Anak Bapak Jangan Sedih Kalau Anak Pilih Bapanya Tanda Dia Berasa Selamat


“Sayang, jom ibu dukung” ujar Lia kepada anaknya Zara. “Tak nak, Zara nak ayah yang dukung!”, jawab si anak. Aduh, sedihnya hati ibu bila menerima jawapan sebegitu. Bagaikan tamparan padu hinggap ke wajah.

Fahami situasi Mesti terkedu dan kecewa jika berdepan dengan situasi di atas, bukan? Keadaan itu merujuk kepada istilah child prefers one parent atau playing favourite di dalam konsep keibubapaan. Di mana anak lebih memilih untuk bersama dan rapat dengan salah seorang, sama ada ibu atau ayah sahaja.
“Anak tak suka aku ke?”,  mesti akan timbul persoalan sebegini apabila di-reject oleh anak. Walau bagaimanapun, ibu atau ayah yang mengalami situasi ini, tidak perlu mengambil hati dengan apa yang berlaku. Ketahuilah ia adalah satu perkara normal yang berlaku kepada ibu bapa lain di luar sana.
Playing favourite Apabila berlaku playing favourite, ia sebenarnya adalah satu petanda sihat dan positif terhadap perkembangan emosi dan kognitif si manja anda. Ini bermakna dia sedang meneroka kebebasan dalam perhubungan serta mempertingkatkan kemahiran untuk membuat pilihan berdasarkan apa yang diingininya. Menguasai kemahiran ini bererti anak anda akan dapat membesar menjadi individu yang lebih berdikari.
Di samping itu, jika permata hati anda lebih memilih si ayah (atau ibu) berbanding anda, ini bermakna dia berasa selamat dengan anda dan yakin bahawa walaupun dia meluangkan masa lebih banyak bersama ayahnya (atau ibu), anda akan tetap menyayangi dan sentiasa ada buat dirinya.
Selain itu, keadaan ini juga berlaku apabila si manja menyedari bahawa mereka akan mendapat lebih perhatian jika bersama salah seorang ibu atau ayah dalam satu-satu masa. Ini logik, bukan? Rasa sebagai individu dewasa pun, sudah tentu kita mahukan perhatian apabila bersama seseorang.

Ubati hati ibu Walau apa pun, sedikit sebanyak jika anda bukan favourite si manja, sudah tentu akan terasa juga. Ya lah, penat mengandung 9 bulan, si ayah juga yang dipilih, sedihnya hati ibu. Jadi berikut dikongsikan beberapa tip yang boleh anda cuba. Moga-moga tidak wujud lagi istilah ‘pilih kasih’ pada si manja anda.
Bertenang Perkara paling penting untuk mengubati hati ibu adalah untuk kekal bertenang dan jangan membiarkan situasi itu menjejaskan anda. Yes! Melakukan tidak semudah untuk melafazkannya. Tetapi anda harus sedar, bahawa ia adalah satu fasa yang bagus untuk perkembangan si manja. bersabar , okay?
Rutin baru Cuba anda lihat rutin harian si manja. Biasanya situasi pilih kasih ini berlaku apabila si kecil lebih banyak menghabiskan masa dengan salah seorang ibu atau ayah. Jadi mungkin anda boleh cuba mengubah rutin harian. Jangan terlalu drastik, lakukan secara perlahan-lahan. Mungkin anda boleh mulakan rutin baru seperti menyediakan sarapan pagi di hujung minggu bersama.
Menyertai si anak Menurut seorang profesor klinik psikiatri kanak-kanak dan kejururawatan di Yale Child Study Center and School of Medicine, di New Haven, Connecticut, Dr Kyle Pruett, “Ketika si comel bermain, cuba untuk meluangkan masa untuk melihat mereka bermain. Kemudian tanyakan sama ada anda boleh turut sama bermain.”
Peluang untuk anda menyertainya bermain akan ada jika anda duduk di lantai bersamanya dan mengikuti arahannya ketika bermain. Jadi mungkin anda boleh mencubanya.
Kerjasama Ketika sedang melakukan tugasan rumah seperti menyapu sampah atau menyiram pokok, cuba untuk mengajak si kecil melakukan bersama anda.
Masa bersama Wujudkan satu tempoh waktu secara berkala untuk melakukan satu aktiviti menyeronokkan buat seisi keluarga. It does not need to be fancy. Sekadar meluangkan masa membaca buku cerita pun sudah mencukupi.
Terus menyayanginya Jika masih tidak berjaya memenangi hati si manja, bersabarlah. Ia bukanlah kayu ukuran yang boleh menilai rasa sayangnya kepada anda. Keadaan ini biasanya hanyalah untuk sementara sahaja.
Walau apa pun, pastikan anda terus mengasihi dan menyayanginya. Hindari daripada melepaskan rasa tidak dihargai itu dengan memarahi si kecil, ini hanya akan memburukkan lagi keadaan. Jangan mengalah!
Sumber: Health Group

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post “Anak Bapak” Jangan Sedih Kalau Anak Pilih Bapanya, Tanda Dia Berasa Selamat! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-bapak-jangan-sedih-kalau-anak-pilih-bapanya-tanda-dia-berasa-selamat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Kandung Nurin Sedih Dan Kecewa Tidak Dimaklumkan Mengenai Perkahwinan Anak Sulungnya

Ibu Kandung Nurin Sedih Dan Kecewa Tidak Dimaklumkan Mengenai Perkahwinan Anak Sulungnya

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 323 hits
Tanah Merah Selepas beberapa hari Nurin selamat diijabkabul kami ada menghubungi neneknya iaitu bekas mentua saya dan menjemput keluarga sebelah sana untuk menghadiri majlis resepsinya kata Mohd Muhizan Mat Zain bapa kepada pengantin remaja...
Video Enggan Susahkan Anak Warga Emas Pilih Tinggal Di Surau Hampir 3 Tahun

Video Enggan Susahkan Anak Warga Emas Pilih Tinggal Di Surau Hampir 3 Tahun

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 264 hits
Di sebalik kesusahan kita sebenarnya ada insan yang lebih menderita Susulan pelaksanaan semula PKP di beberapa buah negeri ramai yang kehilangan sumber pendapatan mereka untuk mencari sesuap nasi
Tular Berita Kematian Pelawak Jamali Shadat Adalah Palsu Anak Dakwa Bapanya Kini Sihat

Tular Berita Kematian Pelawak Jamali Shadat Adalah Palsu Anak Dakwa Bapanya Kini Sihat

papar berkaitan - pada 23/1/2021 - jumlah : 273 hits
KLANG Berita kematian pelawak terkenal Datuk Jamali Shadat 78 yang tular di media sosial adalah palsu Anak lelakinya Sazli berkata bapanya masih berada dalam keadaan sihat di rumah Berlegar berita palsu pasal bapa saya Tok Jamali meninggal ...
Ayah Buat Anak Akan Ikut Suami Rajinkan Diri Tolong Basuh Dalam Sink Jangan Tinggal Je

Ayah Buat Anak Akan Ikut Suami Rajinkan Diri Tolong Basuh Dalam Sink Jangan Tinggal Je

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 263 hits
Bila suami atau anak anak sudah terbiasa untuk tidak melakukan kerja rumah pasti mereka tidak menghiraukan kepenatan si ibu menguruskan hal rumah Sebenarnya sikap tolong menolong ibu di rumah perlu dipupuk dalam diri anak anak sejak mereka ...
Jangan Pandang Rendah Kuasa Pelukan Anak Lebih Bijak Positif Jika Sering Dipeluk

Jangan Pandang Rendah Kuasa Pelukan Anak Lebih Bijak Positif Jika Sering Dipeluk

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 295 hits
Tahukah anda bahawa pelukan boleh mengubat Tahukah anda pelukan boleh menenangkan perasaan yang dipeluk dan yang memeluk Tahukah anda pelukan boleh menguat ikatan kasih sayang pemeluk dan yang dipeluk Jangan pandang rendah KUASA PELUKAN ia ...
Jangan Sedih Kalau Bayi 6 8 Bulan Makan 1 Sudu Bukan 1 Mangkuk Kuantiti Bukan Ukuran

Jangan Sedih Kalau Bayi 6 8 Bulan Makan 1 Sudu Bukan 1 Mangkuk Kuantiti Bukan Ukuran

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 253 hits
Kuantiti makanan anak bukan ukuran untuk menilai bahawa anak sihat dan juga cukup nutrisinya Tidak semestinya bayi perlu menghabiskan satu mangkuk puree Dietitian Puan Fizah Sobri berkongsi kuantiti yang betul mengikut tahap umur bayi terse...
Jangan Menyesal Macam Saya Tengok Gajet Waktu Pkp Mata Anak Rabun Juling

Jangan Menyesal Macam Saya Tengok Gajet Waktu Pkp Mata Anak Rabun Juling

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 284 hits
Dalam keadaan sekarang ini aktiviti anak anak duduk di rumah agak terhad Apabila anak bosan gajet atau handphone lah yang jadi peneman Walaupun dah banyak kajian dan pengalaman ibu bapa mengenai anak rabun akibat gajet namun disebabkan tida...
Sedih Kerana Leka Main Telefon Lelaki Ini Tidak Sedar Anak Mati Lemas Dalam Sungai

Sedih Kerana Leka Main Telefon Lelaki Ini Tidak Sedar Anak Mati Lemas Dalam Sungai

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 230 hits
Sudah menjadi kebiasaan kepada kita apabila leka dengan sesuatu pasti tidak menyedari apa yang berlaku walaupun ianya berada dekat dengan kita Sebagai ibubapa haruslah sentiasa lebih peka untuk mengawasi anak anak lebih lagi dikawasan yang ...
Bikin Sedih Bapak Ini Menangis Tersedu Sedu Saat Tahu Istri Dan 3 Anaknya Jadi Korban Jatuhnya Sriwijaya Air

Bikin Sedih Bapak Ini Menangis Tersedu Sedu Saat Tahu Istri Dan 3 Anaknya Jadi Korban Jatuhnya Sriwijaya Air

papar berkaitan - pada 10/1/2021 - jumlah : 262 hits
Pesawat Sriwijaya Air dengan kode penerbangan SJ 182 rute Jakarta Pontianak hilang kontak pada Sabtu Pesawat berpenumpang sekitar 62 orang itu hingga kini belum diketahui keberadaanya Isak tangis keluarga penumpang pecah saat menyambangi Ba...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment