Anak Dua Tahun Dah Boleh Diajak Solat Lagi Senang Nak Patuh Faham Mudah Sungguh Ikut Cara Ni


Bila anak semakin membesar, tak dinafikan anak semakin sukar untuk menerima arahan. Mendidik anak untuk menunaikan solat ada waktunya menguji kesabaran kita sebagai ibu. Tak perlu pening kepala, jika tahu cara dan triknya, anak jadi mudah ikut kata, lebih-lebih bila dia faham apa itu solat.
Perkongsian ibu ini, Teacher Lin Talib boleh anda jadikan panduan untuk mendidik anak bersolat. Malah seawal usia dua tahun anak sudah boleh dilatih, lagi cepat anak faham dan ikut.

ROTAN ANAK JIKA TAK SOLAT
Ha, kita selalu dengar ada riwayat yang mengatakan bahawa rotanlah anak yang tidak solat ketika mereka berumur 10 tahun.
10 tahun tak solat kena rotan. Kalau dah besor panjang tak solat kena lempor ke gamaknya? Hihi
Namun disebabkan ayat ini, Islam seolah digambarkan dengan pendidikan anak yang menggunakan kekerasan. Gagalnya kita menelaah dan mendalami hakikat pendidikan ibadah untuk anak-anak kita dalam Islam.

Sebenarnya seawal anak berumur 2 tahun anda sudah boleh kenalkan mereka dengan solat. Macam cek mek dalam gambo tu, baru 1 tahun lebih, selalu ikut sujud bila kami solat.
Secara fitrahnya anak-anak ini memang terdorong kepada solat kerana itulah fitrah seorang hamba yakni sujud kepada PenciptaNya.
Jadi, kita sebagai ibu bapa bertanggungjawab untuk mengenalkan secara bersistem tentang bagaimana dan apakah kesan solat kepada diri.

Bagaimanakah nak kenalkan anak dengan solat?
1. Sebenarnya mudah sangat. Bersyukur selalu kerana negara kita mudah mendengar azan dari surau atau masjid berdekatan.
Apabila azan ajarkan anak kita untuk diam dan usai azan tamat sama-sama kita membaca doa selepas azan. Azan boleh menjadi “key point” untuk solat. Rutinkan perkara ini setiap hari dan anak akan mudah faham bahawa, setiap kali azan, kita akan bersolat.
2. Kenalkan mereka dengan wuduk. Setiap kali wuduk boleh tunjukkan kepada mereka dan biar mereka perhatikan setiap gerak geri kita. Biasanya mereka paling tangkap part basuh kaki tu sebab last sekali kan.
Takpe, basuhkan kaki mereka. Biar mereka seronok dan perkara ini mengiyakan kefahaman mereka bahawa dalam wuduk ada part basuh kaki.

Sangat penting ubtuk kita iya kan kefahaman mereka supaya mereka boleh move on untuk topup kefahaman baru yang lain.
3. Jika perempuan, kita akan pakai telekung. Biasa anak-anak ni suka tiru kita. Jadi boleh belikan mereka telekung atau sarungkan sahaj tudung sarung pada mereka.
Ini seolah-olah kita meraikan mereka dalam setia aktiviti kita. Anak-anak ni sukaa sangat in ‘include’ kan dalam aktiviti bersama ibu bapa. Yelah, kesayangan mereka kan♥️.

4. Rajin-rajinlah solat jemaah. Solat jemaah dalam keluarga sangat penting kerana dalam jemaah adanya cara solat lelaki dan perempuan.
Jadi, jika ada anak lelaki, kita ajarkan mereka untuk lihat ayah. Jika anak perempuan kita ajarkan mereka untuk lihat ibu.
 
Semua ini perlu dilakukan secara konsisten dan sabar sejak dari awal lagi. Memupuk jiwa kehambaan yang hebat bukannya mudah jika ibu bapa sendiri kurangnya rasa pergantungan TOTAL kepada Allah.

Pendidikan yang konsisten dan disiplin ini diteruskan sampailah kita akan lihat, anak akan solat dengan sendirinya tanpa kita suruh.
Di sinilah pula peranan kita sebagai ibu bapa, memberi pengertian solat kepada anak. Knowledge is key. Solat ini sangat berkait rapat dengan sistem biologi, chemistry dan fizik badan. Sesungguhnya, sains mengikut Islam dan bukannya Islam yang mengikut Sains.
Merotan anak yang tidak solat hanyalah dilakukan apabila rutin dan pendidikan yang bertahun-tahun sudah diajarkan tidak dilakukan oleh anak.

Sesungguhnya Islam itu sangat lembut cara pengajarannya. Ibu bapa sekalian, sesibuk mana pun anda, luangkanlah masa untuk mendidik rohani jiwa anak kita. Apabila anak kita terisi rohaninya, kukuh pegangannya.
InsyaAllah walau di mana pun dia, dia kuat dan Allah jualah penjaga sebaik-baiknya. Pentingnya pengajaran solat kepada anak kita ialah pendidikan time management, disiplin kerja dan fokus.
Kerana akhirnya, bukan anak yang kaya raya bijak pandai yang kita mahukan. Kita hanya mahukan anak yang bersama dengan kita di Syurga kelak.
Teacher Lin Talib
Menarik: Tak Berbaloi Bebel Panjang Berjela, Anak Tak Faham Pun Arahan, Ini Cara Tepat Tegur Anak

Jom sertai event Pa&Ma Gala Moms Reunion ni secara PERCUMA. Siapa daftar cepat dia dapat tempat. Apa mommies dapat bila join event virtual ni?
• Menyertai sesi soal jawab bersama Pakar yg akan mengupas topik masalah kulit yang kerap berlaku di kalangan bayi.
• Aktiviti games bersama selebriti mama iaitu Mawar Rashid, Farahanim & Muabella.
• Sesi cabutan bertuah.
Daftar sekarang di SINI.
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Anak Dua Tahun Dah Boleh Diajak Solat, Lagi Senang Nak Patuh & Faham, Mudah Sungguh Ikut Cara Ni! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-dua-tahun-dah-boleh-diajak-solat-lagi-senang-nak-patuh-faham-mudah-sungguh-ikut-cara-ni/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Membuat Cornflake Madu Yang Senang Dan Mudah Ikut Resepi Cik Nom

Cara Membuat Cornflake Madu Yang Senang Dan Mudah Ikut Resepi Cik Nom

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 423 hits
Cornflake Madu ikut resepi Cik Nom ni memang paling mudah dan simple penyediaannya Bahan bahan pun senang untuk didapati Bahan bahan cornflake madu butter gula Cara penyediaan Masak butter madu dan gula dahulu dan selepas agak sebati tuangk...
Bawah 5 Tahun Penting Untuk Bermain Rumah Sepah Boleh Kemas Tapi Anak Ketagih Gajet Susah Nak Ubah

Bawah 5 Tahun Penting Untuk Bermain Rumah Sepah Boleh Kemas Tapi Anak Ketagih Gajet Susah Nak Ubah

papar berkaitan - pada 13/7/2021 - jumlah : 369 hits
Bila PKPD dilaksanakan memang tak dapat biarkan anak anak bermain di luar namun ianya bukan alasan untuk menghalang anak anak bermain di dalam rumah Bermain sangat penting untuk perkembangan anak anak terutama anak dibawah umur 5 tahun Kena...
Liat Sangat Anak Nak Bangun Pagi Ini Trik Mama Boleh Cuba Senang Nak Bangun

Liat Sangat Anak Nak Bangun Pagi Ini Trik Mama Boleh Cuba Senang Nak Bangun

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 285 hits
Anak nak masuk kelas ibu pula yang susah hati Kerisauan yang semacam ini selalu terjadi pada kita Bukan sekali tetapi setiap kali bangun pagi kesabaran ibu selalu terduga Mengejutkan anak bangun pagi memang mencabar Namun perkongsian OT pas...
Tips Nak Bagi Anak Mudah Tidur

Tips Nak Bagi Anak Mudah Tidur

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 286 hits
Tips Nak Bagi Anak Mudah Tidur Musim pandemik satu masalah ialah susah nak tidur Itu yang MF dan keluarga hadapi Anak anak MF dulu bukan main senang tidur Jam 9 00 malam masuk bilik letak kepala kat bantal terus lena sekarang punya susah Di...
Ini Sebab Ibu Tak Boleh Rumah Bersepah Walaupun Faham Fitrah Anak Bukan Saja Saja

Ini Sebab Ibu Tak Boleh Rumah Bersepah Walaupun Faham Fitrah Anak Bukan Saja Saja

papar berkaitan - pada 30/6/2021 - jumlah : 414 hits
Ada sebab kenapa wanita tak boleh nampak rumah bersepah sepah Dia boleh jadi sakit mata serabut sesak dan tak tenteram jiwanya Kebanyakan wanita bergelar ibu tak boleh nampak benda bersepah sepah macam ni walaupun dari sudut akal dia faham ...
Nak Siap Mandi Di Bilik Sendiri Baru 5 Tahun Elly Mazleen Bangga Anak Dah Pandai Berdikari

Nak Siap Mandi Di Bilik Sendiri Baru 5 Tahun Elly Mazleen Bangga Anak Dah Pandai Berdikari

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 351 hits
Bakal menimang anak keduanya tidak lama lagi penyanyi Elly Mazleen bangga bila mana melihat gelagat anak sulungnya Puteri Sara Sefhia kini makin pandai berdikari menguruskan diri meskipun baru berusia lima tahun Menerusi Instagramnya Elly b...
Cara Rangsang Otak Anak 0 7 Tahun Tanpa Stress Anak Lebih Bijak Walaupun Belajar Di Rumah

Cara Rangsang Otak Anak 0 7 Tahun Tanpa Stress Anak Lebih Bijak Walaupun Belajar Di Rumah

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 381 hits
Ramai ibu bapa yang mula risau dengan perkembangan anak lebih lebih lagi anak yang bakal masuk darjah satu pada tahun hadapan Jadi bagaimana cara untuk pastikan perkembangan mereka seiring dengan usia Ikuti perkongsian ini RANGSANG OTAK ANA...
Yang Baru Berkahwin Nak Ada Anak Boleh Terus Ambil Asid Folik Lelaki Pun Boleh Ambil

Yang Baru Berkahwin Nak Ada Anak Boleh Terus Ambil Asid Folik Lelaki Pun Boleh Ambil

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 285 hits
Adakah asid folik hanya baik untuk kesihatan dan kesuburan wanita sahaja Baru baru ini berlangsungnya Webinar Aku Tak Takut Beranak oleh Pa Ma yang telah menemu bual doktor sakit puan berkenaan kehamilan dan kelahiran Menurut Dr Maiza asid ...
Jangan Spin Ye Cara Mudah Basuh Mainan Anak Guna Mesin Basuh Lagi Jimat Masa Mama

Jangan Spin Ye Cara Mudah Basuh Mainan Anak Guna Mesin Basuh Lagi Jimat Masa Mama

papar berkaitan - pada 3/7/2021 - jumlah : 363 hits
Wow idea ni memang membantu jimatkan masa mama Mainan anak tak dinafikan memang banyak habuk dan bila anak kita yang kecil pegang sudah semestinya dia akan masukkan ke dalam mulut Banyak sangat bakteria terkumpul Selain rendam dalam baldi d...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke



Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi


Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Buasir Otak Tv Main Teka Bendera Negara

3 Leather Sofas For Your Mid Century Modern Entertainment Room

Cost Effective Investments For Construction Projects