Amarjit Pengarah Jabatan Air Sabah Tidak Sah Bakal Gugat Komisen Projek Shafie Dan Peter




Isu Amarjit Singh nampaknya tidak pernah selesai. Kini Hakim Ravinthiran R Paramaguru mengisytiharan pelantikan Amarjit pada Ogos tahun lalu tidak mengikut undang-undang dan tidak sah!. Habislah projek komisen Shafie dan Peter..
Sejak dilantik 10 Ogos 2018 pelantikan Amarjit Singh sebagai Pengarah Pengarah Jabatan Air Negeri Sabah (JANS) tidak pernah sunyi. Bagaimana seorang ‘kaki pau’ dan perasuah boleh dilantik menjadi pengarah agensi negeri.
[ARTIKEL BERKAITAN- Amarjit Singh Jurutera direman SPRM kini dilantik Pengarah Jabatan Air Sabah ]

Terbaru semalam Mahkamah Tinggi mengisytihar pelantikan Pengarah Jabatan Air Negeri Sabah (JANS), Datuk Amarjit Singh tidak sah kerana bertentangan dengan Seksyen 3 Enakmen Bekalan Air 2003.
Keputusan itu dibuat Hakim Ravinthiran R Paramaguru, berhubung kes difailkan oleh bekas Ketua Menteri Sabah, Datuk Yong Teck Lee yang juga Presiden Parti Progresif Sabah (SAPP) pada 19 Mac lalu bagi mendapatkan pengisytiharan mahkamah bahawa pelantikan Amarjit pada Ogos tahun lalu tidak mengikut undang-undang.

Teck Lee dan seorang ahli perniagaan dari Tawau, Pang Thou Chung ketika memfailkan kes itu menyatakan bahawa pelantikan berkenaan bertentangan dengan Enakmen Bekalan Air Sabah 2003.
Seksyen 3 dalam enakmen itu menyatakan bahawa pelantikan jawatan kanan mestilah dalam kalangan anggota perkhidmatan awam.
Sebelum dilantik sebagai Pengarah JANS oleh kerajaan baharu Sabah yang diterajui Parti Warisan Sabah (Warisan), Amarjit bukan seorang anggota perkhidmatan awam.
Amarjit adalah salah seorang jurutera yang direman SPRM sebagai konsultan Loji Air Sg Intan Semporna. Beliau ditahan bersama dengan Shafie Apdal, adik-adik Shafie, Datuk Peter Anthony, Setiausaha Sulit Menteri KKLW dan beberapa lagi berhubung siasatan projek KKLW RM1.5 bilion.
Di bawah kepimpinan Amarjit Jabatan Air Negeri Sabah kini menghadapi saman ratusan juta ringgit akibat menamatkan konsesi air RM3.7 bilion disember tahun lalu. Bukan itu sahaja lebih 1200 orang pekerja konsesi juga dilaporkan lambat diserapkan ke jabatan kerajaan selepas penamatan konsesi syarikat air sehingga ada yang tidak dibayar gaji berbulan-bulan.
[ARTIKEL BERKAITAN- Kerajaan Sabah batal kontrak 6 syarikat konsesi air bernilai RM3.7 bilion ]
Pembinaan tergesa-gesa Empangan Papar demi komisen!
Dari sebuah empangan yang ditentang oleh pemimpin Warisan sebelum ini akhirnya empangan Papar terus dibina di Kg Menderingin Papar. Amarjit melakukan secara tergesa-gesa dari Kaiduan ke Bisuang dan kini ke Menderingin. Semuanya demi komisen projek mega yang lebih cepat.
[ARTIKEL BERKAITAN- Mengapa Shafie lantik Amarjit Singh Pengarah Jabatan Air? Semuanya kerana projek Empangan Papar RM2B!]

Amarjit berjaya menghasut Ketua Menteri dan Menteri agar meneruskan projek Empangan ini.
Buktinya Shafie Apdal Ketua Menteri dan Menteri Pembangunan Infrastruktur Negeri Datuk Peter Anthony berani bertegas untuk meneruskan projek empangan dan mencabar para penentangnya untuk mengalah. Warisan akan menentang sesiapa saja melawan Warisan bagi projek empangan.
[ARTIKEL BERKAITAN- Empangan Papar tetap dibina, Kerajaan Warisan lawan rakyat yang menentangnya ]
Shafie Apdal balas budi
Amarjit konsultan rasuah projek KKLW dilantik sebagai Pengarah JANS adalah atas jasa beliau menjadi saksi menutup salah laku rasuah projek loji air Sg Intan.
Malah Amarjit dianugerahkan PGDK membawa Datuk baru-baru ini bersama dengan isteri Ketua Menteri dan juga bekas setiausaha sulit kanan Menteri KKLW Izhar Idrus.

[ARTIKEL BERKAITAN- Isteri Ketua Menteri, Bekas Setiausaha Shafie, Amarjit yang pernah direman SPRM diberi ‘Datuk’ ]
Kemelut pelantikan tidak sah Amarjit
Apa akan jadi selepas Mahkamah Tinggi mengisytihar pelantikan Pengarah Jabatan Air Negeri Sabah (JANS), Datuk Amarjit Singh tidak sah?
Sudah tentu Amarjit dan Kerajaan Negeri akan menentang keputusan ini berdasarkan keputusan Suruhanjaya Perkhidmata Awam Negeri.
Namun ada kemungkinan pihak dari SPAN negeri membocorkan maklumat tertentu pelantikan Amarjit sehingga keputusan mahkamah memihak Datuk Yong Teck Lee (Presiden Parti Progresif Sabah (SAPP) pada 19 Mac lalu bagi mendapatkan pengisytiharan dan Pang Thou Chung seorang ahli perniagaan.
sumber
[http://sabahkini2.com/en/news/2286/amarjit-pengarah-jabatan-air-sabah-tidak-sah-bakal-gugat-komisen-projek-shafie-dan-peter/view]




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/10/10/amarjit-pengarah-jabatan-air-sabah-tidak-sah-bakal-gugat-komisen-projek-shafie-dan-peter/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pelantikan Datuk Ir Amarjit Singh Sebagai Pengarah Jans Tidak Sah

Pelantikan Datuk Ir Amarjit Singh Sebagai Pengarah Jans Tidak Sah

papar berkaitan - pada 10/10/2019 - jumlah : 516 hits
Datuk Ir Amarjit SinghKOTA KINABALU Mahkamah Tinggi hari ini mengisytihar pelantikan Pengarah Jabatan Air Negeri Sabah Datuk Ir Amarjit Singh tidak sah kerana bertentangan dengan Seksyen 3 Enakmen Bekalan Air 2003 Keputusan itu dibuat Hakim...
Mengejutkan Yayasan Sabah Dikuasai Keluarga Suku Sakat Shafie Apdal Jamalul Kiram

Mengejutkan Yayasan Sabah Dikuasai Keluarga Suku Sakat Shafie Apdal Jamalul Kiram

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 434 hits
Pengarah Yayasan Sabah memberi amaran kepada staf Yayasan Sabah untuk tidak mendedah rahsia syarikat di laman sosial Banyak isu termasuk UCSF Rupanya Yayasan Sabah kini dipenuhi Keluarga suku sakat Shafie Apdal dan Jamalul Kiram KOTA KINABA...
Maskapai Citilink Gugat Sriwijaya Air

Maskapai Citilink Gugat Sriwijaya Air

papar berkaitan - pada 30/9/2019 - jumlah : 183 hits
PT Citilink Indonesia resmi melayangkan gugatan ke Sriwijaya Air group atas dugaan wanprestasi atau tidak dipenuhinya kewajiban dalam perjanjian bisnis perseroan
Shafie Thankful For Rm53 Mil In Special Grant For Sabah

Shafie Thankful For Rm53 Mil In Special Grant For Sabah

papar berkaitan - pada 12/10/2019 - jumlah : 230 hits
Sabah Chief Minister Shafie Apdal says the special grant was one of the major topics discussed with the prime minister under MA63 PETALING JAYA Sabah Chief Minister Shafie Apdal thanked the federal government for acknowledging Sabah s right...
Shafie Puas Hati Peruntukan Khas Sabah Meningkat

Shafie Puas Hati Peruntukan Khas Sabah Meningkat

papar berkaitan - pada 14/10/2019 - jumlah : 305 hits
Peruntukan khas RM53 4 juta diumumkan Kerajaan Persekutuan kepada Negeri Sabah pada pembentangan Belanjawan Jumaat lalu disambut baik Walaupun jumlahnya tidak terlalu besar Namun ketua Menteri Sabah Shafie Afdal menyifatkanya sebagai sangat...
Menko Luhut Pembayaran Digital Bakal Kurangi Korupsi Di Tanah Air

Menko Luhut Pembayaran Digital Bakal Kurangi Korupsi Di Tanah Air

papar berkaitan - pada 13/10/2019 - jumlah : 187 hits
Pemerintah terus mendorong para pelaku digital platform Tanah Air untuk semakin berkembang Selain mengurangi korupsi perkembangan digital payment juga kini telah dirasakan hingga ke pelosok daerah
Batal Gelar Demo Di Dpr Bem Nusantara Bakal Gugat Uu Kpk Ke Mk

Batal Gelar Demo Di Dpr Bem Nusantara Bakal Gugat Uu Kpk Ke Mk

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 182 hits
Sikap itu diambil BEM Nusantara karena khawatir adanya penumpang gelap ketika berunjukrasa di hari terakhir masa tugas anggota DPR RI periode 2014 2019
Pencemaran Bau 204 Kawasan Di Selangor Bakal Hadapi Masalah Bekalan Air

Pencemaran Bau 204 Kawasan Di Selangor Bakal Hadapi Masalah Bekalan Air

papar berkaitan - pada 29/9/2019 - jumlah : 341 hits
AHMAD SHAHERMAN SHAMSURI 28 September 2019 8 37 PM SHAH ALAM Seramai 372 031 akaun pelanggan berdaftar di empat buah daerah di Selangor mengalami gangguan air tidak
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah

Dolar Berada Dalam Kawalan