Analogi Khalid Samad Mengenai Janji Rasulullah Tak Tepat


ISMA WEB Usah letak beban kesalahan sendiri kepada Rasulullah ﷺ: MUIS

BANGI – Pengarah Komunikasi Parti Amanah Negara (PAN), Khalid Samad diingatkan supaya tidak meletakkan bebanan kesalahan yang dilakukan parti politik itu kepada Rasulullah ﷺ. 
Ahli Majlis Ulama Isma (MUIS), Dr Ahmad Sanusi berkata, analogi yang mengaitkan janji manifesto kerajaan Pakatan Harapan (PH) dengan kisah umrah Rasulullah ﷺ adalah tidak tepat.
Beliau dalam satu kenyataan berkata, ini kerana keluarnya Rasulullah ﷺ untuk menunaikan umrah pada waktu Hudaibiyyah dikira sebagai umrah, dan ia direkodkan oleh al-Imam al-Bukhari dalam sahihnya.
“Daripada Saidina Anas, beliau berkata: Sesungguhnya Rasulullah telah menunaikan Umrah sebanyak empat kali, kesemuanya di dalam bulan Zulqaedah melainkan Umrah yang dilakukan bersama ibadah Haji Baginda. Umrah yang pertama adalah Umrah daripada Hudaibiyyah, atau Umrah ketika waktu Hudaibiyyah pada bulan Zulqaedah…,” katanya.
Beliau berkata demikian mengulas kenyataan Khalid hari ini yang memberi contoh kisah Rasulullah ﷺ bagi merujuk kepada kegagalan Pakatan Harapan (PH) menunaikan janji manifesto pilihan raya lalu.
Khalid pada ucapan pengulungan Konvensyen Nasional Amanah 2018 di Hotel Casuarina, di Ipoh hari ini dipetik sebagai berkata:
“Ada orang kata, kita tidak tunaikan janji. Nabi ﷺ pun dulu pernah bawa sahabat dari Madinah nak ke Makkah, (baginda) berjanji nak buat umrah, tetapi dihalang. Sampai di Hudaibiyah, tidak dapat. Itu nabi! Apalah janji manifesto yang dibuat oleh manusia biasa.”
Mengulas lanjut, Dr Ahmad Sanusi berkata, Imam Ibn Hajar dalam huraian hadis berkenaan menyatakan bahawa umrah pada hari Hudaibiyyah itu juga dikira sebagai salah satu umrah yang empat dilakukan oleh Rasulullah ﷺ.
Beliau menjelaskan, menurut Ibn Hajar, umrah itu tidak dianggap sebagai umrah yang rosak yang perlu di qada, bahkan, ia adalah sempurna.
“Atas sebab itu umrah Hudaibiyyah dianggap sebagai umrah yang empat yang pernah ditunaikan oleh Rasulullah ﷺ seperti yang dinyatakan dalam hadis al-Bukhari di atas.
“Pendapat yang sama turut disuarakan oleh al-Imam Ibn al-Qayyim di dalam Kitabnya Zad al-Maad yang meletakkan umrah Hudaibiyyah sebagai umrah yang pertama Baginda setelah hijrah. 
“Beliau seterusnya menjelaskan, apabila Qurasyh menghalang Rasulullah ﷺ, Baginda menyembelih al-Budn (unta Baginda), kemudian Rasulullah ﷺ mencukur kepala, dan bertahallul dari ihram mereka dan pulang ke Madinah,” katanya.
Katanya, melalui huraian Ibn Hajar dan Ibn al-Qayyim itu, jelas menunjukkan bahawa Rasulullah ﷺ menunaikan umrah pada Hudaibiyyah.
“Dakwaan yang menyatakan Rasulullah tidak menunaikan janji kerana dihalang oleh Quraysh tersebut adalah dakwaan yang tidak tepat.
“Akhir sekali, janganlah kerana kesilapan kita, bebanan ini diletakkan kepada Rasulullah ﷺ,” katanya.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2018/12/analogi-khalid-samad-mengenai-janji.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dr Asyraf Wajdi Tidak Sepatutnya Khalid Samad Samakan Mungkir Janji Menifesto Dengan Tindakan Nabi

Dr Asyraf Wajdi Tidak Sepatutnya Khalid Samad Samakan Mungkir Janji Menifesto Dengan Tindakan Nabi

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 357 hits
Tergamak sungguh Pimpinan Parti Amanah Nasional YB Khalid Samad menisbahkan dan menyamakan pemungkiran janji manifesto PH mereka dengan Junjungan Nabi SAW Hakikatnya Nabi SAW tidak pernah mungkir janji Sedarlah bahawa Nabi SAW membuat apa j...
Pernahkah Nabi Tak Tunai Janji Mufti Perlis Soal Khalid Samad

Pernahkah Nabi Tak Tunai Janji Mufti Perlis Soal Khalid Samad

papar berkaitan - pada 17/12/2018 - jumlah : 373 hits
Suara Tanpa SempadanSHAH ALAM Kenyataan Pengarah Komunikasi AMANAH Khalid Samad yang mendakwa Nabi Muhammad SAW juga pernah tidak menunaikan janji benar benar mencetuskan suasana yang hangat Selepas dikritik pelbagai pihak kini giliran Muft...
Mufti Puji Khalid Samad Minta Maaf

Mufti Puji Khalid Samad Minta Maaf

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 367 hits
Mufti Perlis Dr Asri Zainul Abidin memuji tindakan Pengarah Komunikasi Amanah Khalid Abdul Samad yang memohon maaf berhubung kenyataan beliau berkaitan manifesto dengan menyandarkannya kepada Nabi Muhammad Tahniah kerana berjiwa besar Setia...
Nabi Pun Pernah Terpaksa Tak Tunai Janji Khalid

Nabi Pun Pernah Terpaksa Tak Tunai Janji Khalid

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 336 hits
Nabi pun penah tidak dapat menunaikan janji apatah lagi manusia biasa itu jawapan Menteri Wilayah Persekutuan Khalid Abdul Samad terhadap cakap cakap mengenai janji manifesto Pakatan Harapan yang belum dapat dilaksanakan sepenuhnya Kata Kha...
Rasulullah Mungkir Janji Wirid Munafiq

Rasulullah Mungkir Janji Wirid Munafiq

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 234 hits
ALANG IBN SHUKRIMUNMUNAFIQ menurut maksud yang umum adalah golongan yang memusuhi Islam tetapi pura pura beriman Mengaku Islam tetapi banyak mengeluarkan kata kata yang meragukan orang orang beriman Perang Ahzab Janji kekalahan Parsi dan Ro...
Kita Tapis Ahli Umno Ada Yang Boleh Pakai Khalid Samad

Kita Tapis Ahli Umno Ada Yang Boleh Pakai Khalid Samad

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 303 hits
KUALA LUMPUR Parti Amanah masih kekal dengan pendirian sedia menerima kemasukan mana mana pemimpin atau ahli Umno ke parti itu meskipun terdapat pemimpin parti komponen PH yang menyatakan pendirian bertentangan Pengarah Komunikasi Amanah Kh...
Setiausaha Mb S Gor Tegur Khalid Samad

Setiausaha Mb S Gor Tegur Khalid Samad

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 183 hits
Diterbitkan 12 Dis 2018Langkah Menteri Wilayah Persekutuan Khalid Samad menjadikan Bandar Raya Shah Alam sebagai kawasan uji kaji bagi pilihan raya kerajaan tempatan dipersoal setiausaha politik Menteri Besar Selangor Borhan Aman Shah Borha...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Yoursay Don T Let Little Napoleons Hold Nation To Ransom

Europe S War Jitters

Menu Cadangan Hidangan Rumah Terbuka Hari Raya

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Filem Sheriff

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Al Kisahnya Raya 2024

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Manfaat Daun Kucai Untuk Kesihatan Yang Ramai Tak Tahu

Faisal Asahan Kau Bersalah Aku Mengalah Chord

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Ai Team Subscribers April 18 2024