Amir Isma Gesa Siasat Pegangan Agama Ideologi Pemandu Mabuk


Oleh Siti Hafidah Abd Ghaffar
Bimbang amal fahaman radikal guna alasan mabuk untuk membunuh
BANGI – Pihak berkuasa diminta mengambil tindakan sewajarnya berhubung insiden kemalangan jalan raya membabitkan pemandu mabuk yang dilihat semakin menjadi-jadi kebelakangan ini.
Selain itu, penyiasatan menyeluruh terhadap pelaku perlu dilakukan bukan sahaja dari aspek pengambilan alkohol tetapi juga pegangan agama serta ideologi mereka, gesa Amir gerakan Islam, Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Ustaz Abdullah Zaik Abd Rahman.
“Dibimbangai kes-kes ini tidak berlaku secara kebetulan sebaliknya menjadikan mabuk sebagai alasan oleh mereka yang menganut fahaman radikal dan ekstrem untuk melakukan perbuatan membunuh,” dakwanya ketika dihubungi Ismaweb.net hari ini.
Sejak kebelakangan ini, Malaysia dikejutkan dengan siri kejadian pemandu mabuk yang mana mendatangkan kebimbangan serta kemarahan banyak pihak memandangkan sikap tidak bertanggungjawab dan mementingkan diri peminum arak mengancam nyawa orang ramai.
Dalam kejadian terbaharu, seorang penghantar makanan maut selepas motosikal yang ditunggangnya dirempuh sebuah kenderaan pelbagai guna (MPV) jenis Nissan Grand Livina yang disyaki pemandunya mabuk dalam kejadian di Lebuhraya Sultan Iskandar menghala pusat bandar di ibu negara, hari ini.
Mangsa, Mohamed Zaili Mohamed, 44, dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Bukit Antarabangsa selepas menghantar makanan yang diniagakan oleh isterinya.
Terdahulu, beberapa anggota polis yang bertugas di sekatan jalan raya nyaris dirempuh kenderaan yang dipandu lelaki dipercayai mabuk, berhampiran Queensbay, Bayan Lepas.
Sehari sebelum itu, seorang pekerja syarikat kurier maut dilanggar individu di bawah pengaruh alkohol di kilometer 34.2 Lebuh Raya Persekutuan menghala Kuala Lumpur.
Sementara 22 Mei lalu, seorang lelaki memandu kenderaan pacuan empat roda secara berbahaya di sebuah tapak perniagaan di Bukit Sentosa, Rawang, Selangor menyebabkan lima orang cedera, sekali gus mencetuskan kemarahan pelbagai pihak.
Awal bulan lalu, seorang anggota polis yang bertugas di sekatan jalan raya di Plaza Tol Kajang Selatan, Lebuh Raya Kajang-Seremban (LEKAS) maut selepas dilanggar sebuah pacuan empat roda, dipandu seorang lelaki yang disyaki mabuk.
Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin sebelum ini memaklumkan sudah mengarahkan Kementerian Pengangkutan untuk merangka pindaan Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Akta 333) supaya hukuman lebih berat dikenakan terhadap individu yang disabitkan dengan kesalahan memandu di bawah pengaruh alkohol atau dadah.
Beliau berkata, arahan itu sebagai maklum balas kepada keresahan rakyat mengenai kes kemalangan akibat pemandu mabuk yang mana statistik polis sepanjang lima bulan pertama tahun ini sebanyak 21 kes membabitkan pemandu mabuk dicatatkan yang mana lapan mangsa meninggal dunia.
Mengikut undang-undang sedia ada, individu yang memandu dalam keadaan mabuk boleh dikenakan tindakan mengikut Seksyen 45A (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 yang memperuntukkan hukuman denda tidak kurang RM1,000 dan tidak lebih RM6,000 atau penjara tidak lebih 12 bulan.
Bagi kesalahan memandu dalam keadaan mabuk sehingga menyebabkan kematian pula, pesalah boleh dikenakan hukuman mengikut Seksyen 44 Akta Pengangkutan Jalan 1987 yang membawa hukuman denda maksimum RM10,000 dan penjara maksimum 12 bulan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/06/amir-isma-gesa-siasat-pegangan-agama.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemandu Mabuk Terus Membunuh Netizen Gesa Hukuman Gantung Sampai Mati

Pemandu Mabuk Terus Membunuh Netizen Gesa Hukuman Gantung Sampai Mati

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 396 hits
Pemandu mabuk terus membunuh Lagi kes terbaru seorang pekerja syarikat kurier tidak sempat menikmati gaji pertamanya selepas maut dilanggar pemandu mabuk di kilometer 34 2 Lebuh Raya Persekutuan menghala Kuala Lumpur Menerusi laporan Sinar ...
Pimpinan Dap Gesa Kerajaan Pn Tegas Tanggani Masaalah Pemandu Mabuk

Pimpinan Dap Gesa Kerajaan Pn Tegas Tanggani Masaalah Pemandu Mabuk

papar berkaitan - pada 28/5/2020 - jumlah : 187 hits
Wakil rakyat dan pemimpin DAP hari ini tampil menggesa kerajaan Perikatan Nasional supaya menunjukkan kesungguhan politik mereka dalam menangani isu pemandu mabuk Dalam satu kenyataan yang ditandatangani oleh 20 pemimpin DAP itu mereka mend...
Dah Sebabkan Kematian Pemandu Mabuk Enggan Mengaku Salah

Dah Sebabkan Kematian Pemandu Mabuk Enggan Mengaku Salah

papar berkaitan - pada 1/6/2020 - jumlah : 282 hits
Seorang lelaki berusia 20 tahun dikenali sebagai Khor Yong Zhang telah dihadapkan ke Mahkamah Majistret Kuala Lumpur hari ini atas pertuduhan memandu di bawah pengaruh alkohol sehingga menyebabkan kematian Namun suspek bagaimana pun mengaku...
Pemandu Mabuk Rempuh Pekerja Kontrak Hingga Maut Ditahan

Pemandu Mabuk Rempuh Pekerja Kontrak Hingga Maut Ditahan

papar berkaitan - pada 1/6/2020 - jumlah : 375 hits
KUALA LUMPUR 1 JUN Pemandu mabuk yang merempuh seorang penunggang motosikal sehingga maut ketika dalam perjalanan pulang selepas menghantar makanan yang dijual isterinya di Lebuhraya Sultan Iskandar di sini awal pagi ini ditahan di Balai Po...
Angkara Pemandu Mabuk Seorang Lelaki Temui Ajal Lepas Buat Food Delivery Masakan Isteri

Angkara Pemandu Mabuk Seorang Lelaki Temui Ajal Lepas Buat Food Delivery Masakan Isteri

papar berkaitan - pada 1/6/2020 - jumlah : 273 hits
Episod kecuaian pemandu mabuk nampaknya tiada kesudahan apabila pagi tadi telah berlaku kemalangan maut membabitkan pemandu kereta Grand Livina dengan seorang penunggang motosikal EX5 Kejadian dilaporkan berlaku di Lebuhraya Sultan Iskandar...
Cedera Retak Tempurung Kepala Dilanggar Pemandu Mabuk Suspek Larikan Diri Berjaya Ditahan

Cedera Retak Tempurung Kepala Dilanggar Pemandu Mabuk Suspek Larikan Diri Berjaya Ditahan

papar berkaitan - pada 1/6/2020 - jumlah : 327 hits
KANGAR Seorang penunggang motosikal cedera termasuk retak tempurung kepala selepas dirempuh pemandu warga emas yang mabuk di Jalan Raja Syed Saffi Bintong malam tadi Dalam kejadian jam 10 malam mangsa Bishamhadi Mohamad Hasbi 41 dikatakan s...
Pemandu Mabuk Rempuh Penghantar Makanan Seret Motosikal 2km

Pemandu Mabuk Rempuh Penghantar Makanan Seret Motosikal 2km

papar berkaitan - pada 1/6/2020 - jumlah : 432 hits
KUALA LUMPUR Seorang penghantar makanan Food Panda yang dalam perjalanan pulang ke rumah maut selepas dirempuh oleh pemandu kereta yang di bawah pengaruh alkohol awal pagi tadi Nahas itu berlaku kira kira jam 1 30 pagi di Lebuh Raya Iskanda...
Pemandu Mabuk Mengaku Tidak Bersalah Selepas Menumbuk Anggota Polis

Pemandu Mabuk Mengaku Tidak Bersalah Selepas Menumbuk Anggota Polis

papar berkaitan - pada 1/6/2020 - jumlah : 523 hits
Sudahlah tumbuk polis baling kerusi memandu pula dalam keadaan mabuk menyebabkan seorang pengurus kelab malam menghadapi empat pertuduhan atas kesalahan berkenaan Lelaki berumur 38 tahun berkenaan bagaimanapun mengaku tidak bersalah setelah...
Pemandu Mabuk Didakwa Bunuh Kakitangan Alam Flora

Pemandu Mabuk Didakwa Bunuh Kakitangan Alam Flora

papar berkaitan - pada 1/6/2020 - jumlah : 460 hits
Kian Peng didakwa di Mahkamah Majistret Kuantan atas tuduhan membunuh Irwan Herman di Jalan Pintasan Kuantan berhampiran Petronas Bukit Rangin pada 25 Mei lalu KUANTAN Seorang peraih ikan yang dipercayai memandu dalam keadaan mabuk sehingga...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Pemberian Sempena Perayaan Songkran 2024

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Musim Panas Ini 10 Petua Hilangkan Sakit Tekak Yang Korang Boleh Cuba

Tremendous Diary 4 17

Cari Makan Lepas Berbuka

Spontaneous Thursday