Anggota Bomba Balai Berkenaan Terpaksa Menggunakan Baju Kalis Api Usang Yang Koyak Sekatan Ganti Perisai Lusuh


“Anggota Bomba Balai Berkenaan terpaksa menggunakan baju kalis api ‘Usang’ yang Koyak” – ‘Sekatan’ Ganti perisai Lusuh. Sembilan Balai Bomba dan Penyelamat di seluruh negara boleh dianggap berdepan masalah kekurangan baju kalis api yang kritikal berikutan tiada pembelian baharu dibuat sejak 2017.
Ini menyebabkan anggota di balai berkenaan dikatakan terpaksa menggunakan baju kalis api ‘usang’ yang koyak ataupun berkongsi baju sama dengan rakan lain yang tidak bertugas jika berlaku kebakaran.
Difahamkan, sejak 2017, pembelian baju kalis api oleh Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) terhenti berikutan urusan pembeliannya disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
Penggunaan baju kalis api yang tamat tempoh bukan saja amalan tidak profesional tapi turut mengundang maut berikutan baju berkenaan gagal berfungsi sepenuhnya untuk menghalang sambaran atau bahang api ketika anggota bomba bertugas.
Difahamkan, baju kalis api yang digunakan seluruh pegawai dan anggota bomba seluruh negara kini berusia antara lima hingga 10 tahun.
Selain menggunakan baju kalis api yang ‘nazak’, antara 30 peratus hingga 40 peratus anggota bomba di seluruh negara dilapor berkongsi baju kalis api itu dengan rakan mereka.
Terpalit masalah sama, rekrut bomba yang baru keluar dari pusat latihan.
Terpaksa Berkongsi Baju
Antara Balai Bomba yang kekurangan baju kalis api dan terpaksa berkongsi sesama mereka dilaporkan berlaku di Balai Bomba dan Penyelamat Jalan Hang Tuah dan Chow Kit, Kuala Lumpur; Ipoh dan Tapah, Perak; Shah Alam, Selangor; Alor Setar, Kedah; Seremban 2, Negeri Sembilan serta Johor Bahru, Johor.
Sumber memberitahu Harian Metro, disebabkan siasatan yang dilakukan SPRM, tiada pembelian atau perolehan baju kalis api baharu boleh dibuat sejak 2017 sehingga kini.
Menurutnya, pada 2017, SPRM merampas 6,000 baju kalis api di stor bomba di Balai Bomba Salak Tinggi bernilai hampir RM13.5 juta bagi tender dikeluarkan pada 2016.
“JBPM ataupun kerajaan dilapor membayar 98 peratus kepada pembekal iaitu RM13.2 juta sebelum baju itu dirampas,” katanya.
Sumber itu berkata, rampasan dilakukan SPRM selepas agensi antirasuah itu menerima aduan mengenai masalah pada baju kalis api dibekalkan syarikat pembekal.
Bahan Asas Nahan Mudah Terbakar
Menurutnya, pemeriksaan makmal juga mengesahkan pakaian dibekalkan itu menggunakan bahan asas daripada plastik (polyster) yang mudah terbakar.
“Sejak kes disiasat SPRM, 3,800 baju kalis api dibatalkan pembeliannya pada 2017. Bagi 2018 pula, 6,000 baju kalis api yang setiap pasang berharga antara RM2,400 hingga RM2,500 turut dibatalkan pembelian.
“Pembatalan pembelian baju kalis api juga disebabkan kawalan pihak tertentu yang kini bertugas di JBPM dan kementerian kerana mahu menentukan syarikat mana akan dianugerahkan tender berkenaan,” katanya.
Dalam perkembangan sama, sumber itu menjelaskan disebabkan kegagalan pembelian baju kalis api baharu anggota di kebanyakan balai bomba berkongsi baju itu sesama mereka.
“Boleh dikatakan satu pasang baju kalis api dikongsi antara tiga hingga empat anggota. Situasi itu berlaku hampir di semua balai di seluruh negara.
“Ia jauh berbeza berbanding jumlah ideal (sesuai) setiap anggota bomba perlu dibekalkan dua pasang baju seorang,” katanya.
Sumber itu berkata, amalan berkongsi baju kalis api juga menyebabkan anggota bomba terdedah kepada masalah kesihatan kerana kesan berpeluh pada baju merisikokan mereka kepada penularan penyakit kulit.
“Selain itu, baju bersaiz lebih besar berbanding badan si pemakai juga mendedahkan risiko berlakunya kemalangan. Anggota bomba boleh tersangkut ketika memadam api.
“Untuk makluman, jangka hayat baju kalis api adalah antara tiga hingga lima tahun, bergantung kepada penjagaan dan tahap pendedahan lapisan luar kepada api.
“Ia boleh juga menjangkau sehingga 10 tahun jika tidak digunakan langsung. Namun, penggunaan kerap akan mengurangkan jangka hayat baju kalis api itu,” katanya.
Sementara itu, Ketua Pengarah JBPM Datuk Muhamad Hamdan Wahid ketika diminta menjelaskan perkara berkenaan berkata, pihaknya dalam proses perolehan bagi mendapatkan bekalan baju kalis api itu.
Katanya, perkara dibangkitkan adalah isu dalaman dan sepatutnya tidak perlu dimaklumkan kepada media.
“Beri tahu kepada saya saja tak perlu bangkitkan kepada pihak media. Baju kalis api dalam proses perolehan (pembelian) namun saya tidak boleh beri jaminan bila (pembelian boleh dibuat),” katanya.
Sumber: harian Metro
The post “Anggota Bomba Balai Berkenaan terpaksa menggunakan baju kalis api ‘Usang’ yang Koyak” – ‘Sekatan’ Ganti perisai Lusuh appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/anggota-bomba-balai-berkenaan-terpaksa-menggunakan-baju-kalis-api-usang-yang-koyak-sekatan-ganti-perisai-lusuh/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenapa Halang Pembelian Baju Kalis Api Bomba Sampai Lusuh Demi Menyelamat

Kenapa Halang Pembelian Baju Kalis Api Bomba Sampai Lusuh Demi Menyelamat

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 806 hits
Kuala Lumpur Sembilan Balai Bomba dan Penyelamat di seluruh negara boleh dianggap berdepan masalah kekurangan baju kalis api yang kritikal berikutan tiada pembelian baharu dibuat sejak 2017 Ini menyebabkan anggota di balai berkenaan dikatak...
Siapakah Menteri Yang Meluluskan Pembelian Baju Bomba Palsu Pada Tahun 2016

Siapakah Menteri Yang Meluluskan Pembelian Baju Bomba Palsu Pada Tahun 2016

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 448 hits
Baju bomba palsu SPRM minta bantuan forensik firma UK Hariz Mohd dan Koh Jun Lin SPRM sedang dalam proses untuk menentukan jika 6 000 baju kalis api bernilai RM13 5 juta yang dibeli Jabatan Bomba dan Penyelamat pada 2016 merupakan barang pa...
Kerana Rasuah Baju Bomba Tidak Dapat Dibekalkan Apa Komen Najib Agaknya

Kerana Rasuah Baju Bomba Tidak Dapat Dibekalkan Apa Komen Najib Agaknya

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 529 hits
Sembilan Balai Bomba dan Penyelamat di seluruh negara boleh dianggap berdepan masalah kekurangan baju kalis api yang kritikal berikutan tiada pembelian baharu dibuat sejak 2017 Ini menyebabkan anggota di balai berkenaan dikatakan terpaksa m...
Kisah Benar Pelajar Darjah 1 Pakai Baju Sekolah Usang Milik Kakaknya Buat Aku Menangis

Kisah Benar Pelajar Darjah 1 Pakai Baju Sekolah Usang Milik Kakaknya Buat Aku Menangis

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 836 hits
SAAT kawan kawan lain menikmati hari pertama persekolaha dengan pakaian dan kelengkapan serba baharu ada hati yang masih kental berbaju lama Ada sesetengah murid yang amat memahami kesusahan keluarga dan akan sanggup untuk memakai pakaian k...
Ph Sibuk Janji Nak Bela Untung Nasib Penduduk Cameron Highlands Anggota Bomba Adib Diabaikan Saja

Ph Sibuk Janji Nak Bela Untung Nasib Penduduk Cameron Highlands Anggota Bomba Adib Diabaikan Saja

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 512 hits
KENYATAAN AKHBAR PEMUDA UMNO CAMERON HIGHLANDNasib Anggota Bomba Adib Tak Terbela PH Tawarkan Diri Nak Jaga Masa Depan Penduduk Cameron Highlands PulaHari ini ahli keluarga Allahyarham Muhammad Adib beserta keluarga besar Jabatan Bomba Dan ...
Kas Daerah Kosong Gaji Anggota Dprd Kepri Terpaksa Dicicil

Kas Daerah Kosong Gaji Anggota Dprd Kepri Terpaksa Dicicil

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 180 hits
Anggota Fraksi Partai Demokrasi Indonesia Perjuangan DPRD Provinsi Kepulauan Riau Ruslan Kasbulatov menyorot persoalan gaji anggota legislatif yang dalam beberapa tahun terakhir kerap dicicil
Baju Korporat

Baju Korporat

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 2349 hits
PurpleDark GreyDark BrownGreyGreenYellow
Adun Jeram Beri Sumbangan Baju Sekolah Jenama Yb Shaid Rosli Pula

Adun Jeram Beri Sumbangan Baju Sekolah Jenama Yb Shaid Rosli Pula

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 330 hits
TIDAK peduli dengan kritikan ADUN Jeram Mohd Shaid Rosli kali ini dilapor memberi sumbangan sebanyak 10 000 helai baju sekolah yang katanya disediakan khas dengan jenama sendiri YB Shaid Rosli Ini adalah sumbangan ikhlas bagi membantu pelaj...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


The Friendly S Music Pub By Kvadrat Architects In Astana Kazakhstan

Kunjung Marhaban Aidilfitri 2024

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal