Anak Tak Sama Ada Cepat Belajar Ada Agak Lambat Belajar Elak Banding Bezakan Anak


Anak-anak kita, bukan semuanya sama. Ada yang cepat belajar, ada yang sebaliknya. Kalau semua anak-anak kita bijak, itu bonus. Alhamdulillah.
Cuma bila ada yang agak lambat dalam belajar, duduk kelas hujung, jangan pula kita membanding beza dengan anak kita yang lain.

Jangan bandingkan dengan yang lebih bijak dan cekap dalam pembelajaran. Sangat penting sebenar memberi semangat dan dorongan, bukan tekanan.
Anak-anak, walau masih kecil tapi mereka memerhati. Asyik si adik sering dipuji, asyik kejayaan kakak sering diulang, asyik kehebatan abang sering dijulang.
Dia mesti rasa kecil hati dan rendah diri. Betapa dia pun mahu dipuji, betapa dia pun mahu disanjung. Tapi apakan daya, dia sedikit lambat dalam belajar. Bukan dia hendak begitu, tapi dah memang begitu Allah letak dia.
Anak-anak ini, pasti ada kelebihan lain pula. Pasti ada, cuma mungkin kelebihan dia kurang menonjol dimata kita. Kalau jumpa kelebihan itu, cepat-cepat sokong. Cepat-cepat puji, pasti dia tersenyum riang.

Mungkin dia pandai menjada adiknya. Mungkin kemahiran dia mengemas rumah. Mungkin juga handal memasak. Atau mungkin dia jenis yang ringan tulang suka bantu kerja di rumah.
Kita orang tua kena pandai perhati reaksi dan emosi anak. Jangan disebabkan kata-kata kita yang sering membanding beza membuat mereka rasa rendah diri. Membuat mereka makan hati dalam diam.
Aku biasa mengajar kelas hujung. Kelas murid paling lambat dan perlahan. Kalau kena cara motivasi, kalau kena cara menaikkan semangat, mereka mampu sebenarnya.
Mampu berjaya walau agak lambat. Walau mereka perlu usaha berlipat kali ganda lebih banyak. Usaha lebih dari murid biasa.
Tugas kita, ibubapa dan guru ialah memotivasikan mereka. Biar mereka rasa kita sentiasa ada di setiap jatuh bangun mereka.
BACA: Jejari Roti Bersalut Tepung Guna 2 Bahan Ini Je & Memang Sedap!
Aku secara peribadi pernah mendorong beberapa murid yang dapat keputusan E pada awal peperiksaan, akhirnya mendapat A di dalam peperiksaan sebenar dalam beberapa bulan sahaja. Tanpa tuisyen, tanpa bantuan luar.

Tapi usaha murid-murid itu memang 3-4 kali ganda lebih pada murid biasa. Kenapa mereka berusaha lebih? Kerana ada orang sentiasa memberi mereka semangat dan dorongan.
Berapa banyak kisah-kisah orang berjaya yang dulunya pernah gagal. Pernah mendapat tempat tercorot dalam kelas terakhir. Bahkan ada yang tak habis belajar pun.
Malah ada yang dulunya tidak pandai membaca walau dah di tahun 5, tapi kini bergelar Doktor PhD. Pasti ada motivasi hebat disebalik kejayaan mereka.
Bila anak kurang pandai, ingatlah. Jangan membanding beza. Beri semangat, sokonglah dia. Anak kita, biar kita menjadi pencetus motivasi hebat itu.
Selamat pagi dunia!
Kredit:Mohd Fadli Salleh

Anak belum lancar membaca? Belajar cara mudah nak ajar anak tanpa perlu rasa stres, daftar secara percuma di https://toko.ideaktiv.com/product/ajar-anak-cepat-belajar/

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!

The post “Anak Tak Sama, Ada Cepat Belajar & Ada Agak Lambat Belajar” Elak Banding Bezakan Anak appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-tak-sama-ada-cepat-belajar-ada-agak-lambat-belajar-elak-banding-bezakan-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Ini Share Aktiviti Sensori Bawah Setahun Bagus Untuk Iq Anak Cepat Belajar

Ibu Ini Share Aktiviti Sensori Bawah Setahun Bagus Untuk Iq Anak Cepat Belajar

papar berkaitan - pada 14/1/2023 - jumlah : 91 hits
Perkembangan setiap anak berbeza beza Di usia setahun pertama anak adalah fasa penting untuk anak belajar menggunakan pelbagai derianya Masa ini ibu bapa perlu sentiasa perhatikan perkembangan anak mesti mengikut usia Kebanyakan anak anak d...
Ibu Ayah Perlu Tahu 3 Jenis Learning Style Ini Barulah Anak Belajar Cepat Faham

Ibu Ayah Perlu Tahu 3 Jenis Learning Style Ini Barulah Anak Belajar Cepat Faham

papar berkaitan - pada 3/2/2023 - jumlah : 355 hits
Mak ayah kena tahu 3 jenis learning style ni Setiap anak cara belajarnya tak sama Salah cara ajarnya risau boleh makin tercicir anak nanti 1 Visual Paling ramai jenis visual Lebih kurang 65 peratus kanak kanak dalam kategori ni Selalu nampa...
Bapa Belajar Hisap Dadah Dari Anak

Bapa Belajar Hisap Dadah Dari Anak

papar berkaitan - pada 20/1/2023 - jumlah : 239 hits
Izad Thaqif Hassanam hmetro com myBAPA dan anak yang ditahan dalam Op Tapis Khas semalam FOTO Izad Thaqif Hassan Gurun Belajar hisap dadah daripada anak Itu pengakuan seorang lelaki selepas dia ditahan polis bersama anak lelakinya dalam Lad...
Termarah Teremosi Dengan Anak Gagal Kawal Emosi Cepat Cepat Minta Maaf Bincang

Termarah Teremosi Dengan Anak Gagal Kawal Emosi Cepat Cepat Minta Maaf Bincang

papar berkaitan - pada 20/1/2023 - jumlah : 77 hits
Kita bukan robot Kita penuh dengan emosi dalam membesarkan anak kecil kita Sedaya upaya kita mengawalnya ada waktunya pasti kita tewas Pun begitu jangan menyalahkan diri kita sendiri kerana kita juga tak sempurna Jika termarah dan terlalu e...
Nak Anak Belajar Cakap English Dengan Baik 4 Channel Ni Mak Ayah Boleh Pilih Untuk Anak

Nak Anak Belajar Cakap English Dengan Baik 4 Channel Ni Mak Ayah Boleh Pilih Untuk Anak

papar berkaitan - pada 28/1/2023 - jumlah : 105 hits
Membiarkan anak menonton Youtube pada tempoh yang lama sememangnya tidak disarankan oleh mana mana pakar Namun bijaklah memilih untuk anak tonton sepanjang tempoh dua jam yang disarankan oleh pakar Nak pilih channel apa Jika anda mahu anak ...
Suka Baca Buku Anak Jadi Pandai Banyak Boleh Belajar Memang Bagus

Suka Baca Buku Anak Jadi Pandai Banyak Boleh Belajar Memang Bagus

papar berkaitan - pada 29/1/2023 - jumlah : 164 hits
Bila anak selalu membaca buku cerita ia dapat merangsang pemikiran mereka Kemahiran berfikir sama pentingnya dengan kemahiran membaca menulis dan mengira Anak yang selalu didedahkan dengan buku cerita atau ibu ayahnya suka bercerita didapat...
Cepat Langsing Honey Lee Beri Respon Dakwaan Guna Ibu Tumpang Bagi Lahirkan Anak Sulung

Cepat Langsing Honey Lee Beri Respon Dakwaan Guna Ibu Tumpang Bagi Lahirkan Anak Sulung

papar berkaitan - pada 19/1/2023 - jumlah : 159 hits
Sudah pun lebih 8 bulan melahirkan anak sulung tiba tiba ada berita kurang enak menyelubungi Honey Lee ARTIKEL BERKAITAN Bagi mempromosikan filem Phantom pelakon wanita itu telah menjadi tetamu di Cultwo Show di SBS Power FM bersama Seol Gy...
Bila Anak Main Air Boleh Belajar Macam Macam Bawa Mereka Ke Sunway Lost World Of Tambun

Bila Anak Main Air Boleh Belajar Macam Macam Bawa Mereka Ke Sunway Lost World Of Tambun

papar berkaitan - pada 18/1/2023 - jumlah : 179 hits
Anak anak yang sedang membesar akan belajar dari pelbagai sudut Tidak suka dipaksa mereka lebih gemar belajar dengan cara yang menyeronokkan Biarpun belajar sambil bermain ia sebenarnya sangat membantu untuk anak lebih mudah fokus dan memah...
Studi Banding Ke Kosta Rika Dan Panama Pemprov Dki Belajar Kelola Air Bersih

Studi Banding Ke Kosta Rika Dan Panama Pemprov Dki Belajar Kelola Air Bersih

papar berkaitan - pada 28/1/2023 - jumlah : 108 hits
Heru menyatakan mendukung kegiatan apapun yang dinilai membawa dampak baik bagi kepentingan warga Jakarta Sehingga studi banding diharapkan dapat meningkatkan kinerja Pemprov DKI Jakarta
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih