Anak Lagi Cepat Tangkap Belajar Dengan Mak Ayah Ni Cara Nak Jadi Learning Coach Di Rumah


Didikan awal sememangnya bermula dari rumah, bukan di sekolah bersama guru-guru. Maka jadilah ibu ayah yang sentiasa mendidik malah sentiasa kreatif merangsang minda anak.

Pun begitu, ada waktunya dek kerana hambatan tugas yang tak pernah habis, ada mak ayah yang buntu untuk melakukan aktiviti dengan anak. Bukan culas tetapi tidak punya waktu untuk merancang aktiviti.
Apa mak ayah perlu buat? Ahli Terapi Cara Kerja, Pn Mahfuzah Zainol berkongsi tip untuk mak ayah menjadi learning coach yang terbaik di rumah.

4 Tips Kepada Ibu Bapa Menjadi Learning Coach di Rumah
Sekarang ni ibu ayah merupakan learning coach anak-anak di rumah. Ia tugas yang berat sebenarnya. Saya juga mengalaminya. Kadang-kadang tidak terbuat. Buat mana yang penting sahaja. Yang tak sempat saya tinggalkan dulu. Kita alami situasi yang sama. Jangan risau.
Nak share sedikit tips menjadi learning coach kepada anak-anak di rumah.
1. Introduction. Verbally ajak anak-anak untuk join sesi kita tu. Kalau istilah pendidikan kita panggil induksi. Tarik minat diorang ni dengan reward ke, music ke, mainan ke or anything.
You know your kids better. Yang ni sangat penting sebab habis je belajar, dia akan demand reward dia. So motivation juga sebenarnya untuk anak-anak.

2. Direct instruction – part ini macam active teaching, tunjuk demo bla bla bla. Buat demonstration menggunakan bahan-bahan, material atau mainan.
Terpulang kepada ibu ayah. Kalau istilah pendidikan, ada nama dia bahan maujud dalam pembelajaran. Boleh guna bahan sedia ada kat rumah.
Kalau istilah therapeutic sikit kita panggil multi sensorial material. Sebab konsep dia adalah benda tu boleh pegang, sentuh, cium, bau rasa, gerak-gerak sikit. Semua guna deria kitalah. Ni kalau ibu ayah beri guide, anak-anak kena cuba benda yang sama. Dia pun try sama.
3. Guided practice – part ini kena guna relevant workbook or activity book. Good materials menyumbang kepada success. Meaning dia buat, kita tengok betul ke tak. Yang ni time consuming lah sikit sebab perlu beri perhatian apa yang dia buat. Kalau dia lambat, sampai menguap jugalah kita tunggu tengok.

4. Independant practice – Walaupun nama dia independant, tapi kena ada quality supervision lah jugak from parents. Haha. Kalau saya, part supervision ni boleh buat sambil tengok handphone kat tangan huhuhu. Typical parents nowadays sungguh.
Sebab itulah, ibu ayah kena cari good materials (no.3) untuk anak-anak belajar di rumah yang sesuai dengan tahap anak dan material tersebut terus membantu mereka excel. Kalau mudahnya, guna sahaja buku aktiviti sekolah bagi.
Kalau target untuk reading, cari buku-buku yang sesuai untuk membaca. Reading development adalah pada umur 9 tahun ye. So, kalau anak masih belum boleh membaca lancar ketika 7 dan 8 tahun, boleh slowly ajar dan cari material yang sesuai untuk membaca.
Jangan lupa, active teaching (no. 2) sangat diperlukan jika menjadi learning coach di rumah.

Paling penting no.1 tu jangan abaikan motivation anak-anak untuk belajar. Saya tak nafikan reward ini membuatkan anak lebih suka nak belajar. Kalau tak ada reward, semangat pun down. Umpan lah mereka dengan cikedis ke sekali sekala or game ke or screen time ke. Mana yang mampu.
Kalau kita tak sempat, ambillah sedikit ruang dan masa untuk jadi learning coach anak-anak. 15-20 minit sehari pun sudah cukup. Kalau susah sangat, selang sehari pun okay. Jangan tak buat langsung.
Lakukanlah perkara baik untuk anak-anak hari ini semampunya supaya mereka boleh mengucapkan terima kasih kepada kita di kemudian hari.
 
The post Anak Lagi Cepat Tangkap Belajar Dengan Mak Ayah, Ni Cara Nak Jadi ‘Learning Coach’ Di Rumah! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-lagi-cepat-tangkap-belajar-dengan-mak-ayah-ni-cara-nak-jadi-learning-coach-di-rumah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Anak Tinggi Ini Makanan Mak Ayah Kena Selalu Beri Pada Anak

Nak Anak Tinggi Ini Makanan Mak Ayah Kena Selalu Beri Pada Anak

papar berkaitan - pada 15/8/2024 - jumlah : 79 hits
Kita mulalah runsing bila saiz badan anak kecil dan rendah berbanding rakan sebayanya Tak tinggi tinggi buat kita bertambah risau Apa sebabnya Sebenarnya pemakananlah paling penting untuk menambah ketinggian anak dan seimbang pada usianya M...
Salah Cara Didik Boleh Beri Kesan Pada Karakter Anak Anda Mak Ayah Mana Satu

Salah Cara Didik Boleh Beri Kesan Pada Karakter Anak Anda Mak Ayah Mana Satu

papar berkaitan - pada 30/7/2024 - jumlah : 68 hits
Adakah cara kita selama ini mendidik anak dengan cara yang betul Tersalah didik boleh beri kesan pada anak Ini tip dan panduan betul dalam mendidik anak Ikuti perkongsian Parent Connect ini Semoga menjadi panduan ibu bapa Karakter dan tingk...
Anak Suka Hisap Jari Diusia 1 2 Tahun Mak Ayah Tak Perlu Risau

Anak Suka Hisap Jari Diusia 1 2 Tahun Mak Ayah Tak Perlu Risau

papar berkaitan - pada 2/8/2024 - jumlah : 96 hits
Anak kecil selalu dilihat menghisap jari dan kadang kala perbuatan tersebut membuatkan kita sebagai ibu bapa rasa tidak selesa Menurut perkongsian Puan Uswatun Konsultan Tangisan Bayi Pertama Malaysia sebenarnya diusia anak 0 2 tahun menghi...
Anak Tiba Tiba Demam Ini Panduan Mak Ayah Boleh Lakukan Segera

Anak Tiba Tiba Demam Ini Panduan Mak Ayah Boleh Lakukan Segera

papar berkaitan - pada 13/8/2024 - jumlah : 80 hits
Bila anak kecil kita tiba tiba demam dengan suhu yang agak tinggi mak ayah mulalah rasa cemas Tak tahu apa patut dibuat ditambah pula dengan ketiadaan bekalan stok ubat dirumah makin buat ibu bertambah cemas Apa mak ayah nak buat Anak yang ...
Anak Kidal Begini Cara Ibu Nak Latih Guna Tangan Kanan Kalau Tak Berjaya Jangan Paksa

Anak Kidal Begini Cara Ibu Nak Latih Guna Tangan Kanan Kalau Tak Berjaya Jangan Paksa

papar berkaitan - pada 13/8/2024 - jumlah : 71 hits
Anak kidal begini cara ibu nak latih guna tangan kanan kalau tak berjaya jangan paksa Anak anda cenderung mengambil barang dan melakukan pelbagai aktiviti dengan tangan kirinya Mungkin itu petanda bahawa anak anda kidal Anak Kidal Begini Ca...
Cara Tempah Rumah Peranginan Persekutuan

Cara Tempah Rumah Peranginan Persekutuan

papar berkaitan - pada 12/8/2024 - jumlah : 116 hits
Cara Tempah Rumah Peranginan Persekutuan I Rumah Peranginan Persekutuan adalah kemudahan penginapan yang disediakan oleh kerajaan Malaysia khususnya untuk penjawat awam RPP ini terletak di lokasi lokasi pelancongan popular di seluruh Malays...
Pengakuan Suami Yang Temukan Istri Dan Anak Jadi Kerangka Dalam Rumah Ada Barang Bukti Disita Polisi

Pengakuan Suami Yang Temukan Istri Dan Anak Jadi Kerangka Dalam Rumah Ada Barang Bukti Disita Polisi

papar berkaitan - pada 30/7/2024 - jumlah : 70 hits
Kepolisian bersama Tim Forensik Rumah Sakit Sartika Asih Bandung telah melakukan olah tempat kejadian perkara untuk proses penyelidikan lebih lanjut
Ramai Terhibur Lihat Tok Ram Nak Upah Rm2 000 Jika Anak Boleh Panggil Daddy

Ramai Terhibur Lihat Tok Ram Nak Upah Rm2 000 Jika Anak Boleh Panggil Daddy

papar berkaitan - pada 1/8/2024 - jumlah : 84 hits
Ramai terhibur lihat Tok Ram yang menawarkan RM2 000 kepada anak angkatnya Nur Izzara jika bayi berkenaan dapat memanggilnya daddy Bergurau dengan Nur Izzara Perkongsian tersebut telah dimuat naik sendiri oleh Maestro muzik terkenal tersebu...
Tpm Dedah Draf Mou Peruntukan Ahli Parlimen Pembangkang

Dpm Fadillah Reveals Drafts Of Government Opposition Mou

Ayien Rahman Ale Ale Chord

Future Directions For Sabah And Sarawak

Tindakan Penguatkuasaan Yang Sesuai Akan Diambil Terhadap Gisbh

Punctuality And Professionalism The Hallmarks Of Second City Livery Chauffeurs

Lelaki Meninggal Dunia Tunggu Ambulans Empat Jam

Berjayakah Sesuatu Hubungan Tanpa Ada Kepercayaan


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Info Dan Sinopsis Filem How To Make Millions Before Grandma Dies 2024 Kini Di Platform Online Netflix Malaysia


Buasir Otak Tv Roblox Sambutan Hari Malaysia Di Dataran Putrajaya Live

Bukan Hanya Kacang Parang Sahaja Yang Perlu Dielakkan Oleh Pesakit G6pd

Tiga Hari Berturut Turut Makan Kenduri Kahwin

Restoran Dapor Che Lah Port Lepak Makan Sedap Di Shah Alam

Cerita Tuala Jer Pun

Hentian Sebelah Pedas Linggi