Anak Baik Mummy Baru Umur 3 Tahun Si Cilik Ini Teman Ibu Tawan Puncak Gunung Kinabalu


Mendaki gunung atau bukit sudah menjadi satu trend masa kini untuk aktiviti riadah bersama keluarga. Alangkah indahnya apabila menikmati permandangan dari arah atas gunung bersama orang tersayang.
Begitulah kisah seorang wanita yang berkongsi pengalamannya mendaki gunung Kinabalu bersama anak perempuan yang berusia 3 tahun 10 bulan. Ibu ini mempunyai misi untuk menjadikan anak perempuannya sebagai pendaki Gunung Kinabalu paling muda selepas rekod yang lepas adalah seorang kanak-kanak berusia 4 tahun pada tahun 2003.
“Pengalaman yang tidak boleh dilupakan” Menurut Siti Aminah atau lebih mesra dengan panggilan Amie pengalaman mendaki gunung Kinabalu yang merupakan gunungg tertinggi Asia dengan ketinggian 13,000 kaki dari paras laut ini sangat teruja apabila membawa anak kesayangannya, Nur Yuna Sofia.

Pendakian itu bermula pada pukul 10 pagi, 28 januari lalu dan mengambil masa selama hampir 19 jam untuk menamatkan misi mereka.
Part 1
Start hiking 10am-6.30pm sampai di Laban Rata . 8jam setengah nak hiking , fuhhh!!! Laban rata ( dari check point bawah ke tempat stay bahagian atas , dorang tulis 6km tapi jam detect 9km ).
Kenapa lambat sampai Laban Rata ? Sebab phase bawak budak lain, bukan sama macam biasa, kena jaga perasaan dia, keselesaan dia, kegembiraan dia, nak buang air kecik, besar, semua kena jaga. Sebabkan terlalu lama hiking, 8jam setengah, kaki, lutut semua dah terasa. Jalan puncak Kinabalu dia macam tangga yang tak habis . Tengok tangga macam nak menangis.
Masa 4 km , masa ni mental dah kacau , bila nak sampai ni , Ya Allah apa aku buat ni ? Patutnya i just stay at home and relax.
Semasa 5 km, tiba-tiba hujan, oksigen dah makin kurang, makin sejuk, lepas tu hujan lebat . Ya Allah dugaan, lain macam. Rasa nak menangis dan nak balik.
Tapi sofia? Sangat memudahkan , hujan pun duduk diam dalam carrier. Berjam-jam dalam carrier, and dia pun jalan sendiri, seolah dia faham, mummy dah sakit mentally and kaki semua. Tak sikit pun dia cakap nak balik atau pun merepek buat tantrum . Hujan basah pun dia senyap. Dia enjoy the journey.
“Anak baik mummy…”  
Sampai Laban Rata 6.30pm, terus masuk dekat cafe dengan keadaan basah , semua orang mcm terpegun dan ada yang tepuk tangan, sebab nampak Sofia. Setiap kali berselisih dengan hikers, semua bagi semangat dekat Sofia dan kami.
Benda jarang-jarang nampak budak kecik naik Kinabalu.
Sampai terus makan , check in dorm solat dan rehat sebab nak bangun pukul 2 pagi untuk summit attack. Masa ni aku cakap hmm tengok la dulu keadaan macam mana esok , rasa macam “cukuplah sampai Laban Rata , rasanya tak sanggup dah lagi ni”.
“Summit attack” Bangun 2.00am pagi tu, memang tak mandi sebab air macam air batu, kejut Sofia then siapkan dia. Dia pun tak menangis bangun pagi, relax je.
Pergi makan dekat cafe , then dengar guide cakap , dari Laban Rata ke puncak Kinabalu lagi 2.9km, bermakna lagi 3jam /3jam setengah hiking dan jalan bahaya ,dan lagi mencabar.
Dalam hati, tak pelah buat je untuk sofia , lagi pun dah sampai sini. Kalau bukan sekarang, bila lagi ?
Naik Kinabalu, mental memang kena kuat , lain macam saiko dia. Luar biasa . Betul-betul luar biasa . Tambahan pula memang Amie tak de training, 2 hari before that naik meragang hill.
Masa ni preparation untuk “summit attack” ( dari laban rata ke puncak Kinabalu ) pukul 2.45am dan kena sampai check point pertama before pukul 5.00am (dlm hati Ya Allah boleh ke aku buat ni ? dengan kaki dah tempang ), kalau tak berjaya kiteorg kena turun balik dan tak dibenarkan panjat sampai puncak dan kena turun balik.
Preparation untuk sofia sebab suhu dekat puncak 6-2 darjah celcius .Dalam hati amie memang , okay let’s do this , cepat naik cepat turun. 2 warmer , 1 sweater , 1 jaket , 4 lapis seluar dan socks dan doa seorang ibu yang tak putus-putus.
Maybe ibu/wanita boleh relate video ni , macam mana ibu prep kan anak untuk make sure anak selamat dalam setiap langkah. Ya Allah memang mintak dengan Allah ,supaya kuatkan Sofia.
Start hiking dari Laban Rata pukul 3.00 pagi, cuaca terlalu sejuk, sepanjang naik tu , ada team yang berhenti muntah, tak cukup nafas , macam-macam. Tapi focus Amie cuma nak lepaskan check point tu dan Alhamdulillah kami berjaya lepas check point pukul 4.05am.
Jalan agak mencabar sebab gelap , sejuk , dan kurang oksigen . Di 8km kami berhenti untuk solat subuh, ni mungkin kali pertama dan kali terakhir pengalaman solat subuh dekat puncak Kinabalu ( unforgettable moments ).
Then cepat-cepat sambung mendaki, pukul 5.55 pagi, kami sampai puncak. Tapi sofia menangis mungkin kurang selesa sebab sejuk dan masih gelap .
Ni lah video masa dah sampai puncak dan mummy peluk sofia untuk tenangkan dia. Masa ni risau takut sofia hypothermia, masa ni juga sel-sel otak tak berhubung sebab penat, sejuk dan risau.
Hikers lain semua support dan ada yang bagi warmer, thanks guys. Masa ni amie tenangkan sofia dulu , sebab dia menangis sikit , takut terlalu sejuk dan takut hypothermia. Tapi ???
Akhirnya “mission untuk break kan record “the youngest girl to scale MT Kinabalu “ tercapai ! Dengan keadaan terlalu sejuk , kasut basah , lutut mmg dah out dah .. sampai juga.
Alhamdulillah Ya Allah ! Terima kasih izinkan kami naik dan turun dengan selamat. Perasaan ? Tak terluah dan tak tertulis . Kenangan yang takkan dilupakan sampai bila-bila.
Yang tanya tentang keselamatan Sofia sebab ,long hours hiking dan puncak gunung terlalu sejuk takut Sofia hypothermia , jangan risau , saya bukanlah berseorangan , saya bersama Dr Muaz , untuk memastikan Sofia dalam keadaan okay dan membantu kami dalam perjalanan.
Thanks to my team , Dr Mu’adz Zayd yang tolong angkat sofia juga, i’m not alone, memberi support ,menjadi malim gunung juga and make sure Sofia dalam keadaan stabil dan tolong amikkan gambar dan video and thanks dekat guide kiteorg yang banyak sangat membantu , angkat dan bersabar sepanjang perjalanan. Congrats girl !!!
Umur 3tahun 10bulan awak berjaya sampai puncak Kinabalu !
 
Sumber: Siti Aminah Borhan
The post “Anak Baik Mummy..,” Baru Umur 3 Tahun, Si Cilik Ini Teman Ibu Tawan Puncak Gunung Kinabalu appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/02/04/anak-baik-mummy-baru-umur-3-tahun-si-cilik-ini-teman-ibu-tawan-puncak-gunung-kinabalu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bukan Calang Calang Mendaki Selama 19 Jam Ibu Ini Berjaya Bawa Anak Usia 3 Tahun Tawan Gunung Kinabalu

Bukan Calang Calang Mendaki Selama 19 Jam Ibu Ini Berjaya Bawa Anak Usia 3 Tahun Tawan Gunung Kinabalu

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 480 hits
Mendaki merupakan salah satu aktiviti ekstrem yang tidak semua orang mampu lakukan Persediaan fizikal dan mental perlu dibuat jika ingin mendaki kerana banyak faktor termasuklah keadaan fizikal cuaca dan juga persediaan lain bagi menjayakan...
Nadiem Makarim Rilis Aturan Baru Anak Masuk Sekolah Tahun 2020 Apa Saja Yang Berubah

Nadiem Makarim Rilis Aturan Baru Anak Masuk Sekolah Tahun 2020 Apa Saja Yang Berubah

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 413 hits
Jadi Bun ternyata masuk SD bisa kok dimulai dari usia 5 tahun 6 bulan Tapi ada syaratnya
Bungkus Je Macam Lepat Baru Selera Anak Makan Nasi Resipi Ibu Ni Wajib Cuba

Bungkus Je Macam Lepat Baru Selera Anak Makan Nasi Resipi Ibu Ni Wajib Cuba

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 468 hits
Bila anak menolak nasi mama perlulah usahakan sesuatu agar anak berselera kembali dengan menu nasi Nasi pastinya buat perut anak lebih kenyang berbanding pilihan makanan lain yang tidak sihat Cara kreatif ibu ini yang dikongsikan di faceboo...
Gracia Indri Unggah Foto Baru Bangun Tidur Warganet Bilang Seperti Umur 17 Tahun

Gracia Indri Unggah Foto Baru Bangun Tidur Warganet Bilang Seperti Umur 17 Tahun

papar berkaitan - pada 25/1/2020 - jumlah : 309 hits
Gracia Indri mengunggah foto dirinya yang baru bangun tidur Hal ini pun langsung mendapat banyak komentar dari warganet
Kaki Atas Riba Ibu Kepala Atas Dashboard Menjerit Minta Tolong Anak 2 Tahun Pecah Kepala

Kaki Atas Riba Ibu Kepala Atas Dashboard Menjerit Minta Tolong Anak 2 Tahun Pecah Kepala

papar berkaitan - pada 7/2/2020 - jumlah : 558 hits
Sejak kebelakangan ini banyak kes kemalangan jalan raya yang berlaku Lebih menyedikan apabila anak kecil turut menjadi mangsa korban nahas jalan raya Ada yang maut akibat tercampak keluar dari kereta dan ada yang maut akibat terkena hentama...
Kisah Haru Ibu Berusia 85 Tahun Tiap Hari Menyelam Di Laut Demi Anak

Kisah Haru Ibu Berusia 85 Tahun Tiap Hari Menyelam Di Laut Demi Anak

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 337 hits
Kasih ibu sepanjang masa Itulah peribahasa yang selama ini menggambarkan rasa cinta para ibu kepada anak anaknya Hampir tak ada ibu yang ingin melihat anak anaknya hidup susah Hampir semua ibu bahkan rela melakukan apapun demi sang anak Ker...
Setiap No Ibu Ayah Cakap Kena Ada Alternatif Baru Anak Dengar Kata

Setiap No Ibu Ayah Cakap Kena Ada Alternatif Baru Anak Dengar Kata

papar berkaitan - pada 7/2/2020 - jumlah : 412 hits
Ibu bapa perasan tak setiap perkataan NO atau TAK BOLEH yang kita cakap pada anak kita tak bagi jawapan yang tepat pada mereka atau hanya tergantung begitu sahaja Akhirnya anak memang akan hentikan apa yang dia lakukan tapi selepas itu past...
Sebelum Jadi Ibu Bapa Belajar Dulu Jadi Suami Isteri Yang Baik Sebab Anak Cctv Terbaik Dunia

Sebelum Jadi Ibu Bapa Belajar Dulu Jadi Suami Isteri Yang Baik Sebab Anak Cctv Terbaik Dunia

papar berkaitan - pada 29/1/2020 - jumlah : 583 hits
Bukan ibu sahaja yang kena bersedia dengan ilmu untuk bergelar mama papa juga perlu siapkan diri dengan ilmu sebelum lahirnya anak pertama Alasan utamanya kerana papa adalah idola anak anak Jadi pada suami yang bakal bergelar papa kena siap...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan