Anda Harus Tahu 13 Aurat Wanita Dalam Islam


Anda Harus Tahu 13 Aurat Wanita Dalam Islam. Sungguh indah seorang wanita dalam Islam. Wanita tersebut lagi indah bila batasan-batasan dijaga dengan baik dan sempurna. Oleh itu, DH ingin kongsikan 13 Aurat Wanita Dalam Islam yang patut diketahui oleh lelaki dan perempuan..

Anda Harus Tahu 13 Aurat Wanita Dalam Islam
Berikut dikongsikan aurat-aurat wanita yang perlu diketahui..
Satu
Bulu kening – Menurut Bukhari, Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening – Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.
Dua
Kaki (tumit kaki) semacam hantu loceng – Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan – Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31. Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan/ melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng…sama juga seperti pelacur dizaman jahiliyah ….
Tiga
Wangian – Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong kapal kata orang sekarang hidong belang – Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.
Empat
Dada – Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka – Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.
Lima
Gigi – Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya – Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani, Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah – Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.
Enam
Muka dan leher – Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu. Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.
Tujuh
Muka dan Tangan – Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecu ali pergelangan tangan dan wajah saja – Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.
Lapan
Tangan – Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya – Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.
Sembilan
Mata – Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya – Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.
Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram – Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.
Sepuluh
Mulut (suara) – Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik – Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32.
Sabda SAW, Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi – Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.
Sebelah
Kemaluan – Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka – Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.
Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya – Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.
Tiada seorang perempuanpun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah – Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.
Duabelas
Pakaian – Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti – Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu D , An Nasaii dan Ibn Majah.
Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 59. Bermaksud : Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah diken ali . Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang.
Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya – Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim. Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.
Tigabelas
Rambut – Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya – Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.
Allahu’alam…
Kredit > FB
The post Anda Harus Tahu 13 Aurat Wanita Dalam Islam appeared first on Doa Harian.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://doaharian.net/2018/11/05/anda-harus-tahu-13-aurat-wanita-dalam-islam/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=anda-harus-tahu-13-aurat-wanita-dalam-islam

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berawal Ikut Kajian Wanita Ini Akhirnya Putuskan Masuk Islam Netizen Semoga Istiqomah

Berawal Ikut Kajian Wanita Ini Akhirnya Putuskan Masuk Islam Netizen Semoga Istiqomah

papar berkaitan - pada 26/12/2020 - jumlah : 251 hits
Mualaf merupakan sebutan bagi orang non muslim yang mempunyai harapan masuk agama Islam atau orang yang baru masuk Islam Seseorang yang ingin masuk Islam cukup melafalkan dua kalimat syahadat dan menjalan kewajiban agama seperti sholat lima...
Baby Bump Itu Aurat Suami Ingatkan Isteri Ada Lelaki Suka Tengok Wanita Mengandung

Baby Bump Itu Aurat Suami Ingatkan Isteri Ada Lelaki Suka Tengok Wanita Mengandung

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 406 hits
Baby bump itu AURAT Memandangkan ramai yang belum tahu atau terlepas pandang tentang ini harap perkongsian ini membantu kita semua Para lelaki wajib tahu kerana kalian merupakan seorang anak abang atau adik dan akan menjadi seorang suami ay...
Tantangan Yang Harus Dihadapi Sebagai Pebisnis Wanita

Tantangan Yang Harus Dihadapi Sebagai Pebisnis Wanita

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 213 hits
Dalam perjuangan mengembangkan usahanya perempuan pengusaha seringkali mengalami tantangan yang lebih besar dan lebih banyak daripada yang dihadapi pengusaha laki laki Untuk itu bagi Anda seorang wanita yang ingin berwirausaha harus siap me...
Ambil Alih Kerusi Pas Exco Wanita Pahang Di Ingatkan Tidak Mendabik Dada Dengan Kuasa

Ambil Alih Kerusi Pas Exco Wanita Pahang Di Ingatkan Tidak Mendabik Dada Dengan Kuasa

papar berkaitan - pada 22/12/2020 - jumlah : 295 hits
KUANTAN Pertubuhan Suara Anak Pahang mengingatkan seorang exco wanita Pahang supaya tidak mendabik dada dan takbur dengan pangkat dan kuasa yang diberikan rakyat pada masa kini Pengerusinya Haslihelmy DM Zulhasli berkata maklumat daripada p...
Grand Final Gala Night Rendah Martabat Wanita

Grand Final Gala Night Rendah Martabat Wanita

papar berkaitan - pada 22/12/2020 - jumlah : 200 hits
Masyarakat tuju kemajuan tak perlu program sebegini Ketua Wanita ISMA BANGI Penganjuran Grand Final Gala Night bagi Miss Mrs Plus World Malaysia 2020 yang akan diadakan pada 2 Januari depan hanyalah satu bentuk eksploitasi terhadap wanita p...
Pelamin Amp Hantaran Semua Dah Siap Wanita Kecewa Bakal Suami Tiba2 Ghaib

Pelamin Amp Hantaran Semua Dah Siap Wanita Kecewa Bakal Suami Tiba2 Ghaib

papar berkaitan - pada 23/12/2020 - jumlah : 474 hits
Hari perkahwinan merupakan saat yang paling dinantikan oleh bakal pasangan raja sehari Detik itulah tersimpulnya cinta sejati antara dua hati dalam satu ikatan sah Walau bagaimanapun buat wanita ini ia merupakan satu mimpi ngeri apabila har...
Wanita Juga Boleh Alami Ketagihan Seks

Wanita Juga Boleh Alami Ketagihan Seks

papar berkaitan - pada 22/12/2020 - jumlah : 1288 hits
Berdekad lamanya masalah ketagihan seks dipercayai hanya dialami kaum lelaki dan wujud kepercayaan bahawa wanita tidak mungkin akan mengalaminya Malah banyak kajian hanya menunjukkan kesannya pada lelaki dan pengkaji tidak terfikir untuk me...
Wanita Berusia 53 Tahun Korban Terbaharu Rabies Di Sarawak

Wanita Berusia 53 Tahun Korban Terbaharu Rabies Di Sarawak

papar berkaitan - pada 23/12/2020 - jumlah : 218 hits
KUALA LUMPUR Seorang wanita berusia 53 tahun menjadi korban terbaharu wabak rabies di Sarawak Menurut Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Noor Hisham Abdullah mangsa kesembilan itu dimasukkan ke Hospital Sibu pada 8 Disember lalu selepas menga...
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Crepe Choc Coffee

Penduduk Malaysia Yang Memperoleh Rm5k Menanggung Hutang Kad Kredit Sehingga Rm20k

Pm Perlu Terus Tekan Untuk Menaikkan Gaji Minima Ke Rm2000

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Mak Tatang Abg Sampai Kahwin Pun Dia Sanggup Gadai Emas Tak Cukup Itu Abg Siap Suruh Jual Kereta

Intervensi Kemahiran Asas Membaca Klinik Asas 2m Klinik Asas Membaca Menulis