Anak Pelat Susah Sebut Huruf R S Bukan Sebab Lidah Pendek Ini Puncanya


Ada segelintir ibu bapa akan mengalami situasi anak ada masalah pelat. Mungkin masa awal-awal anak mula bercakap nampak comel je kan tapi jika tak diperbetulkan dan bawa jumpa pakar risau keadaan ini akan berterusan.
Biasanya pelat ini ramai yang menganggap sebab lidah pendek. Namun adakah ia betul? Menerusi perkongsian di portal MyHealth, pelat merupakan ‘kesalahan sebutan’ yang terjadi pada peringkat umur tertentu. Ia melibatkan masalah penghasilan bunyi (artikulasi) dan juga pola bunyi (fonologi). Yang pasti ia berkait dengan organ lidah.

Menurut Pengamal Perubatan Pergigian Kementerian Kesihatan, Dr Mohd Khairul Izwan, selain berfungsi untuk merasa makanan, lidah juga membantu kita untuk bercakap dan bertutur dengan baik.
“Sebutan sesuatu huruf banyak dipengaruhi oleh pergerakan lidah kita.

Sebagai contoh, huruf R dibunyikan apabila hujung lidah digerakkan menyentuh bahagian langit-langit atas. Manakala sebutan huruf S dibunyikan apabila hujung lidah menyentuh bahagian belakang gigi kacip atas.
Bagi sesetengah individu, kebolehan menyebut huruf-huruf ini terbatas menyebabkan mereka menjadi pelat. Perasan tak ada kawan-kawan atau kita sendiri yang pelat dan tidak dapat menyebut huruf S dan R dengan jelas?

Cuba anda angkat lidah anda dihadapan cermin dan lihat pada bahagian bawah lidah. Perasan tak ada satu “benang” halus yang menyambungkan bahagian bawah lidah kita dengan lantai mulut?
“Benang” ini disebut sebagai lingual frenum/frenulum. Ianya berfungsi untuk menyokong kedudukan serta pergerakan lidah kita,” terangnya dalam status yang dimuatnaiknya di Facebook.

Menurutnya, bagi individu yang pelat, lingual frenum/frenulum ini lebih panjang bentuknya sehingga terbentuk lebih ke hadapan daripada posisi yang sepatutnya. Dalam keadaan begini, lidah akan terlihat seolah-olah pendek dan menyebabkan pergerakannya menjadi terbatas.
Sebab itulah pada individu begini, sebutan mereka menjadi terganggu sehingga kita menggelarkan mereka sebagai pelat. Keadaan ini disebut sebagai “tongue tie” atau “ankyloglossia”, jelas Dr Khairul.

Tambah beliau, tiada rawatan diperlukan jika keadaan ini tidak begitu mengganggu. Namun demikian, bagi sesetengah bayi yang lahir dengan tongue tie ini, mereka mempunyai kesukaran untuk menyusu.
Jika ini berlaku, maka pembedahan untuk memotong sedikit lingual frenum/frenulum ini diperlukan bagi memperbaiki posisi serta mengembalikan fungsi lidah mereka.
Semoga bermanfaat!
Kredit: MyHealth (Dr Mohd Khairul Izwan) & Sinar Harian
Sertai Webinar penyusuan terbesar ‘Mama Tak Penat Susukan Anak’ yang dianjurkan Pa&Ma tahun ini. Webinar PERCUMA ini menampilkan panel-panel hebat seperti Dato’ Dr Sheikh Muszaphar, Dr Seri Suniza, Dr Hairin Anisa, Puan Asiah Maharam dan perkongsian istimewa oleh Dato’ Siti Nurhaliza.
Selain mendapat ilmu penyusuan, peserta juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah. Daftar segera di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-mama-tak-penat-susukan-anak/ atau terus scan QR Code pada poster.

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Anak Pelat, Susah Sebut Huruf ‘R’ & ‘S’ Bukan Sebab Lidah Pendek. Ini Puncanya!  appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-pelat-susah-sebut-huruf-r-s-bukan-sebab-lidah-pendek-ini-puncanya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Anak Bujang Edika Yusof Memasak Di Dapur Peminat Jadi Tak Keruan

Hiburan Anak Bujang Edika Yusof Memasak Di Dapur Peminat Jadi Tak Keruan

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 362 hits
Menerusi sebuah hantaran di Instagram pelakon senior Edika Yusof ada memperlihatkan aksi anak bujangnya yang sedang memasak di dapur BACA AdvertisementDalam video pendek tersebut anak lelaki Edika Fardeen Nasrulhaq 17 dilihat sedang menyedi...
Bodoh Piang Double Meaning Anak Muda Melatah

Bodoh Piang Double Meaning Anak Muda Melatah

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 500 hits
Perkataan bodoh piang mempunyai maksud Double Meaning cepat sahaja fikiran kita gapai Tapi bahasa kiasan tetiba sukar difahami Jadi kena fahamlah bahasa orang tua ini Masa Kecik Pembaris Itulah kita Masa kecil dulu jarang sgt guna pembaris ...
5 Potret Rumi Anak Dian Pelangi Selalu Tampil Modis Bak Model Cilik Yang Bikin Gemas

5 Potret Rumi Anak Dian Pelangi Selalu Tampil Modis Bak Model Cilik Yang Bikin Gemas

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 237 hits
Maika Rumaisha Al Aqsa Nasution atau yang kerap disapa Baby Rumi anak dari desainer tenar Dian Pelangi benar benar berhasil membuat netizen gemas Meski masih kecil gaya busananya amat modis sampai disebut seperti model cilik
Wanita Anak Lima Tahun Pakai Gelang Pink Maut Dipercayai Terjun Dari Bangunan

Wanita Anak Lima Tahun Pakai Gelang Pink Maut Dipercayai Terjun Dari Bangunan

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 252 hits
Muhaamad Hafis NawawiKuala Lumpur Wanita warga India dan anak perempuannya yang berusia lima tahun masing masing memakai gelang merah jambu tanda kuarantin Covid 19 ditemui meninggal dunia di Taman Tenaga Salak Selatan di sini semalam Timba...
Pakar Jelaskan Kopi Atau Teh Bukan Untuk Kanak Kanak Ini Punca Berat Anak Tak Naik

Pakar Jelaskan Kopi Atau Teh Bukan Untuk Kanak Kanak Ini Punca Berat Anak Tak Naik

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 295 hits
Ramai ibu risau berat anak tak naik naik Dah puas bagi macam macam suplemen tetap sama Bab makan kadang anak memilih juga Tapi kalau air manis cepat pula Tapi ibu ayah tahu tak air manis seperti teh atau kopi dan air berperisa lain salah sa...
Perginya Tanpa Pesan Hilang Isteri Anak Dalam Kandungan Kerana Covid

Perginya Tanpa Pesan Hilang Isteri Anak Dalam Kandungan Kerana Covid

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 266 hits
Tolonglah jaga prosedur operasi standard kerana saya sudah kehilangan isteri dan anak kerana Covid 19 Kasihanilah anak isteri dan suami masing masing serta duduklah di rumah kerana boleh alami nasib sama seperti saya kata Mohd Fadli Abd Wah...
Dapat Suami Tak Banyak Cakap Menyesal Kahwin Dulu Tak Ikut Cakap Mak Stres Aku

Penerangan Akaun 3 Kwsp Syarat Dan Cara Keluar Duit Kwsp Akaun 3

How The Kkb By Election Might Itself Trigger Of More By Elections

Dah Jumpa Sebab Kalah Pn Kata Sebab Pengundi Luar

Kakak Maut Adik Kritikal Dalam Kemalangan

E Kyc Syarat Pengeluaran Kwsp Rm250 Ke Atas Bagi Akaun 3

Ht House By 007studio In Ha Tinh Vietnam

Ben Nathan Kebahagiaanmu Chord



Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka


Maklumat Spesifikasi Lebih Lanjut Vivo X100s Terbocor Saat Pelancaran Semakin Hembus

Sindiket Ofu Bhai Tumpas Ubah Suai Maklumat Pasport

Halim Othman Beri Respon Isu Pendedahan Anak Luar Nikah

Didi Astillah Bengang Dengan Aliff Aziz Asyik Nak Point Out Salah Bella Dia Bersama Isteri Orang Anak 3 Tu Apa Pula

Kunci Meningkatkan Produktivitas Dan Kesehatan Burung Juara Kontes

Rendang Udang Mudah Dan Sedap