Anak Anak Ujian Buat Kita Andai Kita Termarah Apa Salahnya Minta Maaf


Ibu hanya manusia biasa, tak ada yang sempurna. Termarah anak dalam keadaan emosi tak stabil itu normal. Kadang bila dah jadi macam ni, terus rasa menyesal kan?
Walaupun terjadi situasi sebegini, sebagai orang kepercayaan anak, ibu bapa kena turunkan ego kita. Tak rugi pun kita minta maaf dan beritahu kenapa terpaksa marah dan buat macam tu. Bila dapat jawapan ini, anak pun dengan hati terbuka memahaminya.
Situasi ini dikongsikan oleh Puan Wawa Shauqi yang merupakan Influencer Parenting dan tak terlepas dari kelemahan dalam diri sendiri. Moga sama-sama dapat manfaat.
Hari tu saya geram betul dengan anak sulung. Saya tengah drive. Anak-anak bergaduh kat seat belakang. Cakap tenang-tenang tak jalan. Terus saya jadi geram.
Saya punya geram tu sampai mulut tak boleh berhenti bebel marahkan diorang. Paling teruk kena bebel, si sulung. Sebab dia punca.
Bebel punya bebel. Sampai terkeluar label ‘degil’ dan ‘susah dengar kata’ dari mulut saya.
Ya Allah.
Kadang bila emosi sangat, penulis sendiri pun tak ingat apa yang ditulis. Shut down terus otak rasional.
Begitulah. Penulis pun manusia biasa. Ada masanya terlajak buat salah juga.
Tengah saya bebel tu, tiba-tiba, azan berkumandang. Terus bebel saya terhenti. Berkali-kali saya istighfar untuk habiskan sisa marah.
Dah hilang marah, baru timbul sesal dalam hati. Saya pandang anak dari cermin pandang belakang. Nampak muka si sulung sugul betul.

Saya pun cari parking untuk keluar dari kereta. Dan dapatkan anak-anak di seat belakang. Saya minta maaf pada mereka sebab ikut emosi.
Saya ambik tangan si sulung. Dari mata dia, boleh nampak dia terkesan dengan label ‘degil’ yang terkeluar dari mulut saya.
Saya pegang mukanya. Dan pandang matanya. “Ammar, sorry mama cakap Ammar degil. Ammar bukan degil. Mama baru teringat Ammar memang macam ni.
Kalau nak something tu, nak jugak-jugak. Mama boleh rasa besar nanti, perangai Ammar ni boleh buat Ammar senang berjaya.
Cuma, kalau boleh nak minta Ammar tolerate sikit. Bila Ammar tolerate, hati Ammar jadi lembut. Mama pun akan lembut dengan Ammar. Orang lain pun sayang sangat Ammar.”
Terus longgar ketegangan yang saya dapat rasa tadi. Kami berpelukan seminit dua.
Saya tau. Ammar ni macam saya. Kalau dia simpan terasa tu, efeknya lama. Susah nak move on.
Boleh nampak reflected pada tingkah laku dia. Jadi makin keras. Cakap dengan orang lain pun macam nak cari gaduh. Kadang tengok saya pun pakai ekor mata je.
Tapi bila saya setelkan ketegangan waktu tu juga, insya Allah ok. Percakapannya lebih lembut. Lagi mudah dengar kata. Dengan orang pun dia jadi lagi mesra. Saya sedar. Kata-kata ibu ni kena jaga.
Sebab ia tak ada hijab. Direct terus sampai kat Allah. Dan jadi doa. Tu sebab kita mak-mak kena waspada. Jangan selalu kalah dengan emosi. Nanti laju je mulut cakap benda tak sepatutnya.
Risau-risau, apa yang keluar dari mulut kita ni terus jadi label kat diri anak. Dan label tu, terus jadi kepercayaan dalam diri anak,
‘Yelah, aku kan degil.’
‘Yelah, aku kan bodoh.’

Dan kepercayaan sebegitulah jadi setting untuk bentuk keperibadian dia. Seterusnya memberi kesan pada nasib dan siapa diri dia di masa akan datang.
Kalau terlajak kata, undur cepat-cepat. Anak ni memang Allah hadirkan sebagai ujian. Mana ada automatik jadi baik. Kita yang bertanggungjawab membentuk.
Ujian perangai tu tak lain tak bukan untuk tagih doa yang baik-baik dari mulut kita. Juga untuk membentuk kita jadi mak bapak yang lebih baik.
Kredit: Wawa Shauqi

Tak sabar tunggu baby lahir, nak persiapkan mental dan fizikal sebelum si manja lahir nanti. Mahu belajar segalanya tentang ilmu persediaan urus bayi selepas lahir? Jom sertai E-Workshop Pa&Ma: Misi Mama Sambut Baby! Daftar sekarang di https://toko.ideaktiv.com/product/pama-e-workshop-misi-mama-cantik-sihat/

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!)
 
The post Anak-Anak Ujian Buat Kita. Andai Kita Termarah, Apa Salahnya Minta Maaf! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-anak-ujian-buat-kita-andai-kita-termarah-apa-salahnya-minta-maaf/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mencari Kelas Tuisyen Online Terbaik Untuk Anak Anda Di Tahun 2022

Mencari Kelas Tuisyen Online Terbaik Untuk Anak Anda Di Tahun 2022

papar berkaitan - pada 17/1/2022 - jumlah : 202 hits
Persediaan awal sangat membantu Percaya atau tidak jika ada persediaan awal anak anak mudah nanti jawab exam Kalau ikut pengalaman anak pertama Along masa 2021 nak ambil exam UPKK ini memang mak yang paling risau Sana sini cari kelas tuisye...
Sinergi Dua Anak Perusahaan Bumn Dorong Inklusi Keuangan Di Indonesia

Sinergi Dua Anak Perusahaan Bumn Dorong Inklusi Keuangan Di Indonesia

papar berkaitan - pada 17/1/2022 - jumlah : 173 hits
Sebagai platform digital dengan skema jaringan bisnis keagenan Pospay Agen mampu mengakomodasi kebutuhan layanan jasa payment point online banking dan layanan jasa kurir logistik yang dapat diakses secara multi screen and multi devices mula...
Penyanyi Elyana Mahu Cipta Memori Dan Nikmati Hidup Baharu Besarkan Anak Anak Video

Penyanyi Elyana Mahu Cipta Memori Dan Nikmati Hidup Baharu Besarkan Anak Anak Video

papar berkaitan - pada 18/1/2022 - jumlah : 121 hits
Penyanyi Elyana Mahu Cipta Memori Dan Nikmati Hidup Baharu Besarkan Anak Anak VIDEO DISAHKAN bebas kanser selepas 11 tahun berjuang penyanyi Elyana memberitahu dia ingin menikmati kehidupan baharunya bersama anak anak Elyana atau nama seben...
Kongsi Foto Anak Kese0rangan Ketika Bercuti Hashtag Indah Khabar Dari Rupa Mawar Cetus Tanda Tanya

Kongsi Foto Anak Kese0rangan Ketika Bercuti Hashtag Indah Khabar Dari Rupa Mawar Cetus Tanda Tanya

papar berkaitan - pada 17/1/2022 - jumlah : 187 hits
Bekas isteri kepada pelakon Fizo Omar iaitu Mawar Karim mendakwa anak perempuanya Wan Maryam tidak gembira sewaktu bercuti di Johor Bahru bersama ayah dan ibu tirinya baru baru ini
Minta Telefon Hadiah Hari Jadi Dr Sheikh Muszaphar Minta Anak Bagi 10 Alasan Salute

Minta Telefon Hadiah Hari Jadi Dr Sheikh Muszaphar Minta Anak Bagi 10 Alasan Salute

papar berkaitan - pada 17/1/2022 - jumlah : 140 hits
Tidak dinafikan penggunaan telefon bimbit sememangnya cukup penting di zaman ini namun bukan mudah menyekat anak anak menggunakan gajet semetelah pula pembelajaran dalam talian yang sudah menjadi kebiasaan kini Sebagai ibu bapa memberikan a...
Masa Anak Kecil Je Ada Moment Macam Ni Jangan Stress Aidid Marcello

Masa Anak Kecil Je Ada Moment Macam Ni Jangan Stress Aidid Marcello

papar berkaitan - pada 17/1/2022 - jumlah : 156 hits
Melihat gelagat anak kadang kadang buat kita rasa nak tergelak ada masa terasa juga stress datang melanda Bagi pengacara popular Aidid Marcello moment anak sedang membesar adalah moment yang paling indah Menurutnya moment seperti ini hanya ...
Resepi Sup Anak Demam Selesema Batuk Bagus Imun Badan Secara Semulajadi

Resepi Sup Anak Demam Selesema Batuk Bagus Imun Badan Secara Semulajadi

papar berkaitan - pada 17/1/2022 - jumlah : 134 hits
Demam batuk selesema antara yang kerap dialami oleh anak anak Lagi lagi dalam keadaan cuaca yang panas kebanyakan anak ramai tak sihat Bukan itu saja bila anak ada gejala ini ibu bapa akan mula risau takut dijangkiti Covid 19 Namun jika dah...
Penduduk Terkejut Mayat Wanita Hamil 9 Bulan Lahirkan Anak Ketika Hendak Dikebumikan

Penduduk Terkejut Mayat Wanita Hamil 9 Bulan Lahirkan Anak Ketika Hendak Dikebumikan

papar berkaitan - pada 18/1/2022 - jumlah : 346 hits
Seorang wanita melahirkan anak di dalam keranda selepas meninggal dunia menjadi bualan penduduk tempatan di perkampungan Mthayisi Menurut laporan Utusan wanita yang dikenali sebagai Nomveliso Nomasonto Mdoyo telah meninggal dunia ketika 9 b...
Terlebih Makan Pisang Beberapa Makanan Ini Punca Anak Sembelit

Terlebih Makan Pisang Beberapa Makanan Ini Punca Anak Sembelit

papar berkaitan - pada 18/1/2022 - jumlah : 189 hits
Corak usus setiap kanak kanak adalah berbeza seperti juga orang dewasa dan suatu kebiasaan pada anak anda boleh menjadi suatu yang berbeza bagi kanak kanak yang lain Perkara lazim yang ibu bapa sering berdepan dalam membesarkan anak adalah ...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp



Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan


Asean Night Bazaar Hatyai Thailand

10 Tips Untuk Meningkatkan Rekaan Kad Perniagaan Anda

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar

Honor Menawarkan Program Beta Android 15 Kepada Pembangun Untuk Honor Magic6 Pro Dan Honor Magic V2

Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni