Anda Mungkin Tak Suka Tapi Daun Pokok Ini Memang Sangat Mujarab Merawat 4 Jenis Penyakit Paling Ditakuti Di Dunia




Sukun adalah salah satu jenis buah yang sering dimasak menjadi berbagai macam sajian. Salah satu hidangan yang paling popular adalah sukun goreng atau sukun rebus. Buah sukun memiliki karakter yang manis, lembut dan mengenyangkan.


Namun terbukti sukun tidak hanya dimanfaatkan buahnya saja. Daun sukun yang berbentuk lembaran besar, sedang dan kecil juga bermanfaat untuk manusia. Bentuk daun memiliki ciri-ciri garis yang kasar dengan warna hijau tua dan hijau muda.

Manfaat Daun Sukun Kering

Apakah daun sukun kering boleh memberikan manfaat? Daun sukun memiliki bentuk yang lebar dengan beberapa garis-garis ruas yang terlihat sangat jelas. Daun memiliki warna hijau yang sangat identik. Beberapa jenis sebatian yang ditemukan pada daun sukun kering memang efektif untuk mengatasi beberapa jenis penyakit.

Dalam sebuah penelitian ditemui sebatian kuat daun sukun kering seperti zat anti inflamasi, riboflavin, asid hidrosianat, asetikolan dan juga tanin. Daun sukun kering juga mengandung zat anti oksidan tinggi dan beberapa jenis mineral lainnya. Tapi terbukti pokok sukun tidak hanya dimanfaatkan bahagian buahnya saja, sebab sudah terbukti lama daun sukun berkhasiat sebagai tanaman ubat.

Dibawah ini adalah beberapa manfaat dari daun sukun kering :

1. Mengubati Penyakit Ginjal

Penyakit ginjal menjadi penyakit yang sangat menakutkan. Orang yang sudah menderita penyakit gagal ginjal harus mencuci darah secara rutin. Efek dari pengubatan ini memang tidak cukup baik untuk tubuh sehingga sering membuat penderita tidak ingin menjalani cuci darah.

Namun, ternyata manfaat daun sukun kering boleh digunakan sebagai ubat yang sangat selamat. Daun sukun memiliki sebatian khusus yang boleh mendorong efek diuretik. Penderita sakit ginjal boleh memakai terapi ini selama beberapa bulan hingga benar-benar mampu sembuh.

2. Menurunkan Kadar Kolesterol



Kadar kolesterol didapati dari makanan yang banyak mengandung lemak tepu dan jenis lemak trans. Jenis lemak ini boleh didapati dari berbagai macam daging yang mengandung lemak seperti lemak pada daging lembu, lemak pada kulit daging ayam dan minyak sayuran seperti jenis minyak sawit. Kolesterol tidak boleh digunakan oleh tubuh dan akan berkumpul dalam darah. Efek jangka masa panjangnya adalah menyebabkan penyakit jantung dan serangan stroke.

Daun sukun terbukti boleh digunakan sebagai ubat untuk menurunkan kadar kolesterol. Kolesterol akan keluar dari bahagian darah dan menjadi sisa-sisa metabolisme yang akan keluar melalui air kencing atau najis.

3. Menurunkan Risiko Penyakit Jantung

Penyakit jantung boleh disebabkan oleh berbagai macam sebab seperti komplikasi dari stroke, diabetes atau gagal ginjal. Selain itu pola metabolisme tubuh yang tidak baik boleh menyebabkan pembentukan plak dalam pembuluh darah, pengerasan pembuluh darah dan berbagai kelainan jantung lainnya.

Bahagian yang paling mengerikan adalah serangan jantung yang boleh terjadi bila-bila saja. Untuk mengatasi dan menurunkan risiko penyakit jantung boleh menggunakan terapi air teh dari daun sukun.

Daun sukun membuat tekanan darah dan aliran darah pada pembuluh darah menjadi lebih baik. Kesan dalam jangka lama boleh membuat jantung menjadi lebih sihat.

4. Mengelakkan Pembentukan Sel Kanser

Kanser boleh disebabkan oleh berbagai perkara yang terjadi dalam tubuh manusia. Namun penyebab asasnya adalah kerana rosaknya sel-sel sihat dalam tubuh yang disebabkan oleh berbagai jenis zat radikal bebas. Akibatnya maka sel-sel yang sihat bermutasi dan boleh menyebabkan kanser.

Sel kanser boleh muncul disemua jenis organ tubuh manusia dan berjangkit ke bahagian organ tubuh yang lain. Untuk menurunkan risiko kanser dan menyembuhkan kanser maka rebusan daun sukun kering boleh menjadi pengganti kemoterapi. Manfaat antioksidan pada daun sukun kering sangat tinggi dan boleh mengatasi masalah kanser.

5. Mengubati Asid Uric

Asid uric boleh menyebabkan tubuh menjadi lemah. Bahkan pada keadaan lebih teruk boleh menyebabkan penderita mengalami radang sendi dan kelumpuhan. Penyakit ini disebabkan kerana tingginya kadar asid dalam pembuluh darah.

Penyakit ini sering terjadi pada orang tua dan disertai dengan beberapa masalah lain seperti diabetes, stroke, atau hipertensi. Pengambilan teh dari daun sukun yang sudah dikeringkan secara efektif boleh menurunkan asid uric secara berkala. Daun sukun kering juga memiliki kesan anti keradangan sehingga sangat baik untuk menurunkan risiko radang pada sendi.

Dalam tempoh terapi dengan daun sukun kering maka sangat disarankan untuk menghindari berbagai jenis sayuran hijau yang boleh menyebabkan tingginya kadar asid uric seperti kangkung, kacang panjang, bayam, sawi dan beberapa jenis makanan yang mengandungi lemak haiwan.

6. Mengubati Penyakit Hati



Hati memiliki fungsi untuk menampung semua racun dalam tubuh dan meneutralkannya kembali. Hati yang sudah digunakan oleh tubuh untuk meneutralkan boleh mengalami masalah kerana keadaan metabolisme tubuh yang buruk.

Selain itu pengambilan alkohol dan rokok juga boleh meningkatkan risiko penyakit ini. Daun sukun kering yang sudah direbus dan dijadikan dalam bentuk teh boleh bermanfaat untuk mengatasi keradangan atau pembengkakan hati.

Beberapa jenis sebatian seperti asetilkolin sangat baik untuk melawan keradangan. Hindari rokok dan alkohol selama tempoh melakukan terapi ini.

7. Mengubati Alergi

Alergi sering menyebabkan tubuh mengalami gatal-gatal dari kegatalan biasa hingga parah. Alergi disebabkan kerana tubuh tidak boleh membentuk hormon dan enzim yang membuat sistem anti alergi untuk tubuh. Akibatnya maka tubuh mengalami beberapa kegagalan sistem dalam membuat kekebalan pada zat tertentu.

Pengambilan daun sukun kering sangat bermanfaat untuk mengatasi masalah alergi. Ketika terapi sebaiknya juga menghindari berbagai punca alergi dan mulai mensimulasi tubuh ketika sudah mendapatkan kesan dari pengambilan daun kering.

8. Mengubati Penyakit Pembesaran Limpa

Pembesaran limpa boleh disebabkan kerana rosaknya sistem limpa dalam tubuh. Puncanya sangat berbeza-beza namun yang paling sering adalah tubuh terlalu banyak menampung racun. Enzim dan hormon dalam tubuh mengalami kerosakan dan berbagai macam makanan yang buruk membuat limpa tidak boleh berfungsi dengan baik. Manfaat daun sukun kering memiliki fungsi sebagai anti racun dan untuk detoksifikasi atau mengeluarkan racun dalam tubuh. Daun sukun kering yang sudah dibuat menjadi teh akan efektif dalam menyembuhkan penyakit ini.

9. Mengubati Sakit Gigi

Sakit gigi yang disebabkan kerana lubang pada gigi menjadi salah satu keluhan yang biasa kita dengar. Rasa sakit akan menyerang ketika ada banyak bakteria dan kuman yang berkumpul pada lubang gigi. Daun sukun kering bermanfaat sebagai anti racun yang akan membunuh semua kuman dan bakteria pada lubang gigi. Berkumur dengan teh dari rebusan daun sukun kering akan memberikan kesan menenangkan untuk rasa sakit dan membuat sakit gigi tidak sering berulang.

10. Anti Pendarahan

Pada zaman dahulu rebusan daun sukun kering sering menjadi ubat anti pendarahan. Kes yang paling sering terjadi adalah untuk mengubati pendarahan pada ibu yang baru saja melahirkan. Hal ini disebabkan kerana sebatian kimia dalam daun sukun kering boleh melancarkan sistem pembuluh darah dan menghentikan pendarahan. Minum tiga kali sehari bagi ibu yang mengalami pendarahan akan menghentikan pendarahan dan membantu kesihatan cepat pulih.

Tip Membuat Ramuan Daun Sukun Kering

Untuk membuat ramuan daun sukun kering, pastikan anda memilih daun sukun segar yang masih tumbuh pada batang atau dahan. Jangan menggunakan daun sukun kering yang sudah jatuh ke tanah atau rosak. Berikut cara mudah untuk membuat teh dari daun sukun kering :

Pilih beberapa helai daun sukun yang sudah tua. Cirinya adalah karakter daun sukun yang keras, garis-garis yang jelas dan warna hijau tua hingga kebiruan.

Cuci daun sukun yang baru dipetik dengan air mengalir, jika kotor maka bersihkan dengan berus. Pilih jenis daun yang tidak terluka atau berkerak.
Potong halus daun sukun yang masih basah.

Jemur di bawah sinar matahari. Perhatikan kebersihan tempat untuk menjemur dan jangan sampai kena air selama proses pengeringan.
Rebus daun sukun yang sudah kering dan bila sudah baki setengahnya maka tambah air lagi hingga benar-benar berwarna coklat dan kental.

Tapis rebusan daun sukun kering dan gunakan untuk pengubatan beberapa jenis penyakit seperti yang sudah disebutkan.
Tambahkan madu atau gula batu untuk menghilangkan kesan pahit.

sumber:infokinimalay.blogspot.com © copyright 2018 – All rights reserved
BLOGMAZEER.COM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.blogmazeer.com/2018/12/anda-mungkin-tak-suka-tapi-daun-pokok.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Abang Bomba Sudah Ramai Tahu Memang Hebat Tapi Si Kecil Ini Pula Ternyata Sangat Pintar Apabila

Abang Bomba Sudah Ramai Tahu Memang Hebat Tapi Si Kecil Ini Pula Ternyata Sangat Pintar Apabila

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 392 hits
LELAKI berdepan detik cemas apabila dua anaknya terperangkap di dalam kereta ketika dia memberhentikan kenderaannya untuk menyerahkan sepucuk surat kepada jirannya di Bandar Sunway Subang Jaya hari ini Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Suban...
Anak Suka Buat Sepah Sebenarnya Dia Sedang Rangsang Sensori Deria Jangan Marah Tapi Latih Anak Tak Buat Sepah

Anak Suka Buat Sepah Sebenarnya Dia Sedang Rangsang Sensori Deria Jangan Marah Tapi Latih Anak Tak Buat Sepah

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 388 hits
Anda perlu faham apabila anak membuat sepah ketika bermain dia sebenarnya sedang merangsang sensori deria Si kecil berpeluang untuk bereskperimen dengan deria sentuh hidu lihat dan dengar Selain itu tangannya akan bergerak secara aktif dan ...
Pesanan Untuk Mereka Yang Tak Suka Berita Artis Tapi Follow Baca Dan Siap Share

Pesanan Untuk Mereka Yang Tak Suka Berita Artis Tapi Follow Baca Dan Siap Share

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 353 hits
Hi korang Tadi ada tengok live facebook kumpulan Fortenn dan Izue Islam di konti Suria FM Nak cerita sikit pasal komen2 dari penonton live tersebut Korang yang baca berita hiburan ni berita pasal artis keluar dari group band diaorang artis ...
Suara Dah Sedap Tapi Masih Ramai Tak Suka

Suara Dah Sedap Tapi Masih Ramai Tak Suka

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 286 hits
Selepas mencetuskan kontroversi dengan mendakwa tidak mendapat layanan yang baik ketika pentas akhir Gegar Vaganza 5 baru baru ini Aliff Syukri sekali The post appeared first on
Suka Berselfie Menunjukkan Anda Ada Penyakit Mental Kronik

Suka Berselfie Menunjukkan Anda Ada Penyakit Mental Kronik

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 229 hits
Suka Berselfie Menunjukkan Anda Ada Penyakit Mental Kronik Baca Penjelasan Ni Berselfie atau berswafoto belum diklasifikasikan sebagai penyakit mental kronik di Malaysia bagaimanapun tahap obses masyarakat kita terhadap aktiviti trend itu s...
Melayu Ego Ngang Memang Tak Suka Dengar Ni

Melayu Ego Ngang Memang Tak Suka Dengar Ni

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 276 hits
Mereka lebih SUKA termakan gula tebu di bibir Manis walaupun akan kencing Manis dari telan Yang pahit sebagai ubat
Berbagai Macam Jenis Penyakit Yang Sering Menyerang Kenari

Berbagai Macam Jenis Penyakit Yang Sering Menyerang Kenari

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 322 hits
Burung kenari merupakan burung favorit serta kebanggan bagi para pecinta kenari Dalam memelihara burung kenari tentu ada banyak kemudahan serta ada tantangannya tersendiri Jika dengan senang hati merawat kenari maka tentu akan terasa mudah ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar

Rancangan Televisyen Itali Menjemput Bayi Kembar Sembilan