Anak Yang Bijak Akan Selalu Buat Kita Marah Sebenarnya Itu Cara Dia Nak Perhatian


Dalam tempoh membesar, anak-anak mungkin banyak buat perangai. Anak yang lasak menunjukkan yang mereka sedang membesar dengan baik. Normal untuk mereka berkelakuan begitu kerana itulah lumrah seorang anak. Jangan dibentak atau dimarahi, apatah lagi dengan perkataan-perkataan yang tidak elok didengar.
Selain anak-anak, ada masanya kita buntu juga dengan perangai suami atau isteri. Mungkin mereka ada buat perkara-perkara yang kita kurang gemar. Sudah dinasihatkan tetapi tiada perubahan. Kalau banyak kali ditegur, nanti boleh buat bergaduh pula.

Untuk melembutkan hati anak atau pasangan tidak mudah. Kita harus konsisten mendoakan yang terbaik buat mereka. Berikut adalah perkongsian dari Ustazah Siti Nor Bahyah Mahamood tentang amalan yang dapat membantu melembutkan hati anak-anak atau insan yang disayangi.
TIP LEMBUTKAN HATI INSAN YANG DISAYANGI
1.Mulakan dengan membawa Surah Fatihah sebanyak 3 kali.
Kemudian lengkapkan dengan Ayat Kursi sebanyak 3 kali. Sempurnakannya dengan menyebut selawat Nabi sebanyak 3 kali. Usah dilupakan dengan tambahan Surah Taha ayat 1-5 dan baca surah ini sebanyak 3 kali. Akhir sekali sudahkannya dengan Surah Al Fath ayat 1-5 yang dibaca sebanyak 3 kali. Kemudian hembuskan tiga kali di atas kepala dan ubun-ubun. In shaa Allah dengan izin Allah, mujarab lembutkan hati anak-anak dan pasangan kita. Juga ibubapa kita.
Artikel Menarik: [Doa Ringkas, Diamalkan Setiap Kali Basuh Beras. Rezeki Tak Putus Untuk Keluarga]
UNTUK BAHAGIA, HARUS BAHAGIAKAN ORANG LAIN
Bila hati anak dan pasangan lembut, barulah hidup makin terasa bahagianya. Untuk kita merasa Bahagia, kitalah yang terlebih dahulu harus membahagiakan orang lain.
Sesuatu yang diberi dan tidak akan berkurang adalah KEBAHAGIAAN. Bahagiakanlah orang lain lalu engkau akan bahagia. Ada seorang sahabat yang datang menemui Nabi صلي الله عليه وسلم:
Dia mengeluhkan akan kerasnya hatinya, dia tidak merasakan kebahagiaan.
Maka jawab Nabi SAW,
“Jika engkau ingin hatimu menjadi lembut, bahagia, tenang, maka berilah makanan kepada fakir miskin dan usapkan tanganmu di kepala anak yatim.”
Orang yang paling bahagia adalah Rasulullah صلي الله عليه وسلم apabila seluruh waktunya dalam rangka untuk umatnya.
Rasulullah صلي الله عليه وسلم telah menjelaskan dalam satu hadith:
“Amal yang paling dicintai Allah SWT iaitu rasa senang yang engkau masukkan ke dalam hati seorang muslim, atau engkau hilangkan rasa laparnya, atau engkau lunaskan hutang-hutangnya, atau engkau hilangkan kesulitannya.
Sungguh, aku menemani saudaraku untuk memenuhi keperluannya lebih aku sukai daripada i’tikaf di Masjid Nabawi selama sebulan.” [HR. at-Thabrani]

Maka lembutkanlah hati orang-orang yang kita sayang dan bahagiakanlah mereka yang berada di sekitar kita agar kita lebih merasakan kebahagian. Jom azam untuk sama sama perbaiki akhlak dengan mencontohi akhlak Baginda Nabi SAW.
Untuk anak-anak, cubalah kaedah ini untuk membentuk keperibadian yang baik dalam diri mereka. Senjata paling berkuasa adalah doa ibu terhadap anak-anak:
1) Sentiasa keluar perkataan positif dan elak perkataan negatif
Perlu ingat andai perkataan negatif yang ibu ayah label pada anak-anak kerana perasaan marah yang membara di atas kesilapan mereka, bimbang perkataan negatif itu jadi mustajab. Macam mana? Tolonglah elakkan demi kebaikan anak.
Artikel Menarik: [Kena Marah, Anak Mesti Buat Benda Baik Lepas Tu. Kita Pula Rasa Bersalah!]
Sebaiknya ibu ayah amalkan perkataan yang baik-baik walaupun dalam keadaan nak marah seperti anak bertuah, anak baik, anak mama sayang, anak abah sayang, anak syurga. Insya-Allah jika kata-kata ini sentiasa keluar dari mulut ibu ayah ia seolah-olah satu doa yang baik untuk kesejahteraan anak itu.
2) Tegur anak dengan penuh hikmah dan kasih sayang
Anak-anak ujian dari Allah untuk melihat sejauh mana kesabaran ibu ayah dalam mendidik amanah yang diberikan-Nya. Kena ingat nak marah sekalipun, tegurlah dengan berhemah.

Percayalah setiap kesabaran Allah gantikan dengan ganjaran yang lebih baik buat ibu ayah. Sentiasa positifkan jiwa dan minda.
3) Amalkan sebut nama Allah dan Rasulullah S.A.W
Contoh anak ibu sayang Allah tak, anak ibu sayang Rasulullah S.A.W tak. Kalau sayang Allah dan nabi jangan tinggal solat. Jangan lawan cakap mak ayah sebab semua nak masuk syurga dan nak dapat syafaat Rasullullah S.A.W.
Artikel Menarik: [Mengamuk, Relaks, Mudah Pujuk. Masuk 2 Tahun Personaliti Ini Anak Akan Tunjuk]
Jika anak dah terbiasa, secara automatik anak faham dan apa yang dia kena lakukan mestilah yang baik-baik dan perlu dengar cakap orang tua. Ulang dan ulang, lama-kelamaan akan meresap masuk dalam jiwa anak.
4) Banyak berdoa supaya anak sentiasa lembut hati
Nak lembutkan hati anak, ibu ayah kena sentiasa berdoa tanpa putus asa. Doa adalah senjata utama untuk semua dan jika diamalkan selalu keberkatan itu akan diperoleh.

Percayalah ibu bapa yang sayangkan anak jika terus mengamalkan 4 tip ini, anda akan lihat hasilnya. Paling penting ibu bapa kena sentiasa muhasabah diri dan memperbaiki kelemahan masing-masing.
 
 
 
The post Anak Yang Bijak Akan Selalu Buat Kita Marah, Sebenarnya Itu Cara Dia Nak Perhatian appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-yang-bijak-akan-selalu-buat-kita-marah-sebenarnya-itu-cara-dia-nak-perhatian/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Marah Anak Makan Bersepah Itu Bukti Dia Semakin Bijak

Jangan Marah Anak Makan Bersepah Itu Bukti Dia Semakin Bijak

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 276 hits
Semakin anak membesar dia semakin suka untuk belajar dan buat semuanya sendiri Ada masanya ibu ayah akan haling kerana tak mahu susah tapi sebenarnya tak ada masalah Yang bersepah boleh dikemas Yang berterabur boleh dikutip Janji anak anak ...
Anak Saja Cari Pasal Nak Perhatian Tapi Kena Marah Dengan Kita

Anak Saja Cari Pasal Nak Perhatian Tapi Kena Marah Dengan Kita

papar berkaitan - pada 22/11/2019 - jumlah : 359 hits
Letih dan tertekan dengan perkara yang berlaku di sekeliling membuatkan kita ada masanya terlepas marah pada anak anak Bukanlah tidak rasa bersalah tetapi sara stres mengatasi segalanya pada waktu itu Kesannya anak yang menjadi mangsa Anak ...
Jangan Stres Kalau Anak Menangis Itu Cara Dia Beritahu Apa Dia Nak

Jangan Stres Kalau Anak Menangis Itu Cara Dia Beritahu Apa Dia Nak

papar berkaitan - pada 18/11/2019 - jumlah : 297 hits
Secara umumnya ada beberapa sebab bayi anda menangis dan meragam Malah si manja yang masih belum boleh bercakap menjadikan menangis sebagai kaedah untuk berkomunikasi Walaupun kebanyakan isyarat menangis menunjukkan bayi mempunyai keperluan...
Nak Tunjuk Sayang Pada Anak Bawah Dua Tahun Bukan Beli Mainan Ye 3 Cara Ini Yang Sebaiknya

Nak Tunjuk Sayang Pada Anak Bawah Dua Tahun Bukan Beli Mainan Ye 3 Cara Ini Yang Sebaiknya

papar berkaitan - pada 22/11/2019 - jumlah : 430 hits
Cara nak tunjuk kasih sayang kita pada anak bawah 2 tahun bukan dengan membeli mainan berbakul bakul atau membeli barangan bayi berjenama Sebab anak tak tahu pun harga atau jenama yang kita beli untuk mereka Kita cakap I love you masa ini a...
Ada Cara Mudah Nak Beri Anak Makan Ubat Tak Perlu Berperang Lagi Lepas Ni

Ada Cara Mudah Nak Beri Anak Makan Ubat Tak Perlu Berperang Lagi Lepas Ni

papar berkaitan - pada 24/11/2019 - jumlah : 435 hits
Berperang nak beri anak makan ubat supaya cepat sembuh situasi yang biasa yang perlu ibubapa hadapi Sampaikan ada anak meraung raung macam kena dera semata mata terpaksa makan ubat Mungkin kita sebagai ibu bapa boleh ikuti perkongsian dari ...
Kalau Nak Anak Bijak Berikan Zat Besi Secukupnya Kekurangan Zat Besi Beri Kesan Pada Anak

Kalau Nak Anak Bijak Berikan Zat Besi Secukupnya Kekurangan Zat Besi Beri Kesan Pada Anak

papar berkaitan - pada 28/11/2019 - jumlah : 225 hits
Saya baru sahaja melahirkan anak sulung Saya ingin tahu apakah amalan pemakanan yang boleh membantu saya mendapatkan anak yang cerdik otaknya Sudah tentu semua ibu bapa inginkan anaknya cerdik pandai Pelbagai usaha akan dilakukan termasukla...
Hebatnya Kuasa Peluk Cium Mak Ayah Ia Salah Satu Cara Nak Anak Jadi Pintar Punya Keperibadian Baik

Hebatnya Kuasa Peluk Cium Mak Ayah Ia Salah Satu Cara Nak Anak Jadi Pintar Punya Keperibadian Baik

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 336 hits
Nak membina keperibadian anak anak sememangnya perlu bermula dari awal usia Apabila mempunyai keperibadian yang baik perkembangan minda mereka juga akan lebih baik Dalam hal ini ibu dan ayah memainkan peranan dalam membentuk peribadi si kec...
Makin Rasa Nak Marah Kena Makin Kuat Peluk Anak Baru Hati Cepat Tenang

Makin Rasa Nak Marah Kena Makin Kuat Peluk Anak Baru Hati Cepat Tenang

papar berkaitan - pada 17/11/2019 - jumlah : 433 hits
Anak yang mudah marah atau sentap tak tentu pasal ni sebenarnya ada masalah emosi Sama ada dia terlalu penat atau terlalu stres sehingga emosi meletus Jangan tunjuk bos pula Dalam hal ini apa yang perlu ibu bapa lakukan Adakah kena naik sua...
Cara Bijak Ashanty Tanggapi Pesan Menyakitkan Hati Dari Netizen

Cara Bijak Ashanty Tanggapi Pesan Menyakitkan Hati Dari Netizen

papar berkaitan - pada 17/11/2019 - jumlah : 256 hits
Ashanty mengaku kerap mendapatkan pesan yang menyakitkan hati di instagram pribadinya Meski begitu ia tak sakit hati Ashanty pun menulis kata kata bijak tentang hal itu
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Buat Apa Jika Terseliuh



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Secret To Effortless Living Collaboration With Ashdown Studio

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Alhamdulillah Hujan Turun Lebat

Wajibkan Fasih Bm Untuk Dapat Warganegara Pemuda Umno