Anak Uec Bahasa Melayu Dan Khat Jawi


Lu Wei Hoong 
   
ULASAN | Dua minggu sebelum isu khat Jawi 'meletup' dalam kalangan masyarakat Cina, saya bersembang dengan seorang sahabat dari Umno.

Pemuda yang membesar di kampung itu bercerita bagaimana dia terpaksa bergelut untuk menguasai bahasa Inggeris dengan baik kerana perlu melanjutkan pelajaran di England.

Kemudian dengan nada bergurau, dia bertanya sama ada saya juga terpaksa mempelajari bahasa Melayu untuk memudahkan tugasan sebagai wartawan.

Saya membalas dengan berkata: "Ini adalah penyesuaian diri yang perlu dalam persekitaran Malaysia.”

Walaupun ia perbualan santai, saya merasakan konotasi "terpaksa" berbanding "penyesuaian diri" membawa makna tersendiri dalam huraian mengenai isu kontroversi khat Jawi.

Saya ini anak lepasan sijil UEC (Sijil Peperiksaan Bersama) tetapi saya juga menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Selepas tamat persekolahan, selama satu setengah tahun saya menjadi jurujual buku rujukan dan alat tulis di kedai bapa. Saya banyak kali ke sekolah-sekolah menengah, khususnya di daerah Hulu Selangor.

Saya banyak terhutang budi kepada cikgu-cikgu yang menjadi pelanggan. Komisyen yang diterima saya kumpul sedikit demi sedikit sehingga cukup untuk saya masuk ke sebuah institusi pengajian tinggi (IPT) swasta.

Pengalaman sebagai jurujual itu memang manis kerana selain dapat berbual dan bergurau dengan cikgu dan kerani sekolah, secara tidak langsung saya juga dapat mempertingkatkan penguasaan bahasa Melayu.

Mungkin saya adalah segelintir anak Cina yang bertuah kerana dapat melalui pengalaman tersebut.

Tetapi dalam kebanyakan keluarga bukan bumiputera yang berpendapatan rendah, mereka terpaksa berdepan banyak kekangan untuk membuka pintu masuk IPT awam walaupun mereka lepasan sekolah menengah kebangsaan (SMK) atau sekolah menengah jenis kebangsaan (SMJK).

Mereka selalu bertanya dua perkara. Pertama, mengapa perlu capai keputusan yang lebih cemerlang daripada garis minimum untuk masuk ke IPT awam? Kedua, mengapa membayar yuran penggajian lebih tinggi di IPT swasta untuk melanjutkan pengajian.

Soalan itu ditanya ketika pelajar bumiputera mempunyai satu lagi pilihan yang menjamin mereka mendapat tempat di IPT awam, iaitu matrikulasi.

Ini antara realiti awal - kalau pun bukan yang pertama - yang tidak enak yang perlu didepani kebanyakan orang bukan bumiputera berhubung institusi awam di negara ini, di saat mereka juga memegang MyKad biru.

Pada masa sama, institusi awam dilihat menguatkan 'definisi' buat orang Melayu dan Islam.

Anjing peliharaan dipandang dengan mata jelik dan keji, program menyajikan bir secara tertutup dianggap sebagai tidak menghormati umat Islam oleh sesetengah pihak, dan sebagainya.

Garisan jelas, pemisahan ketara

Garis yang memisahkan orang Melayu-Islam dengan masyarakat bukan Melayu-bukan Islam dilakar dengan semakin jelas dan tebal dalam aspek bahasa, agama, pendidikan dan kehidupan seharian.

Mengikut hukum fizik, Hukum Gerakan Newton ketiga menyatakan bahawa untuk setiap daya tindakan, terdapat satu daya tindak balas yang mempunyai magnitud sama dan bertindak pada arah yang bertentangan.

Teori ini sesuai dipakai untuk memahami konteks Malaysia moden.

Pada 1970-an, dengan latar belakang ekonomi yang tidak seimbang di antara Melayu dan bukan Melayu, kerajaan membantu bumiputera dengan Dasar Ekonomi Baru.

Ia adalah langkah yang boleh difahami, tetapi ketaasuban sesetengah institusi awam juga mengundang tindak balas daripada komuniti Cina, antaranya dengan mempertahankan hal ehwal pendidikan vernakular Cina dan Tamil.

Dalam pertentangan halus kedua-dua kekuatan ini, sesetengah orang Melayu dan Muslim secara tanpa sedar memandang serong masyarakat bukan Melayu-Islam.

Di mata mereka, kalau ada peniaga Cina bermata sepet, dia pastinya seorang yang tamakkan wang dan tidak teragak-agak mengeksploitasi orang Melayu. Jika di pejabat, mereka pasti majikan mereka tidak mempedulikan hak pekerja Islam untuk bersolat.

Di satu sisi lagi, orang bukan Islam beranggap mereka tiada harapan untuk menyertai perkhidmatan awam. Justeru kebanyakan mereka menceburkan diri dalam sektor swasta.

Jikalau diizinkan, mereka menceburi bidang perniagaan dan bekerja kuat selama 24 jam sehari, tujuh hari seminggu. Lama-kelamaan mereka pun bertuhankan duniawi, angka-angka dan wang tunai.

Bagi mereka dalam sektor swasta, bahasa Inggeris dan bahasa Cina lebih kerap digunakan, menyebabkan bahasa Melayu dianggap kurang nilai dan dikekalkan sebagai bahasa untuk urusan rasmi semata-mata.

Dalam kerumitan sedemikian, mereka menyarung 'baju besi' di badan masing-masing sambil menghunus pedang demi mempertahankan simbol mereka.

Di depan adalah musuh. Malangnya 'musuh' itu cuma wujud dalam imaginasi masing-masing.
Bagi komuniti Melayu Islam, 'ABCD' adalah musuh nombor wahid yang mesti dihadapi dengan tegas. Apakah 'ABCD' itu? Ia adalah anjing, babi, Cina dan DAP.

Ia adalah mimpi ngeri orang Melayu yang - malangnya - wujud dalam igauan juga.

Untuk komuniti Cina dan India, mereka ngeri apabila berdepan dengan isu bahasa Melayu dan tulisan Jawi. Ia disalah anggap sebagai berkaitan dengan Islamisasi.

Walaupun pelbagai penjelasan dibuat untuk meyakinkan orang bukan Islam bahawa tulisan Jawi tidak ada kaitan dengan agama dan juga penyebaran agama, ia masih tetap gagal mengusir keraguan masyarakat Cina dan India.

Puncanya, sejak sekian lama Melayu itu dikaitkan terlalu dekat dengan Islam. Orang ramai diuar-uarkan bahawa asalkan Melayu, dia mesti Islam. Dan asalkan Islam, ia mesti Melayu.

Dalam keadaan serba tegang itu semua orang terlupa kepada salah satu sifat istimewa yang ada pada semua manusia - kemampuan menyesuaikan diri dengan persekitaran.

Identiti selalu berubah

Walaupun seseorang itu mewarisi darah daging daripada nenek moyang, identiti dan sifat sesuatu kaum boleh berubah mengikut keadaan semasa.

Contohnya, dari aspek komunikasi, bahasa Melayu sendiri menerima dan mencerap pelbagai kata pinjaman dari bahasa Cina seperti macai, kopi beng (loghat Pantai Timur) dan banyak lagi.

Begitu juga halnya dengan bahasa Cina yang banyak mengunakan kosa kata bahasa Melayu seperti pasar, sate dan lain-lain.

Tidak ketinggalan, bahasa Tamil yang sebati disebut oleh orang Melayu atau Cina seperti macha, tose dan sebagainya.

Dari sudut agama dan adat, adalah menjadi kebiasaan untuk orang Cina menyembah 'dewa Melayu' yang dikenali sebagai Datuk Kong. Orang Melayu pula sudah menerima amalan memberi angpau pada hari raya puasa.
Ada satu kisah asimilasi yang lucu - Pemuda Umno pernah melemparkan 'duit neraka' Cina yang dibakar untuk mendiang nenek moyang di depan ibu pejabat DAP pada 2016.

Begitu juga ketika Muktamar PAS yang berlangsung di Kuantan ada satu gerai takoyaki, iaitu makanan Jepun yang turut digemari para muslimin dan muslimat. Ketika itu, saya hampir menyebut nama makanan tersebut sebagai 'Takiyuddin', iaitu Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan.

Di sebalik pergaulan dan penerimaan silang budaya itu, ada yang penting untuk dihargai, iaitu keterbukaan sikap serta bertimbang rasa untuk membina jambatan persahabatan, selain mencari titik persahabatan dan persamaan.

Naratif pendidikan negara ini sering dikaitkan dengan pertengkaran bahasa yang melibatkan ego kaum masing-masing. Namun pada pandangan sederhana saya, ia sama sekali tidak membantu anak-anak kita mengenali tanah air yang kita cintai ini.

Kita perlukan satu komunikasi bahasa yang sama untuk saling memahami antara satu sama lain.

Makna damai yang dibawa jauh lebih penting daripada memarakkan pertengkaran tentang siapa patut menggunakan bahasa apa.

Semasa saya belajar Sejarah di tingkatan empat dan lima, kebanyakan kandungan mata pelajaran itu tertumpu kepada tamadun Islam dan Melayu.

Secara keseluruhan sejarah migrasi orang Jawa, Banjar dan Bugis - misalnya - dari kepulauan Nusantara ke Semenanjung Malaysia agak kurang.

Untunglah ada rumah terbuka sempena Aidilfitri di Pontian, Johor baru-baru ini. Dengan itu barulah saya mengetahui adanya makanan bernama burasak yang digemari orang tempatan yang berasal daripada Makassar, Indonesia.

Walaupun mempelajari tamadun dan agama utama dunia itu penting, bukankah sejarah dan adat tempatan tetap perlu diperkukuhkan juga?

Bak Kut Teh halal

Dalam isu khat Jawi, kebanyakan orang Cina tertanya-tanya mengapa kami perlu mempelajari warisan itu sedangkan tiada usaha daripada orang Melayu juga mempelajari seni kaligrafi Cina.

Memang ada pejuang ketuanan Melayu akan berkata - ini Tanah Melayu maka budaya Cina adalah budaya asing dan tidak ada kaitannya dengan sejarah kepulauan Nusantara.

Tetapi pada masa sama, Islam dibawa ke negara ini ketika Hindu dan Buddha sudah bertapak lebih awal.

Bukankah dua kenyataan tersebut bercanggah antara satu sama lain?
Menulis kaligrafi Cina tidak akan membuatkan seorang Muslim menjadi orang Cina, sama juga dengan seorang Cina yang menulis khat Jawi tidak akan menjadikannya Muslim.

Ada seorang sahabat Cina yang membantah pembelajaran tulisan Jawi bertanya, kalau sukatan pelajaran sekolah kebangsaan memperkenalkan bak kut teh dalam silibusnya adakah orang Melayu akan mengamuk dan berasa dihina?

Jawapan saya mudah. Herba-herba Cina dalam sup bak kut teh diperbuat daripada rempah-ratus. Jadi sup itu tidak menjadi haram dengan adanya rempah-ratus tersebut.

Ia hanya menjadi haram apabila dimasukkan babi.

Sup yang sama jika dimasukkan daging lembu atau ayam, maka ia bolehlah dinamakan sup gearbox ala Cina.

Ini adalah penyesuaian budaya di tanah air kita Malaysia, dan bukan paksaan.

LU WEI HOONG ialah wartawan Malaysiakini yang suka menyelami kepelbagaian konteks bahasa dan budaya pemikiran pelbagai kaum.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/08/anak-uec-bahasa-melayu-dan-khat-jawi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiada Masalah Khat Dalam Sukatan Mata Pelajaran Bahasa Melayu Nutp

Tiada Masalah Khat Dalam Sukatan Mata Pelajaran Bahasa Melayu Nutp

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 281 hits
PETALING JAYA Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan tidak melihat sebarang masalah pada langkah Kementerian Pendidikan memasukkan khat dalam sukatan mata pelajaran Bahasa Melayu bagi sekolah sekolah aliran Perkembangan ini susulan bant...
Khat Writing What S The Worth To The Standard 4 Bahasa Melayu Pupils

Khat Writing What S The Worth To The Standard 4 Bahasa Melayu Pupils

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 542 hits
Khat writing which will be introduced to Standard 4 Bahasa Melayu school students in vernacular schools next year has been gaining tremendous interest after Education Minister Maszlee Malik claimed it will be implemented although various gr...
Penjelasan Kementerian Pendidikan Malaysia Mengenai Pengenalan Tulisan Khat Dalam Bahasa Melayu

Penjelasan Kementerian Pendidikan Malaysia Mengenai Pengenalan Tulisan Khat Dalam Bahasa Melayu

papar berkaitan - pada 9/8/2019 - jumlah : 831 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraBaru baru ini hangat di segala pelusuk media sosial tentang satu isu iaitu berkaitan tulisah khat di dalam mata pelajaran Bahasa Melayu Jadi aku rasa sebelum kita keluarkan pendapat mengenai sesuatu perkar...
Mastering Bahasa Malaysia A Bigger Priority Than Jawi Khat Anwar

Mastering Bahasa Malaysia A Bigger Priority Than Jawi Khat Anwar

papar berkaitan - pada 19/8/2019 - jumlah : 267 hits
Ensuring that all Malaysians can master Bahasa Malaysia should be made a priority rather than debating trivial issues such as the teaching of Jawi or khat according to PKR president Anwar Ibrahim We can t question the status of the Malay la...
Remaja Cina Belajar Seni Khat Jawi Rakan Sekelas Melayu Diajar Mandarin

Remaja Cina Belajar Seni Khat Jawi Rakan Sekelas Melayu Diajar Mandarin

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 380 hits
PENULISAN khat dan jawi menjadi bualan hangat netizen baru baru ini berhubung pelaksanaannya di sekolah sekolah vernakular Namun ia bukanlah penghalang buat gadis berbangsa Cina ini untuk terus belajar mengenal dan menulis seni khat Dikenal...
Seni Khat Atau Tulisan Jawi

Seni Khat Atau Tulisan Jawi

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 883 hits
MINGGU ini politik dan perkembangan dalam negara agar ribut dengan langkah Kementerian Pendidikan untuk memperkenalkan tulisan khat dalam mata pelajaran Bahasa Melayu Tahun Empat pada tahun hadapan Maka gegak gempitalah beberapa pertubuhan ...
Sebelum 6 Tahun Waktu Sesuai Ajar Bahasa Inggeris Anak Mahir Bahasa Iq Tinggi

Sebelum 6 Tahun Waktu Sesuai Ajar Bahasa Inggeris Anak Mahir Bahasa Iq Tinggi

papar berkaitan - pada 17/8/2019 - jumlah : 332 hits
Usia enam tahun pertama adalah MASA EMAS atau waktu paling ideal untuk mengajar bahasa kedua anak Berdasarkan perkongsian Pengasas Mofazz Readerz Puan ketika usia ini otak mereka sangat mudah untuk menerima sehingga proses penyerapan bahasa...
Isu Khat Jawi Tebalnya Islamofobia Dalam Diri Mereka

Isu Khat Jawi Tebalnya Islamofobia Dalam Diri Mereka

papar berkaitan - pada 9/8/2019 - jumlah : 347 hits
APABILA membaca berita ini saya terkejut Hari ini media melaporkan Majlis Perundingan Malaysia Agama Buddha Kristian Hindu Sikh dan Tao berkata khat dan jawi bukan identiti Malaysia dan menyalahi Perkara 12 Perlembagaan Persekutuan
Guan Eng Sekali Lagi Mahu Bangkit Isu Khat Jawi Dalam Kabinet

Guan Eng Sekali Lagi Mahu Bangkit Isu Khat Jawi Dalam Kabinet

papar berkaitan - pada 13/8/2019 - jumlah : 275 hits
Lim Guan Eng foto FAREEZ FADZIL KUALA LUMPUR Ekoran rasa tidak puas hati dalam kalangan bukan Melayu berhubung pengenalan seni khat kelak di peringkat sekolah rendah DAP akan membangkitkan sekali lagi isu tersebut dalam mesyuarat Kabinet Ra...
3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Tamago Kake Gohan

Terimalah Kekurangan Sahabat Kita



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Shapellx Shapewear Your Guide To A Perfect Look

Enhancing Your Pubg Mobile Experience A Guide To Unknown Cash

Jamuan Saka Di Ruang Tamu

Puisi 35 Takdir

Raya Raya Raya 2024

Siput Serang Tanaman