Ancaman Gerakan Zaman Baru New Age Movement



Asal usul Gerakan Zaman Baru (New Age Movement  - NAM) adalah bersumberkan kepada ajaran agama Hindu, Buddha, falsafah Yunani, Yahudi dan Mesir Kuno termasuk falsafah Tao.

Menurut Dr. Fouz A. Kurdi, ajaran ini masuk ke dalam Islam seawal akhir abad pertama Hijrah dan menjadi lebih kukuh pada abad ke-2 H seiring dengan bertambahnya bilangan penganut Islam dan pengaruh penterjemahan ajaran falsafah Yunani.

Di sinilah muncullah kelompok gnostisime dalam bentuk tasawwuf yang menyeleweng, Syiah yang ekstrem, Isma’iliyyah Batiniyyah, dan selainnya.

NAM mula terbentuk secara lebih tersusun pada separuh kedua abad ke-19 dan digerakkan oleh 4 gerakan utama iaitu Transcendentalism yang diwakili oleh Ralph Emerson, New Thought oleh Phineas Quimby, Spiritualism oleh Emanuel Swedenborg danTheosopical Society oleh Helena Balavatsky.

Di sinilah munculnya bibit awal NAM yang dianggap sebagai gerakan spiritual di Barat yang akan menjadi penyelamat kepada generasi pemuda Amerika pada ketika itu yang dikenali dengan nama hippies dan punks.

Sehingga kini, NAM terus berkembang menyelusup masuk dalam pemikiran manusia melalui buku, seminar dan lain-lain yang membawa tema kebahagiaan, ketenangan dan kejayaan dalam hidup melalui amalan kerohanian yang bersifat trans-agama.

Apa yang merisaukan kita selaku umat Islam, kita sudah pasti tidak menginginkan identiti dan pemahaman Islam luput sedikit demi sedikit atas nama keterbukaan.

Daripada Abu Sa’id al-Khudri bahawa Nabi SAW bersabda bermaksud: “Kamu semua pasti akan mengikut jalan orang-orang sebelum kamu semua sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta sehinggalah jika mereka masuk ke dalam lubang biawak pun kamu semua akan memasukinya.

Kami (iaitu para sahabat) bertanya: Ya Rasulullah, adakah mereka itu Yahudi dan Nasrani? Baginda menjawab: Siapa lagi (kalau bukan mereka)?” (Riwayat al-Bukhari, no. 3456)

Ibn Hajar al-‘Asqalani menyatakan: Ibnu Battal berkata: Rasulullah SAW memberitahu bahawa umatnya akan mengikuti perkara-perkara baru daripada hal-hal bidah dan yang mengikut hawa nafsu sebagaimana yang berlaku kepada umat sebelum mereka.

Baginda telah memberi amaran dalam banyak hadis tentang keadaan akhir zaman yang buruk. Kiamat tidak akan berlaku kecuali kepada manusia-manusia yang buruk. Ketika itu agama hanya dipegang oleh orang-orang tertentu sahaja.

Ibnu Hajar berkata: Sesungguhnya telah berlaku kebanyakan daripada apa yang Nabi SAW berikan amaran tentang dan akan berlaku yang selebihnya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2019/10/nam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Kota Baru Di Tengah Ancaman Resesi Ekonomi Dan Kepungan Asap

Ibu Kota Baru Di Tengah Ancaman Resesi Ekonomi Dan Kepungan Asap

papar berkaitan - pada 27/9/2019 - jumlah : 197 hits
Pemerintah akan terus menjaga sekaligus merespons ekonomi global guna mengantisipasi pertumbuhan ekonomi dunia yang melambat
Isu Tanah Kampung Baru Antara Ph Vs Zaman Najib

Isu Tanah Kampung Baru Antara Ph Vs Zaman Najib

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 278 hits
KUALA LUMPUR Apa zaman Najib dulu dia tak jual aset Itu soal Ketua Penerangan Parti Pribumi Bersatu Malaysia Dr Md Jidin menjawab dakwaan bekas perdana menteri yang mempertikaikan penjualan aset negara sejak kebelakangan ini Timbalan Menter...
Baru Nak Dapat Nametag

Baru Nak Dapat Nametag

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 306 hits
Lagi 2 bulan aje sekolah tadika Tahun depan dah naik darjah 1 Bayar yuran dari hujung tahun lepas baru tadi dapat nametag Haishh tenang lah emak emak sekalian ye Ingatkan dah boleh bertenang dah dari kerja jahit nametag ni Ada lagi Hmm mema...
Tanah Kg Baru Rm850 Saja Patut Rm 2 000 Sekaki Persegi Kata Dpmm

Tanah Kg Baru Rm850 Saja Patut Rm 2 000 Sekaki Persegi Kata Dpmm

papar berkaitan - pada 25/9/2019 - jumlah : 318 hits
Setiausaha Agung Dewan Perniagaan Melayu Malaysia Amirhamzah Karim mempersoalkan tindakan kerajaan yang mahu membeli tanah di Kampung Baru pada harga rendah Katanya harga yang ditawarkan seharusnya berpatutan dengan nilai tanah semasa iaitu...
Kerajaan Patut Pajak Baru Kampung Bharu Kekal Milik Melayu

Kerajaan Patut Pajak Baru Kampung Bharu Kekal Milik Melayu

papar berkaitan - pada 25/9/2019 - jumlah : 389 hits
Presiden Dewan Perniagaan Melayu Malaysia Datuk Seri Syed Hussein Syed Al Habshee berbincang sesuatu bersama barisan kepimpinan tertinggi DPMM selepas sidang media mengenai perkembangan DPMM dan isu semasa di Pejabat DPMM Bukt Damansara Kua...
Logo Baru Proton 2019

Logo Baru Proton 2019

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 2335 hits
Proton Holdings Bhd melancarkan logo dan slogan baharu Inspiring Connections pada 24 September 2019 Logo baharu menampilkan rekaan bulat dan masih mengekalkan lambang harimau tetapi memasukkan semula perkataan Proton Lambang harimau dikemas...
Stop Politicising Kampung Baru Redevelopment Plans Khalid Samad

Stop Politicising Kampung Baru Redevelopment Plans Khalid Samad

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 234 hits
The opposition were told yesterday to stop politicising the Kampung Baru land deal Federal Territories Minister Khalid Samad said the redevelopment of Kampung Baru was being done in the interest and the benefit of its populace whereby the g...
Cuepacs Gesa Kerajaan Batal Dasar Beku Ambil Kakitangan Baru

Cuepacs Gesa Kerajaan Batal Dasar Beku Ambil Kakitangan Baru

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 190 hits
Kongres Kesatuan Pekerja Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam menggesa kerajaan mengkaji secara rasional dasar tidak membuat pengambilan baru kakitangan awam bagi mengelakkan stres dan risiko Presidennya Azih Muda bimbang cadangan pendekatan ter...
6 Teknologi Canggih Untuk Atasi Kabut Asap Sementara Ini Sih Baru Ada Di Luar Negeri

6 Teknologi Canggih Untuk Atasi Kabut Asap Sementara Ini Sih Baru Ada Di Luar Negeri

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 244 hits
Semoga bisa diterapkan di Indonesia ya biar nggak ada lagi yang menderita karena kabut asap atau polusi udara lain
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega