan baik. Bukankah itu satu kredit. Peliknya ultra kiasu ini lebih ultra daripada mendiang Lee Kuan Yew. Dalam kata lain, ultra kiasu yang ada di negara ini sangat bahaya. Pemikiran mereka lebih Komunis daripada Komunis.
Sudah sampai masanya kerajaan hidupkan semula ISA. Apa-apa yang boleh mencetuskan keharmonian negara ini sehingga mereka hilang rasa hormat kepada penduduk dan pribumi, humban terus mereka ini ke penjara. Itu sahaja caranya untuk mengajar ultra kiasu ini daripada menjadi kurang ajar.
Selain nama Tanah Melayu, tanah ini juga dikenali sebagai tanah jawi. Saya minta mereka yang tidak mahu menerima hakikat untuk jawi diperkenalkan sedikit, sila angkat kaki, kami tak perlukan anda di bumi ini.
Apabila kamu mencinakan orang Melayu boleh. Tetapi bila sedikit saja Melayu cuba ‘memelayukan’ jadi semua tak boleh. Apakah kamu merasakan ini bumi asal usul kamu?
*Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah
Profesor Fakulti Pengajian Umum dan Pendidikan Lanjutan (FUPL)
Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA)



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/08/angkuh-sangat-tendang-saja-ultra-kiasu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Larang Solat Ini Negara Malaysia Bukan Komunis

Larang Solat Ini Negara Malaysia Bukan Komunis

papar berkaitan - pada 3/8/2019 - jumlah : 390 hits
SYARHAN HUMAIZI HALIMPENULARAN memo larangan solat ke atas pekerja oleh pihak pengurusan salah satu kilang di Klang adalah satu tindakan yang biadab dan tidak menghormati sensitiviti umat Islam yang merupakan majoriti rakyat dalam negara Ma...
Persidangan Dewan Negara Ditangguh

Persidangan Dewan Negara Ditangguh

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 166 hits
Persidangan Dewan Negara ditangguh nbsp Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 31 Jul 2019 10 42PM
Elak Penonton Rakam Video Di Pawagam Ini Yang Dilakukan Negara China Halang Jenayah Itu Berlaku

Elak Penonton Rakam Video Di Pawagam Ini Yang Dilakukan Negara China Halang Jenayah Itu Berlaku

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 229 hits
Tahun ini menyaksikan lambakan pelbagai filem tidak kira sama ada dari dalam mahupun luar negara Kemeriahan industri perfileman dalam mengeluarkan cerita berkualiti tentunya menimbulkan keterujaan orang ramai untuk menonton sendiri di pawag...
Jangan Cuma Happy Berkunjung Ke Luar Negara Bawalah Balik Pelaburan Asing Najib

Jangan Cuma Happy Berkunjung Ke Luar Negara Bawalah Balik Pelaburan Asing Najib

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 332 hits
Selain galak menjual harta negara setiap minggu kerajaan Pakatan Harapan mestilah bekerja keras menggalakkan lagi banyak pelaburan swasta masuk desak bekas Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak Jangan cuma happy berkunjung k...
Wow Lima Negara Ikut Meriahkan Tiff 2019

Wow Lima Negara Ikut Meriahkan Tiff 2019

papar berkaitan - pada 31/7/2019 - jumlah : 184 hits
Mengangkat tema The Greatest Love of All Tomohon Internasional Flower Festival 2019 akan diramaikan 30 kendaraan hias yang seluruhnya merupakan rangkaian bunga Dari 30 kendaraan tersebut 5 di antaranya adalah peserta mancanegara
Video Skuad Negara Catat Kemenangan Kedua Tewaskan Kemboja Di Kejohanan Aff B 15

Video Skuad Negara Catat Kemenangan Kedua Tewaskan Kemboja Di Kejohanan Aff B 15

papar berkaitan - pada 31/7/2019 - jumlah : 248 hits
Pasukan tuan rumah Thailand Australia dan Malaysia meneruskan rentak kecemerlangan apabila masing masing mencatatkan kemenangan kedua berturut turut di saingan peringkat kumpulan di kejohanan AFF B 15 Australia yang menewaskan Kemboja di pe...
Agong Keluarga Santai Nikmati Sajian Di Kafetaria Istana Negara

Agong Keluarga Santai Nikmati Sajian Di Kafetaria Istana Negara

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 594 hits
Sehari selepas pertabalan Yang di Pertuan Agong Ke 16 Instagram Istana Negara telah berkongsi gambar Agong dan keluarga baginda menikmati santapan tengah hari Paling menarik perhatian santapan tengah hari tersebut adalah di kafetaria Istana...
Senarai 10 Negara Paling Inovatif Di Dunia Malaysia Nombor Berapa

Senarai 10 Negara Paling Inovatif Di Dunia Malaysia Nombor Berapa

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 348 hits
Apa dia negara yang inovatif Kita tengok dulu apa makna inovatif Perkataan itu membawa maksud membawa perubahan Samada perubahan dari segi cara kerja teknologi atau sebagainya yang terkini dan asli Kalau anda rujuk dalam kamus dewan begini ...
Menteri Basuki Swasta Boleh Kelola Sumber Daya Air Tapi Kepemilikan Tetap Negara

Menteri Basuki Swasta Boleh Kelola Sumber Daya Air Tapi Kepemilikan Tetap Negara

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 188 hits
Sumber daya air dikuasai sepenuhnya oleh negara melalui tangan tangan Badan Usaha Milik Negara Badan Usaha Milik Daerah dan Badan Usaha Milik Desa
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Menu Tengahari Ikan Talang Goreng Bawang Bendi Tumis Air

Terkahwin Adik Beradik Sendiri Tanpa Sengaja Apa Status Anak Sumbang Mahram