Anak Tiri Najib Disaman Salah Guna Dana 1mdb


 BERNAMA
Riza Shahriz
Kuala Lumpur: 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan tiga subsidiarinya memfailkan saman terhadap Riza Shahriz Abdul Aziz, anak tiri bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak atas dakwaan salah guna dana berjumlah US$250 juta bagi membiayai penerbitan filem serta membeli hartanah.

Melalui sistem e-filing mahkamah, 1MDB dan tiga subsidiarinya iaitu 1MDB Energy Holdings Limited, 1MDB Energy Limited dan 1MDB Energy (Langat) Limited sebagai plaintif, memfailkan writ saman pada 7 Mei lalu melalui Messrs Shearn Delamore & Co, menamakan Riza Shahriz dan dua syarikatnya, Red Granite Pictures Incorporated dan Red Granite Capital Limited, sebagai defendan pertama dan ketiga.

Syarikat-syarikat itu turut menamakan firma guaman yang berpangkalan di New York, Shearman and Sterling sebagai defendan keempat.

Dalam writ saman itu, syarikat berkenaan mendakwa pada 2011 dan 2012, Riza Shahriz serta dua syarikatnya menerima dana kira-kira US$250 juta daripada 1MDB dan tiga subsidiarinya yang lain, yang didakwa disalah guna apabila defendan menggunakan dana itu untuk kepentingan peribadi mereka dan untuk kepentingan rakan sekutu, termasuk bagi membiayai penerbitan filem dan pembelian pelbagai harta tanah.

Syarikat-syarikat terbabit mendakwa Riza Shahriz, yang mengendalikan dua syarikat Red Granite, semestinya mengetahui wang yang berasal daripada 1MDB disalahgunakan kepada mereka untuk kepentingan mereka.

"Firma guaman Shearman dan Sterling (defendan keempat) membenarkan Riza Shahriz dan Low Taek Jho, atau Jho Low, rakan sekutu defendan pertama (Riza Shahriz) yang terlibat secara langsung dalam salah guna itu, untuk menggunakan kepentingan firma guaman tersebut untuk akaun peguam bagi mengubah sebahagian besar dana penyelewengan yang diterima oleh defendan pertama hingga ketiga, serta salah guna dana yang diterima oleh Jho Low daripada plaintif ke Amerika Syarikat dan mewakili Riza Shahriz dan Jho Low dalam pelbagai pembelian dan transaksi yang melibatkan dana yang disalahgunakan itu.

"Defendan keempat mengetahui, baik pengetahuan atau pengetahuan yang sebenarnya yang dapat disimpulkan daripada perbuatan yang disengaja atau semberono dan gagal mengemukakan pertanyaan sewajarnya, bahawa dana yang dimaksud adalah hasil jenayah," menurut writ saman itu.

Oleh itu, plantif memohon perisytiharan bahawa Riza Shahriz bertanggungjawab di atas salah guna dana itu dan penggunaan dana yang tidak adil, dan memohon pembayaran balik dana yang disalahgunakan itu.

Pengurusan kes berkenaan hari ini di hadapan Penolong Kanan Pendaftar Noordura Mohamed Din, menetapkan 17 Ogos depan untuk pengurusan kes selanjutnya secara dalam talian.

Pada 10 Mei lalu, Kementerian Kewangan mengesahkan 1MDB dan SRC International Sdn Bhd (SRC) memfailkan sejumlah 22 tuntutan sivil untuk pemulangan aset dengan jumlah keseluruhan melebihi RM96.6 bilion, termasuk kira-kira RM300 juta tuntutan terhadap pelbagai pihak tempatan.

Menurut kementerian itu, writ saman berkenaan difailkan pada 7 Mei lalu terdiri daripada enam oleh 1MDB dan 16 oleh SRC.

Writ saman yang difailkan oleh 1MDB adalah terhadap sembilan entiti (termasuk dua institusi kewangan asing) dan 25 individu manakala writ yang difailkan oleh SRC adalah terhadap 15 individu dan lapan entiti atas pelbagai kesalahan.
Disiarkan pada: Jun 8, 2021 @ 9:21pm

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/06/anak-tiri-najib-disaman-salah-guna-dana.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Najib Razak Setuju Selesai Cukai Taksiran Tambahan Kepada Lhdn

Anak Najib Razak Setuju Selesai Cukai Taksiran Tambahan Kepada Lhdn

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 142 hits
DATUK Mohamad Nizar anak kepada bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bersetuju menyelesaikan cukai taksiran tambahan kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri yang menuntut beliau membayar cukai berjumlah RM13 16 juta bagi tahun taksira...
Kulit Anak Sensitif 5 Hari Guna Dah Nampak Kesan

Kulit Anak Sensitif 5 Hari Guna Dah Nampak Kesan

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 538 hits
Assalamulaikum Hai korang perasan tak sekarang cuaca panas ya amat Rumah kami tak ada air cond jadi memang terasa bahang sungguh lah Kalau yang on air cond tu mesti suhu rendah je kan Sebab rasa sekarang ni dah jarang hujan angin pun tak ad...
Pkp Tak Dapat Bawa Anak Ke Pantai Diy Saja Moon Sand Guna Tepung Gandum Ibu Ni Kongsikan Caranya

Pkp Tak Dapat Bawa Anak Ke Pantai Diy Saja Moon Sand Guna Tepung Gandum Ibu Ni Kongsikan Caranya

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 334 hits
Anak mana yang tidak rindukan pantai lebih lebih lagi ketika anak anak bercuti sekolah Pantai pastinya menjadi kewajipan Namun apakan daya bila virus yang jahat tidak membenarkan anak bergerak bebas Pun begitu bukanlah alasan untuk anak kit...
Bukan Anak Tiri Ibu Kota Jakarta

Bukan Anak Tiri Ibu Kota Jakarta

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 149 hits
Geliat pembangunan di Sabira memberi gambaran Pulau ini bukan anak tiri ibu Kota Jakarta Keberadaannya menjadi perhatian
5 Rider Foodpanda Belasah Lelaki Guna Nama Ardilas Anak Allah Taala Ditahan Polis

5 Rider Foodpanda Belasah Lelaki Guna Nama Ardilas Anak Allah Taala Ditahan Polis

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 1061 hits
Sebelum ini viral video sekumpulan rider FoodPanda mengamuk dan membelasah seorang lelaki yang berusia 29 tahun dipercayai menggunakan nama Ardilas Anak Allah Taala Tuhan Allah Taala semasa membuat pesanan makanan melalui aplikasi FoodPanda...
Anak Liat Nak Makan Semua Diluahkan Balik Guna Petua Semulajadi Ini Selera Makan Anak Boleh Bertambah

Anak Liat Nak Makan Semua Diluahkan Balik Guna Petua Semulajadi Ini Selera Makan Anak Boleh Bertambah

papar berkaitan - pada 29/5/2021 - jumlah : 255 hits
Anak liat nak makan mama dah masak macam macam pun tetap anak tak nak makan Kadang kadang timbul rasa stress sebab mama dah usaha untuk bangkitkan selera makan anak tapi tetap tak menjadi Sedih bila sedikit pun anak tak nak jamah Situasi in...
Cuci Botol Anak Jangan Suka Suka Guna Sabun Basuh Pinggan Sesekali Pun Tak Boleh

Cuci Botol Anak Jangan Suka Suka Guna Sabun Basuh Pinggan Sesekali Pun Tak Boleh

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 277 hits
Bab botol susu anak ada sesetengahnya tak ambil berat bab kebersihan Ada yang sekadar membilas dengan air biasa je atas alasan tak kotor sangat pun Tahu tak tindakan anda yang remeh tu boleh jadi punca anak SAKIT tanpa kita sedar Sebagai ib...
Beri Duit Poket Anak Tak Guna Wang Sendiri

Beri Duit Poket Anak Tak Guna Wang Sendiri

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 315 hits
Sejak jadi agen unit trust baru saya terbuka mata sikit tentang ilmu pelaburan Sebelum ini saya cuma dengar cerita orang lain tapi masih belum applykan dalam kehidupan sekarang saya baru nampak betapa pentingnya pelaburan bagi saya rakyat m...
Anak Kurang Ajar Amp Kuat Memberontak Kerana Salah Bimbingan Ibu Bapa Ya

Anak Kurang Ajar Amp Kuat Memberontak Kerana Salah Bimbingan Ibu Bapa Ya

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 184 hits
Pelik bila melihat anak yang sudah berusia 5 tahun kuat merajuk kerap memberontak dan kadang kala menyakiti orang lain seperti menendang dan sebagainya Apakah puncanya Mesti ada ibu ayah yang risau bila melihat anak 5 tahun dalam keadaan se...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Di Mana Letaknya Negeri Syam Sekarang

Influencer Marketing For Businesses

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Buah Sukun 6 Khasiat Yang Tak Ramai Orang Tahu

Aepul Roza I L U Chord