Amat Pedih Apabila Perhimpunan Kaum Melayu Dikatakan Sebagai Rasis Kata Dr Mahathir



(Bernama) – Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau merasa amat pedih apabila perhimpunan kaum Melayu dituduh sebagai rasis, semasa kumpulan etnik lain boleh mengadakan perhimpunan bagi membincangkan hal ehwal mereka.
Katanya beliau menghadiri Kongres Maruah Melayu di Shah Alam, Selangor pada 6 Okt lepas, kerana beliau adalah seorang Melayu.
“Saya merasa amat pedih, memikirkan bahawa dalam negara sendiri penduduk asalnya tidak disokong untuk mengadakan perhimpunan tanpa dituduh sebagai rasis,” katanya menerusi blog http://chedet.cc/ today.
Perdana Menteri berkata beliau amat terkejut apabila beliau dinasihatkan supaya tidak hadir Kongres itu bagi membincangkan maruah mereka.
“Jelas sekali mereka mengambil berat terhadap kemungkinan mereka kehilangan maruah, walau apa juga maknanya. Seperti biasa ada pandangan yang ekstrem, tapi secara keseluruhan, ia seimbang,” katanya merujuk kepada perhimpunan yang disertai oleh ribuan hadirin, termasuk pemimpin-pemimpin dan wakil parti-parti politik Melayu, ahli akademik dan pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan itu.
Dr Mahathir berkata: “Tidak boleh begitu,,, semasa lain-lain kumpulan etnik boleh mengadakan perhimpunan bagi membincangkan hal ehwal mereka, kaum Melayu pula tidak boleh, perhimpunan mereka dikatakan rasis.
“..dan sekarang ada pula tuntutan supaya perancang perhimpunan, yang dari kaum Melayu itu supaya dipecat kerana hadir.”
Beliau berkata tahap toleransi penduduk asal di Malaysia inilah yang menjadikan perhimpunan yang dikhususkan kepada kumpulan etnik yang berbeza, diterima sebagai sesuatu yang menjadi kebiasaan.
Dalam negara Malaysia yang berbilang bangsa, etnik diiktiraf sebagai sah serta biasa, dan kaum yang bukan penduduk asal diterima sebagai warganegara.
“Malah, sejuta penduduk bukan asal diberikan taraf kewarganegaraan walaupun mereka sebenarnya tidak layak,” dan menambah adalah menjadi perkara lazim bagi rakyat Malaysia untuk mengekalkan kad pengenalan negara dari tempat asal usul mereka, walaupun sudah berada dalam negara ini dan memegang kerakyatan selama tiga generasi.
“Mereka tidak mahu kehilangan identiti kaum mereka. Mereka malah manifestasi hubungan etnik ini menerusi bahasa, kebudayaan, sekolah dan pertubuhan-pertubuhan etnik. Mereka sering mengadakan mesyuarat yang dihadkan hanya untuk kumpulan etnik mereka sahaja. Kadangkala saya akan dijemput untuk merasmikan mesyuarat-mesyuarat ini dan diminta menyampaikan ucaptama,” kata Dr Mahathir.
“Di negara-negara lain yang memiliki pelbagai kaum, anda lihat kumpulan bukan penduduk asal ini menampilkan diri mereka sebagai warganegara seperti penduduk tempatan secara keseluruhannya. Mereka mengguna pakai bahasa dan kebudayaan penduduk tempatan dan memutuskan terus hubungan dengan negara yang asal usul mereka. Mereka malah menukar nama mereka,” katanya.
Dr Mahathir berkata semasa negara yang pernah menjadi jajahan negara-negara Eropah mencapai kemerdekaan, banyak diskriminasi dikenakan kepada penduduk bukan asal negara itu, malah ada antara mereka terpaksa meninggalkan negara berkenaan, manakala yang lainnya diserang dengan kejam.
“Ia tidak berlaku di negara ini,” katanya dan menambah “Sekarang sudah pasti saya akan dilabel sebagai rasis kerana penulisan ini,” katanya.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2019/10/26/amat-pedih-apabila-perhimpunan-kaum-melayu-dikatakan-sebagai-rasis-kata-dr-mahathir/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tun Mahathir Kesal Kecewa Orang Melayu Dilabel Rasis

Tun Mahathir Kesal Kecewa Orang Melayu Dilabel Rasis

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 300 hits
SHAH ALAM Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad melahirkan rasa kesal dan kecewa dengan tuduhan bahawa orang Melayu dan bumiputera di negara ini bersikap rasis apabila mengadakan perhimpunan bagi membincangkan nasib dan masa depan mereka ...
Malang Melayu Sahaja Dilabel Rasis

Malang Melayu Sahaja Dilabel Rasis

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 301 hits
ABDUL HADI AWANG24 OCTOBER 2019AKHIR akhir ini suara Melayu yang menyebut tentang hak mereka yang dirasakan makin terpinggir di negara Malaysia dilabelkan rasis Namun bangsa lain yang mencabar Melayu dan menyatakan apa sahaja hak bangsa mer...
Dap Ugut Dr Mahathir Mana Pergi Suara Pemimpin Melayu Bersatu

Dap Ugut Dr Mahathir Mana Pergi Suara Pemimpin Melayu Bersatu

papar berkaitan - pada 24/10/2019 - jumlah : 458 hits
Setelah berterusan mengkritik Dr Mahathir hari ini AJK Pusat DAP merangkap Setiausaha DAP Ronnie Liu mula memberi amaran untuk menendang keluar Bersatu dari Pakatan Harapan Dengan tajuk Mahathir Harimau Kertas yang memperlekehkan Dr Mahathi...
Bukan Bangsa Melayu Malas Tapi Dr Mahathir Yang Malas Turun Padang

Bukan Bangsa Melayu Malas Tapi Dr Mahathir Yang Malas Turun Padang

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 568 hits
Benarkah bangsa Melayu malas Bukan kami malas tapi kami ditindas oleh pemimpin yang berwajah Melayu tetapi berhati dan berjiwa kaulu Kami dituduh sebagai bangsa subsidi tapi hakikatnya kamilah yang dipaksa supaya banyak memberi Kami tidak d...
Gagal Raih Simpati Melayu Di Kongres Melayu Dr Mahathir Akan Lepas Jawatan Apec Chile 2019

Gagal Raih Simpati Melayu Di Kongres Melayu Dr Mahathir Akan Lepas Jawatan Apec Chile 2019

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 328 hits
Masa untuk Atoq enjoy ke luar negara lagi Yang terkini sebelum ini ialah UNGA Medan Atoq bercakap dengan kerusi kosong sebab kabarnya masa Atoq bercakap ramai pemimpin luar negara keluar dewan Yang Menteri Semburit pula syok sendiri bentang...
Dap Junjung Kedudukan Bahasa Melayu Sebagai Bahasa Kebangsaan

Dap Junjung Kedudukan Bahasa Melayu Sebagai Bahasa Kebangsaan

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 387 hits
Pada 25 Okt 2019nTentu ada yang tertanya tanya mengapa DAP yang sering dimomokkan dengan pelbagai tohmahan oleh pihak lawan masih mahu mendekati orang Melayu serta budayanya malah menganjurkan majlis bagi menghargai sumbangan mereka Bagi pe...
Kongres Maruah Melayu Amanat Oleh Yab Tun Dr Mahathir Mohamad Di Stadium Malawati Shah Alam

Kongres Maruah Melayu Amanat Oleh Yab Tun Dr Mahathir Mohamad Di Stadium Malawati Shah Alam

papar berkaitan - pada 14/10/2019 - jumlah : 366 hits
Kongres Maruah Melayu amanat oleh YAB Tun Dr Mahathir Mohamad di Stadium Malawati Shah Alam
Usah Fikir Kaum Lain Utamakan Ekonomi Melayu

Usah Fikir Kaum Lain Utamakan Ekonomi Melayu

papar berkaitan - pada 22/10/2019 - jumlah : 214 hits
Exco Perak tak bijak tak faham matlamat kempen BMF dilancarkanKAJANG Tak perlu terlalu memikirkan kaum lain yang patut kita fikir sekarang cara nak bantu mengukuhkan ekonomi bangsa kita kata Ketua Wanita Ikatan Muslimin Malaysia Kajang Dr N...
Menyemai Benih Perpaduan Melayu Tanpa Pinggir Kaum Lain

Menyemai Benih Perpaduan Melayu Tanpa Pinggir Kaum Lain

papar berkaitan - pada 13/10/2019 - jumlah : 268 hits
Menyemai benih perpaduan Melayu tanpa pinggir kaum lain ULASAN nbsp Malangnya akan ada sahaja pihak yang tidak senang dengan usaha ini lalu dengan sengaja menimbulkan retorik perkauman
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Pembangkang Perlu Ketepi Ego Contohi Langkah Ph Meterai Mou Bersama Kabinet Ismail Sabri

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

Ibis Styles Iskandar Puteri Buffet Berbuka Puasa

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Wanita Syurga Slot Akasia TV3

5 Fakta Tentang Dragonball Mutiara Naga Yang Anda Perlu Tahu


Naik Lrt Mrt Kl Central Ke Star Hill Pavilion 2024

Jangan Pernah Berhenti

Resepi Kfc Double Down

Lokasi Tapak Bazar Ramadan Sekitar Shah Alam 2024

Ains Nilam Kpm Advance Integrated Nilam System

Anima Kembalilah Untukku Chord