Anak Hisap Jari Masuk Barang Dalam Mulut Bagus Tandanya Dia Dah Mula Pandai


Penggunaan kiri dan kanan badan penting untuk proses menyalin (dalam menulis) dan keberdikarian kanak-kanak.
Jika anda perasan, bayi di usia 3 bulan sudah mula memasukkan tangannya ke dalam mulut. Kebiasaannya, bayi mula memilih tangan yang mana satu dia nak masukkan ke dalam mulut. Proses ini berlaku dalam keadaan “symmetrical” atau simetri; di mana bayi tahu dia ada dua bahagian badan; iaitu kiri dan kanan lalu dipilih untuk dibawa ke tengah badan untuk dihisap tangannya.

Semakin meningkat usia, semakin dia dah mula “nampak” persekitarannya dengan jelas, dia akan mula mengutip.
TOLONG JANGAN HALANG BAYI MEMASUKKAN OBJEK KE DALAM MULUTNYA. KITA HANYA PERLU PANTAU APA YANG DIKUTIP, BUKAN HALANG!
Sebab…kat sini ada satu “kebesaran” ciptaan Tuhan yang kita tak nampak. Bayi yang mengutip dan memasukkan barang ke dalam mulut ni dia “nampak” objek, lalu dia pilih untuk pegang objek tu dengan tangan yang dia sendiri pilih. Dia dah start tahu dah: satu tangan dia akan capai barang, kemudian satu tangan lagi akan sokong pegangan untuk masukkan barang tersebut ke dalam mulut. Kalau perasan kat sini, yang mencapai tu adalah tangan dominan, yang menyokong tu adalah tangan yang tidak dominan.

Penting dia decide tangan mana dia nak capai dan pegang barang sebab dia nak guna ni nanti masa proses menulis, pegang gunting, pegang pisau, sapu jem atas roti, sikat rambut, dan sebagainya bila dia membesar kelak.
Proses ini dinamakan sebagai “laterality”; iaitu menjadikan satu bahagian badan sebagai dominan dan bila dah ada satu bahagian dominan, satu lagi bahagian badan akan digunakan untuk menyokong apa sahaja “kerja” yang dijalankan oleh bahagian dominan ni tadi.
Kiri dan kanan badan kemudiannya “bekerjasama” lagi dalam proses MERANGKAK.
Sebab tulah merangkak tu WAJIB!
Tak ada istilah “cepat jalan” bagi seorang kanak-kanak ya! Merangkak tulah proses paling kritikal untuk kanak-kanak. Wajib buat!
Kredit Gambar: Google LAGI LAMA MERANGKAK, LAGI BAGUS!
“Alah, dulu saya tak merangkak…ok je. Takde apa masalah pun!”
Memang takde masalah sebab semakin membesar, kita banyak guna badan kita untuk buat aktiviti fizikal. Dulu kita ada persekitaran yang memberangsangkan untuk kita bergerak. Selagi belum tiba waktu Maghrib,selagi itulah kita bergerak tanpa henti bermain dengan rakan-rakan. Anak-anak zaman sekarang macam itu ke?
Sebab itulah sering menjadi kerisauan bagi saya apabila anak-anak kurang merangkak atau tidak langsung merangkak di zaman ini. Zaman di mana keluar bermain di luar rumah sudah tidak lagi selamat dari segi keselamatan, cuaca, & penyakit berjangkit. Namun, ini bukan alasan untuk anda tidak “menggerakkan” anak anda.
Walau hanya di rumah, pastikan kanak-kanak menggunakan kesemua otot dan sendi badan dia untuk bergerak. Dengan bergerak, badan mula sedar adanya kawasan kiri, kanan, atas dan bawah yang membantu banyak proses akademik dan keberdikarian bila dah besar nanti. Jangan tunggu anak besar baru nak bergerak!
Kredit Gambar: Google FASA MENCONTENG ADALAH FASA ASAS MENYALIN!
Haaaa ni confirm ramai yang tidak akan percaya bahawa menconteng itu adalah antara fasa awal menyalin kat buku.
Selain daripada kena tiru pergerakan & Bahasa orang dewasa (fasa “imitation” yang bermula di usia 8 bulan lagi)….fasa menconteng tu sendiri sebenarnya merupakan fasa awal kanak-kanak nak mula menyalin. Ketika menconteng, kanak-kanak belajar ada “banyak kawasan” untuk diterokai. Maka, pada waktu inilah, pantang nampak dinding yang kosong, maka pastinya mereka mula bereksperimentasi dan meneroka kawasan dinding melalui contengan.
Menconteng; selain daripada meneroka kawasan kiri,kanan, atas dan bawah….ianya juga adalah merupakan satu bentuk interpretasi emosi dan perasaan.
Kerana itulah, dalam bidang Psychology, melukis dijadikan satu terapi bagi mereka yang mempunyai masalah psikologi dan emosi melalui cabang “Art Therapy”.
Untuk kanak-kanak, menconteng membantu mereka membina keyakinan diri, memberi ruang ekspresi diri dan juga memberi ruang untuk mereka “menyalin semula” apa yang mereka lihat dan rasa di persekitaran mereka.
Kredit Gambar: Google JADI, ANDA RASA NAK HALANG ANAK ANDA DARI MENCONTENG?
JANGAN HALANG! Hargai “hasil karya” mereka. Fikirkan cara bagaimana anda boleh galakkan anak anda menconteng. Tampal kertas mahjong di dinding, catkan dinding rumah dengan cat yang mudah padam, atau “merelakan” sahaja dinding rumah dijadikan kawasan contengan anak-anak. Terpulang. Fikirkan cara.
Percaya atau tidak, jika anda beri laluan kepada mereka untuk menconteng, sehingga usia mereka meningkat ke 3 tahun, mereka sudah mula mengenali objek dan warna sekeliling. Waktu ini, mereka sudah boleh meniru objek yang ada dengan menggabungkan garisan-garisan di atas kertas, bercerita mengenainya, dan mula membentuk tangan yang dominan dalam memegang pensil.
Kiri dan kanan badan sudah diketahui oleh anak anda pada waktu ini. Solid dan concrete dalam pemikirannya.
Kredit Gambar: Google Jadi, bila di usia 5 tahun nanti, percayalah…disebabkan dia dah tahu kiri dan kanan badan, maka proses menulis dan menyalin menjadi lebih mudah. Ini kerana, pada waktu ini, apabila anak sudah tahu bahagian kiri dan kanan badan melalui semua fasa yang saya sebutkan di atas, jadi, kalaulah dia nampak sesuatu objek,tulisan atau lukisan berada dalam kawasan yang bertentangan dengannya (seperti di buku lain, papan hitam atau putih), sudah tentu dia tahu nak tuliskan/lukiskan semula, sama seperti apa yang dia lihat, tanpa terbalik sana sini pun.
Jelas, bukan? Kena faham ye…Allah tidak jadikan sesuatu perkembangan itu untuk dibanggakan “kecepatan” nya atau digusarkan “kelewatan” nya. Setiap fasa perkembangan yang Dia ciptakan di badan manusia itu sendiri ada kesannya untuk proses pembelajaran dan keberdikarian seseorang manusia.
Tapi…kenapa ada kanak-kanak yang masih terbalik terbalik menulis, “confuse” kiri dan kanan, masih belum ada tangan yang dominan terutamanya untuk menulis dan makan?
Kredit: Terapis Cara Kerja (Paediatrik) Liyana Raya

Dah masuk hujung tahun ni, biasanya mama papa pasti buat persediaan anak-anak masuk ke sekolah. Apa yang patut kita nak buat supaya anak-anak tak kekok dan teruja nak ke sekolah?
Jom ikuti perkongsian ilmu bermanfaat dari Dr Tengku Putri Zainab Ab Malek (Pakar Perunding Pediatrik), Pn Nurul Sheriena Musa (Konsultan Perkembangan Kanak-kanak & Terapis Cara Kerja) serta sharing dari selebriti Yana Samsudin bagaimana dia melatih anaknya untuk belajar tiga bahasa. Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/tip-a-z-anak-ready-ke-sekolah/
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) 
The post Anak Hisap Jari, Masuk Barang Dalam Mulut Bagus! Tandanya Dia Dah Mula Pandai appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-hisap-jari-masuk-barang-dalam-mulut-bagus-tandanya-dia-dah-mula-pandai/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hisap Ibu Jari Tarik Rambut Gigit Baju Antara Tabiat Anak Anak Yang Pemalu Di Sekolah

Hisap Ibu Jari Tarik Rambut Gigit Baju Antara Tabiat Anak Anak Yang Pemalu Di Sekolah

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 184 hits
Bercakap mengenai perkembangan kanak kanak di sekolah apakah perkara penting yang perlu ibu bapa fokuskan selain daripada tumbesaran fizikal mereka Sememangnya apabila anak sudah mula melangkah ke alam persekolahan mereka lebih gemar berdik...
Aktiviti Ini Jadikan Anak Lebih Pandai Murah Bagus Untuk Perkembangan Minda

Aktiviti Ini Jadikan Anak Lebih Pandai Murah Bagus Untuk Perkembangan Minda

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 207 hits
Nak melatih minda anak supaya lebih cergas sebenarnya tak memerlukan barangan yang mahal Ada pelbagai aktiviti yang mama papa boleh lakukan bersama anak anak dengan hanya menggunakan barangan di rumah sahaja Puan Adlil Rajiah yang juga meru...
Ikut Cara Ni Susun Barang Kelengkapan Anak Lagi Kemas Cantiknya Tersusun

Ikut Cara Ni Susun Barang Kelengkapan Anak Lagi Kemas Cantiknya Tersusun

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 274 hits
Mengemas pakaian dan kelengkapan anak memang mengujakan bagi ibu ibu Mana tidaknya dengan kelengkapan dan bekas khas ketika menyimpan malah melihat hasilnya yang kemas selepas itu sudah cukup membuatkan ibu berasa lega Puas hati Melihat car...
Belum Masuk Setahun Anak Zahirah Macwilson Dah Berjalan Comel Gaya Isaac

Belum Masuk Setahun Anak Zahirah Macwilson Dah Berjalan Comel Gaya Isaac

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 268 hits
Alahai comelnya Isaac Raees berjalan terkedek kedek Kejap je dia dah dapat kaki ye Rasanya macam baru sangat tengok gambar Isaac lahir Penangan anak PKP tahu tahu dah boleh berjalan Gelagat anak Zahirah Macwilson dan Aiman Hakim Ridza ni ya...
Hiburan Sanggup Tahan Mata Belum Lancar Bercakap Tapi Dah Pandai Mengaji Niena Baharun Kongsi Perkembangan Anak Sulung

Hiburan Sanggup Tahan Mata Belum Lancar Bercakap Tapi Dah Pandai Mengaji Niena Baharun Kongsi Perkembangan Anak Sulung

papar berkaitan - pada 23/11/2021 - jumlah : 228 hits
Keletah anak sulung kepada pelakon Adiel Mikael yang kini berusia tiga tahun telah mencuit hati netizen apabila si cilik itu dilihat gemar mengaji Al Quran pada lewat malam Perkara itu dikongsikan Niena atau nama sebenarnya Amaniena Baharun...
Kahwin Dah 2 Tahun Umur Anak Masuk 8 Bulan Ibu Ayah Baru Nak Sanding

Kahwin Dah 2 Tahun Umur Anak Masuk 8 Bulan Ibu Ayah Baru Nak Sanding

papar berkaitan - pada 26/11/2021 - jumlah : 320 hits
Selepas hampir dua tahun Covid 19 melanda negara ramai pasangan pengantin baru terpaksa tangguhkan hasrat mengadakan sebarang majlis keraian Apa yang diutamakan adalah hanya akad nikah sahaja Disebabkan kekangan keadaan pada waktu tersebut ...
Bila Anak Masuk 6 Bulan Dia Mula Jarang Terjaga Malam Inilah Masa Terbaik Nak Latih Anak Tidur Sendiri

Bila Anak Masuk 6 Bulan Dia Mula Jarang Terjaga Malam Inilah Masa Terbaik Nak Latih Anak Tidur Sendiri

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 234 hits
Sedang merancang untuk melatih anak tidur sendiri Tetapi tidak pasti batas usia anak yang sesuai untuk memulakannya Umumnya masa yang sesuai untuk setiap anak adalah berbeza Pun begitu berikut beberapa cadangan yang mungkin boleh dijadikan ...
Ratu Masuk Pertandingan Kel4m K4but Tunjuk Piala Ibu Tak Sangka Ramai Minta Tip Gilap Bakat Anak

Ratu Masuk Pertandingan Kel4m K4but Tunjuk Piala Ibu Tak Sangka Ramai Minta Tip Gilap Bakat Anak

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 173 hits
KEL4M k4but masuk ke dalam kereta gara gara mahu menunjukkan piala yang dimenangi kepada ibu bapanya telatah g4dis cilik ini benar benar mencuit hati netizen Dengan wajah penuh teruja bercampur bangga kanak kanak perempuan berkenaan berceri...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur

Top Commentators March 2024 Tahniah Blogger Na

Wanita Ditangkap Sedang Kencing Dan Membuang Sampah Di Tempat Letak Kereta

Pertempuran Pemberontak Myanmar Dan Junta Lambat Usaha Hantar Pulang Pelarian

K Jaan Setuju Salur Peruntukan Kepada Pembangkang